wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:31

Ik zie het nut niet in om dit topic te vervuilen met haar andere penny berichten. Na het lezen van die post had ik mijn twijfels, maar dat neemt niet weg dat er over het onderwerp ansich gewoon gediscuseerd kan worden. Is het niet voor de penny ts, dan is het wel voor andere die serieus deze optie overweegt Knipoog

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:32

Sammie schreef:
Ik zie het nut niet in om dit topic te vervuilen met haar andere penny berichten. Na het lezen van die post had ik mijn twijfels, maar dat neemt niet weg dat er over het onderwerp ansich gewoon gediscuseerd kan worden. Is het niet voor de penny ts, dan is het wel voor andere die serieus deze optie overweegt Knipoog

daar zit ook wel weer wat in...

ik vind het alleen jammer dat er dergelijke mensen zijn als de TS...

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:33

hessel schreef:
Sammie schreef:

daar zit ook wel weer wat in...

ik vind het alleen jammer dat er dergelijke mensen zijn als de TS...

Okee, daar sluit ik me wel bij aan. Maar ergens zie je het aankomen dat mensen het dadelijk tóch aan de TS gaan koppelen en dat er
daarna een nog grotere, vermoeiende discussie ontstaat.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:34

ja dat klopt ook karanto

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:36

Ik vind dat er tot 'de ontdekking' toch een zeer goede discussie gaande was. Lachen

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:36

Pion schreef:
Ik vind dat er tot 'de ontdekking' toch een zeer goede discussie gaande was. Lachen

ja inderdaad
edit: had er zelf niet aan meegedaan, maar ik heb het wel even doorgelezen.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:37

hessel schreef:
Pion schreef:

ja inderdaad
edit: had er zelf niet aan meegedaan, maar ik heb het wel even doorgelezen.

Sluit ik me ook weer bij aan Knipoog ...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:38

Kunnen we even stoppen met berichten als "dat vind ik ook" en gewoon terug gaan naar de discussie?

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:46

oke lusitano, ik zal mn mening ook maar eens geven dan,

mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar een hengst, omdat het voor mijn gevoel meer heeft als een merrie of ruin. Bij een ruin is toch zijn 'spirit' weggehaald vind ik. We hadden namelijk eerst een andere hengst willen kopen, maar toen we terugkwamen was hij al verkocht en toen zou hij geruind worden. Nu zijn we vaker nog bij Rinse (hengst) wezen kijken en dat andere paard stond er ook nog. hij was inmiddels ook gecastreerd. Ineens had hij veel minder 'spirit' en zag hij er veel minder vrolijk uit (maar dat hoeft natuurlijk niet bij alle paarden zo te zijn).
maar wij kunnen hem ook de ruimte bieden (hij komt pas 31 mei), omdat we bij mensen thuis staan met de paarden. We kunnen er natuurlijk geen ander paard bij zetten, maar naast zijn wei is een andere wei en daar komt Gerbie dan te lopen. Hij wordt dus ook niet helemaal afgezonderd. Wanneer je een hengst op een manege of pensionstalling wil zetten, is het denk ik toch moeilijker, omdat ze dan niet altijd naar buiten kunnen enzo.

een goed opgevoede hengst hoeft ook helemaal niet lastig te zijn

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:30

ik heb ook twee hengsten weliswaar shetjes maar de 1 kan ook zwaar irritant zijn die is nu 13 en pas toen hij 11 was werd hij er van bewust dat hij hengst was. en ik moet eerlijk zeggen die kreeg ik toen ik een jaar of 14 was heb hem nu 8 jaar en af en toe kun je merken dat hij echt hengst is en dan moet je hem weer even op zijn plaats zetten en dan is het weer goed.
maar dat sommige zeggen dat hengsten geen paardwaardig bestaan kunnen hebben vind ik echte onzin die van mij staan met zijn tweeen op stal kun je niet eens naast elkaar zetten want dan breken ze de tent af omdat ze bij elkaar willen staan (allebei hengst) en pas sinds november bij elkaar en overdag staan ze alle twee bij andere pony's twee andere hengsten en 1 ruin en gaat prima tussen dat groepje af en toe worden ze in de paddock naast de merrie's gezet en dan is het in het begin even gillen en zo maar dat is na een tijdje ook afgelopen. en ik persoonlijk heb liever een hengst dan een merrie daar heb ik meer mee dan merrie's maar je moet zeker wel consuquent zijn als je met hengsten om wil gaan. en je moet trouwens 18 zijn als je hengsten wil uit brengen op wedstrijden

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:58

Hessel: je offert toch een deel van het dierenwelzijn op voor prestige: jouw paard is altijd alleen.

