beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:31

sporter schreef:
@scoxxx

Wat bedoel je dan?
Het gaat om instructeurs om te leren paardrijden het niveau van paardrijden word in de sport aangegeven met letters lijkt me ook logisch dat mensen voor het niveau van hun instructeur oa kijken op welk niveau hij/zij rijdt

Nou, om eerlijk te zijn. Ik rijd geen dressuur.
Nooit gedaan ook.
Maar ik rijd wel wedstrijden in een andere discipline.
Overigens train ik mijn paarden wel "klassiek dressuur-matig", maar het liefst buiten op rechte lijnen.
Heel heel soms in een bak (1x per 2 maanden).

Maar wat ik wel zie is dat redelijk wat "dressuurpaardjes" wel vrij typische blessure's hebben.
En dan vraag ik me af... hoe komt dat? Wellicht toch een verkeerde training dan? Ondanks de wel/niet gediplomeerde instructeur. Bloos ?
Maar ik ben niet bekend met en in Dressuurland.

Ulala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:37

missmiekie schreef:
Ulala schreef:
@ missmiekie, ik zie dit niet als aanval hoor. Er is in het verleden ook wel tegen mij geschreeuwd en bot gedaan, maar ik weet van mezelf dat dat bij mij averechts werkt. Ik word dan heel zenuwachtig en ga nog veel meer dingen fout doen en uiteindelijk stap ik af. Stom van mij misschien maar ik heb opbouwende kritiek nodig.

Maar ik ben het met je eens dat sommige mensen idd wel eens een schop onder hun kont nodig hebben, maar dat is per mens verschillend.

Gelukkig is het niet zo erg dat ik zit te butsen of mijn handen hoog hou, maar soms ben ik ff niet handig genoeg voor mijn sensibele merrie die alle oefeningen met twee hoeven in haar neus doet... en dat ziet er voor de omstanders nog wel eens vermakelijk uit.

En gelukkig zie ik ook wel die mensen die jij bedoelt, die echt netaan blijven zitten en hun teugels nodig hebben om licht te rijden.

Maar dat je nog niet helemaal op elkaar ingespeeld, ach, dat kan altijd gebeuren, maar ik bedoel de extreme groep mensen, zeg maar Knipoog

Ik bedoel met mijn stuk niet dat het alleen maar als waardeloos moet worden aangemerkt, goede dingen moeten ook gezegd worden, maar wat ik tegenwoordig zie, is voornamelijk psychologisch l*llen, en zorgen dat de amazone zich er geweldig bij voelt(terwijl het misschien helemaal nergens naar lijkt.). Ik doelde niet zozeer op de harde aanpak, maar wel op het feit dat instructeurs van tegenwoordig(iig een deel) niet meer zeggen wat ze zien, ze zijn gewoon niet eerlijk(of ze zien het echt niet, maar dat is dan nog schandaliger). ALs iets niet goed is, moet dat gewoon gezegd worden en dan moet je niet gaan beweren dat het 'al beter was'.

Ik begrijp wat je bedoelt. Eerlijkheid is een van de belangrijkste dingen in het lesgeven. Of het nu gaat om het niet weten van een oplossing of het beoordelen van minder goede dingen die je pupil laat zien. Gelukkig verbloemt mijn instructrice niets Haha! en zegt ze ook eerlijk als het niet goed gaat. Het gaat alleen om de manier waarop. Ze hoeft mij echt niet de hemel in te prijzen, want daar worden mensen alleen maar arrogant van Knipoog , maar je kan dingen die niet goed gaan op een gewone manier zeggen zonder iemand de grond in te trappen.

Maar er zijn er bij die dat nodig hebben zodat ze hun best gaan doen. Ikzelf leg de lat al hoog genoeg en heb afkraken niet nodig.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:40

Ik ken een typisch voorbeeld van een typische beunhaas. Geeft sinds een tijdje iemand les, slaat werkelijk nergens op, paard loopt niet eens nageeflijk(in het L1), niet vw-nw te rijden, ruggebruik 0,0. Is echt alleen maar achteruit sinds ze daarbij lest, idem met de punten. Maar ja, nu ligt het aan de jury natuurlijk! 't is toch van de zotte!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:41

Oke op die manier
Ja ik rij zelf ook geen dressuur wedstrijden Lachen
Maar ik denk wel als je je paard heel wilt houden vooral op een wat hoger niveau in welke discipline dan ook. Je dressuurmatig toch ook wel een leuk stukje moet kunnen rijden

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:43

Mmm, maar 100 km rijden op 1 dag bijv, red je niet door de achterhand van je paardje te laten zakken Knipoog

Ik bedoel... een leuk stukje rijden, dat leer je niet per definitie in Z,ZZ of GP met een instructeur die ook Z, ZZ of GP rijdt.
Daarom vind ik de discussie in dit topic te beperkt.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 22-07-08 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:44

Ja jury's zijn altijd de schuldige... lekker makkelijk. Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik het ook niet altijd eens ben, maar vanaf de kant zie je nu eenmaal meer dan dat je erop zit.

Ik hoop dat diegene er snel achterkomt dat deze instructeur het niet helemaal is. Heb je het al eens aangegeven missmiekie? soms is het namelijk ook onwetendheid van de leerling.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:47

scoxxx schreef:
Mmm, maar 100 km rijden op 1 dag bijv, red je niet door de achterhand van je paardje te laten zakken Knipoog

Ik bedoel... een leuk stukje rijden, dat leer je niet per definitie in Z,ZZ of GP met een instructeur die ook Z, ZZ of GP rijdt.

Ja in die zin is het inderdaad beperkt ja maar ik vind endurance daar wel een uitzondering in.
aan de andere kant als je paard niet rechtgericht is zul je niet al te lang tochten van 100 km denk ik

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:47

Ulala schreef:
Ja jury's zijn altijd de schuldige... lekker makkelijk. Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik het ook niet altijd eens ben, maar vanaf de kant zie je nu eenmaal meer dan dat je erop zit.

Ik hoop dat diegene er snel achterkomt dat deze instructeur het niet helemaal is. Heb je het al eens aangegeven missmiekie? soms is het namelijk ook onwetendheid van de leerling.

Ik heb het er wel eens met haar over gehad, mijn beesten rijd ik altijd laag etc los, dus doen ook heel makkelijk halsstrekken(1+1=2 Knipoog ), en toen vroeg ze aan mij: Hoe ik dat nou toch in hemelsnaam voorelkaar kreeg? Dus toen hebben we het er wel even over gehad, maar zij is helemaal tevreden want: 'in d'r les gaat het altijd heel goed'. Niet dus. Daar denkt ze dat het beter gaat, aangezien de instructeur dan alleen maar loopt te roepen dat het 'al zoveel beter gaat' en 'oh-zo-goed' is Haha! Maar wat moet je daar dan op zeggen? Ik hou me er maar zoveel mogelijk buiten... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:50

ik weet dat ik een goede instructeur ben tot op een bepaalde hoogte Lachen

Ik kan heel goed de basis leren, daarom werk ik ook graag met jonge paarden..... natuurlijk werk ik wel door tot een redelijk L niveau qua starten, maar daarna moet ik gewoon echt het stokje doorgeven, en daar ben ik gewoon ook heel eerlijk in...... IK zorg ervoor dat de basis goed is, en iemand anders mag het dan overnemen.....

Ik heb ook altijd mijn leerlingen aangespoord om vooral ook eens buiten de deur te kijken, neem maar een lesje bij iemand anders, ga maar een clinic rijden...... worden we allemaal alleen maar beter van

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:51

mick75 schreef:
En voor mensen die gewoon recreatief willen rijden is een instructeur die je constant verrot scheldt als je ook maar het kleinste foutje maakt niet bepaald motiverend om verder te gaan.

