[Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: [Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:04

Ik heb alle reacties gelezen en kan maar één conclusie trekken: als de ruiters niet goed tegen de warmte kunnen vinden zij de ultieme smoes in dat het "zielugh is voor hun paard" in de hitte en rijden ze dus maar niet maar gaan in de tuin liggen met een ijsje.... Knipoog

Ik rijd gewoon zoals anders de hele dag, als er paarden beter tegen de hitte kunnen probeer ik die op het heetst van de dag in te plannen, maar dat is dan ook alles wat ik ermee doe.
Zoals anderen ook zeiden: die kleine rotvliegjes 's avonds is voor alle paarden vervelender dan midden op de dag in de hitte trainen.
Ik heb ook een Fries die floreert bij warm weer, 35+ maak je hem pas echt gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:08

ik probeer sochtens te rijden maar als ik strax weer naar school moet gata dat niet lukken en savonds rijden mag mijn pony niet vanwege zomerexceem Knipoog maar ze heeft er geen enkele problemen mee

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:44

horseyfries schreef:
Ik heb alle reacties gelezen en kan maar één conclusie trekken: als de ruiters niet goed tegen de warmte kunnen vinden zij de ultieme smoes in dat het "zielugh is voor hun paard" in de hitte en rijden ze dus maar niet maar gaan in de tuin liggen met een ijsje.... Knipoog

Ik rijd gewoon zoals anders de hele dag, als er paarden beter tegen de hitte kunnen probeer ik die op het heetst van de dag in te plannen, maar dat is dan ook alles wat ik ermee doe.
Zoals anderen ook zeiden: die kleine rotvliegjes 's avonds is voor alle paarden vervelender dan midden op de dag in de hitte trainen.
Ik heb ook een Fries die floreert bij warm weer, 35+ maak je hem pas echt gelukkig!

hier ben ik het niet mee eens, ik vind het zelf ook lekker om 's middags te rijden, wordt ik ook lekker bruin van Knipoog
bruiner dan dat ik binnen m'n huiswerk zit te maken Knipoog maar toch rijdt ik 's avonds en ja dat doe ik voor mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:46

Ik was van de week om kwart over 9 bezig met zanda...maar halthouden was ongeveer omogelijk door de muggen.
Het was wel lekker koel, maar overdag gaat dan toch beter.

En ik kan nog steeds niet begrijpen dat dit topic er nu al staat.
26 graden, niet benauwd met wind.... ik vind dat echt niet heet. En ben toch iemand die niet tegen hitte kan Lachen

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:48

Oké een paard heeft het minder snel warm als wij denken, maar toch doe ik het liever niet.. zelf word ik helemaal gek van die warme en felle zon, en ik vind het niet eerlijk als mijn paard wel op mij let en ik minder goed op haar, omdat het zo heet is (bij wijze van spreken). als je een buitenrit gaat maken in het bos bijvoorbeeld vind ik het anders om midden op de dag te rijden. Zelf zou ik namelijk niet zo snel midden op de dag rijden, maar lekker gaan poetsen of wandelen of iets anders leuks. En soms gaan we dan ook even rijden. De conclusie die iemand hier boven trok, vond ik volkomen terecht.. sommige paarden vinden het 's avonds juist minder leuk en 's middags veel fijner om te lopen, maar het ligt ook wel een beetje aan het (type) paard (zoals zei ook al redeneert)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:05

Irma_Maandag schreef:
Vandaag om 15uur Bloos

[img]http://img.photobucket.com/albums/v646/IrmaMaandag/IMG_1552-border.jpg[img]

Ging best.... paard is niet zielig... deed wel zijn best en was dus braaf!

Dat is een binnenbak

?!...

Als ik die zou hebben zou ik ook lekker gaan rijden. beter dan die rot zon

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:14

tessii1991 schreef:
horseyfries schreef:

hier ben ik het niet mee eens, ik vind het zelf ook lekker om 's middags te rijden, wordt ik ook lekker bruin van Knipoog
bruiner dan dat ik binnen m'n huiswerk zit te maken Knipoog maar toch rijdt ik 's avonds en ja dat doe ik voor mijn paard.

Wat is er dan goed aan voor je paard? Rij je wel wedstrijden overdag?

Zoals hierboven ook al eens werd gezegd, als je dit al warm vind, wat moeten mensen in warme landen dan doen? Nooit meer rijden?