Alle takken van de paardensport zijn tot op het allerhoogste niveau bevolkt met merries en ruinen. Dus testosteron is echt geen essentieel element voor een indrukwekkend dressuurpaard.
En ze springen geen centimeter hoger door die ballen Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:18

Ze springen misschien niet hoger, maar ze hebben over het algemeen meer durf en tonen wat "meer" "een paard en een half" zeggen we altijd. En werklust en kracht is wel iets wat men graag ziet in dressuur. In de dressuurtop kom je dus best hengsten tegen en in Portugal en Spanje is die ook bijna alleen bezet door hengsten, dus het is maar waar je kijkt. Knipoog In een land waar paarden als jaarling-tweejarige gecastreerd wordt, is de keuze vanzelf niet zo groot als je een sporthengst zoekt, want topruiters gaan op volwassen paarden af, die kopen geen veulens (sommige fokken overigens wel zelf). Dit is een van de redenen waarom je meer ruinen ziet.
Trouwens, in Nederland worden veel dekhengsten ingezet in competities, het is niet zo dat je ze niet tegen komt in de sport. Alleen is het percentage sporthengsten klein, dus ook het percentage dat de top bereikt. Dit geeft een vertekend beeld.

Overigens liep mijn ponyhengsten gewoon met ruinen en merries in het land en werden ze in de lessen door kinderen, tussen merries bereden. En dan hebben we het over Nederlandse omstandigheden.
Hier in Portugal is het vrij normaal om op maneges op een hengst les te krijgen tussen andere hengsten en merries.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:23

In Portugal zijn de omstandigheden waarschijnlijk anders: als er echte hengstenkuddes bestaan is het niet zo moeilijk om een plek voor je hengst te vinden.

Maar hier in nederland waar elke centimeter grond kostbaar is zitten de paarden en de mensen veel dichter op mekaar. En er moet dus ook meer aan de veiligheid gedacht worden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:35

een hengst is gewoon iets waar je goed over moet nadenken Lachen
je moet zelf aanvoelen of je er wel de ervaring voor hebt en voldoende "lef" om een hengst in toom te kunnen houden.

Ik heb zelf ook een hengstje, ik hou hem puur hengst omdat ik dolgraag met zijn karakter werk. Lachen
hij staat gewoon op de wei met mijn merries

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:38

Hensgtekuddes zijn in Portugal, net als in de natuur, voor onvolwassen dieren. Daarna gaan ze gewoon in opleiding en komen ze op stal (de stallen zijn hier trouwens wel gewoonlijk tweemaal zo groot). In een warm klimaat is dat ook veel prettiger dan door de vliegen opgegeten te worden in een wei. Ze worden gewoon tussen andere paarden gereden, men heeft niet het idee dat een hengst iets is om mee uit te kijken, hier is het gewoon een paard. Kinderen groeien er mee op en weten niet beter want ruinen bestaan haast niet, dat is pas een bezienswaardigheid en wordt met veel medelijden bekeken.... een mentaliteitsverschil.
Sommige paarden kunnen wel een dagdeel in de wei, alleen of met een ander paard. Anderen krijgen heel veel vrijheid. Er zijn heel veel verschillende manieren om paarden te houden, net als in Nederland. Wat je hier veel ziet is dat mensen een paard in training hebben bij een ander, op een rijschool of trainingsstal, en er zelf af en toe eens op rijden. Die mensen weten zelf niet eens wat hun paarden eten, bij wijze van spreken. Ook wordt alles door personeel gedaan, ze kunnen zelf niet eens opzadelen. Ze hebben geen band met hun paarden. Maar ik kan nou niet zeggen dat ik veel gefrustreerde paarden tegenkom. Ze vinden het allemaal best als ze maar op tijd hun natje en droogje krijgen en de benen kunnen strekken.

