Rechtrichten van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

india

Re: Rechtrichten van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:58

Imago01 schreef:
Oh ja dat is zeker heel moeilijk om uit te leggen; dingen kunnen anders overkomen dan dat ze bedoeld zijn en zo lang je iets niet zelf gevoeld hebt of gezien hebt, blijft het lastig om erop in te spelen.

Nog een vraagje…heb je toevallig een merrie?
Probeer eens wat minder juist aan te drukken, maar korte, snelle beenhulpjes te geven. Reageert ze de eerste keer niet direct erop, dan even wat scherper inkomen met je kuit, net zo lang tot ze de bedoeling snapt. Vervolgens hoef je voortaan dus alleen maar even dat kleine, snelle kuithulpje te geven en kun je meer op je zit gaan rijden.
Uitleg: een merrie vereist vaak (niet in alle gevallen hoor) een ander soort kuithulp dan bv. een ruin. Even zeer generaliserend hoor trouwens! Weet je waarom? Puur vanwege het instinct van een merrie. Als jij een langer aanhoudende kuithulp geeft, ervaart een merrie dit als irritant en associëren ze dit met het gevoel dat een veulen ligt te wurmen. Een paard gaat van nature al juist tegen druk in en wij proberen ze juist te leren voor die druk. (Stel je maar eens voor hoe een groen paard reageert als je hem voor de eerste keer omzet bij bv. zijn kont als hij in stal een pasje voor je opzij moet…de eerste keer gaat hij juist terug staan te duwen ipv dat hij ‘om’ gaat.)
Een paard wil dus juist van nature tegen druk in gaan ipv ervoor ‘te wijken’. Zolang jij je kuithulp té lang aanhoudt, zal je paard dus tegen deze druk in gaan, terwijl als je het iets meer proportioneert, je beter resultaat zult bereiken.
Probeer het maar eens!

Heee,
dat klink logisch,

mijn paard is echter zodanig scheef door mij(wordt ook aan gewerkt) en een ongeluk dat het in dit geval een zaak van beide is,
maar dat met dat veulen en aanhoudende druk ga ik toch een uitproberen,
of dat een beetje verschil geeft, vooral als ze hengstig is kan ze ook wel op mijn been irriteren
verder heb ik gelukkig goede instructie die rechtrichten heel belangrijk vind,
en zeker niet boven alles in de krul wil zien

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:41

russel schreef:
Wie rijden er hier op een WOW?

ik. waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:06

Ik heb ook interesse en ben aan het bekijken hoe populair de wow is. Welk type heb je? Ik zag dat de engelse site dat er 2 types zijn.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:25

Wat is een wow? Blond

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:34

En zadel met i.p.v. wol gevulde kussens luchtzakjes, google maar eens Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:21

russel schreef:
Ik heb ook interesse en ben aan het bekijken hoe populair de wow is. Welk type heb je? Ik zag dat de engelse site dat er 2 types zijn.

Geen idee, ik heb gewoon een bouwpakket van het dressuurzadel met vrije zit, standaard wrongen, zweetbladen op de achterste stand en beugelriemen op de achterste stand. Heeft mijn paard iig minder last als ik scheef zit Knipoog

Je ziet ze niet zoveel maar dat kan er goed aan liggen dat die krengen zo ontzettend duur zijn, want het was wel een rib uit mijn lijf hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:24

Ja, 2400 euro heb ik al gehoord. Daar heb je een leuk recreatie paard voor...

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:38

heb er ook moeite mee Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:45

Ik wil het wel graag hoor, maar we gaan veel te ver off-topic.

Ben nl benieuwd hoeveel mensen met een WOW ook wedstrijden rijden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:47

Ik heb geen wow, maar wel een zadel met flair.
Laurens van Lieren rijdt trouwens op een WOW.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:53

Wat is het verschil??

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:55

WOW is een zadelmerk, flair is het luchtsysteem wat is ingebouwd ook in de WOW. Ik heb zadels van Danny Kroetch.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:01

http://www.flair.uk.com/images/wow/flapdrc.jpg

Foto van een wow zadel
Ik vind het echt super rijden, vooral als je nog spieren moet op bouwen, het aanpassen van het zadel wordt op locatie gedaan.
Je bent dus nooit je zadel een week kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:08

Is dat een wow of een flair? Ik dacht dat de WOW zo een golfpatroon op het zweetblad heeft.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:10

Volgens mij een wow, die heeft zo'n zilverkleurige boog aan de achterkant van het zadel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:31

russel schreef:
Is dat een wow of een flair? Ik dacht dat de WOW zo een golfpatroon op het zweetblad heeft.

