Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

Re: Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:24

Ik vind persoonlijk dat gewicht belangrijker is dan lengte.
Een persoon van 1.78 die 64 kilo weegt en op een pony van 1.50 rijdt vind ik toch een stuk minder storend dan wanneer er een klein,dik propje erop zit te hobbelen.

Ik zelf ben 1.80 en heb zegmaar langere benen dan bovenlijf.
Mijn paard is 1.62.
Met hem heb ik altijd gesprongen en nooit gehoord dat ik er te lang voor ben.
Mijn hengst is zelfs 1.58 en ook daar heb ik nooit commentaar op gehoord.

Ik denk dat wanneer je lang bent en een beetje rijervaring hebt zelf wel zo rijdt dat je de benen van je paard niet irriteert zonder dat dit het "plaatje" verpest .
Wat ik persoonlijk een veel storender beeld vind zijn kleine mensen op een gigantisch paard of dikke mensen op een paard vaak ziet dat er op de een of andere manier instabiel uit (zal wel niet hoor Knipoog )

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:31

Ik denk dat te lange mensen de pony ook wel in de weg zitten. En zonder cap rijden vind ik dus ook echt dom. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik zonder cap reed en er een hersenschudding van kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:29

@ Zeeuwtje: het is al eerder gezegd, voor jouw vraag is een ander topic. Dit is een discussietopic Pling

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:13

wat vind men te groot of te zwaar?

ik kreeg van iemand te horen dat je 1/5 deel van het gewicht van je paard mag wegen...
ik zit daar wat boven en dat durf ik best te zeggen. ik heb kledingmaat 44 (xl) en heb een stevige fjord. ik ga niet op kleine en ranke paardjes rijden want dan voel ik me echt niet op mijn gemak. ik weet dat ik zwaar ben maar mijn fjord kan het wel hebben. ze loopt met mij makkelijk ritten van 4 uur uit en is altijd vrolijk.
ik heb tijdens de paarden 4 daagse van vorig jaar wel iets gezien wat niet kon/kan....
een welshje van wat zal het zijn... 1.30 hoog werd bereden door iemand met zeker maat 48... (xxxxl ofzo) het zadel zag je niet meer, zo'n kont had ze. en je zag dat het paardje het moeilijk had. dat vind ik dan een heel ander verhaal.

hoe zit het met de ijslanders? waarom mogen volwassenen dan wel op zo'n paardje rijden?
die zouden dat wel aankunnen zeggen ze??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 06:42

Dat een ander heel belachelijk veel te zwaar is, maakt dat het goed dat jij te zwaar bent?
De rest zijn allemaal gewoon smoesjes.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:53

Een reactie vanuit het perspectief van een IJslanderruiter.
IJslanders worden over het algemeen gereden door volwassenen, en dat al eeuwenlang. In vroeger tijden, bijvoorbeeld in de Middeleeuwen toen de voorvaderen van de IJslander door de Noormannen meegenomen werden naar IJsland, waren alle rijpaarden sowieso veel kleiner dan nu, terwijl hun taak veel zwaarder was. Toch konden die paarden dat aan.
Of een paard gewicht kan dragen, heeft namelijk minder met zijn stokmaat te maken dan met zijn bouw. Bovendien, fysiologisch gezien zijn kleinere paarden door de kortere verbindingen (rug!) relatief sterker dan grotere . Een klein paard met een brede borst en een sterke rug kan meer gewicht dragen dan een groot paard dat relatief smal en hoogbenig is. Ook een groot paard met een lange weke rug is geen echte gewichtsdrager.
Bij het IJslandse ras vindt je meer gewichtsdragers dan bij kwpn-ers. Niet elke IJslander is een gewichtsdrager; je hebt hele ranke sporttypes die eigenlijk te elegant (smal, hoogbenig) zijn om een grote man te dragen. Soms zie je wel ruiter-paard combinaties tijdens IJslanderwedstrijden die niet in verhouding zijn, en dat vind ik geen reclame voor de sport. Maar een doorsnee IJslander heeft geen enkele moeite met het gewicht van een doorsnee volwassene (tot zeg maar 85 kg).
Dat mensen het niet vinden kunnen dat een (wat zware) volwassene op een klein paard rijdt, heeft eerder met smaak en conventies te maken ('het hoort niet zo, het staat raar'). Rijtechnisch is het ook geen probleem, IJslanderruiters rijden niet met hun hakken (geen sporen) maar met het bovenste deel van de kuiten, en verder veel met zit- en balanshulpen.
Justsannie kan dus best op een sterke Fjord rijden, die zal geen probleem hebben met haar gewicht - zeker niet als ze ook nog redelijk kan rijden. Ik vind overigens wel dat je het aan je paard verplicht bent om als ruiter aan je conditie te werken en op je gewicht te letten. Spieren kunnen meegaan in de beweging, vet zit alleen in de weg. Word je echt te zwaar, doe er dan iets aan, in je eigen belang en dat van je paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:04

