Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:33

Marije_jiplover schreef:
@ lielle: er zijn combinaties waarbij je dat inderdaad kunt denken ja. Maar ik zei ook niet dat geen enkele recreatieruiter geen les nodig heeft. Maar ik ken er genoeg in mijn omgeving, die hun paard echt niet hinderen, en gewoon lekker buitenrijden met hun paard. In sommige gevallen wordt het paard nog (dressuurmatig en wel met les) gereden door een bijrijdster, maar in sommige gevallen ook niet. En ik vind niet dat dat perse mindere ruiters zijn dan andere ruiters die wel gaan lessen met hun paard.

Maar niet hinderen en toch een paard krijgen dat steeds schever wordt kunnen prima samen gaan. Ik zal het zodanig nuanceren dat IMO het wel noodzakelijk is dat een paard zodanig gereden wordt dat hij fysiek goed in staat is zijn werk te doen. En ik denk dat maar weinig ruiters dat kunnen zonder begeleiding, en ik weet van mezelf dat ik daarin toch regelmatig bijgestuurd moet worden. En ik probeer mijn paard dus wel recht te richten tijhdens het buiten rijden, ook een paard waar ik zomaar eens op zit.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:38

Marije_jiplover schreef:
Ga ik nu roet in het eten gooien door te zeggen dat ik het (deels) wel met de stelling eens ben?

Als je een voldoende basis hebt, waarmee je naar behoren op een paard kunt zitten, en je paard onder controle kunt houden en voor de rest geen lol beleefd aan het rijden in een bak, maar alleen maar kilometers vreet door bos, polder, strand, etc. dan vind ik dat je niet perse hoeft te lessen.
Je leert ook dingen van je paard, en 'buitenrijles' vind ik voor iemand die gewoon voldoende rij-ervaring heeft en een goede combinatie vormt met zijn paard echt niet nodig.

En daardoor gebeuren er veel ongelukken; goede instructie kan ervoor zorgen dat er bepaalde situaties bewust worden nagebootst, zodat je in de praktijk tijdens de buitenritten al voorbereid bent en weet wat je moet doen. Ik bedoel dus geen instructie die je domweg rondjes laat hobbelen in een bak en allerlei 'dressuurmatige' kunstjes verteld. Ik bedoel dus ook uitleg over verkeersregels etc.
Je leert idd ook dingen van je paard maar sommige mensen moeten via instructie juist leren om die dingen die je van je paard kan leren op te kunnen vangen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:42

Maar als je wel heel veel aandacht besteed aan scheefheid en dergelijke, zoals ik met mijn haf in het verleden en nu met mijn mini's (niet onder het zadel uiteraard). Mijn pony's worden 2 keer per jaar of indien nodig vaker onderzocht door een fysio die ook in het werk (rijkunstig, of aan de lange lijnen) beoordeelt of het goed gaat. Ik heb geen les maar ben wij wel bewust van de mogelijkheden en beperkingen.

Ik kan vooral niet tegen de hier geuitte mening dat je per definitie je paard verkloot als je geen les hebt. Af en toe bijsturing is handig en fijn, maar niet in alle gevallen noodzakelijk. Als ik om me heen kijk, en de blessures bij de paarden in de omgeving bekijk, dan zijn er meer doorgetrainde paarden die iedere week in een les gereden worden de dupe, als boscrospony's. Die laatste hebben bijna nooit wat. Ik heb les gehad, en heb in de les, omdat ze vonden dat mijn paard teveel op de voorhand liep, mijn paard mega kreupel gereden onder deskundige begeleiding, op de lange termijn zou het meer op de achterhand lopen namelijk, schade voorkomen. Ik wil het beste voor mijn paarden en ben dit op gaan pakken. Het paard heeft na deze ene les een half jaar gerevalideerd, raar dat ik daarna zelf heel voorzichtig met haar ben gaan werken en de lessen heb gelaten voor wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:46

De stelling bospaarden hebben nooit wat.... die hoor ik zo vaak

Mag ik dan opmerken dat ik vaak (dus lees niet altijd) bemerk dat het baasje niet eens in de gaten heeft dat het paard niet rad loopt?