Bij ieder persoon past een andere instructie. De een zweert bij de harde aanpak, uitgescholden worden bij de minste fout, de ander heeft een wat opbouwender methode nodig. En dat is eigenlijk niet alleen voor recreatief rijden, maar ook voor de sport. Persoonlijk ga ik voor de menselijke aanpak, al kost het mischien meer tijd om op die manier mijn doel te bereiken, maar ik ga nou eenmaal in het verzet en niet een beetje van een autoritaire instructeur.

Je kan ook op een normale manier erop wijzen dat iemand fout bezig is, met uitleg waarom en hoe te verbeteren. Een positieve benadering, of een softe, is niet per definitie fout, net zoals een autoritaire niet per definitie goed is. Beide zullen, mits ze vergelijkbare kwaliteiten hebben qua nivo, evenveel mensen naar de top kunnen begeleiden. Ondanks hun compleet verschillende methode.

Neemt niet weg dat er een hoop mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en dus de goedkoopste instructie zoeken die er is, zonder te kijken of die instructeur wel kan lesgeven of bij hen of hun paard past. En dat instructeurs zelf ook nooit uitgeleerd zijn.

Daarbij komen we meteen bij een volgens mij grote makke, veel instructeurs denken dat als ze hun ORUN/ Deurne papiertje hebben volleerd instructeurs zijn en nooit meer bijscholing/ opfrissing nodig hebben en dus ook niet naar andere lesgevers, die andere methoden hanteren, kijken. Terwijl, en dat is eerder gezegd, een andere kijk enorm verfrissend kan zijn.

Helemaal mee eens... Met alle alinea's Knipoog

Opvallend dat er instructeurs zijn die zelf geen les meer hebben en zich inderdaad ook niet laten bijscholen.

Mijn instructrice rijdt zelf nationaal, is Grand-Prix startgerechtigd, maar elke twee weken reist ze uren door het land om goed les te nemen met 1 of 2 van haar paarden en ook komt er om de zoveel tijd een GP jurylid bij haar thuis om les te geven. Het lukt haar misschien nog niet om te scoren met haar paard, maar ze werkt er hard voor om steeds beter te worden en elke keer weer bij te leren. Er zijn genoeg mensen die niet veel hebben met haar manier van trainen of lesgeven, maar daarbij geldt weer...
Iedereen zoekt instructie waar die zich goed bij voelt of vertrouwen in heeft. En aangezien ze met zoveel paarden zo ver heeft kunnen komen, en ik mijn paard bij haar in de les veel vaker en sneller fijn aan lopen krijg dan alleen thuis of op wedstrijd zal ze zo verkeerd nog niet zijn Knipoog Verder is ze oude garde Deurne gediplomeerd en heeft ze in het verleden ook z gesprongen en voor handelstallen gereden.

Maar goed, dit ontsteigt een beetje het niveau beunhaas zoals in dit topic bedoeld is.

Het zou mooi zijn als instructeurs zich ergens moeten registreren en dat als ze beweringen doen over bepaalde diplom's die ze gehaald zouden hebben, of niveau's die ze gereden zouden hebben dat ze dit met bewijzen moeten ondersteunen voordat het bij hun "CV" komt te staan. Dan kun je er op zijn minst van uit gaan dat de dingen die ze beweren waar zijn.

Is het eigenlijk mogelijk om klasseringen (van nu, maar ook uit het verleden de hoogste klassering i.v.m. mogelijk vroeger hoger niveau gereden ooit) van personen/instructeurs op te vragen bij het KNHS?

Ulala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:53

missmiekie schreef:
Ulala schreef:

Ik heb het er wel eens met haar over gehad, mijn beesten rijd ik altijd laag etc los, dus doen ook heel makkelijk halsstrekken(1+1=2 Knipoog ), en toen vroeg ze aan mij: Hoe ik dat nou toch in hemelsnaam voorelkaar kreeg? Dus toen hebben we het er wel even over gehad, maar zij is helemaal tevreden want: 'in d'r les gaat het altijd heel goed'. Niet dus. Daar denkt ze dat het beter gaat, aangezien de instructeur dan alleen maar loopt te roepen dat het 'al zoveel beter gaat' en 'oh-zo-goed' is Haha! Maar wat moet je daar dan op zeggen? Ik hou me er maar zoveel mogelijk buiten... Knipoog

Daar heb je ook gelijk in, puntje bij paaltje heb jij het dan nog gedaan.. Wordt wel lastig denk ik om de andere kant op te kijken en op je tong te moeten bijten, tenminste dat heb ik altijd.

@KiWiKo eerlijk dat je dat tegen je leerlingen vertelt! Zouden meer mensen moeten doen...

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:54

Vroeger kon je door middel van een persoonsnummer de standen van iemand anders opvragen, maar dit is om privacy-redenen de afgelopen jaren afgeschafd. Ik denk dus ook niet dat je via de KNHS snel achter de klassering kan komen van iemand anders, helaas!!!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:04

sporter schreef:
scoxxx schreef:

Ja in die zin is het inderdaad beperkt ja maar ik vind endurance daar wel een uitzondering in.
aan de andere kant als je paard niet rechtgericht is zul je niet al te lang tochten van 100 km denk ik

Op buitenritten (rechte lijnen) bemerk je het snelste dat je paardje scheef is. En is het beter recht te richten, op een rechte lijn. Nu ja, ik in ieder geval.... maar wellicht komt dat omdat ik zoweinig in een bak rijdt Knipoog
Wat ik zie is dat met name mijn "groene" paardjes slecht balans vinden in een bak.
Buiten is dit makkelijker en beter te trainen. En dus beter voor deze dieren, omdat zo de kans op blessure's significant kleiner wordt.

Daarom vind ik het jammer dat er zoveel letters besproken worden in dit topic: Z, ZZ en GP. Er is zoveel meer. Knipoog

Oh wat ik trouwens wel doe: Centered Riding(-achtige) clinic's met paard rijden. Dat vind ik wel heel prettig (in een bak).
Maar ook daar geldt... de instructeur heeft geen GP-ervaringen of iets dergelijks. En wellicht een hele hele goede beunhaas Knipoog
Laatst bijgewerkt door SamCo op 22-07-08 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:08

scoxxx schreef:

Vertel maar, waar wil je het over hebben? Haha!
(in het achterhoofd houdend dat dit topic eigenlijk gaat over beunhazen en charlatan's) Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:12

Nou over beunhazen gesproken...
Staar je niet blind op een papiertje meer of minder. Of over een paardje wel of niet in de GP uitgebracht door een instructeur.

Er zijn vele manieren om een paard te trainen. En wellicht is juist een "beunhaas" op dat moment de instructie die jij en je paard als combinatie op dàt moment nodig hebben.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:15

Oke maar hoe controleer je dan of je een goede instructeur hebt of een beunhaas

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:17

Door naar je wedstrijdpunten te kijken?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:18

En naar je gevoel en je paard te luisteren?

Ulala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:20

Edit: wat hierboven gezegd wordt..

Klinkt zweverig, maar is niet zo bedoeld: luister naar je gevoel.
Klopt alles, gaat alles naar je zin, loopt je paard ontspannen, heb je het idee dat je écht nog steeds vooruit gaat en idd zie je aan je wedstrijdpunten dat je vooruit gaat.

Als ik naar mijn gevoel had geluisterd, had ik niet zo lang bij die beunhaas blijven hangen...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:22

LDRD schreef:

Ja dat snap ik Knipoog
maar scoxxx vind dat je je niet blind moet staren op papiertjes en wedstrijden.

Dus mijn vraag hoe controleer je dan of je met een pro te maken hebt of een beunhaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:22

scoxxx schreef:
Op buitenritten (rechte lijnen) bemerk je het snelste dat je paardje scheef is. En is het beter recht te richten, op een rechte lijn. (..)Wat ik zie is dat met name mijn "groene" paardjes slecht balans vinden in een bak.
Buiten is dit makkelijker en beter te trainen. En dus beter voor deze dieren, omdat zo de kans op blessure's significant kleiner wordt.(..)

