Bloedheet weer -> evengoed peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deleted

Re: Bloedheet weer -> evengoed peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:56

Ja, als ze nodig zijn wel. Maar niet voor de mooi.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:28

Ik moest in die hitte wedstrijd. Nou mijn paard stond gewoon met transportbeschermers op de trailer. Waarom zou je in die hitte zonder peesbeschermers rijden? Als je aan het werk bent krijg hij/zij het nog warm

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:37

Ik rij altijd met peeskappen of bandages in combinatie met springschoenen. Ook in de trailer staan ze bij mij met beschermers om. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat als het die temperaturen zijn ik of 'sochtends vroeg of 'savonds pas rij dus dan is het een heel stuk koeler!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 07:33

sologirl schreef:
Ik rij altijd met peeskappen of bandages in combinatie met springschoenen. Ook in de trailer staan ze bij mij met beschermers om. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat als het die temperaturen zijn ik of 'sochtends vroeg of 'savonds pas rij dus dan is het een heel stuk koeler!

Precies dat scheelt al een heel stuk.
Het zal je gebeuren beschermd altijd het been tegen aantikken of gekke sprongen. Net die keer dat je niets om hebt gebeurd er iets.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 07:50

fresco schreef:
Het de afgelopen tijd al een aantal dagen flink warm geweest (tegen de 30 graden aan) en met dat warme weer rijd ik zonder peesbeschermers.
Normaal rijd ik altijd met, maar ik ben bang dat ik de pezen overbelast door de temperatuur die enorm oploopt onder de peesbeschermers.
Ik rijd overigens dressuur.

Hoe gaan jullie hier mee om?

ALTIJD MET. Omdat je oorzaken van buitenaf nooit kan uitschakelen maar wel kan voorkomen.

Ik rij nu al 30 jaar en nooit over gedacht om ze af te laten met warm weer. Wat is nu dat uurtje op een dag...tegenover een blessure aan de benen die maaaaaaden kunnen duren.
Zelfs met wedstrijden rij ik in met peesbeschermers nadat ik een schieffel had overgehouden daaraan (een andere ruiter keek niet uit).

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:14

Vaak rijd ik zonder, maar als ik les heb of in een zwaardere bak rijd, doe ik ze wel om. Dan is de kans net iets groter dat ze zich aantikt.
Het ligt ook een beetje aan wat ik van plan ben te doen.
Het stapwerk en een klein, rustig drafje doe ik rustig zonder bescherming. Als ik echt door ga vragen en dingen doe die mijn paard moeilijk vind, vind ik het wel zo veilig een peesbeschermer om te doen.

de reactie van B/L ruiters hoeven geen bescherming om, vind ik onzin.
Want ook een paard dat B/L rijd kan zich aantikken en als ik mijn ijzers tegen elkaar hoor slaan, betekend het toch dat de mogelijkheid van aantikken groot is.

Bij warm weer rijd ik niet of aangepast en ben ik zeer voorzichting met peesbeschermers.
Ik doe ze dan liever niet om.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:00

Sabbientje schreef:
Bij warm weer rijd ik niet of aangepast en ben ik zeer voorzichting met peesbeschermers.

Weet je ik snap dit niet? (niet om jou hoor) waarom rij je niet?.
Ik moet toch ook gewoon werken en mijn dingen doen?.

Wat als je paard lekkerder loopt met warm weer ga je dan ook niet "want het is zo warm" Denk dat dit eerder iets is tussen de oren van de ruiters dan het paard.

Ik rij gewoon mijn schema bij slecht en ook heet weer. Beest heeft recht op zijn beweging.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:04

Prisca schreef:

Je moet paarden niet vermenselijken, zij zitten anders inelkaar Knipoog

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:06

ligt eraan wat ik op dat moment ga doen met rijden.
Intensief met moeilijke oefeningen, doe ik ze om.
Lichtelijk rijden, af.
met springen heb ik ze altijd om om.
Ik kijk eigenlijk niet zo hoe warm het buiten is!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:19

magda_90 schreef:
Prisca schreef:

Je moet paarden niet vermenselijken, zij zitten anders inelkaar Knipoog

Nee weet je wat zeilig is met warm weer dagen niet rijden en dan opeens weer zwaar gaan trainen of buitenrit maken van 2 a 3 uur. En JA ik ken dit soort figuren.
Volgende dag staan ze dood op stal.

