mening -> Draf&Galop verharde weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Draf&Galop over verharde weg?

NEE!
75 (22%)
Tuurlijk, waarom niet?
60 (17%)
Niet al te vaak
73 (21%)
Heeel soms
48 (14%)
Anders..
78 (23%)

Totaal aantal stemmen: 334

Jacobeho

Re: mening -> Draf&Galop verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:17

Draf kan wel en vooral met hoefijzers kan draf wel. Voor een ponykarretje lopen paarden en pony's ook altijd in draf maar ze mogen nooit in galop, dus ik denk dat galop over de verharde weg niet goed is voor de pesen. Voor de kar mag je niet in galop en als je erop rijd kun je net zo goed even in de berm gaan rijden.

In het kort Tong uitsteken
Draf: Ja, kan wel
Galop: Nee, slecht voor de pesen

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:20

ik heb me pony voor de kar staan en ik draaf hele stukken op de weg galop doe ik alleen in het bos. en veel op de weg lopen heeft bij mij het voordeel mijn pony hoeft maar 1 keer per jaar bekapt te worden en heel af en toe bijvijlen dus minder naar de hoefsmid.
en zijn hoeven blijven netjes

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:37

als ik op endurance wedstrijd ga draaf ik bijna alleen maar, en we hebben soms behoorlijk lange stukken asfalt. Af en toe doe'k een galopje dertussen, en doe dat ook al eens op het asfalt. Mijn paard draagt geen hoefijzers en heeft zéér goede, sterke hoeven.
Ik kan gerust lange stukken over het asfalt draven. Meestal als we galop doen heeft m'n paard zelf de keuze om in de berm of over het fietspad te galloperen. Langs de weg doe ik dat niet, ivm veiligheid, maar zo over een fietspad dat door het bos loopt, en zeker op wedstrijd maak 'k daar geen enkel probleem van om korte stukjes over asfalt te galloperen. Haar pezen zijn nog nooit zo sterk geweest als nu...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:40

Draf doe ik erg veel , galop niet. Ik heb ook geleerd dat galop niet kan.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:42

Draf kan wel , als het niet anders kan, maar galop..... da's echt not not not not Done!

Nena_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:15

Draven op de weg vind ik niet zo erg, ik zou het alleen niet te vaak doen, vooral als je geen hoefijzers hebt. galop vind ik niet dat je dat moet doen op de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:35

Deze pollvraag is niet goed gesteld, dames en heren. De vraag is deze:
Draf&Galop over verharde weg?
En als keuzemogelijkheid staat er niet bij dat draf wel kan en galop juist niet. Geen goeie poll dus!!!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:13

Zonder ijzers: succes met het verprutsen van de hoeven van je paard.
En dan nog, met of zonder ijzers, je paard krijgt een vreselijke klap op de pezen.
Ik zal het NOOIT maar dan ook NOOIT doen met mijn paard, dit omdat ze al eens een gescheurde pees heeft gehad en het zo weer raak is met dat soort geintjes.
Zelfs al had ik een 'gezond' paard zou ik het nog niet doen maar goed dat ben ik dan weer.
Ieder zijn eigen, ik kies alleen liever standje veilig.Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:55

Puissance schreef:

daar gaan we weer Gaaaap

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:48

ik houd er niet echt van maar soms draaf ik wel eens, dat kan denk ik geen kwaad..

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:18

Puissance schreef:

Ik zie het probleem niet hoor... Blond
Als ik op endurance wedstrijd ga, kom ik dikwijls stukken tegen met een héél brede grasstrook en daarlangs een geasfalteerde fietspad. Mijn paard kiest zelf voor het harde ipv de grasstrook....
Blijkbaar heeft ze daar dan toch niet zo'n probleem mee....

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:16

fojoe schreef:
Puissance schreef:

daar gaan we weer Gaaaap

Een beetje respect op zijn plaats een idee? Bloos
Het is toevallig wel de waarheid dat het niet goed is.
Maarja, jij weet het toch zóó veel beter, dus ga maar mooi door. Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:32

in dit topic heb je al verschillende ervaringen kunnen lezen dat het NIET slecht is voor de hoeven, van mensen die VEEL meer ervaring hebben dan jij, waarom weet jij het dan opeens zoveel beter?
nee, JIJ weet de waarheid en daar moet IK respect voor opbrengen. Gestoord

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:36

Naar mijn mening is draf niet al te erg, als het paard maar ijzers heeft en je het niet te vaak doet.
Galop is het andere uiterste, dat moet je gewoon in de berm doen.