Askja schreef:
Een reactie vanuit het perspectief van een IJslanderruiter.
IJslanders worden over het algemeen gereden door volwassenen, en dat al eeuwenlang. In vroeger tijden, bijvoorbeeld in de Middeleeuwen toen de voorvaderen van de IJslander door de Noormannen meegenomen werden naar IJsland, waren alle rijpaarden sowieso veel kleiner dan nu, terwijl hun taak veel zwaarder was. Toch konden die paarden dat aan.

Dat en wat er toen gebeurde, wil nog niks zeggen over dat het niet schadelijk was voor de paarden.

Citaat:
Of een paard gewicht kan dragen, heeft namelijk minder met zijn stokmaat te maken dan met zijn bouw. Bovendien, fysiologisch gezien zijn kleinere paarden door de kortere verbindingen (rug!) relatief sterker dan grotere . Een klein paard met een brede borst en een sterke rug kan meer gewicht dragen dan een groot paard dat relatief smal en hoogbenig is. Ook een groot paard met een lange weke rug is geen echte gewichtsdrager.
Bij het IJslandse ras vindt je meer gewichtsdragers dan bij kwpn-ers. Niet elke IJslander is een gewichtsdrager; je hebt hele ranke sporttypes die eigenlijk te elegant (smal, hoogbenig) zijn om een grote man te dragen. Soms zie je wel ruiter-paard combinaties tijdens IJslanderwedstrijden die niet in verhouding zijn, en dat vind ik geen reclame voor de sport. Maar een doorsnee IJslander heeft geen enkele moeite met het gewicht van een doorsnee volwassene (tot zeg maar 85 kg).
Dat mensen het niet vinden kunnen dat een (wat zware) volwassene op een klein paard rijdt, heeft eerder met smaak en conventies te maken ('het hoort niet zo, het staat raar'). Rijtechnisch is het ook geen probleem, IJslanderruiters rijden niet met hun hakken (geen sporen) maar met het bovenste deel van de kuiten, en verder veel met zit- en balanshulpen.
Justsannie kan dus best op een sterke Fjord rijden, die zal geen probleem hebben met haar gewicht - zeker niet als ze ook nog redelijk kan rijden. Ik vind overigens wel dat je het aan je paard verplicht bent om als ruiter aan je conditie te werken en op je gewicht te letten. Spieren kunnen meegaan in de beweging, vet zit alleen in de weg. Word je echt te zwaar, doe er dan iets aan, in je eigen belang en dat van je paard.
Belangrijk ook, dat ijslanders een dichtere bostructuur hebben dan andere rassen, waardoor ze beter kunnen dragen. Echter (alle) paarden zijn geen dragers en daarom in zo min mogelijk gewicht altijd nog het beste

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:37

Kun je er dus beter helemaal niet op gaan zitten Slapen
(dooddoener)

Tja, en wat kleine paarden in het verleden betreft, op hun ruggen zijn hele continenten veroverd. Tuurlijk zullen de ruiters niet altijd even paardvriendelijk zijn geweest, maar als de paarden het niet aankonden, hadden ze niet zulke enorme afstanden kunnen overbruggen.
Ook de Grieken en Romeinen reden op relatief kleine paarden (zie de afbeeldingen uit die tijd) en die verdiepten zich al in rijkunst (denk aan Xenophon).

