Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jillie1994 schreef:erleyne schreef:Dat bokken is dus het gevolg van dat je op de kont slaat. Aantikken achter de kuit, is mij altijd geleerd., in ieder geval, als versterking van de beenhulp. Om de achterhand te activeren zie ik mensen wel eens meer naar achteren een tikje geven, maar dat is met een ander doel.
Dat is het, op de kont worden het 'bokpony's' zei de eigenaresse
darkmoona schreef:Ik gebruik de zweep op verschillende manieren.
Op de kont "aanleggen" dus niet echt een tik als hij over zijn schouder wegloopt bij een volte.Achter mijn kuit ter verduidelijking van de beenhulp (aansporen, wijken enz enz)
Op de schouder om het paard aan te geven dat hij toch echt wel naar links moet ipv naar rechts. (pony wil nog wel eens het tegenovergestelde doen van wat ik wil)
En ook tijdens de galop houd ik mijn zweep tegen de schouder aan, zodat hij niet naar binnen valt
poes schreef:Het is idd helemaal niets apart, ik vind het alleen leuk om die 'fancy' termen te gebruiken omdat mensen dan weten waarover je praat. Het lijkt heel normaal te zijn het verschil te moeten weten tussen aan de teugel en nageeflijkheid, maar niemand vindt het de moeite om te weten wat positieve en negatieve bekrachtiging zijn...
Citaat:Lielle: jij vindt negatieve bekrachtiging dus verfijnder en daar heb je wel gelijk in.
Citaat:De verfijnde beloningen zoals het ontspannen van de teugel zijn negatieve bekrachtiging: je geeft eerst druk, paard geeft toe en dan valt de druk weg. Hierdoor zal het paard het gewenste gedrag in de toekomst vaker stellen. Hoe vaker je het doet, hoe minder je moet lossen zeg maar, en ook hoe minder druk je moet geven in de eerste plaats (dit van minder druk geven werkt nog beter als je positieve bekrachtiging toevoegt: paard beweegt weg van de druk naar de aangename situatie toe).
Citaat:Een beloning kan pas een beloning zijn als het paard het ziet als beloning. Wegvallen van druk zal altijd als beloning ervaren worden (= negatieve bekrachtiging). Maar vb. met je stem belonen (positieve bekrachtiging) is soms veel moeilijker te koppelen. Door een clicker (of die nu een klik is, of X of BRAAF) eerst te koppelen aan voedsel maak je de intrinsieke kracht ervan veel groter, want de clicker op zich heeft initeel geen belonende kracht. Je kunt hem ook gewoon koppelen aan een aai, zo leren paarden ook dat BRAAF goed is.
Citaat:Ik heb 5 minuten nodig om die koppeling te maken en vanaf dan hoeft er weinig voedsel meer aan te pas te komen, maar dan heb ik een heel scherp en accuraat middel om op het exact goede moment te zeggen: DAT DAAR ben je goed aan het doen, dat is wat ik zocht. Uiteraard breek je een moeilijke oefening zoals wijken eerst op in stukjes en beloon je voor die aparte stukjes, beetje bij beetje wordt het moeilijker en beloon je pas na de volledige oefening. Dooir het paard de kracht van een clicker aan te leren, heb je ook een heel verfijnd middel, maar bij het rijden zal de negatieve bekrachtiging veel en veel verfijnder zijn, omdat alle hulpen volgens dit principe gegeven worden.
Citaat:Clickeren is veel meer dan wat de meesten ervan denken, het is idd niet zo anders van wat jij doet LielleHet laat mensen vooral nadenken over hoe ze iets kunnen aanleren, op een efficiënte manier.
Lielle schreef:IMO is het minder belangrijk om de termen te kennen (in beide gevallen) dan de principes correct te kunnen gebruiken.
Lielle schreef:He, dat stond er in eerste instantie niet
Lielle schreef:Het vetgedrukte klopt idd, mijn ervaren paard wijkt door 1 keer beendruk en daarna stil te zitten. Bij mijn jonkie zie je dat ik nog heel hard moet werken.
Die laatste zin moet je even toelichten. Ik neem aan dat je bedoelt dat je de ruimte geeft om te wijken (dus niet buitenkant op slot zetten).
Lielle schreef:Klopt, maar dat is iets dat bij mij in de omgang als eerste aan bod komt. Braaf, met aai of snoepje, is zo ongeveer het eerste dat ze leren. Je ziet de paarden ervan groeien, ze worden trots op zichzelf als ze weten dat de baas blij is. En dat is voor mij de ultieme beloning.
