Marije_jiplover schreef:@ lielle: er zijn combinaties waarbij je dat inderdaad kunt denken ja. Maar ik zei ook niet dat geen enkele recreatieruiter geen les nodig heeft. Maar ik ken er genoeg in mijn omgeving, die hun paard echt niet hinderen, en gewoon lekker buitenrijden met hun paard. In sommige gevallen wordt het paard nog (dressuurmatig en wel met les) gereden door een bijrijdster, maar in sommige gevallen ook niet. En ik vind niet dat dat perse mindere ruiters zijn dan andere ruiters die wel gaan lessen met hun paard.
Maar niet hinderen en toch een paard krijgen dat steeds schever wordt kunnen prima samen gaan. Ik zal het zodanig nuanceren dat IMO het wel noodzakelijk is dat een paard zodanig gereden wordt dat hij fysiek goed in staat is zijn werk te doen. En ik denk dat maar weinig ruiters dat kunnen zonder begeleiding, en ik weet van mezelf dat ik daarin toch regelmatig bijgestuurd moet worden. En ik probeer mijn paard dus wel recht te richten tijhdens het buiten rijden, ook een paard waar ik zomaar eens op zit.
ik zie helaas erg veel voorbeelden die dat buiten echt niet kunnen oplossen, en zeker niet alleen. Lees bv hier maar eens de tig voorbeelden 'mijn paard draait buiten om, wat moet ik doen'.
)zou ik minder intensief gaan lessen dan nu, maar toch zeker 1 * in de maand les nemen om niet in fouten te vervallen. Ik heb zelfs de neiging om als ik een paard van iemand anders langer rijdt (en dan niet op wedstrijd), die een keer in de les te pakken zodat ik weer weet waar ik mee verder kan thuis.