Angst paard, wel of niet afstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

Re: Angst paard, wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:28

Ik stap normaal nooit af, dan ga ik achter een ander paard zodat ze dan ziet dat het niet eng is.
Maar laatst wou de pony voor mij niet meer vooruit, ja en mijn merrie dan ook niet, we kregen ze niet vooruit. Voor ons stond een auto te wachten (smal baantje). Ik ben er gewoon afgesprongen en haar zo erlangsheen geleid en er terug opgestapt.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:34

Nee, het kost me veel moeite om niet af te stappen, maar mijn paardje is 3 en ik ben vaak nog bang voor zijn reactie.
Maar ik rij er langs en hou hem expres bezig, ga hem ook niet geruststellen want dan denkt hij dat er wat is en wil hij niet verder.
Dit is tot nu toe altijd nog goed gegaan,, langs treinen, tractors en graafmachines.. enz.. En dan nog nagaan dat hij helemaal niks van het verkeer kende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:35

Ligt aan de situatie. Mijn eigen paard kan zich er wel toe zetten om iets engs te doen als ik hem aanmoedig. Maar een enkele keer lukt het hem gewoon echt niet. Ik kan rustig af stappen en hetzelf doen, dan gaat van ook mee zonder enige twijfel.

Over het algemeen gaat het dan om dingen, als bruggen en viaducten, smalle doorgangen ect. Die we dan op de heen weg er naast doen maar op de terug weg er gewoon op.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:41

over het algemeen blijf ik zitten
mochten er andere weggebruikers in gevaar komen door mijn paard stap ik zeker af ik bedoel daarmee; hij gaat in z`n achteruit op de weg en er staan auto`s netjes te wachten zodat ik er langs kan dan stap ik zeker af ik wil niet dat iemand anders zich bezeerd of schade krijgt doordat ik zonodig op het paard wil blijven zitten
en mocht ie op de kletter gaan (zal die niet gauw doen) dan liever zonder mij.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:37

Als we een wandeling maakten met de groep was er zoiets vreselijk..

Op de weg op de zijkant lag een DOODveulen.. Sommige paarden stapten erlangs , andere konden gewoon niet, moeten afstappen dan, het was muisstil toen, ..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:24

Voor mij hangt het heel erg van de situatie af, als het gewoon wat gemier is, zoals ergens niet langs of overheen willen lopen waar ze normaal gesproken zonder problemen langs of overheen gaat, dan stap ik niet af. Maar als het iets is waarvan ik weet dat ze het eng vindt dan stap ik wel degelijk af, ook omdat ze er anders toch met geen mogelijkheid langs te krijgen is.

Oftewel, als ze ineens niet meer over een bruggetje wil wandelen omdat het wat harder waait en omdat het bruggetje dan schijnbaar gaat bijten ofzo, dan is het jammer voor haar en dan zal ze er toch echt overheen moeten terwijl ik erop blijf zitten, maar dan lukt dat over het algemeen ook zonder al teveel gedoe. Aangezien ze er niet daadwerkelijk bang voor is.
Maar als we langs het strand lopen en ik wil met haar het water inlopen, dan stap ik wel degelijk af als ze er zelfs niet in wil lopen, ze was/is namelijk als de dood voor water, en al helemaal de zee, want die beweegt teveel. Dan stap ik dus wel af, omdat ze me op dat moment echt niet in de zeik neemt maar oprecht angstig is. Hoewel ik natuurlijk wel probeer om haar eerst 'gewoon' het water in te krijgen.

Op het moment dat het gevaarlijke situaties op gaat leveren blijf ik er in eerste instantie nog wel opzitten, simpelweg omdat je dan meer te vertellen hebt, ook als ze aan de kletter gaat, maar dan nog is het afhankelijk van de situatie, naar aanleiding daarvan maak ik de inschatting wat verantwoord is, wel of niet afstappen. Als het echt gevaarlijk zou zijn dan zou ik de politiek correcte optie even laten voor wat het is en simpelweg omdraaien, dan heb je maar even niet 'gewonnen', i.m.o. verlies je dan namelijk niet.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:31

Hangt er voor mij een beetje vanaf. Ik rij niet zoveel buiten, en als ik wel buiten rij, dan is het de vertrouwde route naar de les, dus daar is niet zoveel engs aan en als het er wel is, dan gaat Rud er meestal na even kijken wel langs, ik heb niet van die angstige paarden, hou ik ook niet van.
Maar als ze wel echt bang is, wat ze vooral heeft op terreinen die ze niet kent, waar het heel druk is of ze gewoon iets ziet dat d'r niet aanstaat, dan stap ik soms wel af. Doe ik vooral als er verkeer aankomt, terwijl mijn paard loopt te klieren (zodra ik ernaast sta is er niets meer aan de hand, negen van de tien keer) of als ik weet dat er om de hoek agressieve ganzen of iets dergelijks staan ( heb ik 1 keer gehad, we liepen op de brug en komt er ineens zo'n gans aanstuiven die naar de benen van m'n paard grijpt, nou dan sta ik er heel snel naast Tong uitsteken ).. Maar het hangt heel erg van de situatie af.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:34

Ik stap nooit af. tijdens ene buitenrit zorg ik sowieso dat er altijd iemand mee is op de fiets, zodat als mn paard achteruit gaat (wat ze nogal eens doet) dat diegene haar dan kan pakken. Als ze ervandoor gaat (doet ze niet snel) dan zit ik er veel liever op. Waar ze dan ook uitkomt, dan ben ik erbij en kan in nood eventueel nog sturen of iets. Lijkt me juist doodeng om ernaast te gaan staan met iets engs, straks walst ze over me heen!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:55

ik stap nooit af, nou schrikt die van mij ook eigenlijk nooit. dus dat scheelt Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:21

Ik stap af en toe af. Als ik alleen op buitenrit ben, en van die grote zeilen zijn gespannen boven fruitbomen of bloemenkweekvelden.. dan stap ik liever even af. Mijn paard ik dan veel rustiger, en dan kan ik er zonder problemen langs lopen. Ook als er een greppel langs de weg loopt, en aan de andere kant iets heel engs is dan zou ik even afstappen. Stel dat het paard opzij springt dan lig je er in ieder geval niet onder als hij de greppel in dondert.
Als ik de keer erna weer daar langs kom dan is het trouwens niet eng meer, tis altijd alleen de eerste keer.
Vandaag toevallig nog, met de trailer gaan uitrijden op de heide, waar ook een beekje loopt. Hij vond het water een beetje eng, stond te dribbelen. Dus ik even afgestapt.. durfde nog niet. Toen ben ik zelf een klein stukje het water in gelopen, en ja hoor, toen was het alleen nog maar leuk Ja Weer opgestapt en overgestoken. Ik heb er wel natte voeten aan overgehouden, maar hij is er wel netjes doorheen gelopen. Hij vond het uiteindelijk zelfs zo leuk dat hij heel enthousiast begon te graven in het water met zijn voorbenen Haha!
Als ik niet was afgestapt dan was hij er absoluut niet doorheen gegaan, misschien zelfs omhoog gekomen.

laurabob

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:03

Ik zou niet afstappen!

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:10

Ik blijf liever zitten, paard hoeft maar een keer goed te trekken als ik er naast sta en lig omver (klein en niet zo sterk ben ik dus dan gaat dat al snel). Als ik erop zit heb ik altijd het gevoel dat ik wat meer controle over mn paard heb.

Misschien dat het wel een keer gebeurd dat ik af stap, maar dat is tot nu toe nog nooit gebeurd.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:21

Ik stapte nooit af tot ik heel wat jaartjes geleden met mijn paard in de sloot terecht kwam.
Ik reed op een heel rustig weggeltje met aan weerskanten een smalle berm met dan een sloot.
Er was niets aan de hand, maar plotseling stopte ze en staarde naar een hek aan de andere kant van het weggetje, ik spoorde haar aan om door te lopen, ze draaide haar achterhand een beetje en daar gingen we.
Het was een hoge berm dus we maakten een flinke smak, ik kwam onder haar terecht en dacht echt "dit overleef ik niet", maar ze draaide en probeerde bij de hoge kant op te krabbelen, dit lukte niet en dus draaide ze weer om, weer over mij heen, dus ik weer kopje onder, maar ze draaide gelukkig door.
Het was niet een hele brede sloot maar hij zat vol stinkmodder en ik kon er bijna niet uitkomen, uiteindelijk gelukt en mijn paard is door mijn man met de trekker op het droge getrokken.
Maar sinds dit ongeluk stap ik altijd af als mijn paard ook maar enigzins in de buurt van een sloot komt (en die zijn er hier in Friesland heel veel), want dit wil ik nooit weer meemaken, heb er soms nog nachtmerrie's van Boos!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:26

@Ulfeino: Jeeee wat een naar verhaal joh, echt een rottige ervaring lijkt me dat... jazeker ik ken de slootjes en dijkjes in Friesland, rij er ook wel es overheen Knipoog.. hoop voor je dat je dit nooit meer meemaakt! Ach gut

