Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:55

just_kiki schreef:
ik heb zelf ook mijn friese hengst ingereden, gaat super, + elke week gewoon prive les.

Eenmalig een paard zadelmak maken versta ik niet onder 'veel' ervaring...

Cassidy schreef:
Desensibiliseren voor bewegingen en geluiden rondom de paarden, tot knetterende plastic zakjes boven, onder, achter en langs het paard aan toe.

Vooralsnog gaat het bij ons op stal prima zonder kneterende plastic zakjes Knipoog

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:58

jasmijn78 schreef:
just_kiki schreef:
ik heb zelf ook mijn friese hengst ingereden, gaat super, + elke week gewoon prive les.

Eenmalig een paard zadelmak maken versta ik niet onder 'veel' ervaring...

wie zegt dat het eenmalig is Knipoog ?
je moet ergens eens beginnen he Knipoog

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:59

Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent
Ik ben nu 16 en het eerste paard wat ik inreed was toen ik 14 was
manege meisjes die niet weten wat ze doen er een zadel op gooien en erop springen nee die moet je niet laten inrijden.
Maar alls je op een goede trainingstal of fokkerij onder begeleiding je eerste 2 a 3 paarden hebt ingereden.
Dan vindt ik dat je het daarna zelf kan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:00

jasmijn78 schreef:
Cassidy schreef:
Desensibiliseren voor bewegingen en geluiden rondom de paarden, tot knetterende plastic zakjes boven, onder, achter en langs het paard aan toe.

Vooralsnog gaat het bij ons op stal prima zonder kneterende plastic zakjes Knipoog

Je weet niet wat je mist Haha!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:07

erleyne schreef:
Bovendien hoef je, als het goed is, echt de verhoudingen niet meer aan te passen bij een jong paard. Als je het gewoon in de hand hebt een tijdje, is dat al 'grondwerk' genoeg toch? Dan hoef je echt geen maanden meer te investeren, dat heb je al eerder in de opvoeding gedaan. Als je dat nog moet gaan doen voordat je er op gaat klimmen?
De ruiter op de rug daar moeten ze toch ff aan wennen, dat heb je met grondwerk ook niet opgelost.

Met gronwerk kun jew el zorgen dat er voldoenden comunicatie tussen jou en het paard is alls je erop zit.
Je hoeft ook geen maanden bezig te zijn met grondwerk dit verschilt per paard.
Ik heb paarden ingereden waarbij je er een aantal maanden mee bezig was maar ook paarden die er heelemaal klaar voor waren en waar ik naar een week grondwerk al op kon stappen.
Maar inidegeval ik vindt grondwerk wel belangrijk want dat weet je paard wat ervan hem verwacht word en zal hij op je hulpen reageeren.
Dit scheelt een hoop stress en boosheid voor de ongeduldigen onder ons.
En daarnaast maakt het alles gewoon veiliger en weeten jij en je paard waar je aan toe bent

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:15

Ramona_T schreef:
manege meisjes die niet weten wat ze doen er een zadel op gooien en erop springen nee die moet je niet laten inrijden.
Maar alls je op een goede trainingstal of fokkerij onder begeleiding je eerste 2 a 3 paarden hebt ingereden.

Ikzelf zou er een nulletje achter plakken Knipoog
Zelfs met nulletje heb ik er denk ik wel wat meer zadelmak gemaakt, maar zelf alleen eentje zadelmak maken? Now way, heb er de lef niet voor.
En na 2 a 3 heb je imo nog steeds heel weinig ervaring, en heb je heel veel situaties nog nooit meegemaakt.

Cynthia_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:14

Ik ben dan wel geen profesional met inrijden maar ik ga toch echt mijn eigen paard in rijden, met begeleiding van een prof. Ik rijd nu al meer dan 15 jaar paard en ik weet van mezelf dat ik het kan. Ik vind het ook niet goed om je paard in te laten door iemand waar het paard helemaal geen band mee heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:17

idd...iemand die 2, 3 paarden heeft zadelmak gemaakt...nee das geen ervaring...