Het plaatje dat van een hengst gevormd wordt in Nederland is denk ik vooral gebaseerd op de dekhengsten. Maar die komen bijna alleen de stal uit om te dekken, dus natuurlijk raken die opgewonden zodra ze van stal komen. Daarbij leven ze op een eiwitrijk/proteine dieet voor een betere sperma kwaliteit en dat heeft direct invloed op hun gedrag. Zo´n paard is buiten het dekseizoen en op en ander dieet echt een veel rustiger dier!

Nogmaals, als een paard slecht van karakter is, is het ook een gemeen paard als het gecastreerd is... dus niet alle ruinen zijn per definitie "vanzelf" liever.

Geldt natuurlijk ook voor slecht opvoeding. Een paard dat slecht is opgevoed, wordt niet miraculeus ineens een netjes opgevoed dier door castratie...

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:31

@ Klara: misschien wel ja. als je hengsten opvoedt en plaats genoeg hebt (ligt ook aan het karakter van een hengst) kun je ze ook bij elkaar gooien. Onze merrie schopt ook naar andere paarden. ze heeft zelfs eens een pony een gebroken been geschopt en die moesten we laten inslapen.
De ruin die bij ons gestaan heeft, was nog gekker dan de hengst. Deze hengst liep ook tussen de andere paarden.

Lusitana schreef:
Hensgtekuddes zijn in Portugal, net als in de natuur, voor onvolwassen dieren. Daarna gaan ze gewoon in opleiding en komen ze op stal (de stallen zijn hier trouwens wel gewoonlijk tweemaal zo groot). In een warm klimaat is dat ook veel prettiger dan door de vliegen opgegeten te worden in een wei. Ze worden gewoon tussen andere paarden gereden, men heeft niet het idee dat een hengst iets is om mee uit te kijken, hier is het gewoon een paard. Kinderen groeien er mee op en weten niet beter want ruinen bestaan haast niet, dat is pas een bezienswaardigheid en wordt met veel medelijden bekeken.... een mentaliteitsverschil.
Sommige paarden kunnen wel een dagdeel in de wei, alleen of met een ander paard. Anderen krijgen heel veel vrijheid. Er zijn heel veel verschillende manieren om paarden te houden, net als in Nederland. Wat je hier veel ziet is dat mensen een paard in training hebben bij een ander, op een rijschool of trainingsstal, en er zelf af en toe eens op rijden. Die mensen weten zelf niet eens wat hun paarden eten, bij wijze van spreken. Ook wordt alles door personeel gedaan, ze kunnen zelf niet eens opzadelen. Ze hebben geen band met hun paarden. Maar ik kan nou niet zeggen dat ik veel gefrustreerde paarden tegenkom. Ze vinden het allemaal best als ze maar op tijd hun natje en droogje krijgen en de benen kunnen strekken.

Het plaatje dat van een hengst gevormd wordt in Nederland is denk ik vooral gebaseerd op de dekhengsten. Maar die komen bijna alleen de stal uit om te dekken, dus natuurlijk raken die opgewonden zodra ze van stal komen. Daarbij leven ze op een eiwitrijk/proteine dieet voor een betere sperma kwaliteit en dat heeft direct invloed op hun gedrag. Zo´n paard is buiten het dekseizoen en op en ander dieet echt een veel rustiger dier!

Nogmaals, als een paard slecht van karakter is, is het ook een gemeen paard als het gecastreerd is... dus niet alle ruinen zijn per definitie "vanzelf" liever.

Geldt natuurlijk ook voor slecht opvoeding. Een paard dat slecht is opgevoed, wordt niet miraculeus ineens een netjes opgevoed dier door castratie...

ja ik kan me hier wel in vinden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:30

Lusitana schreef:
Kunnen we even stoppen met berichten als "dat vind ik ook" en gewoon terug gaan naar de discussie?

Moderatoropmerking:
Bedankt Lusitana. De discussie over de post van de TS is al afgehandeld achter de schermen. Bij deze het verzoek om de discussie op een andere toon verder te voeren. Het onderwerp an sich kan best interessant zijn.

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:59

ik vind dat het er aan ligt, hoe je hengst is. Die van mij was onhandelbaar, terwijl hij genoeg aan het werk werd gezet, hij liep gewoon Z1 niveau maar het zat hem gewoon allemaal in de weg

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:02

Heb 3 jaar hengstje gereden en verzorgd
Was super lief... braaf en opgevoed!!!!
(staat ergens op mijn site bij arabier...)

