Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiekKiek

Re: Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:37

Ik train mijn paard nooit express te diep.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:10

Eem modetrend is momenteel het acuut afkeuren van elke houding waarbij het paard ook maar iets achter de loodlijn komt.... Of dit nu functioneel is of niet...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:16

Miriam schreef:
Eem modetrend is momenteel het acuut afkeuren van elke houding waarbij het paard ook maar iets achter de loodlijn komt.... Of dit nu functioneel is of niet...

jup dat wel... er wordt gezeurd over alles waar maar over gezeurd kan worden. zelf trek ik me daar niet zoveel van aan, laat ze maar |ullen Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:33

Kingsley2 schreef:
Western paarden lopen ook diep en rond. ze zijn super wendbaar, lenig en hebben een gespierde billen en lijf waar je u tegen zegt. Het is dus maar de manier waarop een paard te diep of diep wordt gereden. Dus heel goed de achterhand eronder rijden.
heel veel wenden.

Dat is zo, maar een western paard, een springpaard of een military paard wordt niet beoordeeld op zuiverheid van gangen. Bij dressuur gaat het om zuiverheid van gangen. Dat principe wordt jammer genoeg steeds meer verlaten. De meeste paarden hebben geen zuivere gangen en bewegingen meer, gaan nauwelijks in balans.

Het moet wel erg onzuiver zijn, wil het nog opvallen. Laat staan dat je het als ruiter nog kan voelen.
Omdat we zo kortzichtig worden, kunnen we digitale opnamen vertraagd weergeven. Dat laat in de meeste gevallen duidelijk zien wat er aan de hand is. In de praktijk doen we dat liever niet, want dan moet je het probleem met training en rijkunstig kunnen oplossen. In de meeste gevallen slaan we dat steeds meer over, de virtuele werkelijkheid is dan de werkelijkheid en dan zou je er iets aan moeten doen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:58

Hoho.. Het is ook weer niet zo dat alle westernpaarden per definitie diep en rond rijden. Ik rijd wel nageefelijk en verzameld, maar niet met het hoofd achter de loodlijn. En de regelmaat van de gangen vind ik erg belangrijk bij elk paard. Als je paard niet regelmatig loopt kun je ook nooit een fijne aanleuning hebben.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:40

Mijn paard en ik vinden het nog lastig om echt nagevelijk te zijn. Ik probeer altijd vanuit de achterhand naar mijn hand toe te rijden. Als ik vervolgens vraag of hij echt nageeft (door een kleine ophouding) te maken en hij daar niet op reageert en ik vervolgens doorvraag, wil het weleens zijn dat hij vervolgens achter de loodlijn gaat lopen. Voor mij is het dan zaak om hem weer naar mijn hand toe te rijden waardoor zijn neusje vervolgens weer op de loodlijn uitkomt met diezelfde nagevelijkheid. Dat wil dus niet zeggen dat ik hem bewust achter de loodlijn laat lopen (dus te diep) maar ik vind het knap lastig om net dat punt te vinden dat hij en nagevelijk loopt en met zijn neus op de loodlijn. Daarnaast moet je dus ook nog eens de takt zien te behouden met de daarbij behorende tempocontrole.. nou pfiew...

Zo denk ik dat ik niet de enige ben die heel veel moeite heeft zijn/haar paard volgens het boekje te laten lopen en daarom zie je het vaak een keer zoals het niet hoort (achter de loodlijn).

Echt laag met zijn hals / neus laten lopen doe ik enkel om uit te schuiven (controle over de voorkant). Dus kan ik hem lang maken en weer oppakken zonder dat het tempo wijzigd of dat hij van mijn hand afkomt.

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:43

Eigenlijk ben ik zo langzaam al de discussies over laag en diep rijden zat...
Ik zie wel vaak mensen die hun paarden met de hand in de lage en diepe houding trekken, zonder been... En dan het vergelijken met Anky? Dit soort training moeten we toch beter aan de prof's overlaten.

