Wat is klassieke dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Wat is klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:55

Jennyxx schreef:
Hier staat in ieder geval een overzichtje op van de oude meesters van KD http://www.klassiekedressuur.com/index.php?id=14

Wat ik begrepen heb, zijn er globaal 2 stromingen nu (en toen) in Nederland. De Franse en de Duitse stroming.
Frans is: Baucher, Oliviera, Bodt, Nelly Abbenes en Anja Beran
Duits is: Steinbrecht, Bent en Marijke de Jong

En wat is het verschil tussen Frans en Duits?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:36

jasmijn78 schreef:
Pensionnetje schreef:
Als ik dit lees zakt de moed mij in de schoenen. Zolang je het verschil niet kunt of wil zien tussen aanbieden en verzet dan is er weinig wat ik je nu kan uitleggen. Je bent er dan nog niet aan toe....denk ik dan maar.

In feite is alles wat het paard doet waar jij NIET expliciet om vraag verzet, want jij bent dan niet in control. Je vraag het een, krijgt het ander. Het principe dat je er gebruik van maakt dat als het paard een reactie vertoond waar jij niet om hebt gevraagd begrijp ik heel goed. Ik begrijp alleen niet hoe jij/de AR/KD dat dan doet in relatie tot beginnende ruiters en de opleiding van het paard en borgt dat beide leren de juiste hulpen te geven/te reageren op de juiste hulpen. Vandaar mijn iet wat gecharcheerde praktijkvoorbeeld. Ik begrijp uit jouw reactie dus dat jij daar zelf dus ook niet echt een antwoord op hebt?

Jasmijn, nu vraag ik me echt af..
Is piaferen terwijl je een nette, op de achterhand gefocuste overgang van draf naar stap maakt (dus vanuit arbeidsdraf naar verzamelde draf naar stap) een verzet?
Of is het onbegrip van het paard, met een overdreven reactie? (piaffe).

Imo is daar niets verkeerds aan denk ik. Als ik een overgang wil naar stap, en daarvoor vanuit de arbeidsdraf eerst naar verzamelde draf ga, het paard te ver doorverzameld en er een piaffe uit komt rollen? Vind ik niets verkeerds aan hoor..

Kijk, als ik nu van galop naar stap zou willen, en mn paard gaat bokken, dan is het een ander verhaal natuurlijk Haha!

Ik heb lang les gehad van iemand die erg op de achterhand/ontspanning gefocust is. En op rechtrichten. Zeg maar gerust dat er een hoop klassieke dingen in zaten, ook de methode waarop zij werkt. Er werd altijd naar het paard gekeken, maar zéker ook naar mij. Wat kon ik, wat kon ik niet? Onafhankelijk zitten kon ik niet. Dus dat was het 1ste. En íedere keer (maar dan ook áltijd) als het paard iets fout deed, was het míjn fout.
Ook hebben we veel 'achterhandtraining' gedaan, gezorgd dat hij zijn binnenachterbeen goed onder de massa plaatste. De galop dragend gemaakt.
Maar SBW alleen een beginnetje. Na 2 jaar samen geleerd te hebben.
En iedere week wéér die basis. Met soms iets nieuws mits het paard eraan toe was.
Zo ging bij mij de 1ste keer wijken met mijn paard gelijk goed. Omdat we naar dat moment toe hadden gewerkt, hadden gewacht tot het moment dat ik hem mocht 'bewerken'.

Nu vraag ik me af, onder welke 'stroming' zou ik dan vallen? Want pik ook nog wel eens een wedstrijdje mee .. En werk met mijn paard ahd.. Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:44

Dat bedoel ik met die hokjes. Van alle mogelijkheden blijf je dingen meenemen, bewust en onbewust.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:53

horseyfries schreef:
Nu heb ik zelf les gehad van Arthur Kottas en die wordt hier genoemd als hét voorbeeld van de KD.
Gekke is dat hij absoluut niet zou tolereren als ik aankwam met een paard wat zich nog niet goed laat sturen in aanleuning maar wel al de piaffe enz. zou doen omdat hij ook werkt volgens het Skala der Ausbildung. In dat opzicht staan Arthur Kottas en Tineke Bartels veel dichter bij elkaar qua africhtingsmethode dan veel anderen die genoemd worden als "mede KD'ers". Alleen Egon von Neindorff is denk ik iemand die daar ook bij zou passen, al ken ik die alleen uit theorie en niet uit de praktijk.

