Val van een paard teugels loslaten of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djaleesa

Re: Val van een paard teugels loslaten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:44

Ik val altijd zo dat ten eerste ik dan niet kan nog nadenken van grijp de teugels, ben er altijd zo afgevlogen dat ik nieteens de teugels kan vast pakken. Ik zou ze verder ook niet zo snel pakken stel je vliegt hard eroverheen pak de teugels erbij word het paard lekker in zijn mond getrokken Scheve mond.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:48

Ik hou ze niet vast te teugels. Tenzij ik er gewoon staant afval, dan zou ik ze nog wel vast hebben.
Ik rij altijd buiten en op velden. Mijn paard blijft bijna altijd staan als ik erafval. dus waarom zou ik dan de teugels moeten vasthouden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:51

Ik heb trouwens ooit op de manege geleerd om te allen tijde de teugels vast te houden bij een val, bedacht ik me net. Hebben anderen dat ook zo geleerd, of juist loslaten?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:01

RedPassion schreef:
Ik heb trouwens ooit op de manege geleerd om te allen tijde de teugels vast te houden bij een val, bedacht ik me net. Hebben anderen dat ook zo geleerd, of juist loslaten?

Ik heb ver nooit les gehad op een manege(alle ja 5 lessen). Dus nee ik heb dat niet geleerd.
ik snap niet waarom ze dat aanraden. In een bak kan een paard toch helemaal niet ver weglopen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:15

Ze heeft het ook niet over een bak, manege's kunnen ook boscrossen.

In de bak laat ik nl ook los maar buiten niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:19

Ook in de bak moest dat daar. Het waarom is me eigenlijk nooit uitgelegd, en ik was toen te jong om daar over na te denken.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:25

T is al weer een hele tijd terug dat ik gevallen ben, maar ik laat altijd de teugels los. Gaat gewoon vanzelf, ik denk er helemaal niet aan dat je de teugels vast moet houden eigenlijk...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:33

In een omheinde omgeving laat ik altijd los, vasthouden is dan nergens voor nodig. Maar als ik buiten ben hou ik me toch vast hoeveel pijn het ook ff doet voor mijn pony. Ik sta uiteraard zo snel mogenlijk op en mijn pony wordt daarna ook uitbundig beloont en gerustgesteld vanwege de hele situatie. Hij is nog nooit bij me weg gerend bij een val in een omheinde omgeving maar buiten ga ik het niet uitproberen omdat hij nog wel een jaartje of 20 mee moet kunnen zonder vroegtijdig aan zijn einde te komen door een stom ongeluk.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:36

Ben pasgeleden voor 't eerst van Amigo afgevallen (naja, d'r zelf afgesprongen, was in dameszit aan 't draven Nagelbijten / Gniffelen ) en ik heb gewoon de teugels vastgehouden, hij is 3 jaar, en dit was de 1e keer ooit dat ie 't meemaakte, en hij stond zelf ook meteen stil Tong uitsteken
Eigenlijk hou ik ze altijd vast, naja, als ie blijft bokken laat ik los, hoef geen schop te krijgen Nagelbijten / Gniffelen

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:40

Ik hou onbewust, bijna altijd de teugels vast.
Soms is dat niet altijd even fijn, weet ook niet hoe ik het doe.
Maar mijn paard heeft hierdoor wel geleerd gelijk stil te staan, deed mijn pony trouwens ook.
Want ze konden niet veder weg.
Ik laat vaak pas los als iemand roept 'loslaten'! want heb zelf vaak niet gelijk door dat ik hem nog vast heb. Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:28

Ik houd onbewust ook de teugeld vast. Dan lig er er naast en dan staat er een paard naast mij aan de teugels Clown Reflex denk ik. Wino die rent er gelukkig niet vandoor.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:17

Altijd de teugels loslaten!! bij ons op stal, was meisje van de pony gevallen, pony ging van de kletter, meisje hield teugels vast, kwam zo onder de pony terecht, pony was nog helemaal overstuur en kwam met hoef op haar hoofd. kaak op 4 plaatsen gebroken..