En toch zou ik er niet (weer) voor kiezen...
Niet om het paard zelf...
Maar vanwege over hoe er over gedacht wordt
en de praktische uitvoering van alles...
(overigens heb ik nou een merrie.. en die wou ik
ook niet Haha! , maar die bevalt ook prima!!!)

Maar we kregen altijd overal de schuld van..
merrie hengstig.. en die wou niet lopen in de bak waar HIJ liep....
Onze schuld..... (tuurlijk!!! Vork )

Hij had alleen een gruwelijke hekel aan andere
hengsten en ruinen... Cool
Ging altijd goed, behalve die ene keer toen ze
ons dus echt klem op de bakrand reden!!!
Ik zat zelfs met mijn benen klem..
Tja.. toen zette hij zijn tandjes in de hals van
de buurman....
(gelukkig toen een begripvol instructeur.. en die
schold diegene verrot die ons klem reed!!!! Knipoog )

Overigens staat er ergens dat je geen hengst uit mag
brengen als je < 18 jaar bent in 1 van de posts, mag wel..
maar je moet dan minstens... ehhh L2 zijn als ik het goed heb...

Ik heb een heel lief kennisje, met een schat van een hengstje...
Gevolg, meisje wil graag starten, maar mag niet..
(Is nog nooit officieel gestart...)
moet dus nu eerst met ander paard zich gaan klasseren..
Haar hengstje kan niet met anderen in de wei..
Stal maakt zich er verder niet druk om dat het een hengst is...
(dat is dus prima!)
Maar ze mag bijvoorbeeld op onze vereniging nergens aan mee
doen... met dit hengstje..
(bij ons op stal en op de vereniging hengsten verboden..
behalve op officieele wedstrijden.. Ik ken
menig merrie die gevaarlijker is.. maar goed...)
Ik zou zeggen...
(en dat heb ik haar ook al gezegd..)
lekker kastreren..
kan je ermee gaan starten.. .
Maar dat willen ze niet..
Ook goed, maar misschien niet praktisch...

Hoop voor haar dat ze met het andere paard haar punten rijdt..
en dan met haar hengstje mag gaan starten!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:41

Er zijn twee dingen genoemd, de wet en de KNHS regels en dat zijn twee verschillende dingen, dus ik zal het maar even herhalen.
In de wet staat dat iemand onder de 18 een hengst niet mag GELEIDEN maar wél rijden. Dit houdt in de praktijk in, dat als je met een hengst start (wat mag als je L2 bent) en jonger bent dan 18, je op terreinen het paard door een volwassene moet laten geleiden als je er niet op zit.
Ik geloof dat niet veel mensen op de hoogte zijn van deze wet. Niet dat je er in je dagelijkse doen meer te maken hebt, maar mocht er wel wat gebeuren en je treft een tegenpartij waarvan de advokaat wel op de hoogte is, dan ben je dus ook daarvoor nog strafbaar (buiten het feit dat je aansprakelijk bent voor de schade).
Overigens is die "L2" regel denk ik nogal "nieuw", want in "mijn tijd" (voor de jaren 90) startten er ook gewoon kinderen op hensgten.
Ik begrijp dat ze ergens een veiligeheidsmarge willen inbouwen, maar het klopt in de praktijk niet. Er zijn genoeg mensen L2 die dat meer door een goed paard dan werkelijke rijkunst geworden zijn, en ook echt niet maar elk paard kunnen mannen, en er zijn mensen die heel goed kunnen rijden, maar nooit eerder gestart zijn voordat ze een hengst hadden en daardoor niet kunnen starten. Zo ken ik gevallen van mensen die een hengst thuis vet op M-Z niveau trainen, maar niet eens in de B mogen starten omdat ze niet de mogelijk hebben (gehad) om de punten te halen op een ander paard. Dat klopt dan toch gewoon niet?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:05

laura22 schreef:
en je moet trouwens 18 zijn als je hengsten wil uit brengen op wedstrijden

Absoluut niet waar.
Bij de pony's vanaf je 12e mits L2 met winst en bij de paarden vanaf je 14e mits L2 met winst.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:37