Kottas zal een paard nimmer nimmer straffen als het per ongeluk in de piaffe vervalt. Hij zal geduldig blijven en een herhaald verzoek plaatsen voor de oefening die hij heeft gevraagd. Het paard leert de piaffe dus niet af door hem ervoor te berispen, hij mág piafferen en krijgt er dus geen negatieve associatie mee. In tegendeel. Dat is exact hetzelfde. Het paard biedt aan, men laat het zonder berisping piafferen net zolang tot hij begrijpt wat er wel van hem werd gevraagd. Het voordeel hiervan is dat het paard de piaffe dus al heeft gedaan, dit is een trainingsvoordeel. Echter (en daar wringt em de schoen) men gaat geen paard wat niet stuurbaar is al de piaffe bevestigen! Dat gaat trouwens ook niet lukken. Dát komt later pas, maar de aanzet is gemaakt op een goede en rustige wijze..... Maar spelenderwijs een pasje extra laten zetten mag best...

Dat is echt een andere werkwijze dan wat veelvuldig te zien is in de rijbakken, men vraagt het paard iets, men geeft de verkeerde hulpen of het paard begrijpt het niet, daardoor laat hij een andere oefening zien, en het paard krijgt een schreeuw kannonade over zich heen, een paar lellen want hij maakte een fout..... Dat is een educatief een doodvonnis.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:14

jasmijn78 schreef:
Pensionnetje schreef:
Als ik dit lees zakt de moed mij in de schoenen. Zolang je het verschil niet kunt of wil zien tussen aanbieden en verzet dan is er weinig wat ik je nu kan uitleggen. Je bent er dan nog niet aan toe....denk ik dan maar.

In feite is alles wat het paard doet waar jij NIET expliciet om vraag verzet, want jij bent dan niet in control. Je vraag het een, krijgt het ander. Het principe dat je er gebruik van maakt dat als het paard een reactie vertoond waar jij niet om hebt gevraagd begrijp ik heel goed. Ik begrijp alleen niet hoe jij/de AR/KD dat dan doet in relatie tot beginnende ruiters en de opleiding van het paard en borgt dat beide leren de juiste hulpen te geven/te reageren op de juiste hulpen. Vandaar mijn iet wat gecharcheerde praktijkvoorbeeld. Ik begrijp uit jouw reactie dus dat jij daar zelf dus ook niet echt een antwoord op hebt?

Je moet met een paard ergens beginnen, zonder fouten geen vooruitgang! Dus indien jij een groen paard dat alles nog moet leren, zegt: SPRING dan heeft ie zonder meer te springen? Alles wat hij anders doet is verzet? Tja dan ga je niet ver komen. In mijn visie is dat een leerproces en geen "paardpestruiterje" . Het paard moet een associatie op leren bouwen tussen het commando en de gevraagde oefening. De kans dat hij ineens goed gokt wat jij van hem vraagt is uiterst klein. Hij zal dus meerdere pogingen moeten ondernemen eer hij juist begrepen heeft wat jij van hem verlangt. In die weg er naar toe zal het paard meerdere dingen aanbieden. Die kun je genadeloos afstraffen of ten gunste van de verdere training gebruiken.
Ik kies voor het laatste, daar blijven mijn paarden happy bij.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:37

Pensionnetje schreef:
Dus indien jij een groen paard dat alles nog moet leren, zegt: SPRING dan heeft ie zonder meer te springen? Alles wat hij anders doet is verzet? Tja dan ga je niet ver komen. In mijn visie is dat een leerproces en geen "paardpestruiterje" .

Nog even opnieuw: Jullie gaan nu door op het principe van gebruik maken van wat het paard aanbied. Ik heb al eerder gesteld dat ik dat principe begrijp en dat ruiters in de MD daar net zo goed gebruik van maken. Zie mijn eerdere voorbeeld van mijn eigen paard die makkelijk wisselt.

Waar het mij om gaat is hoe je dit gaat rijmen met een beginnende ruiter die ZELF nog moet leren de juiste hulpen te geven. Die kan je toch niet in dat stadium al opzadelen met de verantwoordelijkheid gebruik te maken van wat een paard aan biedt? Waar moet zo'n ruiter in godsnaam beginnen dan? Je kunt een onervaren ruiter niet een paard iets bij laten brengen. Dat gaat frustratie geven bij paard en ruiter. Je kunt een onervaren ruiter wel laten leren van een ervaren (goed getraind) paard, omdat een ervaren paard bij iets wat lijkt op de juiste hulpen, het gevraagde al uit zal voeren. Dan leert een ruiter de juiste hulpen geven, hoe hij ze moet doseren etc. Bij voldoende ervaring en kilometers kan een ruiter dan wel in staat zijn een paard op te leiden, iets nieuws bij te brengen. Maar in mijn ogen kan dat nooit verantwoord samen gaan; een onervaren ruiter/beginner een paard wat nieuws bij laten brengen. DAAR gaat het mij om.