Nee paard moet regelmatig beweging hebben weer of geen weer.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:24

Ik word een beetje moe van de opmerkingen "zo warm zijn ze niet als ik ze afhaal na het rijden" De bewijzen liggen er gewoon dat de temp flink op KAN lopen IN de pezen. Kan jij met je vingers precieze temp bepalen? en dan ook nog in het been? dacht het niet... kortom: dat zegt helemaal niks! Warme beschermers geven gewoon het risico op beschadiging door hitte. Misschien is dit risico niet groot, maar het is er zeker wel!

Zelf vind ik het een moeilijke situatie, waar kies je voor? Bescherming tegen klappen van buitenaf? Of om de benen lekker koel te houden? Het is voor iedereen een afweging die je zelf moet maken. Ik denk dat als je verwondingen hebt gehad zonder peesjes dat je sneller voor bescherming zal kiezen. Heb je dat nog nooit gezien, zoals ik, dan kies je eerder voor blote benen. Een paard moet nog altijd uitkijken waar hij zn voetjes neerzet! Maar ik begrijp de mensen die dit eng vinden ook wel. Ik ga mijn 2 jarige over 1 a 2 jaar inrijden MET bescherming. Niet zozeer omdat hij strijkt of aantikt (in de wei iig niet) maar de balans is bij die jonkies nog niet zo best en hij heeft flinke (plat)voeten dus dat zie ik zo mis gaan. Dan voor de zekerheid toch maar wat om! Mocht hij nooit strijken of aantikken gaan ze later af en loopt hij met blote benen.

Mijn "lease"fjord rijd ik ALTIJD zonder. Wat ik heel raar vind is dat iedereen hier praat over peesblessures DUS bescherming om. Hij heeft aan beide voorbenen een peesblessure (gehad, maar om de haverklap heeft hij er nog last van) en met beschermers om loopt hij voor geen meter... ook worden zn pezen dan altijd dik na het rijden en zonder beschermers heeft hij nergens last van! Wel gek dat hij blijkbaar de enige is die dat heeft?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:45

Prisca schreef:
Sabbientje schreef:

Om de doodsimpele reden dat mijn paard niet zo goed tegen warm weer kan.
Ik merk aan haar dat ze het zwaarder heeft met warm weer.
Daarnaast word ze met warm weer heel snel "heet" en overneemt ze zichzelf.
Ik ben daarvoor extra voorzichtig. Aangezien ik wel de verantwoordelijkheid over haar gezondheid heb.

Daarnaast jij gaat toch ook niet kilometers hardlopen met warm weer? of wel?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:55

Prisca schreef:
Nee weet je wat zeilig is met warm weer dagen niet rijden en dan opeens weer zwaar gaan trainen of buitenrit maken van 2 a 3 uur. En JA ik ken dit soort figuren.
Volgende dag staan ze dood op stal.

Nee paard moet regelmatig beweging hebben weer of geen weer.

Zet ze op de wei en ze hebben beweging zat. Daarnaast hoef je niet zo uit te vallen.

En het spreekt voor zich dat je een paard rustig oppakt als het een dag vrij heeft.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:05

Ik hou ze altijd om ook als het warm weer is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:28

Sabbientje schreef:

Ik ben daarvoor extra voorzichtig. Aangezien ik wel de verantwoordelijkheid over haar gezondheid heb.

Daarnaast jij gaat toch ook niet kilometers hardlopen met warm weer? of wel?[/quote]

Als je aan je paard merkt dat hij er slecht tegen kan oke. Maar het is ook een kwestie van gewenning.
Dat ze zich overneemt is ook een stukje training ik heb dat ook gehad met vorige paard. Toch door training in alle omstandigheden werd dat iedere keer beter.

