Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sammie schreef:Ik zie het nut niet in om dit topic te vervuilen met haar andere penny berichten. Na het lezen van die post had ik mijn twijfels, maar dat neemt niet weg dat er over het onderwerp ansich gewoon gediscuseerd kan worden. Is het niet voor de penny ts, dan is het wel voor andere die serieus deze optie overweegt
hessel schreef:Sammie schreef:Ik zie het nut niet in om dit topic te vervuilen met haar andere penny berichten. Na het lezen van die post had ik mijn twijfels, maar dat neemt niet weg dat er over het onderwerp ansich gewoon gediscuseerd kan worden. Is het niet voor de penny ts, dan is het wel voor andere die serieus deze optie overweegt
daar zit ook wel weer wat in...
ik vind het alleen jammer dat er dergelijke mensen zijn als de TS...

Pion schreef:Ik vind dat er tot 'de ontdekking' toch een zeer goede discussie gaande was.
hessel schreef:Pion schreef:Ik vind dat er tot 'de ontdekking' toch een zeer goede discussie gaande was.
ja inderdaad
edit: had er zelf niet aan meegedaan, maar ik heb het wel even doorgelezen.
... 
In een land waar paarden als jaarling-tweejarige gecastreerd wordt, is de keuze vanzelf niet zo groot als je een sporthengst zoekt, want topruiters gaan op volwassen paarden af, die kopen geen veulens (sommige fokken overigens wel zelf). Dit is een van de redenen waarom je meer ruinen ziet. 

Lusitana schreef:Hensgtekuddes zijn in Portugal, net als in de natuur, voor onvolwassen dieren. Daarna gaan ze gewoon in opleiding en komen ze op stal (de stallen zijn hier trouwens wel gewoonlijk tweemaal zo groot). In een warm klimaat is dat ook veel prettiger dan door de vliegen opgegeten te worden in een wei. Ze worden gewoon tussen andere paarden gereden, men heeft niet het idee dat een hengst iets is om mee uit te kijken, hier is het gewoon een paard. Kinderen groeien er mee op en weten niet beter want ruinen bestaan haast niet, dat is pas een bezienswaardigheid en wordt met veel medelijden bekeken.... een mentaliteitsverschil.
Sommige paarden kunnen wel een dagdeel in de wei, alleen of met een ander paard. Anderen krijgen heel veel vrijheid. Er zijn heel veel verschillende manieren om paarden te houden, net als in Nederland. Wat je hier veel ziet is dat mensen een paard in training hebben bij een ander, op een rijschool of trainingsstal, en er zelf af en toe eens op rijden. Die mensen weten zelf niet eens wat hun paarden eten, bij wijze van spreken. Ook wordt alles door personeel gedaan, ze kunnen zelf niet eens opzadelen. Ze hebben geen band met hun paarden. Maar ik kan nou niet zeggen dat ik veel gefrustreerde paarden tegenkom. Ze vinden het allemaal best als ze maar op tijd hun natje en droogje krijgen en de benen kunnen strekken.
Het plaatje dat van een hengst gevormd wordt in Nederland is denk ik vooral gebaseerd op de dekhengsten. Maar die komen bijna alleen de stal uit om te dekken, dus natuurlijk raken die opgewonden zodra ze van stal komen. Daarbij leven ze op een eiwitrijk/proteine dieet voor een betere sperma kwaliteit en dat heeft direct invloed op hun gedrag. Zo´n paard is buiten het dekseizoen en op en ander dieet echt een veel rustiger dier!
Nogmaals, als een paard slecht van karakter is, is het ook een gemeen paard als het gecastreerd is... dus niet alle ruinen zijn per definitie "vanzelf" liever.
Geldt natuurlijk ook voor slecht opvoeding. Een paard dat slecht is opgevoed, wordt niet miraculeus ineens een netjes opgevoed dier door castratie...
Lusitana schreef:Kunnen we even stoppen met berichten als "dat vind ik ook" en gewoon terug gaan naar de discussie?
, maar die bevalt ook prima!!!)
)
)laura22 schreef:en je moet trouwens 18 zijn als je hengsten wil uit brengen op wedstrijden
Lusitana schreef:Overigens is die "L2" regel denk ik nogal "nieuw", want in "mijn tijd" (voor de jaren 90) startten er ook gewoon kinderen op hensgten.
Ik begrijp dat ze ergens een veiligeheidsmarge willen inbouwen, maar het klopt in de praktijk niet. Er zijn genoeg mensen L2 die dat meer door een goed paard dan werkelijke rijkunst geworden zijn, en ook echt niet maar elk paard kunnen mannen, en er zijn mensen die heel goed kunnen rijden, maar nooit eerder gestart zijn voordat ze een hengst hadden en daardoor niet kunnen starten. Zo ken ik gevallen van mensen die een hengst thuis vet op M-Z niveau trainen, maar niet eens in de B mogen starten omdat ze niet de mogelijk hebben (gehad) om de punten te halen op een ander paard. Dat klopt dan toch gewoon niet?
Lusitana schreef:Waarom zou je een brave (oudere)hengst, waar je gewoon mee in groepen buitenrijdt en op vakantie gaat, een onnodige, riscovolle (oudere hengsten worden door de lies geholpen en moeten dus volledig onder narcose)operatie laten ondergaan?
Ik vind dat er een dik verschil is in het castreren van een jaarling of twenter of een operatie-castratie van een flink volwassen paard! Dat is echt niet "even" hakkie takkie, zoals je dat zo leuk zegt.
We gaan bij merries toch ook niet aan de lopende band eierstokken verwijderen omdat hengstigheid zo lastig kan zijn? Waarom wel die brute attitude naar manlijke dieren?
Lusitana schreef:Waarom zou je een brave (oudere)hengst, waar je gewoon mee in groepen buitenrijdt en op vakantie gaat, een onnodige, riscovolle (oudere hengsten worden door de lies geholpen en moeten dus volledig onder narcose)operatie laten ondergaan?
Ik vind dat er een dik verschil is in het castreren van een jaarling of twenter of een operatie-castratie van een flink volwassen paard! Dat is echt niet "even" hakkie takkie, zoals je dat zo leuk zegt.
We gaan bij merries toch ook niet aan de lopende band eierstokken verwijderen omdat hengstigheid zo lastig kan zijn? Waarom wel die brute attitude naar manlijke dieren?