Dit alles n.a.v. deze opmerking van jou:

Pensionnetje schreef:
In de MD begint de ruiter de wedstrijdjes in het B. Meestal beheersen ze ook niet meer dan B niveau.
Een goed instructeur heeft er voor gezorgd dat ze in iedergeval L1 al goed beheersen alvorens te starten. Deze ruiters kunnen dus NOOIT aan de echte KD beginnen omdat ze het hogere niveau niet beheersen.

Waarbij mijn vraag dus ook was hoe een ruiter die aan KD wil beginnen (dus een beginner) aan hethoge niveau komt? Jouw antwoord daarop was dat je dat dus met een goede instructeur zo geregeld is. Maar m.i. moet je als beginner met een goede instructeur ook gewoon bij het begin beginnen. De vraag is nu dan ook: Wat is volgens jou het begin voor de ruiter in de KD/AR (dus niet voor het paard). Wanneer is het volgens jou verantwoord een beginner aan de slag te lanet gaan met de 'kunstjes'? Want ik heb de indruk dat men daar in de AR wel erg snel toe overgaat...
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 17-07-08 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:44

jasmijn78 schreef:
Pensionnetje schreef:
Dus indien jij een groen paard dat alles nog moet leren, zegt: SPRING dan heeft ie zonder meer te springen? Alles wat hij anders doet is verzet? Tja dan ga je niet ver komen. In mijn visie is dat een leerproces en geen "paardpestruiterje" .

Nog even opnieuw: Jullie gaan nu door op het principe van gebruik maken van wat het paard aanbied. Ik heb al eerder gesteld dat ik dat principe begrijp en dat ruiters in de MD daar net zo goed gebruik van maken. Zie mijn eerdere voorbeeld van mijn eigen paard die makkelijk wisselt.

Waar het mij om gaat is hoe je dit gaat rijmen met een beginnende ruiter die ZELF nog moet leren de juiste hulpen te geven. Die kan je toch niet in dat stadium al opzadelen met de verantwoordelijkheid gebruik te maken van wat een paard aan biedt? Waar moet zo'n ruiter in godsnaam beginnen dan? Je kunt een onervaren ruiter niet een paard iets bij laten brengen. Dat gaat frustratie geven bij paard en ruiter. Je kunt een onervaren ruiter wel laten leren van een ervaren (goed getraind) paard, omdat een ervaren paard bij iets wat lijkt op de juiste hulpen, het gevraagde al uit zal voeren. Dan leert een ruiter de juiste hulpen geven, hoe hij ze moet doseren etc. Bij voldoende ervaring en kilometers kan een ruiter dan wel in staat zijn een paard op te leiden, iets nieuws bij te brengen. Maar in mijn ogen kan dat nooit verantwoord samen gaan; een onervaren ruiter/beginner een paard wat nieuws bij laten brengen. DAAR gaat het mij om.

Natuurlijk behoort een onervaren ruiter géén enkel paard af te richten in welke tak van sport dan ook.
Wel kan men de onervaren ruiter heel bewust maken van het feit dat dressuur geen statische sport is.
(vraag=altijd de juiste reactie) Zoals dat de ruiter fouten kan maken, kan een paard dat ook. Je leert ze hier op een andere manier mee omgaan. Niet gelijk te straffen, maar goed te laten voelen wat er gebeurd én waarom. Ze kunnen bijvoorbeeld per ongeluk in een zijgang komen terwijl de ruiter en/of paard hier nog niet aan toe is. Dat kun je negeren of paard én ruiter van dat moment laten leren. Het paard wordt niet gestraft en de ruiter krijgt het gevoel eens onder haar kont. Beide worden er beter van..... Daarna is het terug naar de les waar men mee bezig was. Paard en ruiter niet over de emmer (oh er ging wat fout) en beide weer iets wijzer.....

Gebeurd zo'n foutje bij een ervaren africhter dan zal hij het moment gebruiken om te proberen misschien een klein stapje verder te gaan, om van het foutje een nuttige oefening te maken

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:55

Pensionnetje schreef:
Natuurlijk behoort een onervaren ruiter géén enkel paard af te richten in welke tak van sport dan ook.