De ruiter met les of wedstrijd wordt er vaak sneller op aan gesproken...komt dan een da en fysio en weet ik veel wat, daar waar bij de bosruiter nog niemand er iets van zei...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:47

Iemand die alleen maar buitenrijdt, heeft toch in de praktijk al voorbeelden genoeg van hoe situaties buiten oplossen?
Ik bedoel dus iemand, die al wel rij-ervaring heeft, en ook gelest heeft, en waarschijnlijk zijn/haar eerste (tig) buitenritten onder begeleiding gemaakt heeft, als die een paard heeft waar hij alleen maar kilometers mee vreet buiten, die hoeft echt niet meer 'voorbereid' te worden op buitenrijden in een les.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:48

Marije_jiplover schreef:
Iemand die alleen maar buitenrijdt, heeft toch in de praktijk al voorbeelden genoeg van hoe situaties buiten oplossen?
Ik bedoel dus iemand, die al wel rij-ervaring heeft, en ook gelest heeft, en waarschijnlijk zijn/haar eerste (tig) buitenritten onder begeleiding gemaakt heeft, als die een paard heeft waar hij alleen maar kilometers mee vreet buiten, die hoeft echt niet meer 'voorbereid' te worden op buitenrijden in een les.

ik zie helaas erg veel voorbeelden die dat buiten echt niet kunnen oplossen, en zeker niet alleen. Lees bv hier maar eens de tig voorbeelden 'mijn paard draait buiten om, wat moet ik doen'.

Als ik per direct zou stoppen met wedstrijden en alleen nog maar buiten zou rijden (fat chance Knipoog )zou ik minder intensief gaan lessen dan nu, maar toch zeker 1 * in de maand les nemen om niet in fouten te vervallen. Ik heb zelfs de neiging om als ik een paard van iemand anders langer rijdt (en dan niet op wedstrijd), die een keer in de les te pakken zodat ik weer weet waar ik mee verder kan thuis.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-06-08 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:50

Het gaat er niet alleen over of je je paard buiten wel of niet kunt houden of dat die verkeers situaties in kan schatten Lachen
Genoeg die dat niet kunnen, vaak al door gebrek aan dressuurmatige oplossingen.

Gelukkig genoeg die daar geen problemen mee hebben.
Maar het gaat ook over een paard op de voorhand laten lopen, of zonder rug of scheef... zelf scheef.
En zonder les verval je snel in dat soort fouten Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:51

Ik denk dat iemand die fijn recreatief (buiten) rijdt op een goed ingereden paard, niet per definitie elke week les nodig heeft.
Maar het lijkt mij wel handig om om de zoveel tijd even te kijken of het nog wel lekker gaat. Lijkt mij niets mis mee, is goed voor de ruiter EN voor het paard. Je leert jezelf zo snel verkeerde dingen aan namelijk. Ja

Ik ben zelf een recreatieve ruiter met een eigen paard, die ik (bitloos) aan het beleren ben. Ik vind het zelf heel belangrijk om goede instructie te krijgen, mede ook omdat degene vanaf de grond goed kan zien of alles goed gaat bij het inrijden.

Daarbij wil ik dat mijn paard zijn lijf goed gaat gebruiken, wil ik gewoon echt goed rijden (centered riding), wil ik wat (klassieke) dressuur doen en ben ik een erg fanatieke grondwerker/NHer, die graag lessen en workshops volgt om nog meer hierover te leren.
De lessen bij mijn instructrice zijn meestal ook in combinatie met grondwerk.

Overigens ben ik zeer kritisch over lesgeefmensen. Ik heb echt bepaalde eisen, niet alleen voor mezelf, maar ook m.b.t. mijn paard.
Een lesgeefster die aan symptoombestrijding doet, loopt te schreeuwen, niet naar mijn paard's uitdrukking kijkt, enzovoort, is bij mij EXIT. Doei!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:52

Tja, ik zei dus ook niet dat iedereen zonder les kan.
Maar wat ik in mijn hoofd heb, zijn wat voorbeelden van bij mij op stal of uit de omgeving van stal, die prima zonder les plezier aan hun paard beleven en dat is wederzijds.