Ik heb jaren geleden hoog volleybal gespeelt mijn trainer had geen respect voor het weer en was het ten alle tijden gewoon hardlopen ook op school was dat het geval. Veel drinken en koelen ging het prima. Wat ik ervan geleerd heb is dat ik ten alle tijden doorgaan waar ik mee bezig ben.

Ik merk dat de houding erg veranderd is afgelopen jaren. Ik ging altijd op wedstrijd hoe het weer ook was. Nu valt er een druppel en we blijven thuis. Ik ging altijd rijden als dat in de planning zat. Je was blij als je op je paard zat en genoot.
Nu merk dat het luxe is en dat veel mensen regelmatig geen zin hebben of te warm is of andere smoesjes. Paard is luxe dus kan ook rustig een dag zonder. Ik vind weiland of rijden een groot verschil de beweging is toch compleet anders.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:34

Mijn paarden hoeven ook niet hard te werken. Ze hebben altijd vakantie worden ze ook niet minder van hoor. Genieten lekker op het land dus zo slecht hoeft dat ook niet te zijn.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:39

Mistral dat is anders maar ik zie regelmatig zogenaamde "sportmensen" die met normaal weer trainen, trainen en trainen. En met warm weer niets doen. Kan mij niet vertellen dat dat goed is voor de spieren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:40

Je kan mij ook niet vertellen dat dat eeuwige harde trainen zo goed is voor die spieren. Maar da's een discussie apart.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:41

Ja oke dan begreep ik je verkeerd. Daarom ben ik de recreatieve ruiter geworden ik laat me ook beinvloeden door slecht weer Clown

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:41

webster543 schreef:
IK heb een vraag die hier eigenlijk wel een beetje bij deze topic past.
Enkele weken terug heb ik een paard gekocht. Ze werd altijd gereden met bandages, ik ben daar uit dezelfde reden tegen als het artiekel van bit, maar heb nu het probleem dat ze na het rijden, bij peesbeschermers vochtophoping heeft ten gevolge van die peesbeschermers. Ik rij ze nu dus maar met bandages, maar denk er aan het westernmodel te kopen. Of zijn die ook niet wat warm??
Ik wil niet zonder rijden omdat ze nog jong is en nogal eens een stapje verkeerd zet.
Zouden die modellen die ik hier heb zien revu passeren helpen??

Ik zou dan zeker geen bandages dragen en ook geen 3 in 1 beschermers , vochtophoping zeker na arbeid duidt er op dat ze moeite heef afvalstoffen te verliezen tijdens en na t werk en aangezien een peesbeschermer altijd aansluit , lijkt mij dat haar doorbloedig in de benen minder is , zou haar wel afspuiten met lauw water ( koud heeft alleen zin als je min. 10 min per been doet )
en goed uitstappen na t werk zonder beschermers
succes

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:47

Ik hou ze zowieso om. Die van mij is nog een jong paard en ik heb liever dat zij ze om heeft en niet haar pezen bezeert.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:52

ik gebruik ze altijd hoe warm het ook is.
Ik gebruik ze vooral omdat ze op allebei haar voorbenen een schieffel heeft, ik denk niet dat ik weer zo'n geluk heb als ze zichzelf weer zo hard aantikt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:01

Prisca schreef:
Als je aan je paard merkt dat hij er slecht tegen kan oke. Maar het is ook een kwestie van gewenning.
Dat ze zich overneemt is ook een stukje training ik heb dat ook gehad met vorige paard. Toch door training in alle omstandigheden werd dat iedere keer beter.

Ik heb jaren geleden hoog volleybal gespeelt mijn trainer had geen respect voor het weer en was het ten alle tijden gewoon hardlopen ook op school was dat het geval. Veel drinken en koelen ging het prima. Wat ik ervan geleerd heb is dat ik ten alle tijden doorgaan waar ik mee bezig ben.