Dat gebeurd anders in alle stromingen zeer regelmatig (al heb mij er vroeger zelf ook aan schuldig gemaakt Bloos )

Pensionnetje schreef:
Wel kan men de onervaren ruiter heel bewust maken van het feit dat dressuur geen statische sport is.
(vraag=altijd de juiste reactie) Zoals dat de ruiter fouten kan maken, kan een paard dat ook. Je leert ze hier op een andere manier mee omgaan. Niet gelijk te straffen, maar goed te laten voelen wat er gebeurd én waarom.

Dat klinkt heel mooi, en in de MD zou dat ook niet anders moeten zijn, maar nu de praktijk...

Zie bijvoorbeeld dat filmpje met de fries en dat vrouwtje. IMO mag zo iemand nog niet eens denken aan piaffe, ook niet onder begeleiding van goeroe Elly Abbenes. Ik vind dat niet kunnen. Nu zal ik heus niet ontkennen dat dergelijke zaken in de MD niet gebeuren. Maar ik heb wel het idee dat het in de KD/AR sneller geaccepteerd of zelfs gestimuleerd wordt dat mensen die nog niet eens fatsoenlijk op een paard kunnen zitten zich bezig houden met zaken waar zij nog lang niet aan toe zijn onder het mom van 'ja het paard biedt het aan' en 'ik ga zo van het paard uit' en 'het is zo goed voor hem want nu leert hij zijn lichaam pas echt goed gebruiken'. Daarom vind ik de structuur/opbouw van het skala/B tm Z proeven veel beter. In ieder geval voor de ontwikkeling van de ruiter (elke ruiter).

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:02

Citaat:
En wat is het verschil tussen Frans en Duits?

In een notedop:

Frans: balans voor beweging
Duits: Rijd uw paard voorwaarts en richt het recht

Knipoog

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:09

Waarom wordt hier steeds gesproken over 'kunstjes' ipv oefeningen Verward De oefeningen helpen het paard juist, kunstjes niet. Zien jullie de oefeningen daadwerkelijk als kunstjes of toch als oefeningen maar tikken het 'verkeerde' woord in? Wordt dan een beetje verwarrend aangezien het 2 verschillende dingen zijn en het doel dan ook heel anders is.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:15

Citaat:
Maar ik heb wel het idee dat het in de KD/AR sneller geaccepteerd of zelfs gestimuleerd wordt dat mensen die nog niet eens fatsoenlijk op een paard kunnen zitten zich bezig houden met zaken waar zij nog lang niet aan toe zijn onder het mom van 'ja het paard biedt het aan' en 'ik ga zo van het paard uit' en 'het is zo goed voor hem want nu leert hij zijn lichaam pas echt goed gebruiken'. Daarom vind ik de structuur/opbouw van het skala/B tm Z proeven veel beter. In ieder geval voor de ontwikkeling van de ruiter (elke ruiter).

Wil me nergens tegenaan bemoeien, maar misschien moet dat beeld bijgesteld worden. Je hebt vast gezien dat er een heleboel AR'typetjes' zonder zadel rondhuppelen. Dat is niet omdat we zo graag aan een uniforme uitstraling meedoen, maar omdat het zonder zadel rijden helpt je ruiterbalans en -zit te ontwikkelen.

Zoals boven al aangehaald; als je niet goed zit en/of geen goede aanleuning hebt, lukt het ook echt niet zó te rijden dat je paard er baat bij heeft. En dat is toch echt de bedoeling Knipoog

Dat van de piaffe voor het andere rijden is overigens een voorbeeld uit de Franse klassieke school; de AR gebruikt deze oefening niet op deze manier.

Bij Nelly Abbenes wordt vanuit de stap gewerkt naar de 'piaffe' d.m.v. het diagonaliseren van de stap. Bij AR komt de piaffe pas ná uitgebreid voorwaarts-neerwaarts werk, buigingsarbeid, het daarmee versterken van de 4 functies van de achterbenen (beiden als binnenachtern en buitenachterbeen) en pas ná de halfsteps. Dan ben je echt al even onderweg hoor. Dan gaat het bij Nelly (en naar ik aanneem de andere klassiek Franse school aanhangers) heel wat sneller, want die werkt er meteen naartoe vanwege de opvatting dat er eerst naar balans en dan pas naar beweging getreefd moet worden.