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:17

Nee het gaat om de ervaring. En heb altijd begeleiding erbij.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:51

ik heb inmiddels ongeveer 8 paarden zadelmak gemaakt en sommige doorgereden.. nu mijn eigen paardje gedaan.. maar toch weggebracht.

een andermans paard pak ik aan. bij mijn eigen twijfel ik. ik wil veel te veel.

paard weggebracht. voorkeur gaat naar een man. iemand die niet op of om kijkt als mijn paard grapjes maakt.
als hij steigert.. dan klopt mijn hartje was sneller. maar nee diegene die mijn paard heeft beleerd niet..

en dat is het verschil. het paard moet voelen dat de mens de baas is. als jij dat hem kan vertellen.. dan kun je een paard beleren.

eigenschappen van iemand die gaat beleren:
- sterk in de schoenen staan
- eerlijk zijn tegenover het paard.
- duidelijk zijn. wat is goed en wat niet
- nergens bang voor zijn
- goed rekening kunnen houden met de leeftijd en karakter van het paard

ik denk dat rijervaring er minder toe doet. tuurlijk je moet het paard niet tot last zijn en je moet goed kunnen zitten. maar op zich hoeft je paard niet verder dan de B afgetraind te worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:16

Cassidy schreef:
Paarden beleren onder begeleiding wordt hier op bokt wel vaker geroepen als de ultieme manier om je paard te beleren. Maar hoe vaak is die begeleiding aanwezig als jij dat paard pakt om te rijden? Is hij er echt iedere keer bij? Één sessie waarin je een probleem tegenkomt dat jij niet op kunt lossen, één sessie dat het paard de baas is, en het is gebeurd. Je kunt niet zomaar afstappen, paard wegzetten, een boek ter hand nemen of je instructie bellen hoe je dit op zou moeten lossen. Als je iets tegenkomt moet je dat meteen en ter plekke op kunnen lossen. Hoeveel mensen die nog niet zoveel ervaring hebben, kunnen dat? Dan wordt er achteraf de prof erbij gehaald die soms wat harder in moet grijpen dan nodig was geweest. Als hij het paard groen in handen had gekregen en niet eerst dingen had moeten oplossen die anderen door maar wat aan te klooien erin hebben gereden, kan het negen van de tien keer zonder knokwerk.

Ik heb mijn pony ook zelf beleerd onder begleiding en ja die begleiding was echt iedere keer dat ik erop ging aanwezig. Pas na een maand of 3/4 af en toe eens een keertje niet, maar nog steeds 2 van de 3 keer dat ik erop ging was ze erbij Ja

*edit* overigens heb ik totaal niet de ambitie om andermans paarden te beleren hoor... Maar dit ging/gaat alleen over mijn eigen pony.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 18-05-08 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:19

Zolang je je goed laat informeren, en weet waar je mee bezig bent, en op tijd hulp inroept wanneer het niet lukt, moet het kunnen toch?

Professionals zijn net als iedereen als penny meisjes begonnen Knipoog

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:40

Ik heb ook flink wat paarden ingereden,en doe het nog altijd.
Maar...ook na ongeveer 20 paarden,zorg ik nog altijd dat er iemand bij is.
Je weet nooit wat er gebeurd,dus ookal staat diegene alleen maar aan de bakrand,dan is het goed.
Sowieso de eerste paar keren (erop hangen,aan de longe etc.) zorg ik dat er een ervaren iemand bij is om het paard vast te houden en gerust te stellen.

Zomaar alleen op een onbereden paard gaan zitten en ermee wegrijden heb ik nooit gedaan,was ik niet van plan ook!
M'n eigen hengst Connor heb ik ook ingereden,of nouja,dat was feitelijk opstappen en wegrijden,die was zo mak als een lammetje.En toch is er nog steeds iemand bij in het eerste kwartier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:48

Ach, je hebt inrijden en inrijden. Knipoog

Maar om nou te stellen dat het alleen kan door een professional, nou nee, hoor . Ik vind veel professionals niet prettig genoeg (ben nogal kritisch Haha! ) met paarden, al hoewel er gelukkig ook hele fijne, kundige mensen zijn op dit gebied. Maar als ik hier in de omgeving kijk bij de africhtingsstallen, nou, nee..... No way, dat ik mijn paard daarheen zou brengen. Clown
Dan breng ik hem liever naar Emiel Voest of Marijke de Jong ofzo, dan word ik er zelf ook nog bij betrokken, wat ik een vereiste vind. Want ik moet met hem verder.

Maar goed, niet van toepassing, want ik doe het liever zelf (heb als tiener ook diverse paarden en pony's ingereden, wat allemaal fijne rijdieren geworden zijn). Nu rij ik mijn eigen jonkie in, maar heb wel regelmatig les daarbij. Vind ik gewoon prettig, omdat ik vrij veel op mezelf aangewezen ben en nu voor het eerst ook helemaal bitloos rij. Lachen
Het fijne is dat ik alles stapje voor stapje meemaak, mijn paard en ik leren elkaar door en door kennen en ik leer van de issues die we in het proces tegen komen. Ik laat niets wat mijn eigen paard betreft aan anderen over, laat staan zijn opleiding. Lachen

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:56

Ik ben van mening dat inrijden niet perse door een professional gedaan moet worden, maar professionele hulp is toch wel een vereiste. Ik kan ook goed begrijpen dat mensen zelf hun paard willen inrijden, want zeg nou eerlijk, wat is er nou heerlijker om je paard op te zien groeien en dan het moment van die eerste stapjes?

Ik verbaas me altijd over topics op bokt met vragen over inrijden, zoals, mijn pony is nu 3,5 kan ik haar gaan longeren of mijn paard is nu zadelmak, kan ik gaan rijden? Dan denk ik, als je op internet er vragen over moet stellen, dan ben je er duidelijk niet klaar voor.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:28

asjemenou schreef:
Ramona_T schreef:

Ikzelf zou er een nulletje achter plakken Knipoog
Zelfs met nulletje heb ik er denk ik wel wat meer zadelmak gemaakt, maar zelf alleen eentje zadelmak maken? Now way, heb er de lef niet voor.
En na 2 a 3 heb je imo nog steeds heel weinig ervaring, en heb je heel veel situaties nog nooit meegemaakt.

Ik weet niet wat jij onder zelf verstaat maar daar verstaa ik onder dat jij het paard zadelmak maakt en inrijdt en dat er iemand bij is voor mocht het fout gaan.
Niet dat je geheel alleen bent of dat iemand eerst alles voordoet en dat jij het na mag doen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:39

Het erop zitten is nog niet eens zo moeilijk vind ik. De meneer/mevrouw op de grond DIE is belangrijk! Die kan er imo voor zorgen dat jou en je paard niks overkomt. Dus ook al ben je zelf nog zo ervaren, als er iemand bij is die van toeten noch blazen weet dan schiet je nog niks op!

Ik heb zelf ca. 25 paarden zadelmak gemaakt en de meeste ook een paar maanden doorgereden. Ik kan ze beleren vanaf het allereerste, maar die eerste paar keer erop doe (ehhh deed, ben nu een mama he Knipoog) ik echt niet zonder iemand op de grond die ik helemaal vertrouw. Ik weet ook niet of ik dat wel zou kunnen, je moet zo goed in de gaten hebben wat je moet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:51

lie_ke schreef:
hoi, laatst zei de manege-eigenaar van mijn oude manege dat een paard alleen (goed) kan worden ingereden door een professional,
bij ons op de ponyclub worden er 3-jarige pony's ingereden door meisjes van 14/15/16 en dat gaat goed.
wat vind jij dat de 'eisen' moeten zijn voor als je een paard in wilt gaan rijden?

