Bodyprotector verplichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ineke_

Re: Bodyprotector verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:09

Laat ze dat aub. niet doen, met mijn boezem zou het maatwerk moeten worden !

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:26

Ik persoonlijk ben van mening dat:
De bodyprotector verplicht moet zijn voor alle kinderen onder de leeftijd van 12 jaar in alle disciplines.
En voor kinderen/jeugd onder 18 tijdens springen en cross.

Maar ja zulke dingen zal door de knhs nooit voorgeschreven worden.
K weet wel dat als ik een kind krijg en die wil gaan paardrijden komt ie er niet op zonder bodyprotector.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:55

is niet te hopen zeg . mijn maat zal er al niet zijn en vind het onzin meer voor bange ruiters . Rijden is op eigen risico.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:12

Chevano schreef:
en vind het onzin meer voor bange ruiters .

En zonder voor domme ruiters? Knipoog Haha!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:08

Chevano schreef:
vind het onzin meer voor bange ruiters.

Oei, dit vind ik niet een hele slimme opmerking eerlijk gezegd. Ik ben absoluut geen bange ruiter, maar draag regelmatig mijn BP. Ik train (sgw) niet zonder al zou het mogen. Voel me daar niet prettig bij en daar heeft angst niets mee te maken. Denk alleen niet dat je dat snapt Knipoog

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:01

Ik moet hem alleen met springen dragen... vind het niet lekker zitten en echt afschuwelijk staan... Maar ik durf en wel hoger mee te springen. Ik vind dat ze hem moeten verplichten. Ben ik niet meer de enige met zo'n lelijk geval aan. Clown

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:08

Bij ons op stal dragen kinderen ze bij het springen en ook bij gewoon rijden als ze net een nieuwe pony hebben.
Ik geloof dat ze in Engeland al jaren verplicht zijn voor kinderen bij buitenritten. Eigenlijk wel een goede zaak. Ik zou er voor het springen ook wel eentje willen hebben, maar dan wel met cup D Nagelbijten / Gniffelen

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:15

Ik vind dat ze bodyprotectors alleen moeten verplichten bij kleine kinderen en als ze gaan springen. Als je ouder dan 16 bent vind ik dat je zelf die keuze moet maken.
Maar ik ben eigenlijk geen voorstander hiervan Tong uitsteken

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:41

GvdT schreef:
Chevano schreef:

Oei, dit vind ik niet een hele slimme opmerking eerlijk gezegd. Ik ben absoluut geen bange ruiter, maar draag regelmatig mijn BP. Ik train (sgw) niet zonder al zou het mogen. Voel me daar niet prettig bij en daar heeft angst niets mee te maken. Denk alleen niet dat je dat snapt Knipoog

oh jawel hoor ben vaak genoeg gevallen vroeger met springen maar een bodyprotector lost niks op net zoals de cap (wel een vroorstander van de fietscap zonder de klep veel veiliger als je toch al met cap wilt rijden) bij kinderen kan ik mij voorstellen dat het verplicht is of gaat worden maar boven bv de 18 eigen keuze maken. Er zijn erge sporten waar veel meer ongelukken mee gebeuren dan met paardrijden. Iedereen moet vrije keus hebben. Ook al begrijp ik het best dat het met springen of sgw veiliger zou kunnen zijn. En ik weet dat er maar weinig verschil in maten zijn als je het toch al wilt gaan verplichten in bv het springen en dergelijke moet daar beter naar gekeken worden. Maar zelf zou ik het niet dragen. Eigen keus.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:43

Maar daarom zijn de dragers nog niet bang. Eerder sociaal. Zij proberen de maatschappij niet op te zadelen met onnodige ziektekosten en/of ziekteverzuim op school of werk.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:49

slimmerik schreef:
Maar daarom zijn de dragers nog niet bang. Eerder sociaal. Zij proberen de maatschappij niet op te zadelen met onnodige ziektekosten en/of ziekteverzuim op school of werk.