Dát is wat maakte dat Steinbrecht Baucher zo verketterde, want die promootte vooral het rechtrichten in de beweging. Mooi voorbeeld van de minder harmonieuze kant van de grote meesters Hamer Haha!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:15

BBreedveld schreef:
Citaat:
Maar ik heb wel het idee dat het in de KD/AR sneller geaccepteerd of zelfs gestimuleerd wordt dat mensen die nog niet eens fatsoenlijk op een paard kunnen zitten zich bezig houden met zaken waar zij nog lang niet aan toe zijn onder het mom van 'ja het paard biedt het aan' en 'ik ga zo van het paard uit' en 'het is zo goed voor hem want nu leert hij zijn lichaam pas echt goed gebruiken'. Daarom vind ik de structuur/opbouw van het skala/B tm Z proeven veel beter. In ieder geval voor de ontwikkeling van de ruiter (elke ruiter).

Wil me nergens tegenaan bemoeien, maar misschien moet dat beeld bijgesteld worden. Je hebt vast gezien dat er een heleboel AR'typetjes' zonder zadel rondhuppelen. Dat is niet omdat we zo graag aan een uniforme uitstraling meedoen, maar omdat het zonder zadel rijden helpt je ruiterbalans en -zit te ontwikkelen. Daar wordt echt veel aandacht aanbesteed, want: zoals boven al aangehaald; als je niet goed zit en/of geen goede aanleuning hebt, lukt het ook echt niet zó te rijden dat je paard er baat bij heeft. En dat is toch echt de bedoeling Knipoog

Dat van de piaffe voor het andere rijden is overigens een voorbeeld uit de Franse klassieke school; de AR gebruikt deze oefening niet op deze manier.

Bij Nelly Abbenes wordt vanuit de stap gewerkt naar de 'piaffe' d.m.v. het diagonaliseren van de stap. Bij AR komt de piaffe pas ná uitgebreid voorwaarts-neerwaarts werk, buigingsarbeid, het daarmee versterken van de 4 functies van de achterbenen (beiden als binnenachtern en buitenachterbeen) en pas ná de halfsteps. Dan ben je echt al even onderweg hoor. Dan gaat het bij Nelly (en naar ik aanneem de andere klassiek Franse school aanhangers) heel wat sneller, want die werkt er meteen naartoe vanwege de opvatting dat er eerst naar balans en dan pas naar beweging getreefd moet worden.

Dát is wat maakte dat Steinbrecht Baucher zo verketterde, want die promootte vooral het rechtrichten in de beweging. Mooi voorbeeld van de minder harmonieuze kant van de grote meesters Hamer Haha!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:51

Om nog even terug te komen op het zweefmoment;
Als ik zo om me heen kijk naar de ruiters in mijn omgeving, wedstrijden, op bokt of waar dan ook, het merendeel van de paarden heeft een belabbert zweefmoment. Op het moment dat alle 4 de benen in de lucht zouden moeten zijn, staat er vaak nog een voorbeen op de grond. Dan kun je toch niet meer spreken over een zweefmoment? Ze bewegen dus verkeerd en op de voorhand, vaak wel 'aan de teugel' zoals ze dat noemen. Wat naar mijn idee dus helemaal niet kan omdat hij niet in evenwicht loopt en de achterhand niet draagt.
Waarom wordt er dan niet eerst aan de achterhand gewerkt zodat het paard vervolgens zélf de juiste hoofd/halshouding aanneemt? Juist díe hoofd/halshouding is, wanneer je deze niet tot een bepaalde houding dwingt of vraagt, een indicatie hoe het met de achterhand gesteld is. We rijden toch immers van achter naar voren? Waarom zíen we dat tegenwoordig dan niet?? Waarom blijven we niet gewoon van de voorkant af en maken we de achterhand sterker, hetzij aan de hand of onder het zadel door middel van oefeningen (geen kunstjes Knipoog )?
Is het plaatje dan belangrijker dan hoe een paard dáádwerkelijk loopt??

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:02

Pasterza schreef:
Om nog even terug te komen op het zweefmoment;
Als ik zo om me heen kijk naar de ruiters in mijn omgeving, wedstrijden, op bokt of waar dan ook, het merendeel van de paarden heeft een belabbert zweefmoment. Op het moment dat alle 4 de benen in de lucht zouden moeten zijn, staat er vaak nog een voorbeen op de grond. Dan kun je toch niet meer spreken over een zweefmoment? Ze bewegen dus verkeerd en op de voorhand, vaak wel 'aan de teugel' zoals ze dat noemen. Wat naar mijn idee dus helemaal niet kan omdat hij niet in evenwicht loopt en de achterhand niet draagt.
Waarom wordt er dan niet eerst aan de achterhand gewerkt zodat het paard vervolgens zélf de juiste hoofd/halshouding aanneemt? Juist díe hoofd/halshouding is, wanneer je deze niet tot een bepaalde houding dwingt of vraagt, een indicatie hoe het met de achterhand gesteld is. We rijden toch immers van achter naar voren? Waarom zíen we dat tegenwoordig dan niet?? Waarom blijven we niet gewoon van de voorkant af en maken we de achterhand sterker, hetzij aan de hand of onder het zadel door middel van oefeningen (geen kunstjes Knipoog )?
Is het plaatje dan belangrijker dan hoe een paard dáádwerkelijk loopt??

