paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:32

Daarentegen, okay, wel een beetje off-topic, kan ik me ook altijd mateloos irriteren aan mensen die over hun zogenaamde talent beginnen als je vertelt dat je aan paardrijden doet en/of een eigen paard hebt. Dan beginnen ze wild enthousiast te vertellen over die ene keer dat ze op een paard zaten en dat ze moesten ‘meewippen’ (tja, lichtrijden dus) en de lesgever zei dat ze er talent voor hebben. Ook dat het paard dan heel wild werd (tja, draafde zeker aan met een hupsie erbij) en dat ze heel goed bleven zitten. Voor de personen die vaker dan een blauwe maandag eens een rondje op een paard gestapt hebben, werd het verhaal meteen iets in de richting van dat ze áltijd de moeilijkste paarden kregen omdat ze daar zo goed mee om konden gaan…
Tja, right….

Natuurlijk zal het een enkeling wel overkomen zijn maar de laatste tijd vertel ik nog amper dat ik aan paardensport doe en een paard heb want ik word dan meteen een uur lang ‘verveeld’ met de een nog sterkere verhalen dan de ander over hun ervaringen met paarden. Soms wel geinig maar meestal staat mijn hoofd er niet echt naar…

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 14:41

maar zo zijn sommige mensen nou eenmaal Knipoog
die denken dat ze de beste zijn en scheppen daarover op Knipoog
ookal is dat dan voor ons heel irritant..

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:46

Haha, dat herken ik. Mijn vriendin... Ik vertelde over een springles, ik ging tot de tachtig. Toen ik het vertelde zei ze: "Oh das toch niet zo moeilijk, dat kan ik ook wel!"
Hahah nou echt niet.
Maar het is WEL een sport... Zo makkelijk is het gewoon niet.

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:49

je traint je spieren dus is het een sport en je hebt bij paarden topsport dus het woord zegt het al . Slapen word zo moe van die betweeters

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:03

Imago01 schreef:
Daarentegen, okay, wel een beetje off-topic, kan ik me ook altijd mateloos irriteren aan mensen die over hun zogenaamde talent beginnen als je vertelt dat je aan paardrijden doet en/of een eigen paard hebt.

Serieus? Gosh, ik ken alleen de andere kant, 'dat het zo'n vreselijk gevaarlijke sport is'.
"En toen zat ik op een Shetlander op de kermis/ponypark Slagharen oid en dat beest sloeg op hol (is vermoedelijk aangedraafd want op de een of andere manier sloegen al die doodmakke beesten op hol) en toen viel ik eraf en ik heb nooit meer gereden. Ja "

Alsof ik iedere dag als ware cowboy een echte bronco rijd ROFL

O, en waar ik ook altijd vreselijk om moet lachen:
"Enne, doe je dan zo over die obstakels springen enzo?"
"Nee, ik rij vooral dressuur eigenlijk"
denkt even na... "Owwww, dat is dat ie van die kunstjes moet doen he? Net als met turnen enzo. Een beetje dansen met je paard."

Dan denk ik gelijk aan salto's en lifts enzo Huilen van het lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:23

Urielle schreef:
O, en waar ik ook altijd vreselijk om moet lachen:
"Enne, doe je dan zo over die obstakels springen enzo?"
"Nee, ik rij vooral dressuur eigenlijk"
denkt even na... "Owwww, dat is dat ie van die kunstjes moet doen he? Net als met turnen enzo. Een beetje dansen met je paard."

Dan denk ik gelijk aan salto's en lifts enzo Huilen van het lachen

Doet me denken...Vertel voor de gein eens dat je western rijdt (aan notabene mensen die al in de paarden zitten, he).'O, je bedoelt zo heel hard om tonnetjes heen racen op die ponies', of 'Oja, dat ken ik, dat is zo hard rondjes draaien en dan keihard stoppen'.
Vertel ze dan dat je net als zij dressuurachtige oefeningen doet zoals voltes, schouderbinnenwaarts etc., echt niet alleen maar om tonnen sjouwt, stopt en spint en dat je zelfs wel eens een sprongetje maakt dan vallen die bekkies echt open...'Kunnen die ponies dat dan ook?'

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:02

sorry, dat beeld had ik ook van western voor ik op Bokt zat Nagelbijten / Gniffelen

Je_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:05

Ik vind het absoluut wel een sport, en dat moeten die mensen dan maar zelf weten als ze dat niet vinden is toch hun probleem! Pling

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:06

Iris82 schreef:
Ja mijn vriend zei dat ook altijd, totdat ie een keer een half uur gereden heeft. Was op t braafste paard van stal, dus veel geoefend met lichtrijden en dergelijke.

Hij heeft 3 dagen krom gelopen van de spierpijn en ik heb lol gehad. Haha!