eh waar slaat dit op!! Oh dus je mag geen sporten meer beoefenen behalve als je van top top teen ingepakt bent!! Lekker voetballen/paardrijden/wielrennen en dergelijke hoor . Enne op het werk mag je dan ook wel ingepakt zijn en zeker in huis want daar gebeuren die meeste ongelukken!!

ken genoeg bange ruiters die zonder bp niet durven te rijden hoor!! sommige zullen het uit voorzorg gebruiken nou als je dat fijn vind doen. Maar als je bang bent helemaal niet op een paard stappen dan helpt zon bp ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:52

Ik vind het moeilijk te zeggen eigenlijk, het is niet zwart-wit.

Ik heb soms mensen zien vallen (met protector) waarna de toegesnelde huisarts/ambulace zeiden dat ze zonder protector veel ernstiger gewond zouden zijn. Dan ben je echt blij dat je een protector aanhebt, ik geloof wel dat je de kans op blessures bij een val verminderd door een protector te dragen.

Aan de andere kant, een protector vrij stijf, als je paard een keer bokt en je hangt er half naast dan kom je gegarandeerd op de grond terecht. Terwijl je zonder protector (en dus met meer bewegingsvrijheid) er misschien nog terug op had kunnen komen.

Zelf rij ik overigens zonder protector. Ik heb er wel eens mee gereden(geleend om eens te proberen), en ik vond het ook niet vervelend zitten met rijden. Je moet er wel aan wennen, en gewoon een week elke dag mee rijden voordat je gewend bent. Ook moet de protector goed passen zodat je niet met de achterkant op het zadel klapt als je gaat doorzitten. Zelf rijd ik er niet meer omdat ik dan meer bewegingsvrijheid heb, ik vind dat toch fijner, maar ik twijfel wel een beetje omdat ik wel denk dat het je veiligheid vergroot...

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:14

Op mijn nieuwe paard rij ik wel met een Body Protector..
En ik had hem aan toen ik van mijn paard viel..
Sinds dien draag ik hem echt altijd want als ik hem niet aangehad had dan had ik wel waarschijnlijk mijn ribben gebroken..

Het is wel even wennen met zo'n ding aan maar je went er wel aan hoor;)

Groetjes

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:44

Chevano schreef:
Chevano schreef:

oh jawel hoor ben vaak genoeg gevallen vroeger met springen maar een bodyprotector lost niks op net zoals de cap (wel een vroorstander van de fietscap zonder de klep veel veiliger als je toch al met cap wilt rijden) bij kinderen kan ik mij voorstellen dat het verplicht is of gaat worden maar boven bv de 18 eigen keuze maken. Er zijn erge sporten waar veel meer ongelukken mee gebeuren dan met paardrijden. Iedereen moet vrije keus hebben. Ook al begrijp ik het best dat het met springen of sgw veiliger zou kunnen zijn. En ik weet dat er maar weinig verschil in maten zijn als je het toch al wilt gaan verplichten in bv het springen en dergelijke moet daar beter naar gekeken worden. Maar zelf zou ik het niet dragen. Eigen keus.

Sorry hoor maar wat een verschrikkelijk DOM gelul is dit! Stoom uit je oren
Ik ben vorig jaar van mijn paard afgestuiterd zonder bodyprotector, gevolg een gebroken rugwervel. Dit was 90% zeker niet gebeurd als ik wel zo SLIM was geweest direct een bodyprotector aan te doen bij een jong en onstuimig paard. Lips are sealed
Sinds dien draag ik altijd een bodyprotector aangezien ik het me niet kan permiteren nogmaals op die oude breuk te vallen (de wervel zit een beetje scheef, dus nogmaals vallen is een extra groot risico op verlamming... No Cheer )

Ik ben zeker niet bang en wel gewoon doorblijven rijden met mijn paard OK dan! . Ik ben er ook inmiddels weer een aantal keer afgestuiterd Nagelbijten / Gniffelen (en niet door de stijfheid van de bodyprotector, als mijn paard "af" gaat blijf je écht erg lastig zitten Knipoog ) Ik weet 100% zeker dat die bodyprotector zeker zijn werk heeft gedaan, en ook zijn geld al heeft terug verdiend (anders had ik zeker nog eens in het ziekenhuis gezeten!)