Ik denk dat het vrij makkelijk te verklaren is. Een paard dat goed vanuit de achterhand beweegt is een paard dat met een stevige motor in de achterhand. Dat zijn te hete paarden voor de beginners(hele topics zijn hier over te vinden). Bovendien om die motor goed beheersbaar te krijgen moet men zelf goed in balans zijn én een hele goede aanleuning met de mond verkrijgen. Dat is voor beginners net even iets te hoog gegrepen. Dus komen de paarden die wat koeler zijn en minder motor in de achterhand hebben liggen. Dit gecombineerd met een ruiter zonder onafhankelijke zit en die perse maar neerwaarts wil rijden en het cirkeltje is rond.

Zowel in de MD als KD behoort een paard van achteren naar voren te bewegen. Alleen komt dit in de MD pas een stuk later aanbod dan in de KD. De KD begint er eigenlijk zo vroeg mogelijk mee. Eerst traint men het paard op zijn eigen benen te lopen en gedragener te worden dmv werk aan de bijv. de lange lijnen. Dan is het voor een paard makkelijker om dit onder de man te doen. Zoals ik al eerder schreef, ze zijn er fysiek al op voorbereid.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:09

ik heb het dus niet alleen over beginners maar meer over de gevordenen die wedstrijd(-gericht) rijden. Ook topruiters die de halsen in allerlei hoogtes instellen terwijl dat de achterhand negatief kan beinvloeden.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:10

Pasterza schreef:
Waarom wordt hier steeds gesproken over 'kunstjes' ipv oefeningen Verward De oefeningen helpen het paard juist, kunstjes niet. Zien jullie de oefeningen daadwerkelijk als kunstjes of toch als oefeningen maar tikken het 'verkeerde' woord in? Wordt dan een beetje verwarrend aangezien het 2 verschillende dingen zijn en het doel dan ook heel anders is.

Ieder kunstje begint met als een oefening.....Zonder oefening komen er ook geen kunstjes.
Je kunt het knielen van een paard als kunstje zien, maar ook als een oefening.
Net zolang als dat het breed is dus.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:13

Pasterza schreef:
ik heb het dus niet alleen over beginners maar meer over de gevordenen die wedstrijd(-gericht) rijden. Ook topruiters die de halsen in allerlei hoogtes instellen terwijl dat de achterhand negatief kan beinvloeden.

Zoals ik al eerder schreef de MD ziet graag veel beweging (over veel bodem gaan) de KD ziet graag veel verzameling (gedragen over weinig bodem gaan) daar splitsen de twee zich dus. En toch overlappen ze elkaar weer want ook de MD wil verzameling zien maar niet ten koste van de voorwaardse beweging. KD ziet een zeer hoge mate van verzameling weer liever en daarbij mag het over minder bodem gaan en nog meer opwaards. Daar krijg je dus ook de verschillen in gebruik van de achterhand te zien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:17

Pensionnetje schreef:
Dat is echt een andere werkwijze dan wat veelvuldig te zien is in de rijbakken, men vraagt het paard iets, men geeft de verkeerde hulpen of het paard begrijpt het niet, daardoor laat hij een andere oefening zien, en het paard krijgt een schreeuw kannonade over zich heen, een paar lellen want hij maakte een fout..... Dat is een educatief een doodvonnis.

Nou, dat vind ik wel erg polariseren hoor. Als lesklanten van mij dat flikken kunnen ze de rest van het uur te voet de les lopen, inclusief de galop ja Duivel Dat is slecht MD vergelijken met goed KD.

Toen ik net begon met de contragalop sprong mijn paard regelmatig over omdat hij nog niet sterk genoeg was en nog niet altijd genoeg balans had voor het laatste beetje. Dat straf ik niet af, want ik wil later ook nog een changement springen. Maar eerder in het topic wordt gezegd door iemand dat diegene het paard _beloont_ voor de verkeerde reactie. En DAT doe ik niet want anders denkt ie dat dat was wat ik bedoelde en zo krijg ik de contra er nooit in. Ik rij rustig verder, herstel de verzameling en probeer opnieuw.