Ik zeg ook niet dat iedereen zonder les kan, maar ik zeg wel, dat er mensen zijn die prima in staat zijn om zonder les veel plezier aan hun paard te beleven, zonder dat paard en ruiter daar onder te lijden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:52

Marije_jiplover schreef:

vind ik ook. Voorbereidende lessen voorafgaand aan buitenrijden vind ik voor "ervaren buitenrijders" ook wat overdreven.

Ik zie ze zelf al aankomen bij mij 2 jaar geleden toen we ons paard hebben gekocht. "Eerst op buitenrijles!" al vanaf week 1 speel ik geregeld begeleiding voor minder ervaren ruiters of ruiters die niet alleen naar buiten willen of durven, juist omdat ik een absoluut goed beeld heb van verantwoord en veilig buitenrijden en ik paarden nooit zal overvragen buiten.

Overigens werd me laatst wel door een wildvreemde verteld dat ik maar niet naar buiten moest gaan als ik mijn paard duidelijk niet onder controle had (had er net een lekker galopje aan een redelijk los teugeltje met een pessoabit op zitten), "want als ik met zo'n bit m'n paard nog niet kon houden kon ik toch beter thuis blijven". Die meneer heb ik toch even uitgelegd dat ik mijn paard uitstekend onder controle heb. Haha!

Edit: even quote ingevoegd ivm groot aantal nieuwe posts terwijl ik bezig was met typen Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:56

Marije_jiplover schreef:
Tja, ik zei dus ook niet dat iedereen zonder les kan.
Maar wat ik in mijn hoofd heb, zijn wat voorbeelden van bij mij op stal of uit de omgeving van stal, die prima zonder les plezier aan hun paard beleven en dat is wederzijds.

Ik zeg ook niet dat iedereen zonder les kan, maar ik zeg wel, dat er mensen zijn die prima in staat zijn om zonder les veel plezier aan hun paard te beleven, zonder dat paard en ruiter daar onder te lijden hebben.

ik denk dat dat er maar heel weinig zijn eerlijk gezegd. Ik ken maar heel weinig ruiters die hun paard zo goed aanvoelen dat ze fysieke problemen (al dan niet door rijden veroorzaakt) al in een heel vroeg stadium onderkennen en zelfs veel ruiters die dat pas veel te laat zien. Vandaar mijn opmerking dat ik als iemand niet wil lessen toch iig wel een kritisch oog erbij wil zien van een stalgenoot, DA oid. Ik weet uit ervaring dat je makkelijk blind wordt voor de problemen bij je eigen paard omdat ze er zo langzaam insluipen. Ik ken ook genoeg ruiters die zonder les prima plezier hebben met hun paard, maar dan nog vraag ik me aan de zijlijn vaak wel af of ze goed bezig zijn. En die voorbeelden die jij noemt ken ik ook, maar ook daar zou IMO een les zo af en toe geen overbodige luxe zijn.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:00

absoluut niet mee eens,
ik ben een echte buitenrijden, maar ga toch echt wel lessen (vanaf over 2 weken)
mijn paard is jong en moet nog veel bijleren.
en aan mijn houding valt wel wat bij te spijkeren.
en een vanaf de grond ziet het er anders uit dan je vaak denkt Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:09

Nog even een toevoeging. Al mijn opmerkingen gelden net zo goed voor 'wedstrijdruiters' die IMO ook gewoon recreatieruiter zijn (althans, er zijn er niet zoveel die er hun brood mee verdienen).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:31

tsja, les. Als je het perfect wilt doen is het wel nodig. Je ziet alleen vaak dat mensen die recreatief rijden, les niet belangrijk vinden en er geen geld aan willen uitgeven. Dan voor 10 euro van mien-op-de-hoek les nemen, wat meestal nog slechter is voor het paard. Ik vind het gemiddelde niveau van lesgevers zo ontzettend om te huilen, dat ik er niet iets van kan zeggen. Goed les kost gewoon flink wat.

