mick75 schreef:En voor mensen die gewoon recreatief willen rijden is een instructeur die je constant verrot scheldt als je ook maar het kleinste foutje maakt niet bepaald motiverend om verder te gaan.
Bij ieder persoon past een andere instructie. De een zweert bij de harde aanpak, uitgescholden worden bij de minste fout, de ander heeft een wat opbouwender methode nodig. En dat is eigenlijk niet alleen voor recreatief rijden, maar ook voor de sport. Persoonlijk ga ik voor de menselijke aanpak, al kost het mischien meer tijd om op die manier mijn doel te bereiken, maar ik ga nou eenmaal in het verzet en niet een beetje van een autoritaire instructeur.
Je kan ook op een normale manier erop wijzen dat iemand fout bezig is, met uitleg waarom en hoe te verbeteren. Een positieve benadering, of een softe, is niet per definitie fout, net zoals een autoritaire niet per definitie goed is. Beide zullen, mits ze vergelijkbare kwaliteiten hebben qua nivo, evenveel mensen naar de top kunnen begeleiden. Ondanks hun compleet verschillende methode.
Neemt niet weg dat er een hoop mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en dus de goedkoopste instructie zoeken die er is, zonder te kijken of die instructeur wel kan lesgeven of bij hen of hun paard past. En dat instructeurs zelf ook nooit uitgeleerd zijn.
Daarbij komen we meteen bij een volgens mij grote makke, veel instructeurs denken dat als ze hun ORUN/ Deurne papiertje hebben volleerd instructeurs zijn en nooit meer bijscholing/ opfrissing nodig hebben en dus ook niet naar andere lesgevers, die andere methoden hanteren, kijken. Terwijl, en dat is eerder gezegd, een andere kijk enorm verfrissend kan zijn.
Helemaal mee eens... Met alle alinea's 
Opvallend dat er instructeurs zijn die zelf geen les meer hebben en zich inderdaad ook niet laten bijscholen.
Mijn instructrice rijdt zelf nationaal, is Grand-Prix startgerechtigd, maar elke twee weken reist ze uren door het land om goed les te nemen met 1 of 2 van haar paarden en ook komt er om de zoveel tijd een GP jurylid bij haar thuis om les te geven. Het lukt haar misschien nog niet om te scoren met haar paard, maar ze werkt er hard voor om steeds beter te worden en elke keer weer bij te leren. Er zijn genoeg mensen die niet veel hebben met haar manier van trainen of lesgeven, maar daarbij geldt weer...
Iedereen zoekt instructie waar die zich goed bij voelt of vertrouwen in heeft. En aangezien ze met zoveel paarden zo ver heeft kunnen komen, en ik mijn paard bij haar in de les veel vaker en sneller fijn aan lopen krijg dan alleen thuis of op wedstrijd zal ze zo verkeerd nog niet zijn
Verder is ze oude garde Deurne gediplomeerd en heeft ze in het verleden ook z gesprongen en voor handelstallen gereden.
Maar goed, dit ontsteigt een beetje het niveau beunhaas zoals in dit topic bedoeld is.
Het zou mooi zijn als instructeurs zich ergens moeten registreren en dat als ze beweringen doen over bepaalde diplom's die ze gehaald zouden hebben, of niveau's die ze gereden zouden hebben dat ze dit met bewijzen moeten ondersteunen voordat het bij hun "CV" komt te staan. Dan kun je er op zijn minst van uit gaan dat de dingen die ze beweren waar zijn.
Is het eigenlijk mogelijk om klasseringen (van nu, maar ook uit het verleden de hoogste klassering i.v.m. mogelijk vroeger hoger niveau gereden ooit) van personen/instructeurs op te vragen bij het KNHS?