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:59

Ik begin meestal te rijden rond 5 à 6 uur met mijn eerste paardje, dan is het al minder warm.
En daarna rij ik dan met mijn oudere merrie, omdat het dan al flink wat afgekoeld is en met zulke oudjes moet je niet in zulke warmte rijden..

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:03

Ik rij overdag ook niet en ja, ik heb ook de reden dat het overdag te warm is.
Laatst 's morgens een rondje gestapt, alleen maar gestapt en ze was al drijfnat.
Ik rij nu elke keer 's avonds en vind dat zelf ook veel fijner, net zoals Kyla Haha!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:07

Dinsdag heb ik les met hem, das dan om 6 uur s'avonds.. maar op zaterdag rijdt ik hem van 1 tot 2.. Tjsa, das nu wel erg warm.. Maargoed, ik pas gewoon de dingen aan met wat ik ga doen. Dwz wat meer stappen, en over het algemeen minder moeilijkere oefeningen rijden. Achja, ze kunnen het echt wel hebben. Knipoog Deze heeft echt wel pit genoeg, dus zo erg is het niet als er dan een keer wat rustiger aan gedaan wordt door de hitte.

Daarna gewoon even lekker afsponzen/afspuiten. Lachen

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:08

Op zulke warme dagen zorg ik dat ik al om 8 uur op het paard zit.
Is het ook niet zo warm en lekker rustig Haha!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:22

suus_ schreef:
Irma_Maandag schreef:
Vandaag om 15uur Bloos

[img]http://img.photobucket.com/albums/v646/IrmaMaandag/IMG_1552-border.jpg[img]

Ging best.... paard is niet zielig... deed wel zijn best en was dus braaf!

Dat is een binnenbak

?!...

Als ik die zou hebben zou ik ook lekker gaan rijden. beter dan die rot zon

Klopt, is binnen. Maar denk niet dat het daar niet warm wordt... echter is er wel wat "schaduw" en de buitendeuren stonden open om wat wind te vangen.
Het was dat er een parcours in de buitenbak (in gebruik!) stond, anders had ik ook voor buiten gekozen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:25

Ik heb ook een binnenbak, maar die is vaak wat benauwder dan de buitenbak. Voordeel van binnen is echter dat je niet in de zon rijdt en dat ik sneller even kan sproeien, waardoor het niet stoft. Overigens kan het als het straks écht warm is zomaar een graad of 5 schelen als ik eerst sproei (nevelinstallatie boven de bak) voor ik ga rijden. Half uurtje na het sproeien krijg je echter een soort van saunaeffect en wordt het broeierig door het vocht.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:22

runningkawa schreef:
Ik was van de week om kwart over 9 bezig met zanda...maar halthouden was ongeveer omogelijk door de muggen.
Het was wel lekker koel, maar overdag gaat dan toch beter.

En ik kan nog steeds niet begrijpen dat dit topic er nu al staat.
26 graden, niet benauwd met wind.... ik vind dat echt niet heet.

Daar ben ik mee eens.
Het is idd 26 graden en het waait en het doet. En ja het is warm.

Maar wanneer gaan jullie dan rijden wanneer het 30 graden is en windstil?
Dan is het savonds 26 graden Clown

Ik rijd nog gewoon smiddags, maar rijd gewoon minder lang, spuit hem daarna lekker af en paardje heeft nergens last van.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:26

IK rijd niet s middags, zou niet weten waarom doe mezelf er geen plezier mee en mijn pony kan ook niet goed tegen de warmte. De pony van mijn zusje kan er overigens wel goed tegen, die loopt wel als het moet.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:28

horseyfries schreef:

Zoals hierboven ook al eens werd gezegd, als je dit al warm vind, wat moeten mensen in warme landen dan doen? Nooit meer rijden?

ja ik rijdt wel wedstrijden overdag, maarja je kunt moeilijk tegen de wedstrijdorganisatie zeggen dat je niet wenst om 's middags te rijden omdat het dan te heet is.
Gelukkig is de B meestal al om 9 uur Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:43

ladyzwien schreef:
Maar wanneer gaan jullie dan rijden wanneer het 30 graden is en windstil?