Haha ik lag echt helemaal dubbel toen ik dit las *LOL*

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:19

Tja, dit hoor ik ook zo vaak....
Ik heb een paar jaar een vakantiebaan op een manege gehad, daar begeleide ik bosritten met vakantiegangers. Er kwam een keer een groep jonge jongens, die zouden ook wel ff paardrijden "een makkie". Ze hadden een rit van anderhalf uur geregeld en ik begeleide de rit. Eerst een kwartier gestapt, toen gingen we draven...... Na 1 minuut begonnen ze al te roepen of we niet konden gaan stappen?? Ik zei "nee, jullie vonden paardrijden toch een eitje?" Ik blijven draven, die jongens alleen maar horen klagen en zeuren dat ze moe waren, last van hun Knipoog je weet wel. Toen gaven ze toch wel toe dat paardrijden niet zo makkelijk was.....
En toen we na de rit weer op stal aankwamen en hun vriendinnen hun opwachte en grote mond en opscheppen.....

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:08

Vjestagirl schreef:
Het is heel erg simpel... Paardrijden is zelfs een olympische sport... En voetbal niet.

voetbal is ook een olympische sport Haha!
Ik vind paardrijden wel sporten. Heb maanden niet gereden en had van de week na een kwartier voornamelijk stappen weer spierpijn aan de binnenkant van mijn bovenbenen Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:16

Natuurlijk is het sport! Bij een uurtje intensief rijden verbrand je al gauw 500 caloriën (niet slecht Haha! ), je traint spieren, je evenwicht/balans en ritme worden getraind/versterkt.

Het is alleen anders dan anders. Het is geen cardio waar je vet verbrand en je een super conditie krijgt...! Maar daarom ben ik ook van mening dat mensen niet alleen zouden moeten paardrijden, maar ook een andere sport (of vorm van beweging) erbij zouden moeten doen.

Ik heb inderdaad een hekel aan mensen die beweren dat rijden geen sport is. Maar ik denk dat ze in feite bedoelen: niet zo intensief als wielrennen, hardlopen, (goed) voetballen etc. En daar hebben ze ook gelijk in.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:36

Adil18 schreef:
Natuurlijk is het sport! Bij een uurtje intensief rijden verbrand je al gauw 500 caloriën (niet slecht Haha! ), je traint spieren, je evenwicht/balans en ritme worden getraind/versterkt.

Het is alleen anders dan anders. Het is geen cardio waar je vet verbrand en je een super conditie krijgt...! Maar daarom ben ik ook van mening dat mensen niet alleen zouden moeten paardrijden, maar ook een andere sport (of vorm van beweging) erbij zouden moeten doen.

Ik heb inderdaad een hekel aan mensen die beweren dat rijden geen sport is. Maar ik denk dat ze in feite bedoelen: niet zo intensief als wielrennen, hardlopen, (goed) voetballen etc. En daar hebben ze ook gelijk in.

Ligt eraan hoe intensief je rijdt.

Stap maar op mijn paard en ga een half uurtje doorzitten, gaat je hartje echt wel tig slagen sneller van kloppen en je stapt niet zonder zweet op je rug ervan af...
Bijna geen enkele sport kun je op het gebied van cardio of vetverbranding met elkaar vergelijken, elke sport heeft weer haar eigen plus- (en min-)punten.

Ben het dus gedééltelijk met je eens: een recreatief rondje bos op je gemakkie of een intensieve dressuurtraining op een moeilijk zittend paard, daar zit gewoon een heel groot verschil in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:42

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-23 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:28

nOekiiej schreef:
Hee Doei!

Heel vaak hoor ik mensen van paardrijden is geen sport!
Het is een beetje rondhobbelen op paarden, kan iedereen toch!
En je word er helemaal niet moe van.

sorry als het hier verkeerd staat, maar dit was het enigste met discussies

Nou soms is het nauwelijks een sport te noemen. ik heb wel eens van die `rondhobbeldagen` en dan word ik inderdaad niet echt moe.

Maar natuurlijk heb je gewoon gelijk en iedereen die dat beweert en er zelf opstappen om dat zogenaamd te bewijzen, kunnen dagen niet lopen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:11

Adil18 schreef:

Ligt er ook aan hoe hard je welke sport beoefend.
Ik rij dressuur en doe nu een tijdje aan Start to Run. Ben van het paardrijden toch echt vermoeider en zweteriger Nagelbijten / Gniffelen

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:37

Hihi ja inderdaad, ik kom na een uurtje intensief trainen helemaal gebroken van mn paardje haha. Ligt er natuurlijk wel aan wat ik gedaan heb. Tussen een half uur draven en een half uur tölten zit natuurlijk verschil. Maar voor een half uur draven op mijn paard moet je wel een ijzersterke conditie hebben en dat zien sommige mensen niet.