Ik merk dat de houding erg veranderd is afgelopen jaren. Ik ging altijd op wedstrijd hoe het weer ook was. Nu valt er een druppel en we blijven thuis. Ik ging altijd rijden als dat in de planning zat. Je was blij als je op je paard zat en genoot.
Nu merk dat het luxe is en dat veel mensen regelmatig geen zin hebben of te warm is of andere smoesjes. Paard is luxe dus kan ook rustig een dag zonder. Ik vind weiland of rijden een groot verschil de beweging is toch compleet anders.

Ik rij geen wedstrijden. Ik heb dus ook geen "verplichting" tot trainen.
Ik doe wat ik leuk vind met mijn paard. Als ze een aantal dagen niet gelopen heeft, ga ik ook echt niet opeens een dagtocht rijden ofzo.

Je doet ook net of als er niet gereden wordt, er ook niet naar het dier word omgekeken.
Als ik niet rijd, krijgt mijn paard wel degelijk de aandacht die zij nodig heeft, misschien zelfs wel meer.
Denk bij een hele regenachtige dag aan het compleet toileteren, goede borstelbeurt enzovoort.

Ik vind dat het belangrijk is dat mijn paard zijn stal uitkomt. Of ik dan rij, men, wandel, losgooi, longeer of haar de hele dag op de wei gooi is dan mijn zaak.

En of het een kwestie van trainen is of mijn paard wel of niet tegen de warmte kan, is ook mijn zaak.
Ik ga niet een zadel op een paard leggen, dat niet eens normaal geborsteld kan worden, omdat het zweet er al af loopt.
Dat vind ik te ver gaan.

daarnaast gaat daar deze discussie ook helemaal niet over.
het gaat over het gebruik van peesbeschermers.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:03

Sabbientje schreef:

Daarnaast jij gaat toch ook niet kilometers hardlopen met warm weer? of wel?

Hier ben ik het mee eens Lachen en vind het ook zeer fijn om te zien dat mensen rekening houden met het welzijn van hun dier Lachen

Ik ben gewoon met mijn 3,4 jarige haf gaan rijden op de vrijdag dat het bijna 31 graden was (ik ben zo gek in me hoofd geworden omdat iemand op stal tegen mij verkondigde dat ik nie tvaak genoeg reed op mijn 3 jarige Clown alsof een 3 jarig paard iedere dag zwaar in training moet staan Clown )
Maargoed, ik ben dus gaan rijden niet intensief hoor, heb 20 min gereden waarvan 15 min gestapt, en 5 min gedraaft, Ik kon mijn dier letterlijk en figuurlijk uitknijpen en hij vond dit ook geheel niet fijn.

Ontopic: Ik doe bijna nooit peeskappen om, behalve in een ongelijke of zware bak. Mijn beesie tikt zigzelf (nog) niet aan, dus vind ik dit ook (nog) niet nodig, ook heeft hij stevige stappers (hafje)

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:06

Prisca schreef:

In mijn vorige post had ik gezegt dat ik ook met dat warme weer had gereden, Als ik van plan ben te rijden doe ik dit ook in de regen, wat je zegt, vind ik eigenlijk waar. Tegenwoordig (de meeste mensen, hier bedoel ik dus NIET ALLE mensen mee) Blijft idd iedereen liever binnen als er een druppeltje valt, ik niet hoor, ik rijd gewoon in alle weerstype alleen had ik dat afgelope keer met 31 graden beter niet kunnen doen, maar nu ben ik wel een ervaring rijker.

Al vind ik niet dat iedereen altijd smoesjes verzint om te rijden, Ik ken Sabbientje en weet ook dat jij ht niet persoonlijk tege over haar had hoor!, maar er is wel verschil tussen weten wat je paard aan kan, en wat niet. Dus hoeft het niet te betekenen dat iedereen gelijk smoejses heeft toch Lachen

Ik denk overigens ook dat wij als paardenliefhebbers blij moeten zijn dat er teminste mensen zijn die hun paard niet als overbodige luxe beschouwen en zig wel bekommeren om het welzijn van hun dier. Want Sabbientje bekommerd zig om haar dier. Door te weten dat haar dier het niet aankan om met 30 graden te lopen.

Nu weer ontopic Lachen