Dat van die botstructuur klopt. IJslandse paarden staan dichter bij oerpaarden en zijn daardoor gewoonweg taaier dan doorgefokte warmbloeds. Die zijn niet meer op overleving geselecteerd maar op rij-eigenschappen. Dat taaie zie je bijvoorbeeld ook aan het herstel bij verwondingen. Pony-achtigen hebben een veel sneller wondherstel dan grote paarden.
Scheelt ons als eigenaren weer in de DA-kosten Haha!

(sorry, beetje off topic)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:02

Askja schreef:
Kun je er dus beter helemaal niet op gaan zitten Slapen
(dooddoener)

Hoezo dooddoener? het is gewoon wel zo Rolleyes

Paarden zijn fysiek heel sterk en gaan door tot ze echt niet meer kunnen... dat ze zulke lange afstanden konden overbruggen is dus niet gek.
De paarden van ridders met zware harnassen vertoonden ook zware slijtage is gebleken bij opgravingen... Dat alles vroeger "kon" wil imo verder weinig zeggen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:19

Zoals velen hier vind ik lengte minder belangrijk dan gewicht, tenminste als je het hebt over of het al dan niet schadelijk is voor een paard. Dat kleine paardjes vroeger veel gereden werden door volwassenen vind ik geen doorslaggevend bewijs, aangezien het niet zo is alsof men vroeger zo geweldig met paarden omging en die mensen hadden ook niet de wijsheid in pacht. Wel moeten we daar vrees ik aan toevoegen dat veel van die paarden een stuk minder 'doorgefokt' waren dan de sportpony's die wij zien langskomen op HAW en dat het dus best wel eens zou kunnen zijn dat die paardjes toen toch iets meer konden hebben dan nu.

Wat ik wél vind is dat een te grote combinatie gewoon vaak rijtechnisch niet meer lekker kan rijden omdat de ruiter de hulpen niet meer goed kan geven. Ik merkte het zelf ook toen ik voor het laatst op een pony zat; de hulpen gaan gewoon niet lekker meer. Je gaat sneller voorover zitten om 'erbij te kunnen', je benen zijn moeilijk stil te houden waardoor de hulpen niet fijn meer aankomen... Om die reden vind ik het soms onmogelijk om rijtechnisch commentaar te geven op een zo'n combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:29

Maar op het moment dat de hulpen niet meer goed gegeven kunnen worden, omdat de ruiter voorover zit.... als de benen niet mer goed stil te houden zijn, is de ruiter dus te groot, en heeft het paard daar gewoon last van.

Nog een andere reden waarom te groot toch wel schadelijk is, is het hefboom effect. Een ladder onder je arm (horizontaal) is makkelijk te dragen. Je hoeft nauwelijks moeite te doen om het ding in evenwicht te houden.
Maar draag je de ladder verticaal, lijkt hij wel 2x zo zwaar. Waarom? Omdat je veel meer moeite moet doen hem in evenwicht te houden, je moet veel meer corrigeren. Zo werkt het bij een paard ook.
Paarden corrigeren toch al vrij veel van onze onbalans, zonder dat we dat überhaupt merken.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:20

Dus lange mensen hebben meer moeite met hun balans te vinden op (te) kleine paarden?
Ik zie toch vaker de wat gezettere medemens ongemakkelijk en onstabiel op het paard zitten Knipoog
Sommige corpulente mensen hebben nou eenmaal minder bewegingsvrijheid en zitten er toch een stuk minder stabiel en fraai op dan een slanker persoon, zeker wanneer ze op een druk/springerig paard zitten.