Lielle schreef:Dat was idd wat ik probeerde te zeggen. In 1e instantie is het heel simpel, been = voorwaarts en dat is makkelijk te belonen met X/click/braafOp den duur kan been betekenen voorwaarts, maar ook zijwaarts, galop, verruimen, achterwaarts, buiging en allerlei varianten, afhankelijk van de verdere hulpen. En IMO leer je ze dat vooral ook aan door ze zelf te laten onderzoeken. Dus met achterwaarts (been tegen begrenzende hand) houd ik de voorwaartse reactie die al bevestigd met mijn hand. Een beetje slim paard gaat dan denken wat er anders moet. Zodra je voelt dat het gewicht fractioneel verplaatst wordt naar achteren, beloon ik.
Met iets engs idem dito. Stilstaan, kijken etc mag allemaal maar geen achterwaartse neiging of draaien, want dan kom ik in met been en evt begrenzende hand. Zolang ze voorwaarts aanvoelen,
blijf ik stil zitten en praat ik alleen maar.
poes schreef:Voor het trainen absoluut, maar het discussieert zo lastig
Citaat:Neen ik herlas jouw post en mijn post en merkte dat ik iets fouts gezegd had
Citaat:Combinatie van positief en negatief bekrachtigen betekent simpelweg dat er 2 gevolgen zijn voor goed gedrag: er wordt uets aangenaams toegevoegd aan de situatie (positieve bekrachtiging, dus vb. X of BRAAF of ik weet niet wat) en er wordt iets onaangenaams weggenomen uit de situaitie (negatieve bekrachtiging, dus het lossen van druk, ook al is dit maar heel miniem).
Vb. Ik wil een paard leren zijwaarts te gaan op enkelvoudige beendruk. Paard probeert de standaard reactie: vooruit. Ik begrens evenredig maar behoud ook de beendruk. Beide negatief bekrachtigend, want ze vallen weg zodra hij het goed doet. Maar van zodra hij het goed doet en nog maar opzij denkt, clicker ik (pos bekrachtiging). Het paard loopt dan niet enkel 'weg' van de druk, maar ook naar de clicker toe. En dat kan soms erg verhelderend zijn voor een paard.
Citaat:Nog een vb. als je ernaast staat: ik wil dat het paard op lichte druk van mijn wijsvinger tegen haar linkerkaak of zelfs door er enkel naar te wijzen het hoofd helemaal naar rechts tegen de flank brengt. Om dat enkel te verkrijgen op druk zou je in het begin best veel druk nodig hebben en wrs zou je het moeilijk kunnen afbouwen. Door de druk aan te houden (en niet zwaarder te maken) zolang ze nog een stukje opzij moet, maar vooral door te clickeren op het moment dat ze ver genoeg is, kun je de hulp op een gegeven moment licht maken. Anders moet je dmv druk blijven aangeven: Nog iets verder, terwijl je met de clicker toont: TOT DAAR! Paard leert hiermee niet enkel te reageren op druk, maar te blijven doordoen waarmee ze bezig is tot er geclickerd wordt. Want ze zal heel precies op zoek gaan naar die clicker, en niet enkel wegbewegen van de druk. Hierdoor kun je het gebruik van druk aanzienlijk verminderen. Begrijp je?
Citaat:We hebben het warm water niet uitgevonden iddHeel wat mensen gebruiken instinctief pos en neg bekrachtiging, maar bij velen gaat het ook fout. Ze beseffen niet dat een paard ten alle tijde reageert op de stimuli die op ze afkomen, en dat wij met behulp van de gevolgen op dat gedrag enkel maar duidelijk te maken hebben welke nu de juiste is. Straffen komt daar langs geen kanten bij kijken, met straffen leert een paard niks.
Nuja ze leren wel iets maar het is geen trainingsmatig hulpmiddel.
Citaat:Ikzelf vind het leuk om daar heel bewust over na te denken en met wat grondwerk het paard scherp te maken op die principes, daar heb je echt baat bij in het rijden. Een paard dat al weet dat druk een betekenis heeft, dat er altijd een actief antwoord van het paard verwacht wordt, is zoveel fijner om mee te werken.
poes schreef:Naar de beloning toelopen is mss verwarrend uitgedrukt, ik bedoel dus: iets blijven doen zonder echt aanhoudende druk tot er beloond wordt, zoals blijven wijken zonder dat je echt blijft been geven maar gewoon met onderhoudende hulpen. Je ziet het ook met die paarden bij freestyle die blijven rondjes lopen terwijl de persoon gewoon naar de grond kijkt: die blijven iets doen, zonder druk, omdat ze weten dat ze moeten blijven wachten op de beloning. Een clicker is ook een moment om te zeggen dat de oefening af is.
Citaat:Straffen is zeker soms nodig, en ik ben van het principe: Liever 1 keer goed dan...
Maar vb. bij het trainen in het rijden heeft het weinig toegevoegde waarde. Straffen is iets waarmee je grenzen zet, maar het is binnen die grenzen dat je iets opbouwt
Citaat:Jonkies zijn cool, ik ben ook met eentje bezig, en ze begint steeds meer mee te denken. Grondwerk vind ik trouwens ook geen leuke term omdat iedereen er zo mee gooit...