FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rana

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:30

silfie35 schreef:
Rana schreef:
welke aflevering was dat dat heb ik dan even gemist heb ze allemaal gezien!

zo uit mn hoofd gezet 9.. van de wereldbekerfinale... volgens mij is dat stukje na afloop van de kur

ga ik m nog een x kijken....

Maarja inderdaad als dingen op de meest diervriendelijke manier op gelost worden, en het is anders dan ik of jullie gewend zijn en bij zweren (welke techniek dan ook) ben ik ontzettend geinteresseerd...

Maar: dan moet op deze manier bijvoorbeeld wel hetzelfde resultaat behhald kunnen worden. Anders vind ik persoonlijk het niet dezelfde vergelijking.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:40

silfie35 schreef:
Veel mensen gebruiken het verkeerd vind ik! als het paard niet doet wat hun willen gaan de teugels wat korter en gaan we weer... zag pas bij Laurens van Lieren op zoek naar talent met de wereldbekerfinale stond hij in de inrijhal te praten en toen zag ik anky op de achtergrond met salinero.. met zn neus op zn borst.. dat vind ik echt ondiervriendelijk!

En met welk "ondier" reed ze dan? Haha! Clown

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:41

Lielle schreef:
*oe, bij die vraag krijg ik een enorm deja-vu gevoel Haha! *

Ik kan trouwens niets op de FEI site vinden over dit statement. Kijk ik er zo overheen?

Alleen die link gezien die topic starter gaf. Dat is geen informatie uit eerste hand, zelfs op de sites waar men anti LDR is en zo een statement direct zou worden geplaatst, staat hier niets over.

Een voorbeeld van slechte journalistiek en slechte nieuwsgaring en verspreiding.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:42

Met Salinero volgens mij!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:42

dat vind ik idd wel een heel erg kwalijk voorbeeld van journalistiek Lips are sealed

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:43

@Rana... laat me ff weten of je het gezien hebt:d

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:45

Lielle schreef:
dat vind ik idd wel een heel erg kwalijk voorbeeld van journalistiek Lips are sealed

ze reed over de achtergrond.. laurens was aan t kwebbelen en toen zag ik haar rijden op de achtergrond...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:47

silfie35 schreef:
Lielle schreef:

ze reed over de achtergrond.. laurens was aan t kwebbelen en toen zag ik haar rijden op de achtergrond...

opmerking sloeg niet op jou, maar op die van Goofy voor je.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:47

Lielle schreef:

De journalistiek holt hier op bokt sowieso met de dag achteruit Clown Vork

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:49

en voor alle duidelijkheid, ik doel op het nieuwsbericht op Horses, en niet hier op bokt.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:53

Maar als ik het goed begrijp CaroleKlomp " genees " jij alleen kan niet terug vinden dat je ook rijdt, NERGENS staan foto's filmpjes e.d. Ik vind het wel dapper dat je er voor uitkomt dat je een "gave" hebt en dat je doormiddel daarvan je paarden "loswerkt" .
Als ik het zo goed formuleer...

Maar ja, ik ben iemand die dingen graag wetenschappelijk aan getoond wil hebben of het op zijn minst met eigen ogen aanschouwen. En aangezien ik geen groene vlekken in de aura van een paard kan ontdekken . ( en andere mischien ook niet ) Zou dat moeten betekenen dat jij en mischien nog tien andere op dit aardklootje "diervriendelijk" zouden kunnen rijden. Of begrijp ik het verkeerd?

Leg me dat aub even uit want ik vind het wel interessant..... Blond

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:54

Alles gaat hier zooo snel, ik volg het niet helemaal meer!!! Ziek

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:57

ik kan t ook allemaal moeilijk bijhouden

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:59

Misschien de mensen die je bedoelt even @?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:06

Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 24-04-08 16:47, in het totaal 4 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:14

Kitty schreef:
CaroleKlomp schreef:
@Equi: In mijn ogen kan je met LDR onmogelijk een paard rechtrichten.

Waarom vind jij dat?

LDR is ook een manier van rijden dat voortkomt uit het Skala der Ausbildung waarvan rechtrichten onderdeel is. Een paard dat niet rechtgericht is, zal nooit compleet nageeflijk de hand willen volgen met aan beide zijden evenveel (eh.. even weinig) druk en vlot voorwaarts vooruit willen op been. Want een paard LDR rijden (dus over de schoft en niet vanuit de nek) kan alleen als het paard de hand goed wil volgen.