Denk dat afstappen zeker verstandig is als je het gevoel krijgt dat dit nodig is, omdat de situatie te onveilig wordt. Er is denk ik geen richtlijn voor te stellen want het verschilt per paard en je moet je paard en situaties een beetje kunnen inschatten. Als ik de weg blokkeer omdat mn bijrijdpaard in z'n achteruit de weg opgaat van iets engs, dan stap ik ook gewoon even af hoor, maar anders blijf ik (behalve als ie de sloot ingaat), gewoon liever zitten.

strawberrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:36

ik stap nooit af nee,, als je erop zit heb je meer te vertellen. ik bij mijn paard tenminste wel, als ik eraf ga weet ik zeker dat ik hem niet hou of we gaan samen alle kanten op..

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:27

ik stap eigenlijk niet af.
alleen als ik het aan zie komen en ik weet dat ze er van kan schrikken.

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:48

Ik blijf meestal rustig zitten, en laat mijn pony voorzichtig er dichterbij komen. Als hij zo dichtbij komt dat hij kan ruiken laat ik hem meestal ook rustig ruiken en hem dan weer verder lopen. Als ik zie dat er een trekker ofzo aan komt stap ik meestal wel af.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:51

Vandaag nog afgestapt, ze hadden de bovenlaag van een bruggetje vernieuwd en aan de zijkant was het ook allemaal net wat anders, dat is heeeel gevaarlijk Ja dus Roos wilde er niet overheen. Dus toen eerst er 3x naast overheen en weer teruggelopen en daarna deed ze het ook gewoon met mij erop Clown .
Kan zo weinig kwaad toch, of heeft ze gewonnen, heb ik dr angst bevestigd en moet ik nu voortaan altijd afstappen bij bruggetjes Haha! ?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:53

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:10

Bij mij hangt het echt af van de situatie. Normaal gesproken stap ik niet af. Maar bij Jaike was het zo dat die met haar kont draaide en zo naar de sloot ging. Het waren smalle stukjes gras met een steile kant. En dit was geen dreigen, als ik bleef drijven om haar de goede kant op te laten gaan liep ze net zo lang door totdat we in de sloot lagen. Meestal als ze stil ging staan dan draaide ik haar om, stapte een stukje terug draaide weer om en zette haar in een draf. Maar soms mislukte dit ook en dan stapte ik toch echt af, anders moesten we uit de sloot getakeld worden. Gelukkig ging ze steeds meer op mij vertrouwen dus als ik aangaf dat het goed was, ging ze er wel langs. Bij de meeste andere paarden kan ik gewoon blijven zitten, dan is stemgebruik of een tik met de zweep voldoende.

happyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:34

ik stap af omdat het makkelijker is voor mij en me paardje dan gaat ze gelijk er langs anders gaat ze er niet langs..

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:42

Met enge dingen zoals trekkers blijf ik meestal zitten, ze springt dan soms wat heen en weer en dan zit ik er liever op voor het geval ze de teugels uit mijn handen trekt.

Met simpelere dingen, zo hebben ze bv hier nieuw asfalt in de buurt gedaan wat zwart is, de meeste gaat ze langs maar er is één stuk wat over de gehele breedte van de weg is. Ik weet dat ik daar dan rustig een uur voor kan staan dus dan stap ik wel even af, neem haar aan de hand mee en ze gaat dan snurkend aan het zwarte met me mee. Ik offer me graag op om te checken of het zwarte me niet op eet of ik er niet doorheen zak. Tong uitsteken Als we er dan voor de derde keer langskomen heeft ze er meestal wel vertrouwen in. Zo hebben we hier ook een spoorweg overgang, de tweede overgang vanaf huis durft ze wel op de heenweg over, maar op de terugweg niet. Ik nam haar voor de tweede keer aan de hand erover. Ik stijg op en op het moment dat ik zit draait ze zich om en gaat er weer over (droogkloot) en toen ging ze er wel onder zadel terug over. (Was haar geraden ook, ik blijf niet afstappen)

Ik vind niet dat ik met die dingen haar angst bevestig, ik laat juist zien dat het niets is en ze me kan vertrouwen. In al die jaren ben ik misschien 5x afgestapt.

Naakita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:17

Het hangt er vanaf hoe het paard op mij reageerd, als het paard angstiger wordt omdat het mijn angst aanvoelt stap ik af, anders niet

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:20

Ik blijf normaal meestal zitten, tenzij het gewoon écht gevaarlijk word, dan is het veiliger om af te stappen.

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:07

Gewoon blijven zitten en geruststellend tegen het paard praten ..