Ik vind de eisen nogal moeilijk te stellen. Er zijn meisjes van 15 die heel goed weten wat ze doen en volwassenen die maar wat aanklooien. Ik zou zeggen, de eerste 5 paarden die je zadelmak maakt doe je onder begeleiding van een professional, daarna kan je zelf. Aan de andere kant, hulp van een prof kan nooit kwaad en in je eentje een jong paard opleiden is een hele klus. Je zou het dus eigenlijk altijd met meerdere mensen moeten doen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:52

Nadya schreef:
HorsesWoman schreef:
En Nadya , idd , ik wacht op haar ban en denk niet dat het nog lang gaat duren ! Knipoog

Heb uren geleden al getemd, maar er gebeurt niets. Knipoog
Maar goed, het is afwachten en dan ligt hij/zij er af. Haha!

Ik heb ook al zoon 20 keer getemd , maarja , ze is trouwens een zij.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:35

off topic: kramer, niks beters te doen?

On topic:

brigitta1987: Ik ben het met je eens dat de eisen moeilijk te stellen zijn. Het hangt ook heel erg van de persoon en van het paard af. Daarnaast zie je zoveel verschillende manieren van inrijden, dat je niet kan zeggen dit is de beste. Net als met wie het het beste kan doen.
Het aantal paarden zegt niks over de capaciteiten van de ruiter, of het moeten toevallig 5 hele verschillende paarden zijn.
Bovendien moet je een paard inrijden altijd met meerdere mensen, het is onverantwoord in je eentje aan de slag te gaan, iemand zal het wel kunnen, maar je moet maar is vallen oid! Dan ben je toch blij dat er een derde bij is voor eventuele hulp.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:52

KramerA schreef:
fijn voor je! maar mij lukt alles!

Jammergenoeg beslis jij niet of ik ( wij ) worden verbannen.
En zoek a.u.b een leven en stop met het verpesten van onze topic's !
Zullen we KramerA Maar gaan negeren ?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:59

ik was ook veertien toen ik van die makke haflingers, shetlanders inreed, van die manege paarden zeg maar, ik kon goed rijden voor mijn leeftijd hoor, had zelf een bokkende 3 jarige d pony die zelf aan rodeo deed zeg maar, daar heb k op leren rijden, maar ik was niet zon dom iemand die zei oooh kheb al zoveel paarden ingereden, want ik vond dat dit niet echt inrijden was van die bravere paarden van de handel voor iemand.

Maar echte paarden, die ik nu wel rijd, zijn heeeeel wat anders dan de paarden die de meeste 13 jarige meisjes inrijden, als hun dat zouden doen, gewoon gevaarlijk. geen aanrader dus, ik ben nu bijna achttien en rijd nu mijn paard van 3 van 1.70 in. En geloof me, erg leuk, maar nooit doen als je geen ervaring heb.

beetje vaag verhaal, maar denk wel dat jullie het snappen.. het ligt namelijk niet alleen maar aan hoe goed je ben, ook aan het type paard......

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:04

Ik heb trouwens mijn shetlander weer onder het zadel gebracht toen ze 3 jaar niet meer bereden waren , erg leuke ervaring en goed voor als ik het later wil gaan doen [ ik zou nooit een paard inrijden zonder goede beglijding ] Bij ons op de maneg rijden allemaal meisjes van 15 t/m 18 de paarden in onder begijding van de manege eigenaar. Dat gaat altijd super !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:39

Mies_Apollo schreef:
Ik ben van mening dat inrijden niet perse door een professional gedaan moet worden, maar professionele hulp is toch wel een vereiste.

De hulp hoeft voor mij niet "professioneel" te zijn, voor mij is "kundig" vele malen belangrijker. Ik heb gezien hoe "professionele" mensen kunnen rommelen met het inrijden van paarden, die mensen wil ik nog niet in een straal van een kilometer van mijn paarden hebben.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:42

Heb je gelijk in. Iemand die aansluit bij jou manier van doen en rijden. En bovendien iemand waarmee je je vertrouwd voelt.