Maar er is ook nog een verschil of het paard van zelf laag en diep loopt of dat de ruiter er echt voor kiest... Mijn 4 jarige loopt ook af en toe uit zich zelf te laag en diep, ik probeer dan door middelen van schakelen en overgangen weer meer lengte in het paard te krijgen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:10

Hoi goofy44
Bij western wordt wel degelijk naar de zuiverheid van de gangen gekeken ik heb altijd western en dressuur gereden. Op westernwedstrijden word echt gekeken of het paard goed van achteruit wordt gereden en hoe hij zijn rug gebruikt en hoe hij van voren loopt western paarden zijn super wendbaar. Als zij niet goed door de rug heen zijn en zuiver in hun gangen krijgen ze ook geen hoge punten. Een goede quater(fout geschreven ik weet het) Bloos heeft hele vlakken gangen en daar kijken ze ook naar. Knipoog

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:31

En dat een militarypaard wel beoordeeld wordt op de zuiverheid van de gangen spreekt voor zich. Weliswaar alleen tijdens de dressuurproef, maar je paard te diep rijden tijdens de uithoudingsproef lijkt me erg onpraktisch. Clown

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:07

Ik probeer mijn pony niet te diep te rijden, dat vind ik er gewoon onnatuurlijk, en paardonvriendelijk uitzien, (Ik snap er trouwens helemaal niks van als je dit expres zou doen?!) Maar zodra hij een beetje moe wordt, loopt hij meteen heel laag en diep.. Probeer hem dan nog maar zo hoog mogelijk te houden, dat is dan al diep genoeg xP

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:46

Urielle schreef:
Henrieke schreef:
Ik bedoel dus precies zo'n foto als Urielle op de 1e pagina er neer heeft gezet. Niet met een lage hals, maar gewoon opgericht en achter de loodlijn. Verkeerd omschreven Bloos.

Foto 1 bedoel je? Daar loopt hij niet opgericht maar laag.
Zou hij opgericht lopen dan is het punt achter de oren het hoogste punt.
Foto 2 gaat daar meer naartoe.

Toch vind ik foto 1 fijner dan foto 2.
Op foto 1 was ik aan het rijden met een nog niet zo lang zadelmak paard, dat voor zijn leeftijd met een actief achterbeen, taktmatig en losgelaten loopt.
Dat hij daar achter de loodlijn loopt is een fout van mij: ik vond het spannend de eerste keer op vreemd terrein met veel publiek langs de kant, draaiende camera op statief en flitsende camera's Knipoog en daardoor ben ik te streng in de hand, waarop het paard reageert door achter de loodlijn te blijven.
Het paard staat er daar echter dermate goed aan, dat hij met wat openen van de hand en een beetje toerijden met het been gelijk weer aan de loodlijn komt.

Foto 2 vind ik minder fijn. Het is een wedstrijd, een paar maanden later. Het paard is gespannen, komt weliswaar wat hoger, maar niet omdat ik hem op het achterbeen heb en door het dragen op de achterhand, voor omhoog komt. Integendeel, het paard breekt na de schoft af, drukt de rug iets weg en het achterbeen is zelfs achter de massa. De takt is verbroken.

Ik vind jouw foto 1 nog helemaal niet laag, wel net iets ronder en dieper, maar nog steeds vrij opgericht (wel naar wat je paard aan kan) als je met deze houding het neusje er iets meer uit rijd door je hand net iets meer naar voren te doen, dan heb je in de lagere klassen in mijn ogen al een hele mooie wedstrijdhouding te pakken.

Ik heb hier een foto met wat ik meer laag en rond vind, en daarbij is de neus inderdaad wat achter de loodlijn omdat ik anders de hals lang laat worden en ze sneller uit elkaar valt. Hier voelde het paard fijn over de rug en ontspannen nagevelijk. Je kon haar nog meer laten zakken. Maar door de teugels meer op te nemen en iets bij te drijven ook zo meer oprichten. Dan heb je alleen eerder dat je het over de rug gaan kwijt raakt.
Afbeelding
Deze houding heeft niets met spanning en dwang en moeilijk ademen te maken

En even ter vergelijking waar deze manier van rijden naar toe groeit...
Afbeelding
Dit was met een pony die ik reed de wedstrijdhouding in de B (met deze proef dubbele winstpunten + geselecteerd voor Friese Kampioenschappen)

Afbeelding
Hier in de "wedstrijdoprichting" toen we L2 waren...

en halsstrekken lukt ook prima als je laag met ronde hals los hebt gereden...
Afbeelding

Ik ben geen Anky en er zal genoeg op aan te merken zijn, maar het is vooral bedoeld als dat je laag en laag hebt, en rond en rond. Zo diep achter de teugel in min of meer opgerichte houding belemmert voor mijn gevoel wel de ademhaling, maar bij de manier zoals op mijn eerst foto is de keelgang meer geopend dan bij de opgerichte foto's, alleen lijkt ze ver achter de loodlijn te lopen omdat haar hals lager gehouden wordt. Ik denk dat wanneer je zo'n foto kantelt, je niet een heel ander beeld krijgt dan met een opgericht paard met neusje eruit.