KiWiKo schreef:
een mooi voorbeeld is het topic wat nu bij haw loopt over een jonkie die NH ingereden wordt......... dat dier loopt uit elkaar op de voorhand....... houd TS dit een aantal jaren goed vol, dan mag ze hem over 4 jaar wegbrengen

ben benieuwd welk topic dit is Lachen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:38

sanne83 schreef:
tsja, les. Als je het perfect wilt doen is het wel nodig. Je ziet alleen vaak dat mensen die recreatief rijden, les niet belangrijk vinden en er geen geld aan willen uitgeven. Dan voor 10 euro van mien-op-de-hoek les nemen, wat meestal nog slechter is voor het paard. Ik vind het gemiddelde niveau van lesgevers zo ontzettend om te huilen, dat ik er niet iets van kan zeggen. Goed les kost gewoon flink wat.

Ben ik helemaal met je eens en val daarom terug op mijn eerdere opmerking: velen zeggen dat zij advies en/of les willen maar als zij dan moeten betalen breekt de hel los!! Ik vind dat zo verschrikkelijk korte termijn gedachten! Af en toe een les of advies (wel goede, en die kosten wat!) is een investering waar je een lange tijd wat aan hebt, GEEN uitgave!!! Diegene die zo lopen te zeiken over de prijs moeten eens leren rekenen; goede les of advies kost tientallen tientjes, maar wat kost een DA???

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:55

Marije_jiplover schreef:

Zo vind ik het ook.
Als je op een jong paard zit, dan vind ik wel dat je misschien les kan nemen. Omdat deze nog jong is en er dingen verkeerd kunnen worden aangeleerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:48

KiWiKo schreef:
een mooi voorbeeld is het topic wat nu bij haw loopt over een jonkie die NH ingereden wordt......... dat dier loopt uit elkaar op de voorhand....... houd TS dit een aantal jaren goed vol, dan mag ze hem over 4 jaar wegbrengen

Ach, dat zie je ook zo vaak bij niet NH ingereden paarden, hoor, KiWiKo.
Voorbeelden te over irl.

Overigens loopt die van mij ook nog erg op de voorhand. Het is een lange weg, hoor. Knipoog
Die wordt ingereden met NH in combinatie met de klassieke dressuur. Lachen

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:52

Aan de ene kant mee eens, want je kunt een paard helemaal verpesten als je niet goed rijd. Wordt je paard niet vrolijk van maar jij ook niet.
Maar aan de andere kant, als je lekker kunt rijden, je paard heeft geen last van je en beide hebben plezier, waarom dan les nemen?!

Les nemen is natuurlijk nooit verkeert, behalve als je er met tegenzin heengaat. Maar het is wel slim om anders bijvoorbeeld om de week te lessen zodat een ervaren persoon kan zien hoe het gaat met het paard en dat soort dingen.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:43

Tja..ik rij eigenlijk vooral recreatief.
Beetje buitenrijden, beetje dressuur en beetje springen.
Wel doe ik mee met onofficiële springwedstrijdjes.
Ik heb wel gewoon les, is altijd handig.
Leer je ook weer nieuwe dingen Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:27

Ik heb ook een hele tijd lesloos gereden omdat ik dacht dat ik het niet nodig had. En waar heeft het mij gebracht... een verkeerde houding die op niksen trekt en ook rijtechnisch ben ik sterk acheruit gegaan.

Ik heb daarna eens een lesje gereden en ik kreeg veel kritiek van de instructeur (en terecht). Sindsdien neem ik minstens 1 keer per week een les (nu even niet omdat ik weer paardloos ben).

Dus ik ben er van nu zeker van overtuigd dat je ook als recreatieve ruiter met een zekere regelmaat moet lessen. Ik heb het zelf ondervonden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:53

Lielle schreef:
Nog even een toevoeging. Al mijn opmerkingen gelden net zo goed voor 'wedstrijdruiters' die IMO ook gewoon recreatieruiter zijn (althans, er zijn er niet zoveel die er hun brood mee verdienen).