Hulpen kun je overigens wanneer je lang bent ook met je kuiten geven ipv je hakken/hielen dan blijf je prima recht en stabiel op je paard zitten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:30

nobel1 schreef:
Dus lange mensen hebben meer moeite met hun balans te vinden op (te) kleine paarden?

lees het stukje eens goed over die trap en probeer dat desnoods eens zelf.
Paarden/pony's corrigeren veel van de ruiters die bewegen. Die beweging komt natuuurlijk als reactie van de beweging van het paard. Neem zelf eens iemand op je rug, ga rennen en je zult merken dat je moet corrigeren. Als je darna zelf op iemands rug gaat, zal je merken dat jij een hoop niet voelt wat je als drager wel voelt.

(ps de bedoeling is al om met je kuiten te drijven ipv hakken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:00

nobel1 schreef:
Ik zie toch vaker de wat gezettere medemens ongemakkelijk en onstabiel op het paard zitten Knipoog
Sommige corpulente mensen hebben nou eenmaal minder bewegingsvrijheid en zitten er toch een stuk minder stabiel en fraai op dan een slanker persoon, zeker wanneer ze op een druk/springerig paard zitten.

Hulpen kun je overigens wanneer je lang bent ook met je kuiten geven ipv je hakken/hielen dan blijf je prima recht en stabiel op je paard zitten.

Het is ook niet correct om met je hakken/hielen hulpen te geven, dus dat mag sowieso niet Knipoog

Sandra_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:30

Jij bent inderdaad lang niet de enige !

Ik vind het best raar dat mensen dan überhaipt op de pony rijden ..

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:06

nobel1 schreef:

ikzelf ben ook gezet en ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat het ongemakkelijke / onstabiele zitten echt niet bij iedereen van toepassing is. de meeste mensen (vrouwen in dit geval) die dit wel hebben moeten eens naar een goede lingeriezaak gaan en een goede sportbh voor grote cubmaten kopen. wanneer een vrouw gezet / dik is zijn de borsten ook vaak groter. wanneer je met een slecht ondersteunende bh gaat alles heen en weer en doet dit ontzettend zeer in je schouders, rug en nek. dan ga je onbewust anders zitten en dus onstabiel. is voor jezelf en voor je paard niet fijn. rijd je met een goede bh dan zal je merken dat je beter met je paard kan meebewegen omdat je je niet in allerlei bochten hoeft te wringen om de schok in je rug, enz op te vangen.

het is een investering vinden vele maar die 60 euro is die bh echt wel waard... wat kost een nieuwe rijbroek tegenwoordig? die koop je ook als je hem nodig hebt dus waarom een goede bh niet.

tuurlijk is dit echt niet het enige probleem maar denk dat er wel veel mensen zijn die door dit probleempje minder fijn rijden dan de bedoeling is....

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:30

Drijven met je hakken mag idd niet,dat was een soort semi-grappige opmerking Clown
Sommigen menen dat langere mensen naar voren gaan hangen om alsnog aan te kunnen drijven (dan moet iemand van 1.80op een pony van 1.20 rijden ROFL ) dat is dus niet nodig als je gewoon met je kuiten drijft.

Ik denk dat iedereen gewoon plezier moet hebben in het rijden en een wat zwaarder persoon op een fjord kan heus geen kwaad net zoals een wat langer persoon op een e pony oid.
Zolang de fjord niet inzakt en de e-pony geen beurse beentjes heeft van de tenen van de ruiter die er steeds tegenaan stoten komt het allemaal wel goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:09

Ik bekijk dat toch wat kritischer Lachen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 02:56

Ben het in principe met Nobel1 eens. Een wat langere persoon op een D-of E-pony kan best, zolang de ruiter de kennis en ervaring heeft om het dier niet in de weg te zitten. Bovendien maakt de lengte van je benen ook veel uit. De ene persoon van grofweg 1.70 heeft korte pootjes en kan derhalve prima op een D-pony rijden, zolang diegene maar een goed evenwicht heeft en niet door de eigen onbalans het het paard moeilijk maakt. Zo kan ook een zwaarder persoon op een kleinere pony rijden, zolang diegene maar een goed evenwicht heeft en geen al te ingewikkelde oefeningen gaat vragen van de pony.