Het is een Wow met flair. Wow is het zadel, flair zijn de kussen met lucht.

Ik heb een Wow, rij er geen wedstrijden mee maar wel dressuur. Ben er erg blij mee! Ja Dit is mijn zadel:

Afbeelding

Ik heb een vlakke zit en geen kniewrongen. Maar je kunt je zadel helemaal samenstellen zoals je zelf wilt. Met diepere zit en wrongen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:51

Ik wil dus ook voor een vlakke zit gaan en zonder kniewrongen. Dat golfpatroon, is dat voor de mooiigheid, of kan je dat ook met lucht laten zetten, vind ik nl niet zo mooi.

Heb je voor de wedstrijden een ander zadel?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:58

Geen idee waarom het golfpatroon is, persoonlijk vind ik het foeilijk. Haha! Je kunt het iig niet met lucht vullen. Het zadel heeft een enkel zweetblad (dus niet 2 losse) met daarin de singelstoten zeg maar. Ik denk dus dat het stiksel is om de boel in model te houden. Normaal stug leer blijft mooi vlak, dit hele zachte gaat kreukelen, ik denk - met nadruk op denk- dat het daarom aan elkaar gestikt is. Het fijne van dat zacht leer is dat je je paard heel goed voelt.

Waarom zou ik voor wedstrijden een ander zadel hebben? Ik rij op dit moment geen wedstrijden maar ik ben niet van plan een ander zadel aan te schaffen als ik dat wel weer doe. Ik snap niet helemaal waarom je dat vraagt? Lachen

EDIT: Hier kun je je zadel zelf samenstellen: www.flair.uk.com

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:16

Ik denk dat de golven op de zweetbladen van het oude model is, ik heb het nieuwe model (dus zonder golven).
Ik doe alles met het zadel wat je anders ook met het reguliere zadel gedaan wordt.
Laatst zat er iemand voor het eerst op (mijn) een wow zadel, zij gilde uit: "jeetje wat rijdt dat lekker zeg, je zit "los" op je paard, en wordt niet in een houding gezet".
Dus weer een WOW lover, alleen een eigen paard nog voor haar. Haha!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 00:35

De enige die geen golfjes heeft volgens de website is jouw versie labionics, de conventional (in NL: traditioneel). Alle andere versies hebben wel de golfjes. Ik denk dat russel wel aan de golfjes moet geloven want de conventional heeft wrongen en een diepe zit en dat wil ze niet.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:59

jasmijn78 schreef:
Verder koop ik bij voorbaat al geen paard wat de staart scheef draagt, draait met de achterbenen of andere tekenen vertoont dat hij niet goed in elkaar zit.

Ik kom even binnen vallen, want Tulandro had het over mij Bloos
Maar toen ik hem kocht, liep hij gewoon goed (hij is toen ook gekeurd) en was hij waarschijnlijk ook nog niet scheef.. Hij was toen 2,5. Pas toen ik hem een maand of 8 had, is dit gekomen..
En nee, hij was toen nog niet onder het zadel, want ik ben pas met inrijden begonnen toen hij iets ouder dan 3,5 was.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:17

Ik dacht zo rond de 2400.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:18

Gossie, dat is me nogal een prijs. Ik dacht dat ze goedkoper waren. Dat gaat me toch net niet lukken met m'n vakantiebaantje Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:22

Het kan ook iets lager liggen maar niet onder de 2000 sowieso.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:24

We dwalen wel heel erg af nu!! Ik ga daar weer even orde in brengen en vertellen dat ik a.s vrijdag hier op stal een clinic heb van mireille de hoed ( antoine de bodt) rechtrichten van het paard!! Bijna al de pensionklanten doen er aan mee en ik ben heel erg benieuwd wat zij vind van onze manier van rijden en dus de beweging van de paarden. Ik denk (hoop) dat mijn manier van lesgeven een beetje in de richting komt van het rechtrichten zoals zij dat doen.