KIJK! Hier wordt even een punt gemaakt dat ik ook vaak naar voren haal! We zijn ALLEMAAL recreatieruiters, of je nu in het bos rijdt, NH doet, of in de L of Z start.... Pas wanneer het je brood wordt kun je spreken van een professie, een baan.... en ben je dus recreatieruiter af.
Er wordt wel eens minzaam geglimlacht over de 'boshobbelaar' door de dames die weekend na weekend van hot naar her vliegen met trailer om punten te gaan halen, maar dat KOST alleen maar geld.... dus is het gewoon een betaalde hobby.
Laten we ieders discipline dus gewoon buiten beschouwing laten, dat praat gelijk een stuk makkelijker.

Ik vind dat IEDEREEN met een zekere regelmaat even een lesje moet draaien. Het is onmogelijk vanaf het paard exact je eigen functioneren en dat van het paard goed aan te voelen/ zien. En ellende ontstaat in een handomdraai, en kost een hoop tijd om recht te trekken. Dat paard en ruiter plezier aan elkaar bleven is altijd mooi, maar staat buiten de discussie.... Hoe beter jij je paard rijdt, hoe meer in balans en hoe vriendelijker, en hoe soepeler je paard is (ook in het bos) hoe groter dat plezier wordt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:57

Ninx schreef:
Er wordt wel eens minzaam geglimlacht over de 'boshobbelaar' door de dames die weekend na weekend van hot naar her vliegen met trailer om punten te gaan halen, maar dat KOST alleen maar geld.... dus is het gewoon een betaalde hobby.

en andersom wordt er spottend gesproken over die wedstrijdruiters die koste wat kost alleen maar waarde hechten aan wedstrijden en hun paard naar de K*e rijden en dan maar een nieuwe kopen Knipoog

Maar verder ben ik het volkomen met je eens Ja

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 12:01

Zouden we inmiddels -heul voorzichtig- een conclusie kunnen trekken uit al deze reakties?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:02

Lielle schreef:
Ninx schreef:

en andersom wordt er spottend gesproken over die wedstrijdruiters die koste wat kost alleen maar waarde hechten aan wedstrijden en hun paard naar de K*e rijden en dan maar een nieuwe kopen Knipoog

Maar verder ben ik het volkomen met je eens Ja

Jep, tuurlijk...... Maar uiteindelijk, in welke discipline je ook rijdt begint het toch met een enooooorme dosis geduld en rust om je doel te bereiken... En vanzelfsprekend is de prestatiedrang van de 'boshobbelaar' beperkt en zal er meer rust en geduld zijn dan bij sommige wedstrijdruiters die de startkaart al klaar hebben liggen terwijl ze nog laaaaaaaang niet zover zijn.... ongeduldig.
Tja, er is overal wel wat.
Kijk, je hebt altijd en categorie mensen die 'op hun paard kunnen zitten', maar dat is nog geen rijden.... Vaak hebben ze beperkt les gehad, of alleen op een manege waar weinig tijd was en oog voor het paard (ik weet het, ik heb toen ik jong was ook les gehad op een manege. Maar pas met een eigen of verzorgpaard waarmee je privelessen gaat volgen leer je echt rijden). Wanneer je dan je eigen paard koopt en veel naar buiten gaat is je kennis beperkt en zul je dus niet merken wanneer het paard vastzit, de rug niet loslaat, niet rad loopt, etc....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:04

Wat ik zelf aan den lijve heb ondervonden is dat je houding toch minder wordt door het recreatieve rijden. Er is tenslotte niemand die je er op wijst dat je tenen wat naar buiten gaan wijzen, je zit niet meer zo statig is als voorheen, je handen toch wat aan het pianospelen zijn. (terwijl je dat stiekum niet wilt maar toch gebeurt het..)
Zo nu en dan les is voor niemand verkeerd. Met zo nu en dan bedoel ik bijvoorbeeld eens in de 2 weken. Je wordt op de puntjes gewezen door iemand die kritisch naar je kijkt en dat is alleen maar goed!