Niet Knipoog Als het echt een tijdje zo warm (en benauwd vooral) is doe ik wel iets anders; wandelen en grondwerk. Het komt wel voor dat ik een paar weken niet rijd, of 1 a 2 keer per week. Maar dat doe ik vooral om mezelf, ik kan er echt niet tegen. Dan zit ik alleen maar chagrijnig op het paard, daar heeft niemand iets aan.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:58

Ik heb deze week gewoon in de middag gereden, nu is dat nog wel te doen met een windje en in het zonnetje. Ik vind dat echt absoluut niet zielig of egoïstisch, hij houdt het prima vol, begint natuurlijk wel wat eerder te zweten maar daar pas ik dan gewoon de training op aan.
Wanneer het straks écht warm wordt en Nederlands benauwd, ga ik niet meer 's middags rijden, omdat ik dan zelf mooi ga zwemmen Haha!!

juliahulshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:10

Ik heb een bak midden in de zon, wat dus erg heet is op de middag van de zon! Daarom probeer ik mijn verzorgponytje ook niet om 12/1 uur te laten lopen, Ik ga meestal 3 uur weg van huis, zodat ik 4 uur op hem zit, is dat laatt genoeg denken jullie?

Ik spons hem daarna altijd lekker af, zet hem in het weiland, en dan gaat hij altijd lekker rollen!

Mijn vraag is dus: is 4 uur te vroeg om te rijden met dit weer? (geen wolken, 25 graden)

xxx Juliaa

Ik vind trouwens wel dat je er goed op moet letten als je in die hitte rijd, en ik hou er altijd rekening mee.Knipoog

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:27

Ik ten eerste omdat ik weet dat mijn pony vast niet vooruit te branden is met die hitte, vind het zielig daardoor maar ik kan zelf ook helemaal niet tegen hitte dus ook voor mezelf. Nee, dan ga ik liever vroeg m'n bed uit of een dag niet rijden.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:28

horseyfries schreef:
als je dit al warm vind, wat moeten mensen in warme landen dan doen? Nooit meer rijden?

Ik denk toch dat dat geen goede vergelijking is...Ergens waar het altijd warm is, en dan meestal rond dezelfde temperatuur, daar wennen mens en paard wel aan, lijkt me. Ook als het weer langzaam warmer of kouder wordt is het makkelijker om er aan te wennen. Hier wil het de ene week nog wel eens 15 en de volgende week 25 graden zijn, bwv. Ik kan me indenken dat je dan je paard even de tijd geeft om te wennen aan de omslag (en anders geld het echt wel voor mijzelf Knipoog ).
En zelfs dan hoeft het dier niet eens perse niet gereden te worden, als er maar gewoon op gelet wordt dat het paard het kan hebben. Maar ja, dat geldt, denk ik, voor alles wat je met een paard doet...

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:32

Dan ga ik altijd s,avonds rijden, met die hitte heb ik geen eens zin om overdag te gaan rijden.
Wil ik mijn paard ook niet aan doen, Als het savonds ook nog warm is dan spoel ik haar na het rijden even lekker af.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:52

Mijn oude paard reed ik altijd gewoon wanneer ik tijd had.. Keek wat het weer was, en daar stemde ik mijn training op af..

Met mijn nieuwe, een 3 jarige, probeer ik wel enigzins rekening ermee te houden gewoon omdat het voor hem altijd al wel moeilijk is, en om dat dan in de hitte te gaan doen.. maar als ik daar een keer geen tijd voor heb, gaat hij gewoon midden op de dag aan t werk hoor.. Heb hem nog nooit zien klagen.. Hij is altijd vrolijk na t werk en vind het douchen heerlijk!!!! Hij gaat pas in Oktober misschien mee op concours, dus mijn training heeft niks te maken met wedstrijden.. Al heeft hij er misschien later wel profijt van dat hij gewent is aan t feit dat hij op ieder tijdstip van de dag iets moet/ mag doen...

Victorjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:04

aangezien mijn paard het heerlijk vind met 30+ graden maakt het mij niet uit wanneer ik rijd.

Ik ga wanneer het uitkomt met mijn diensten.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:24

tessii1991 schreef:
horseyfries schreef:

ja ik rijdt wel wedstrijden overdag, maarja je kunt moeilijk tegen de wedstrijdorganisatie zeggen dat je niet wenst om 's middags te rijden omdat het dan te heet is.
Gelukkig is de B meestal al om 9 uur Knipoog

Jah de eerste moet dan om 9 uur, maar de laatste niet...
En stel je voor dat je s'middags moet rijden om 3 uur..dan is het toch niet eerlijk voor je pony of paard als je hem altijd hebt ontlast
door te gaan rijden als het koeler is.
Als je zelf altijd in de schaduw gaat zitten en dan moet je ineens een uur in de brandende zon lopen is ook geen fijn gevoel volgens mij...