Lusitana schreef:
Overigens is die "L2" regel denk ik nogal "nieuw", want in "mijn tijd" (voor de jaren 90) startten er ook gewoon kinderen op hensgten.
Ik begrijp dat ze ergens een veiligeheidsmarge willen inbouwen, maar het klopt in de praktijk niet. Er zijn genoeg mensen L2 die dat meer door een goed paard dan werkelijke rijkunst geworden zijn, en ook echt niet maar elk paard kunnen mannen, en er zijn mensen die heel goed kunnen rijden, maar nooit eerder gestart zijn voordat ze een hengst hadden en daardoor niet kunnen starten. Zo ken ik gevallen van mensen die een hengst thuis vet op M-Z niveau trainen, maar niet eens in de B mogen starten omdat ze niet de mogelijk hebben (gehad) om de punten te halen op een ander paard. Dat klopt dan toch gewoon niet?

Dat ben ik met je eens hoor, dat die regel een beetje scheef is.
Maar ze moeten inderdaad ergens een veiligheidsmarge inbouwen. Ben trouwens wel van mening dat de L2-lijn nog wel iets opgeschroeft mag worden naar het M2/Z1. Maargoed, het is inderdaad jammer voor de mensen die niet de kans hebben om hun hengst te starten. Hoewel, hakkie tjakkie en je mag er zo mee het wedstrijdterrein op natuurlijk

Mijn algemene conclusie met betrekking tot het hebben van een hengst:
Prima maar zorg ervoor dat het dier wel paard kan zijn en blijven. Tis geen solo en hokjesdier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:18

Waarom zou je een brave (oudere)hengst, waar je gewoon mee in groepen buitenrijdt en op vakantie gaat, een onnodige, riscovolle (oudere hengsten worden door de lies geholpen en moeten dus volledig onder narcose)operatie laten ondergaan?

Ik vind dat er een dik verschil is in het castreren van een jaarling of twenter of een operatie-castratie van een flink volwassen paard! Dat is echt niet "even" hakkie takkie, zoals je dat zo leuk zegt.

We gaan bij merries toch ook niet aan de lopende band eierstokken verwijderen omdat hengstigheid zo lastig kan zijn? Waarom wel die brute attitude naar manlijke dieren?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:24

Lusitana schreef:
Waarom zou je een brave (oudere)hengst, waar je gewoon mee in groepen buitenrijdt en op vakantie gaat, een onnodige, riscovolle (oudere hengsten worden door de lies geholpen en moeten dus volledig onder narcose)operatie laten ondergaan?

Ik vind dat er een dik verschil is in het castreren van een jaarling of twenter of een operatie-castratie van een flink volwassen paard! Dat is echt niet "even" hakkie takkie, zoals je dat zo leuk zegt.

We gaan bij merries toch ook niet aan de lopende band eierstokken verwijderen omdat hengstigheid zo lastig kan zijn? Waarom wel die brute attitude naar manlijke dieren?

Tsja het is nu eenmaal jammer maar het is niet anders, de KNHS heeft een lijn getrokken.
Bij oudere hengsten zou ik ook niet zo snel kiezen voor castratie. Dus is het of een (leen)paard om de de punten te halen of gewoon niet starten. De regel is er, het staat op papier, je weet het van tevoren.

Edit:
Ik lees net op een informatie site:
'Over de lies castratie'

De voordelen:
Nagenoeg geen kans op infecties
Snel herstel
Minste kans op zwellingen
Zeer veilige narcose

Nadelen:
Redelijk duur
Kan niet aan huis

Edit: Ik zou zeggen als ik dit lees dat castreren ook voor de wat oudere hengsten eigenlijk geen probleem moet zijn.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 09-05-08 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:26

Lusitana schreef:

Denk je dat we freudiaans bezig zijn? Nagelbijten / Gniffelen

Nee, serieus, de situatie zoals jij ze daar in portugal hebt (alle paarden worden hengst gelaten en dus een massa oudere hengsten) bestaat hier niet. Het grootste deel van de hakkie-takkies gebeurt hier bij enters en twenters. Dus zo'n drama is het niet.

En de KNHS heeft als taak om onschuldige voorbijgangers te beschermen tegen mensen-met-paarden en penny's die zo nodig een hengst moeten hebben. Als je niet L bent heb je naar mijn mening onvoldoende wedstrijdervaring om je met een hengst onder de mensen te begeven. Sneu voor de mensen die niet L zijn maar die moeten dan eerst maar eens met een ander paard bewijzen dat ze hengst-waardig zijn