Idem met de travers. Mijn vorige paard bleef maar aanspringen in galop. In eerste instantie pakte ik hem dan terug en probeerde het nogmaals in te zetten, tot ik doorkreeg dat ie de galop gewoon makkelijker vond. Toen moest ie vanuit galop de travers dan maar in. Ben er nooit boos om geworden, gewoon verder proberen en dan komt dat wel.

Waar ik wel op reageer is, bijv. dit paard pakt de travers ook niet lekker aan en wringt zich door het binnenbeen heen. Hij plaatst dus de achterhand wel naar binnen maar buigt precies tegen het been in waar hij vanaf moet. Daar tik ik hem dan ook vanaf want dat moet ik niet hebben. Hoef je verder niet boos om te worden, maar tegen het been ingaan daar hou ik niet van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:20

Pensionnetje schreef:
Zowel in de MD als KD behoort een paard van achteren naar voren te bewegen. Alleen komt dit in de MD pas een stuk later aanbod dan in de KD.

Eveneens niet eens. Whatever happens: hoe het paard over de benen gaat blijft het belangrijkste.
Ik mag ook nooit meer vooraan opvragen dan ik qua impuls opgewekt heb.
(ja, dat ik het niet altijd goed uitvoer is 2, maar ik ben er zeker van dat dat ook binnen de klassieke dressuur voorkomt, dat de uitvoering moeilijker is dan de theorie Haha! )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 01:03

jasmijn78 schreef:
horseyfries schreef:
Ook wil ik graag nog een antwoord op mijn vraag of jullie het juist vinden om van een paard wat een "lichamelijk wrak" genoemd wordt een piaffe proef te vragen en of dat aansluit bij de theorie "ik doe niets als mijn paard er niet aan toe is".

Een vrij cruciale vraag in dit topic en niemand uit het AR kamp Clown geeft er antwoord op????

Pensionnetje schreef:
Omschrijf een lichamelijk wrak? Zonder details kun je geen conclusies trekken.

Dat moet je even aan Sanne83 vragen.

je kan florien gewoon even mailen als je echt wilt weten wat de achtergrond is. Ik heb alleen gehoord dat het paard erg slecht was toen hij bij haar kwam en dat zij hem met behulp van AR beter heeft gekregen. Het zal natuurlijk nooit een topprestatie worden om te zien, volgens mij is hij ook al iets van 20.

Het staat allemaal gewoon op de site van marijke de jong uitgelegd, over die piaffe proef. Jij vind de achtergrond van een paard niet belangrijk. Bij die proef kijken ze daar wel naar. Er staat letterlijk bij dat er naar de africhting gekeken word. Een perfecte proef met een makkelijker paard wordt net zo beoordeelt als een mindere proef met een moeilijker paard.
Het lijkt mij gewoon meer een examen voor de africhter, dus niet een proef voor hoe mooi het paard iets kan uitvoeren (zoals een reguliere proef).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:24

Blijft mijn vraag of dit dan een voorbeeld is van iets pas aan het paard vragen als hij er aan toe is.
In mijn ogen is dit meer een kwestie van koste wat het kost een piaffe proef met een paard willen doen, terwijl dit paard objectief gezien al genoeg heeft aan basiswerk, gezien zijn leeftijd en de lichamelijke problemen die hij heeft.

Je zegt het zelf eigenlijk al: het is meer een examen voor de africhter, dus blijkbaar is hier de dressuur er niet voor het paard en gaat het wel degelijk om het toewerken naar een proef, wat eens te meer bewijst dat de theorie: "wij hoeven niet op wedstrijd, dressuur is er voor het paard en wij doen alleen iets als het paard eraan toe is", in de praktijk volkomen wordt tegengesproken.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:44

ze heeft de piaff gedaan met dat paard zodat hij nog meer gewicht met zijn achterbenen zou gaan dragen aangezien zijn voorbenen niet zo goed zijn zodoende kan ze die ontlasten wanneer dit nodig blijkt te zijn.
en als ze dit paard niet zo zou trainen dan word ie zo slecht dat ze hem regelrecht af kan voeren . dit alles doet ze iom een dierenarts .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:46

liberty22 schreef:
ze heeft de piaff gedaan met dat paard zodat hij nog meer gewicht met zijn achterbenen zou gaan dragen aangezien zijn voorbenen niet zo goed zijn zodoende kan ze die ontlasten wanneer dit nodig blijkt te zijn.