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:38

Ik laat de teugels meestal wel los, tenzij ik op mijn voeten ofzo land. Als ik buitenrijdt zal ik wel proberen te teugels vast te houden, maar ik ben er buiten nog nooit afgevallen dus dat zien we dan wel weer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:41

RedPassion schreef:
Ook in de bak moest dat daar. Het waarom is me eigenlijk nooit uitgelegd, en ik was toen te jong om daar over na te denken.

Ik herinner me niet meteen of ze daar bij ons vroeger iets van gezegd hebben (of het wel of niet "moet" dus), maar volgens mij is de achterliggende reden van vasthouden zodat je paard niet de hele les op stelten gaat zetten Vork Want een loslopend paard (of loslopende paarden) is (zijn) niet meteen bevorderlijk voor de sfeer zeg maar Clown Zolang die paarden fijn blijven stilstaan is dat natuurlijk geen probleem, maar ik heb in het verleden wel al meegemaakt dat dat niet altijd het geval is... Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:06

Ik laat meestal de teugels los, dat gaat automatisch.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:54

ik hou de teugels vast, hoewel dat niet de bedoeling is Clown maar ik heb altijd geleerd dat je moet loslaten, een meisje bij mij op stal hield vast en paard ging op haar hand staan, hand gebroken. maar ja ik val meestal heel raar, ik kom altijd op mijn voeten terecht, wel handig Knipoog buiten ben ik dr 1 keer afgevallen en toen had ik niet eens de kans om de teugels vast te houden, bleef wel met mn voet in de beugel hangen Huilen ik zou zeggen: loslaten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:59

meestal als ik val denk ik echt die ieniemineinie seconde na Tong uitsteken
hoe raar het ook klinkt en meestal denk ik dus ook van hmm ik ga er zo af of zo... whaha en meestal via de zijkant dus hou ik de teugel wel vast.

xFellty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:21

In de bak ofzo laat ik ze wel los, want ik ben bang dat ik te erg aan het bit ga trekken ofzo.
Maar op het momend dat ik gevallen ben pak ik ze wel gelijk weer vast.
Buiten probeer ik ze wel altijd vast te houden. Clown

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:22

lijkt me wel handig om los te laten, de grond veert nou niet bepaald Clown

xloveingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:07

ik laat ook meestal de teugels los, doe je paardje zo nog erg zeer

o0jamie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:12

ik houd eigelijk altijd vanzelf de teugels vast! Haha!
zelfs toen ik na een val mn voet op 5 plaatsen had gebroken en mn grote teen
uit de kom was hield ik het paard vast .
als ik hem wel los had gelaten was ie hem waarschijnlijk gepeerd ! Tong uitsteken

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:03

Los laten in de bak Knipoog

Vast houden buiten zou handig zijn als je paard niet weg is Lachen

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:07

Ik had vaak de teugels nog vast als ik viel, misschien als in een reflex. Dat is ook wat ik het liefst heb.
Alleen ben ik laatst in het bos gevallen en blijkbaar zo'n klap gemaakt, dat ik 'm wel los liet... te zien aan de blaren op mijn vingers heeft ie wel ff moeite gedaan om los te komen. (ik kan me niet herinneren wat er gebeurd was, alleen nog dat ik dacht:'niet loslaten!' niet gelukt dus....)
Paard liep op de weg, maar gelukkig was er een voorbijganger die m ving. de held! we hebben er beiden niks aan over gehouden.

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:26

Ik liet ze altijd los, ik dacht er niet eens aan om ze vast te houden als ik er vanaf viel.
Afgelopen maandag was voor het eerst dat ik zo slim was om de teugels vast te houden, dat was maar goed ook.
We reden nl in het bos, als ik de teugels los liet was ik mn paardje misschien wel kwijt? Tong uitsteken

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:43

Bij mij gaat het allemaal zo snel dat ik niet eens met mezelf ga vergaderen of ik de teugels los laat of niet.