Even hoor, ik kan het niet laten: rechtuit over een bospad zijn ze gerust zo scheef als ze maar willen hoor. Feit dat je paard in de bak moeite heeft, ligt niet zozeer aan de bak alswel aan het feit dat je er niet voldoende aan werkt in de bak en daarbuiten. Buiten lijkt makkelijker, maar in wezen zit je helemaal niet aan zijn lijf. Dit is wel echt iets wat je met je instructeur moet bespreken zodat je doelgericht kunt werken aan je paard Lachen. Beschouw het als een tip Lachen.

Het lijkt (in het algemeen gesproken) wel alsof er steeds meer misverstanden als waarheid worden gezien en dat drogredenen als regels gaan gelden, dat vind ik jammer omdat het afbreuk doet aan het mooie van de sport: het opleiden van een paard tot een grote sterke lenige alleskunner.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:23

Voor mij geldt; het moet prettiger aanvoelen dan dat het gister zonder de "beunhaas" aanvoelde.
Ik bedoel, ik wil in 1 uur les duidelijk verbetering voelen en zien. Daarnaast moet deze verbetering blijvend zijn.
Voldoet de les hier niet aan, dus 1. duidelijke verbetering in 1 uur en 2. verbetering moet blijvend zijn.... dan neem ik dus geen les meer bij betreffende persoon.

Ik heb bijv ookwel les gehad van een ZZ-instructeur, die didactisch haar zaakjes goed wist te onderbouwen. Echter... mijn arabier verslechterde en door het "met druk naar het bit rijden" werd zij zeer gestresst.
Verslechtering in mijn ogen. En dus op zoek naar iets anders.
En zo houd ik mijn ogen altijd open, ben zeer ontrouw (haha), maar altijd op zoek naar verbetering.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:24

sporter schreef:
LDRD schreef:

Ja dat snap ik Knipoog
maar scoxxx vind dat je je niet blind moet staren op papiertjes en wedstrijden.

Dus mijn vraag hoe controleer je dan of je met een pro te maken hebt of een beunhaas

shan schreef:
En naar je gevoel en je paard te luisteren?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:25

Lovely schreef:
scoxxx schreef:
Op buitenritten (rechte lijnen) bemerk je het snelste dat je paardje scheef is. En is het beter recht te richten, op een rechte lijn. (..)Wat ik zie is dat met name mijn "groene" paardjes slecht balans vinden in een bak.
Buiten is dit makkelijker en beter te trainen. En dus beter voor deze dieren, omdat zo de kans op blessure's significant kleiner wordt.(..)

Even hoor, ik kan het niet laten: rechtuit over een bospad zijn ze gerust zo scheef als ze maar willen hoor. Feit dat je paard in de bak moeite heeft, ligt niet zozeer aan de bak alswel aan het feit dat je er niet voldoende aan werkt in de bak en daarbuiten. Buiten lijkt makkelijker, maar in wezen zit je helemaal niet aan zijn lijf. Dit is wel echt iets wat je met je instructeur moet bespreken zodat je doelgericht kunt werken aan je paard Lachen. Beschouw het als een tip Lachen.

Het lijkt (in het algemeen gesproken) wel alsof er steeds meer misverstanden als waarheid worden gezien en dat drogredenen als regels gaan gelden, dat vind ik jammer omdat het afbreuk doet aan het mooie van de sport: het opleiden van een paard tot een grote sterke lenige alleskunner.

Mag ik vragen ken je scoxxx?

Anders doe je wel erg veel aannamens

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:27

@ shan

Maar stel nou dat je een leek bent dan kun je toch onmogenlijk op je gevoel af gaan?
En dan kom je imo weer uit bij de papiertjes en wedstrijd niveau's