Dat vind ik omdat je tijdens rechtrichten niets anders doet dan het paard in balans te brengen. En wel zo dat alle delen van het lichaam gelijk belast worden.
Bij het LDR systeem verstoor je die balans omdat er een te extreme werking van voren ontstaat. De achterhand kan dus onmogelijk zakken en het paard kan dus niet in balans komen omdat het instrument daarvoor (hoofd/ halshouding) beperkt wordt door de ruiter. Het paard moet dus compenseren om niet te vallen (immers als je uit balans bent heb je neiging tot vallen). Dit gaat altijd gepaard met (lichte) overbelasting.

Dat LDR voorkomt komt uit het skala zou ik daarom af willen doen als onzin.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:17

VValar schreef:
CaroleKlomp schreef:
@Vvalar: Je hebt het over eerlijk trainen. Klopt mijn interpretatie dat jij het LDR rijden een eerlijke manier van rijden vindt?

Ja inderdaad Lachen

Zo kun je zien dat meningen enorm uit elkaar kunnen liggen. Ik vind het dierenkwelling en ik vind dat het het tekort van rijkundig talent van een ruiter moet compenseren. Door mijn ervaring weet ik dat een paard veel beter kan lopen. Jij hebt dus duidelijk een andere ervaring.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:19

Rana schreef:
ik denk niet dat ze dit bedoelt, maar ermee aan wil geven dat het een voorwaarts-neerwaartse beweging blijft waar je in kan blijven oprichten (verzamelen) en ook weer kan uitleggen wanneer je wil. Neusje eruit, en wanneer nodig weer wat ronder

(misschien is ze wel heel goed op de evenwichtsbalk? Knipoog )

Het is mij niet helemaal duidelijk. Wie gaat er op richten?
Ik ben er namelijk van overtuigd dat alleen een paard dat kan invullen. Vandaar mijn vraag.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:24

Rana schreef:
Maar als ik het goed begrijp CaroleKlomp " genees " jij alleen kan niet terug vinden dat je ook rijdt, NERGENS staan foto's filmpjes e.d. Ik vind het wel dapper dat je er voor uitkomt dat je een "gave" hebt en dat je doormiddel daarvan je paarden "loswerkt" .

Maar ja, ik ben iemand die dingen graag wetenschappelijk aan getoond wil hebben of het op zijn minst met eigen ogen aanschouwen. En aangezien ik geen groene vlekken in de aura van een paard kan ontdekken . ( en andere mischien ook niet ) Zou dat moeten betekenen dat jij en mischien nog tien andere op dit aardklootje "diervriendelijk" zouden kunnen rijden. Of begrijp ik het verkeerd?

Mijn gave heeft helemaal niets met mijn manier van rijden te maken. Mijn manier van rijden bestaat uit logica. Door de bewegingen van een paard logisch inzichtelijk maken ontstaat dat. En ja dan rijd je diervriendelijk.

Natuurlijk kom ik ervoor uit dat ik een gave heb. IK heb al heel veel mensen, honden paarden en poezen kunnen helpen. Dat vind ik geen schande! Sterker nog het geeft een heel groot gevoel van voldoening.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:25

CaroleKlomp schreef:
Rana schreef:
ik denk niet dat ze dit bedoelt, maar ermee aan wil geven dat het een voorwaarts-neerwaartse beweging blijft waar je in kan blijven oprichten (verzamelen) en ook weer kan uitleggen wanneer je wil. Neusje eruit, en wanneer nodig weer wat ronder

(misschien is ze wel heel goed op de evenwichtsbalk? Knipoog )

Het is mij niet helemaal duidelijk. Wie gaat er op richten?
Ik ben er namelijk van overtuigd dat alleen een paard dat kan invullen. Vandaar mijn vraag.

Dat klopt het paard vult in op vraag van ruiter, en als het goed is vraagt de ruiter het niet als het niet in de mogelijkheid van het paard ligt. Als de basis (bij iedere ruiter als het goed is) hetzelfde is lees: rechtgericht zijn aan de hulpen ontspanning en van achter naar voren, kan je paard dit gemakkelijk opvolgen. Dat is de bijeenkomst van verzameling, oprichting...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:27

Nimmy schreef:
@caroleklomp, ook ik ben benieuwt naar een foto/ filmpje van jouw

Je bent van harte welkom, dat heb ik al eerder gezegd. Dat is wat ik kan aanbieden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:30

Rana schreef:
Dat klopt het paard vult in op vraag van ruiter, en als het goed is vraagt de ruiter het niet als het niet in de mogelijkheid van het paard ligt. Als de basis (bij iedere ruiter als het goed is) hetzelfde is lees: rechtgericht zijn aan de hulpen ontspanning en van achter naar voren, kan je paard dit gemakkelijk opvolgen. Dat is de bijeenkomst van verzameling, oprichting...