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:20

Nou, ik word best een beetje droevig van jullie opmerkingen over hoe stijf anderen zijn als ze het eens geprobeerd hebben. Goh zeg, dat zegt toch nog niets over het wel of niet sport zijn van paardrijden. Als je zelf niet gewend bent om bijvoorbeeld een uur te gaan bowlen, nou, dan heb je de andere dag ook last van je arm hoor. En ik blijf erbij, het vetpercentage onder zogenaamde sportende amazones is gemiddeld nogal aan de hoge kant hoor. Dus hoezo is er jullie dan zoveel aangelegen om paardrijden perse een sport te noemen, alsof het de sport onder de sporten zou zijn. Het is een sportieve bezigheid, zoals er zoveel van die bezigheden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:36

Voor óns is het de sport onder de sporten Ja

Wil niet zeggen dat het voor een ander ook zo is, natuurlijk Lachen
Maar als je serieus gaat rijden, heb je heus het zweet wel op je rug, hoor Ja

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:44

marlina schreef:
Nou, ik word best een beetje droevig van jullie opmerkingen over hoe stijf anderen zijn als ze het eens geprobeerd hebben. Goh zeg, dat zegt toch nog niets over het wel of niet sport zijn van paardrijden. Als je zelf niet gewend bent om bijvoorbeeld een uur te gaan bowlen, nou, dan heb je de andere dag ook last van je arm hoor. En ik blijf erbij, het vetpercentage onder zogenaamde sportende amazones is gemiddeld nogal aan de hoge kant hoor. Dus hoezo is er jullie dan zoveel aangelegen om paardrijden perse een sport te noemen, alsof het de sport onder de sporten zou zijn. Het is een sportieve bezigheid, zoals er zoveel van die bezigheden zijn.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, als ik toetsweek heb, heb ik aan het eind ook een stijve arm van het schrijven, doe ik dan ook aan sport?

Over dressuur, springen en nog wat van die takken kun je best sport noemen als het fanatiek beoefend wordt, maar kun je Natural Horsemanship nou nog sport noemen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:49

Natural Horsemanship is geen discipline, het is een manier van omgaan met je paard. Binnen NH kun je prima dressuren, springen, western rijden, voltigeren.... veel NH-beoefenaars doen aan endurance. Geen sport, endurance?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:52

marlina schreef:
Als je zelf niet gewend bent om bijvoorbeeld een uur te gaan bowlen, nou, dan heb je de andere dag ook last van je arm hoor. .... Het is een sportieve bezigheid, zoals er zoveel van die bezigheden zijn.

Op het moment dat ik de dag na het bowlen niet maar kan lopen van de spierpijn, zal ik bowling ook verdedigen als sport Ja

En als je nog niet overtuigd bent dat paardrijden een sport is, ik kom je echt graag een uurtje dressuurles geven. Maarrrrrr.... geen gemauw over te moe zijn om door te zetten Knipoog

Overigens: ik ben door paardrijden teruggekomen van 90 kilo naar 60-65. Nu jij weer over vetpercentages.

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:17

Urielle schreef:
marlina schreef:
Als je zelf niet gewend bent om bijvoorbeeld een uur te gaan bowlen, nou, dan heb je de andere dag ook last van je arm hoor. .... Het is een sportieve bezigheid, zoals er zoveel van die bezigheden zijn.

Op het moment dat ik de dag na het bowlen niet maar kan lopen van de spierpijn, zal ik bowling ook verdedigen als sport Ja

En als je nog niet overtuigd bent dat paardrijden een sport is, ik kom je echt graag een uurtje dressuurles geven. Maarrrrrr.... geen gemauw over te moe zijn om door te zetten Knipoog

Overigens: ik ben door paardrijden teruggekomen van 90 kilo naar 60-65. Nu jij weer over vetpercentages.

ok, ik heb het over gemiddelde he, kijk maar om je heen, tis af en toe toch ook nog zielig voor de paarden/pony's of niet soms. en uh, het gaat over wat je zelf gewend bent he, kom een uurtje kickboxen, kijken wie wat het langste volhoudt Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:46

Hallo!
Ik kan helemaal niet kickboksen, dan weet ik zéker dat jij dat het langste volhoudt. Ik lig binnen no time knock out Lachen

Samen hardlopen is beter Lachen

Dat kan (bijna) iedereen Lachen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:48

Ik ben laatst 1 uur met 2 vrienden wezen bowlen, volgende dag vreselijke spierpijn in mijn arm, zelfde als paardrijden, alleen dan in mn benen Lachen
Het is idd gewenning. Paardrijden is sport, ook voor de ruiter, maar eigenlijk meer voor het paard..