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:03

Draf vind ik geen probleem, vooral niet met ijzers maar galop vind ik niks op het asfalt.
Een klein stukje moet kunnen en denk ook dat het per paard verschilt wat diegene aankan.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:06

Op de harde weg draven: geen probleem, maar met ijzers niet zo heel lang(glad!)

Galop op de harde weg: alleen blootsvoets

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:03

Rano (zie topic in bijschrift) loopt ook voor de koets. Uiteraard draaft hij daaro veel op de verharde weg. En hij wil ook zeker wel eens aanspringen in de galop. Dit doen we nooit lang, maar we laten hem zeker wel eens een stukje galopperen...Dit met ijzers. Er zitten wel twee kleine stiftjes op voor de grip...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:12

Vind het zo kort door de bocht om meteen te stellen dat het zo slecht is voor paardenhoeven om blootvoets over verharde wegen te rijden. Als je hier veel voor oefent passen de hoeven zich hier prima aan aan. Dat heeft m'n zus ook gedaan met haar vorige verzorgpony, en die kon zonder moeite draf en galop over de verharde weg, heeft NOOIT iets gemankeerd en had supersterke hoeven.

Ik ga niet zeggen dat het MET ijzers slecht of goed is, dat weet ik niet, maar zonder net zo goed. Maar om meteen te roepen dat het slecht is, vind ik nogal kortzichtig.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:17

Myour schreef:
Vind het zo kort door de bocht om meteen te stellen dat het zo slecht is voor paardenhoeven om blootvoets over verharde wegen te rijden. Als je hier veel voor oefent passen de hoeven zich hier prima aan aan. Dat heeft m'n zus ook gedaan met haar vorige verzorgpony, en die kon zonder moeite draf en galop over de verharde weg, heeft NOOIT iets gemankeerd en had supersterke hoeven.

Ik ga niet zeggen dat het MET ijzers slecht of goed is, dat weet ik niet, maar zonder net zo goed. Maar om meteen te roepen dat het slecht is, vind ik nogal kortzichtig.

Je hebt groot gelijk, maar de hardheid van de hoef verschilt per paard...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:21

Galoperen doen wij nooit op de verharde weg. Met ijzers kan het paard zelf flinke schuivers maken.
Maar draven doen we wel eens geregeld, gewoon een rustig drafje. Ik heb altijd gehoord dat het goed is voor de pezen. Zo ook stappen op de verharde weg. Ook met m'n paardje dat geen ijzers heeft hoor.
Trouwens, menners draven meestal op de verharde weg. Ik kan me niet voorstellen dat al die paarden vlug versleten benen hebben. Ik ken genoeg menners die jarenlang met dezelfde paarden rijden zonder enig probleem.
Ik ga er trouwens vanuit als je paard zwakke hoeven heeft, dat hij dan ofwel hoefschoenen draagt of ijzers heeft. Dan zijn die hoeven extra beschermd en dan zie ik ook geen reden om eens een drafje op de verharde weg te doen.

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:22

Ik zou enkel een klein beetje draf doen. Dat is trouwens het enige wat wij van de manege op een verharde weg mogen... owee als we galop doen!!
Met mijn shet rijd ik niet, dus galop zit er tijdens een wandeling niet echt in... dat doe ik thuis wel ( mijn shet staat achter ons huis )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:29

Op buitenlandse endurance wedstrijden is het gebruikelijk om te galoperen over asfalt. Vaak is het zelfs zo dat er in de dorpjes gegalopeerd kan worden omdat het daar vlak is en in de bergen niet.

Bovendien, in draf komt het gewicht op twee benen, een voorbeen en een achterbeen. Een voorbeen kan bijna niets hebben qua schokdemping, maar in draf komt daar toch de helft op terecht (bij een paard dat extreem op de voorhand loopt nog meer)
In galop komt al het gewicht op het achterbeen. In het achterbeen zit een knik en boven het achterbenen zitten sterke spieren. Het achterbeen kan wat dat betreft veel meer hebben dan het voorbeen.
Blessures komen ook meestal voor aan de voorbenen.
Dus waarom zou galop zoveel slechter zijn?