Daarnaast hangt het nogal af van waar de kilo's zitten, dat verschilt immers ook van persoon tot persoon, en hoe lang iemand's benen zijn. Persoonlijk heb ik korte pootjes, dus ik kan prima op D-pony's rijden zonder dat mijn voeten onder de buik uit komen zelfs.

Een beginner moet je echter niet op te kleine pony's laten rijden, beginners hebben het evenwicht/ de zit nog niet en die hinderen een te klein dier dus wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:07

mick75 schreef:
Ben het in principe met Nobel1 eens. Een wat langere persoon op een D-of E-pony kan best, zolang de ruiter de kennis en ervaring heeft om het dier niet in de weg te zitten. Bovendien maakt de lengte van je benen ook veel uit. De ene persoon van grofweg 1.70 heeft korte pootjes en kan derhalve prima op een D-pony rijden, zolang diegene maar een goed evenwicht heeft en niet door de eigen onbalans het het paard moeilijk maakt. Zo kan ook een zwaarder persoon op een kleinere pony rijden, zolang diegene maar een goed evenwicht heeft en geen al te ingewikkelde oefeningen gaat vragen van de pony.

Daarnaast hangt het nogal af van waar de kilo's zitten, dat verschilt immers ook van persoon tot persoon, en hoe lang iemand's benen zijn. Persoonlijk heb ik korte pootjes, dus ik kan prima op D-pony's rijden zonder dat mijn voeten onder de buik uit komen zelfs.

Een beginner moet je echter niet op te kleine pony's laten rijden, beginners hebben het evenwicht/ de zit nog niet en die hinderen een te klein dier dus wel.

juist een persoon met korte bewnen, wordt topzwaar voor het paard en de balans is dus veel moeilijker - ga eens met een ladder lopen, zou ik zeggen. recht omhoog is deze en heel stuk zwaarder.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:26

Helemaal mee eens. Vaak krijg je dan te horen: maar ik ben misschien wel te groot, maar zeker niet te zwaar.
Vreselijk, het is of/of, en niet anders. Je kunt het een niet compenseren, hoe graag je dat ook zou willen (en ja, ik wilde dat ook.)
Want eerlijk is eerlijk, ik heb ook op een te kleine pony gereden. Ik wilde botweg neit accepteren dat ik te groot was.
Gelukkig is het nu tot me doorgedrongen, maar ik kan je verzekeren, het doet ontiegelijk pijn, om te beseffen dat je met een pony moet stoppen (op rijgebied dan), om welke reden dan ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:54

Ik vind het knap van je dat je het toegeeft OK dan!

Top!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 06:39

Ik erger me er ook aan hoor, ik kreeg ook 2 shetlanders aangeboden om te verzorgen, en ik mocht rijden, maar ik ga er niet op rijden!!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 06:58

Klara16 schreef:
Ik vind te groot niet zo'n issue als ze niet te zwaar zijn. Dus graatmagere mensen op een te kleine pony kunnen wel.

Ben ik het niet mee eens
Lange mensen die boven hun pony uit torenen brengen met hun lengte de pony ook uit balans..

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:07

Ik wil dit topic even omhoog halen, omdat ik met een lengte/grootte kwestie zit.

Ik ben zelf 1.75m en van normaal postuur. Er wordt gezegd dat je je dan beter bij paarden tussen 1.60m en 1.70m kunt houden. Ik heb echter interesse in Haflingers en Fjordenpaardjes, maar vanwege hun lagere stokmaat kom ik er maar niet over uit of ik hier aan kan beginnen of beter aan een ander ras kan denken.

Vanwege hun robuste bouw zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, maar is de lengte/grootte paard verhouding in veel gevallen te groot of valt dat wel mee? (Zie mezelf nooit in wezen op het paard zitten en kan dus ook geen schatting maken).

Alvast bedankt, autumn