Maar ik zie dit paard niet dragen? Er is totaal geen buiging in de gewrichten van de achterbenen te zien en het paard blijft hoog in het kruis. Bovendien is er amper een zweefmoment te constateren? Het paard gaat geregeld scheef. IMO allemaal signalen dat er geen sprake is van balans en draagkracht (en dus ook niet van ontlasting als dat de bedoeling zou moeten zijn)

Volgens mij ontlast je een paard dat last heeft van zijn voorbenen gewoon het beste door hem in de wei te laten staan. Niet door op hoge leeftijd (hij is toch al redelijk op leeftijd?) nog eens dergelijke dressuuroefeningen van hem te gaan vragen...

liberty22 schreef:
dit alles doet ze iom een dierenarts .

Dus dan is het goed?

Ongeacht het verleden van het paard vind ik dit nog steeds geen rijkunstig hoogstandje. Principieel ben ik het er ook niet mee eens: ik vind dat je alleen met een gezond paard aan de slag moet gaan. Paarden die wat mankeren aan de voorbenen gaan bij mij niet aan het werk.

Over impuls kun je discussieren, maar als je dit vergelijkt met het voorbeeld dat eerder aan werd gehaald (mooi filmpje met die mevrouw op verschillende paarden waaronder een schimmel en een bruine???) dan vind ik dat ook een wereld van verschil. Ik mag in dat filmpje de impuls en tact wel niet voldoende vinden, maar qua uitvoering vind ik dat toch een heel stuk fijner om naar te kijken dan naar de vos van Florien de Graaf.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:49

jasmijn78 schreef:
liberty22 schreef:

Maar ik zie dit paard niet dragen? Er is totaal geen buiging in de gewrichten van de achterbenen te zien en het paard blijft hoog in het kruis. Bovendien is er amper een zweefmoment te constateren? Het paard gaat geregeld scheef. IMO allemaal signalen dat er geen sprake is van balans en draagkracht (en dus ook niet van ontlasting als dat de bedoeling zou moeten zijn)

Volgens mij ontlast je een paard dat last heeft van zijn voorbenen gewoon het beste door hem in de wei te laten staan. Niet door op hoge leeftijd (hij is toch al redelijk op leeftijd?) nog eens dergelijke dressuuroefeningen van hem te gaan vragen...

liberty22 schreef:
dit alles doet ze iom een dierenarts .

Dus dan is het goed?

Ongeacht het verleden van het paard vind ik dit nog steeds geen rijkunstig hoogstandje. Principieel ben ik het er ook niet mee eens: ik vind dat je alleen met een gezond paard aan de slag moet gaan. Paarden die wat mankeren aan de voorbenen gaan bij mij niet aan het werk.

Over impuls kun je discussieren, maar als je dit vergelijkt met het voorbeeld dat eerder aan werd gehaald (mooi filmpje met die mevrouw op verschillende paarden waaronder een schimmel en een bruine???) dan vind ik dat ook een wereld van verschil. Ik mag in dat filmpje de impuls en tact wel niet voldoende vinden, maar qua uitvoering vind ik dat toch een heel stuk fijner om naar te kijken dan naar de vos van Florien de Graaf.

Dat is Anja Beran. Mijn KD instructrice gaat daar volgende week voor een 9 daagse training naartoe. Ben heel benieuwd hoe ze daar van terugkomt en wat haar ervaringen zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:56

horseyfries schreef:
wat eens te meer bewijst dat de theorie: "wij hoeven niet op wedstrijd, dressuur is er voor het paard en wij doen alleen iets als het paard eraan toe is", in de praktijk volkomen wordt tegengesproken.

Hier wil ik ook nog even wat over opmerken: Door AR liefhebbers wordt er nogal afgegeven op de wedstrijden, maar wat is nu feitelijk het verschil met de AR? Na het bestuderen van de site van MdJ zie ik dat er binnen de AR net zo goed een proeven/beoordelings gebeuren is. Dat hele gebeuren van Squire tot grootmeester? In al die examens moeten ruiters toch ook een examen afleggen waarin zij beoordeeld worden? Als het hun niet te doen was om eer erkenning van hun rijkunsten dan zouden ze daar toch ook niet aan meedoen? Er is geen competitielement, maar men kan wel andere eervolle zaken behalen zoals het mogen meekletsen aan de Ronde Tafel en zo. Dus te stellen dat het AR ruiters helemaal niet om eer en erkenning gaat en alleen maar om het paard is ook een beetje tegenstrijdig.