Pensionnetje schreef:Dus indien jij een groen paard dat alles nog moet leren, zegt: SPRING dan heeft ie zonder meer te springen? Alles wat hij anders doet is verzet? Tja dan ga je niet ver komen. In mijn visie is dat een leerproces en geen "paardpestruiterje" .
Nog even opnieuw: Jullie gaan nu door op het principe van gebruik maken van wat het paard aanbied. Ik heb al eerder gesteld dat ik dat principe begrijp en dat ruiters in de MD daar net zo goed gebruik van maken. Zie mijn eerdere voorbeeld van mijn eigen paard die makkelijk wisselt.
Waar het mij om gaat is hoe je dit gaat rijmen met een beginnende ruiter die ZELF nog moet leren de juiste hulpen te geven. Die kan je toch niet in dat stadium al opzadelen met de verantwoordelijkheid gebruik te maken van wat een paard aan biedt? Waar moet zo'n ruiter in godsnaam beginnen dan? Je kunt een onervaren ruiter niet een paard iets bij laten brengen. Dat gaat frustratie geven bij paard en ruiter. Je kunt een onervaren ruiter wel laten leren van een ervaren (goed getraind) paard, omdat een ervaren paard bij iets wat lijkt op de juiste hulpen, het gevraagde al uit zal voeren. Dan leert een ruiter de juiste hulpen geven, hoe hij ze moet doseren etc. Bij voldoende ervaring en kilometers kan een ruiter dan wel in staat zijn een paard op te leiden, iets nieuws bij te brengen. Maar in mijn ogen kan dat nooit verantwoord samen gaan; een onervaren ruiter/beginner een paard wat nieuws bij laten brengen. DAAR gaat het mij om.
Dit alles n.a.v. deze opmerking van jou:
Pensionnetje schreef:In de MD begint de ruiter de wedstrijdjes in het B. Meestal beheersen ze ook niet meer dan B niveau.
Een goed instructeur heeft er voor gezorgd dat ze in iedergeval L1 al goed beheersen alvorens te starten. Deze ruiters kunnen dus NOOIT aan de echte KD beginnen omdat ze het hogere niveau niet beheersen.
Waarbij mijn vraag dus ook was hoe een ruiter die aan KD wil beginnen (dus een beginner) aan hethoge niveau komt? Jouw antwoord daarop was dat je dat dus met een goede instructeur zo geregeld is. Maar m.i. moet je als beginner met een goede instructeur ook gewoon bij het begin beginnen. De vraag is nu dan ook: Wat is volgens jou het begin voor de ruiter in de KD/AR (dus niet voor het paard). Wanneer is het volgens jou verantwoord een beginner aan de slag te lanet gaan met de 'kunstjes'? Want ik heb de indruk dat men daar in de AR wel erg snel toe overgaat...
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 17-07-08 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt