Zoolgangster, duidelijk dat je geen kennis van zaken hebt wat bitloos betreft. Waar werkt volgens jou het Dr. Cook hoofdstel in, waardoor het "op een belangrijke zenuw inwerkt en deze kan beschadigen tot aangezichtsverlamming aan toe"? Zie de uitleg van sanne 83!
Verder heeft het Cook hoofdstel geen dunne touwtjes; het is volledig van leer (of biothane). Varianten ('namaaks') op de Cook kunnen wel koorden hebben ipv leren riempjes, maar ook die werken niet scherp in. Wanneer je de hoofdstellen zou kennen, zou je dit weten.
Karl66, je draait de zaak om. Cook is geen "verkoper van bitloze hoofdstellen die onderzoek doet naar de effecten van een bit". Hij is allereerst gaan onderzoeken en heeft vervolgens het al eeuwen oude systeem van een bitloze optoming met kruislingse werking weer bekendheid gegeven en in moderne versie uitgebracht. Hij verdient hier nauwelijks iets aan, heeft in Eurpoa niet eens patent op het hoofdstel. Daarom zie je ook allerhande varianten op dit hoofdstel, waar waarschijnlijk meer aan verdient wordt (en dus nièt door Cook).
Anya: Dus zowel met als zonder bit zie je paarden die niet goed gereden worden. Dan snap ik niet dat je dit toch telkens als argument aandraagt dat bitloos niet goed zou zijn. Nogal zwak om hiermee te weren. Een bit heeft niks met 'goed rijden' te maken. En wanneer je het alleen met een bit voor elkaar krijgt dat je paard z'n rug niet wegdrukt, niet uit elkaar valt, niet scheef gaat lopen en geen onderhals ontwikkelt, dan schort er behoorlijk wat aan je rijstijl. Ik zou me schamen als mijn paard alleen met een stuk ijzer in haar mond goed zou lopen en zou dan flink aan mezelf willen werken.
Eliine schreef:En waarom zei mijn tandarts dan dat hij vond dat mijn 22jarige een voortreffelijk gebit had?
Ik ken jouw tandarts niet, maar er zijn maar weinig tandartsen die gedegen kennis hebben van de anatomie van de paardenmond. De meeste tandartsen kijken alleen naar de tanden en kiezen en vaak ook nog alleen of er wel of geen haken en doppen zijn.
Feit is dat geen paardenmond hetzelfde is. Iedere paardenmond is zo uniek zoals een vingerafdruk dat van een mens is. Dit betekent dat niet elk bit in elke paardenmond past en dit betekent ook dat niet elk bit zo zacht is als de hand van de ruiter; een bit dat niet past, kan veel pijn en zelfs schade veroorzaken.
Ik persoonlijk vind het belangrijk dat iedere ruiter zich hiervan bewust is. En gaat nadenken over het gedrag van hun paard tijdens het rijden (gedragingen zoals bijv. hoofdschudden/knikken, bit vastpakken, tong over het bit of uit de mond leggen, trekken, hoofd omhoog gooien, hoofdschudden, spanning in het lijf hebben, rug vasthouden, niet of slecht op de hulpen reageren, zich dikwijls verslikken, ademhalingsproblemen hebben, struikelen, mond opensperren, onderhals sterkmaken, de rug wegdrukken, overmatig schuimen, etc etc.).