De hoofd/ halshouding vult de balans aan. Als het paard achter meer zakt, zal het paard voor meer oprichten. Als ruiter heb je in mijn ogen dus helemaal niets met die hoofd/ halshouding te maken. Sterker nog je moet daar juist vanaf blijven omdat je anders het evenwichtmechanisme van het paard verstoort.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:33

CaroleKlomp schreef:
Rana schreef:

Mijn gave heeft helemaal niets met mijn manier van rijden te maken. Mijn manier van rijden bestaat uit logica. Door de bewegingen van een paard logisch inzichtelijk maken ontstaat dat. En ja dan rijd je diervriendelijk.

Natuurlijk kom ik ervoor uit dat ik een gave heb. IK heb al heel veel mensen, honden paarden en poezen kunnen helpen. Dat vind ik geen schande! Sterker nog het geeft een heel groot gevoel van voldoening.

Oke dat is prima, ik dacht heel even dat dat samen hing met je sterke mening.

Ik vind het prima dat je er zo over denkt, maar ik denk ook dat je misschien andere die iets meer in hun waarde kan laten ipv constant bezig zijn met bepaalde reacties te proberen te ontkrachtten.

Indien terrecht?
prima, maar een discussie voeren is voor de andere partij niet leuk als er nooit ergens een overeenkomst is te vinden om weer op verder te gaan anders is eerder genoemde oneindig.

Citaat:
Je bent van harte welkom, dat heb ik al eerder gezegd. Dat is wat ik kan aanbieden

edit: Langs komen is wel heel makkelijk voor mensen die aan de andere kant van Nederland wonen. En als deze echt geintresseerd zijn, is het toch mooi om mbv foto's filmpjes e.d je standpunt duidelijker te maken?

Citaat:
De hoofd/ halshouding vult de balans aan. Als het paard achter meer zakt, zal het paard voor meer oprichten. Als ruiter heb je in mijn ogen dus helemaal niets met die hoofd/ halshouding te maken. Sterker nog je moet daar juist vanaf blijven omdat je anders het evenwichtmechanisme van het paard verstoort.

Nog een edit: Ik ben dat niet met je eens, als dat in combinatie kon met het meer flexibiliseren van een paard was dat nu wel door iedere ruiter toegepast lijkt mij...
anders krijg je standaard houdingen waar ruggebruik niet optimaal kan zijn

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:54

@IRana Ik laat iedereen in zijn waarde. Ik vind ook dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening. Al vind ik persoonlijk een mening interessanter worden als deze ook onderbouwd kan worden.
Ik heb niet het idee en de intentie om meningen te ontkrachten.

Ik heb een sterke mening zoals je zegt omdat ik ocvertuigd ben van wat ik zeg en beweer. Mijn mening is gebaseerd op ervaring (dat wat ik zie en dat wat ik voel) en op logica. Voor mij reden genoeg om overtuigd te zijn van wat ik beweer.

En ja in het belang van het welzijn van het paard sta ik overal voor open, mits het een verbetering toevoegd aan dat wat ik nu zie en ervaar. Dat geldt niet alleen voor mijn eigen paarden maar ook voor andere paarden die ik rijd. Van LDR weet ik zeker dat het niets toevoegd voor mij en de paarden waarop ik rijd.

Discussie is voor mij altijd leerzaam, ook als er geen overeenkomst is. Van zowel positieve als negatieve reacties kan ik me ontwikkelen. Voor mij is discussie dus altijd intereessant.

Mijn ervaring heeft geleerd dat foto's en filmpjes niet genoeg kan weergeven wat ik precies bedoel. Gezien die ervaring van mensen houdt ik het bij real-actie.

Waarom wil je flexibiliseren? Wat is het doel en wat is het effect?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:59

De FEI Update heeft betrekking op 05-03-2006 en niet op 2008 zoals bij het vinden van de link was vermeld.