Rugwervel breuken zijn overigens 1 van de meest voorkomende ernstige blessures van paardrijden. dit is typisch een blessure waar een bodyprotector de kans op ernstig leed verminderd (zoek eens op bokt, en je zal je verbazen hoevel mensen een rugwervel hebben gebroken door paardrijden.... Bloos )

Ik ben op zich geen voorstander van verplichten hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben inmiddels al zovaak aangesproken op wedstrijd of het wel was toegestaan een dressuurproef te rijden mét bodyprotector (zelf tot aan organisatie aan toe Nagelbijten / Gniffelen ) dat ik het wel heel goed vind dat hier aandacht aan besteed wordt en discussie over wordt gevoerd, ongeacht de uitkomst.

Verder hoop ik dat dit soort belachelijke vooroordelen als:
* Bodyprotector is voor bange ruiters, óf
* Bodyprotector beschermd je lichaam niet, en
* Body protector hinderd je in het rijden (inderdaad mits juiste maat, zie :http://www.canter-equipment.nl/bodyprotectors.html)

echt eens de wereld uit gaan! Dit werd 20 jaar geleden ook allemaal over een cap geroepen! Laat ook de mensen die er wél voor kiezen een bodyprotector te dragen gewoon in hun waarde!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:12

Chevano schreef:
oh jawel hoor ben vaak genoeg gevallen vroeger met springen maar een bodyprotector lost niks op net zoals de cap

Hoezo zou een cap niks oplossen Verward Ik heb liever dat mn cap barst als ik met mn hoofd tegen de bakrand val, dan dat mn schedel aan stukken ligt... En ja, ik heb dit echt zien gebeuren Knipoog
Zelfde als met de BP. Je ruggengraat is het belangrijkste van je lichaam, hier wordt alle informatie vervoert. Gaat er daar iets stuk heb je een groot probleem. (als in; niet meer kunnen lopen, geen gevoel meer hebben e.d.) Dat je dan ook nog een arm kan breken, ja natuurlijk. Maar liever 2 armen dan je rug Knipoog Een arm of been groeit wel weer aan elkaar. Als je goed op je rug valt, en je breekt een wervel, kan je ruggenmerg zodanig beschadigen dat je een dwarslaesie voor het leven hebt Scheve mond Dan maar een BP aan hoor Ja En die kans is niet groot nee, met dressuur draag ik hem ook niet. Maar als je gaat springen of crossen neem je toch wat meer risico Knipoog

Nousrufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:54

ik vind het voor het springen wel goed. dresuur niet.

Nousrufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:54

verootjoo schreef:
Chevano schreef:
oh jawel hoor ben vaak genoeg gevallen vroeger met springen maar een bodyprotector lost niks op net zoals de cap

Hoezo zou een cap niks oplossen Verward Ik heb liever dat mn cap barst als ik met mn hoofd tegen de bakrand val, dan dat mn schedel aan stukken ligt... En ja, ik heb dit echt zien gebeuren Knipoog
Zelfde als met de BP. Je ruggengraat is het belangrijkste van je lichaam, hier wordt alle informatie vervoert. Gaat er daar iets stuk heb je een groot probleem. (als in; niet meer kunnen lopen, geen gevoel meer hebben e.d.) Dat je dan ook nog een arm kan breken, ja natuurlijk. Maar liever 2 armen dan je rug Knipoog Een arm of been groeit wel weer aan elkaar. Als je goed op je rug valt, en je breekt een wervel, kan je ruggenmerg zodanig beschadigen dat je een dwarslaesie voor het leven hebt Scheve mond Dan maar een BP aan hoor Ja En die kans is niet groot nee, met dressuur draag ik hem ook niet. Maar als je gaat springen of crossen neem je toch wat meer risico Knipoog

sluit ik wel bij je aan.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:40

Ben vorige week van mijn paard gevallen en ben nu aan het kijken naar de voors en tegen van de bodyprotector.
Heb een lelijke smak gemaakt, ben op mijn onderrug gevallen en voor foto`s doorgebracht naar het ziekenhuis.
Daar heb ik een paar spannende uren meegemaakt in afwachting van de foto`s.
Dus mischien toch een bodyprotector,en dat heeft niks te maken met bangheid maar met gezond verstand.
Want als het wel een keer misgaat dan heeft mijn gezin daar onder te lijden.

En dat een cap niks zou oplossen?
Geloof me als ik die niet op had gehad,was ik nu dit niet aan het typen geweest maar lag ik waarschijnlijk nu nog in het ziekenhuis of erger!

Maar om even te reageren op de vraag:Vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen welzijn(met uitzondering van kinderen die verantwoording ligt bij de ouders)
En verplichten vind ik te ver gaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:11

Misschien kun je zo'n airbagvest ook overwegen. Is net een bodywarmer dus genoeg bewegingsvrijheid maar wel de bescherming.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:15

Slecht plan. Zo'n voorstel laat wel weer zien in wat voor maatschappij we leven. Blijkbaar wordt steeds minder ingezien dat risico's onderdeel zijn van het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:25

nog ff en we worden in een glazen kastje gestopt en mogen van daaruit gaan werken....
Want stel je voor dat je van de trap valt, of van de stoeprand...
Nee laat dat maar proberen om allemaal te voorkomen...anders wordt het zo duur allemaal met de ziektekosten Ja

Zullen we maar heel snel sigaretten uit de schappen halen?
Geen zoet meer in de winkel, alleen nog maar groente en fruit verkopen?
Want stel je voor een hapje te veel suiker...dan gaan die ziektekosten omhoog Ja

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:59

Feit is dat de ziektekosten schrikbarend hoog zijn. Als het voor iedereen betaalbaar moet blijven zal er iets aan moeten gebeuren. Risico's uitsluiten overigens pakken ze een hoop dingen al aan, neem het rookerbod, het bewust kiezen enz

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:05

MISTRAL94 schreef:
Feit is dat de ziektekosten schrikbarend hoog zijn.

Dat is geen feit, dat is een mening Knipoog
Feit is wel dat je die niet omlaag zult krijgen door dit soort kleine dingetjes. Feit is dat de ziektekosten verder zullen stijgen, totdat de vergrijzing een keer ophoudt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:08

Hou toch op zeg, het is al jaren een hot item dat de kosten veel te hoog zijn en dat de overheid de kosten willen drukken. Er zijn niet voor niets bezuinigingen in de zorg die niet ten goede van de zorg zijn.

Rome is ook niet in 1 dag gebouwd je zult ergens moeten beginnen. Als je met extra veiligheidsmaatregelen de ernst van verwondingen kunt verminderen zal het ongetwijfeld ziektekosten besparen.

Overigens ben ik ook wel benieuwd wie met dit voorstel van het verplichten van een bodyprotector kwam? De KNHS? Dan zal daar ongetwijfeld ook een reden voor zijn gegeven?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:14

Heb ervaring met vallen met en zonder protector. Ik val liever zonder. Dan kan je tenminste draaien in de lucht en de schade beperken. Daarnaast vind ik dat er dan eerst maar een onderzoek gedaan moet worden naar het imo verhoogde risico om je nek te breken; da's dan nog het enige punt wat kan buigen. Lijkt me niet fijn als dat krak zegt.

Ik ben geen voorstander van BP. Als je je veiligheid in het zadel wilt vergroten kan je beter investeren in judolessen zodat je weet hoe je moet vallen als je eraf vliegt.