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:09

Ik vind een draf over de weg niet erg!
Galop zou ik persoonlijk nooooooooooit op een verharde weg vragen!
Ik heb op http://www.paardnatuurlijk.nl gelezen dat het zelfs beter is voor
je paard om zonder hoefijzers te lopen, voor de doorbloeding en zo..
Het is wel waar dat de hoeven vrij snel slijten als ze veel op de weg lopen!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:47

horselove154 schreef:
Het is wel waar dat de hoeven vrij snel slijten als ze veel op de weg lopen!

neen hoor! mijn paard loopt vaak over verharde weg, en haar hoeven slijten zeker niet veel af... integendeel... mijn natuurlijk bekapper moet vaak nog een deel wegkappen omdat haar hoeven zo snel groeien...

Het hoeft zeker niet bij elk paard zo te zijn dat de hoeven te snel slijten. Wanneer paarden het gewoon zijn over het harde te lopen en het hoefmechanisme goed marcheert, zou het geen probleem mogen geven. Het is natuurlijk anders als het paard zachte of slechte hoeven heeft. Maar veel heeft dan ook weer te maken met het type huisvesting... Mijn paard staat 24/7 buiten en in en voor de stallen liggen klinkers. Voor de stallen staan hun drinkbakken. Wanneer ze dorst hebben, of willen schuilen moeten ze van het zachte op het harde en die afwisseling maakt de hoeven sterk.
Bovendien door de constante beweging blijf je een constante bloedtoevoer hebben in de hoeven.
Wanneer het paard 23u/dag op stal staat en daar eigenlijk constant stil staat is de doorbloeding lang zo goed niet, en kunnen mede door de amoniak de hoeven kwalitatief enorm achteruit gaan.

Wat ik maar wil zeggen is dat goede, harde hoeven vaak samenhangt met het soort huisvesting... En daarmee wil ik niemand veroordelen. Het is alleen iets wat ik opmerk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:45

fojoe schreef:
in dit topic heb je al verschillende ervaringen kunnen lezen dat het NIET slecht is voor de hoeven, van mensen die VEEL meer ervaring hebben dan jij, waarom weet jij het dan opeens zoveel beter?
nee, JIJ weet de waarheid en daar moet IK respect voor opbrengen. Gestoord

Laat je toch niet opjutten joh. Haha! De meid is pas 13, als zij meent dat ze op haar leeftijd meer weet dan mensen die ongeveer haar leeftijd in jaren rondlopen in de paardenwereld laat haar dat toch lekker denken. Iedereen heeft op die leeftijd zo zijn illusies. Haha!

@Puissance: Ga, alvorens lukrake en tevens onware opmerkingen rond te strooien je verdiepen in het hoefmechanisme en het mechanisme van de pezen. Je zal nog op de wereld komen. Alle spullen die wij eromheen binden en er onder slaan maken dat de hoeven en benen op den duur slecht worden en dus niet meer zónder deze attributen kunnen. Ieder gezond paard kan normaal rondlopen zonder nood aan ijzers, peesbeschermers, etc. Maar veel mensen maken de benen en hoeven ongezond door ze 22 uur of meer op de stal te laten staan, waardoor hun hoeven met een zeer geringe bodemdiversiteit in aanraking komen. Een hoef die iedere dag wordt blootgesteld aan diverse tereinen; varïerend van hard tot zacht; zal zich automatisch versterken. Een hoef die deze luxe niet heeft zal afhankelijk worden van ijzers. Een pees die regelmatig storingen te verwerken krijgt; veroorzaakt door het landen van de hoef van het paard met bijkomend gewicht op het asfalt; zal zich op den duur wederom automatisch gaan versterken, dusdanig dat het opvangen van deze klappen gemakkelijk wordt. Te grote klappen kunnen blessures veroorzaken, dan worden de pezen overbelast omdat ze de storing niet meer kunnen verwerken en neutraliseren. Dan is er sprake van overdaad. Het is het zelfde principe als inenten, je spuit een kleine hoeveelheid van de ziekte in zodat het lichaam antistoffen kan gaan maken en dus imuun wordt. Zo 'leer' je de pezen om te gaan met de schokken door het asfalt, steeds een beetje meer en de pezen zullen steeds sterker worden.