Ik heb Anky ook zien rijden met hoge hals en dan achter de loodlijn met kin bijna tegen de hals aan en dat vind ik een zeer onprettig beeld en geloof graag dat dat erg veel spanning in het nekgebied op kan leveren.
Als je dat verkeerd doet, breekt een paard ook af in de rug.

Het dieper en ronder rijden wat ik doe zorgt er hoogstens voor dat je paard op de voorhand loopt. Maar ik heb liever een paard dat op de voorhand loopt met bolle rug, dan 1 die met weggedrukte rug en onderhals loopt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:53

Nog even een toevoeging: als ik rijd dan rijd ik op gevoel. Ik kijk niet de hele tijd of het plaatje voor de toeschouwers wel het ideale eindplaatje is. Ik voel hoe mijn paard loopt en reageert en of het soepel en nagevelijk is of stug, of het erg op de voorhand loopt, of al beter in balans en als het dan lukt om mijn paard van achter in het wegrijden te laten zakken en die achterhand er zo onder te zetten dat je het gevoel hebt alsof de voorkant ineens als een speedboot omhoog komt, dan is dat een super gevoel. Maar ik verwacht niet dat ik zoiets langer dan een paar passen vast kan houden.

Ik denk dat mensen teveel worden afgerekend op het eindplaatje van het ideaalbeeld. De weg ernaartoe van gymnasticeren en sterker maken wordt gewoon maar even vergeten...
Het lijkt wel alsof iedereen elk paard met grandprix oprichting wil zien lopen terwijl de betere Grandprix ruiter juist heel veel gymnasticerend werk doen gedurende de hele week, om die paar minuten in de ring hun paard zo opgericht voor te kunnen stellen... Dat houden die paarden echt geen heel uur vol, want dan verzuren ze...

Geforceerd je paard in een houding dwingen (LDR of Opgerichte hals) is gewoon niet de manier en als je dat te lang vasthoud heb je zeer grote kans dat je je paard de vernieling in rijdt...

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:59

Urielle schreef:
Sonja_B schreef:
@ Urielle lees nou effe je post door zeg, sorry hoor, maar dan spoor je toch niet dat je een paard op die manier maar diep en laag instelt? Of wil je daarmee bereiken dat ie wel sterker word in rug en billen? Keep on dreaming Boos!

Nee, hij wordt sterker door meer tijd te krijgen.
Volgens de chiropractor, masseuze, en instructeurs op ZZL, Inter I en GP-niveau spoor ik wel degelijk, dank u. Wij houden niet zo van die vierjarigen die bovenin getrixt worden...

Haha! wees jij nou maar de verstandigste.... Haha! Knipoog

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:07

LiSSy schreef:
Miriam schreef:

jup dat wel... er wordt gezeurd over alles waar maar over gezeurd kan worden. zelf trek ik me daar niet zoveel van aan, laat ze maar |ullen Knipoog

Hier ga ik ook in mee.. Als mijn paard nog te jong, en niet sterk genoeg is om goed zijn neusje eruit te houden. Tja, moet ik hem het op een slechte manier leren zodat hij het wel doet.. Als ik een topic open over mn paard staat in elk bericht achter de loodlijn.. Natuurlijk, het klopt.. Maar lees dan even hoe oud een paard is bijvoorbeeld,

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:20

Ik sluit me helemaal bij Joyce B aan.
Wanneer ik rijd, wil ik dat het goed voelt en de ene keer betekent dat veel gymasticeren omdat hij wat stijf aanvoelt en de andere keer kan ik wat meer aan houding ed werken.
Ook de omstandigheden rond de bak spelen een rol. Soms wordt hij vanzelf een beetje showerig, kan ik weer gebruik van maken.
Nu rijd ik geen wedstrijden, dus dat scheelt weer, maar ik rijd wel serieus en wil mijn paard graag gezond, sterk en soepel houden. Ach en de ene keer is het plaatje zus en de andere keer zo.... Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:11

Ik heb altijd geleerd dat een paard dat achter de loodlijn loopt, achter de teugel kruipt en dus ontwijkt of protesteert. Dat je op die manier geen correcte aanleuning hebt, en ik rij dan zelf ook nooit zo. Wat is er veranderd dat bijna iedereen nu wel zo rijd en dat het nu wel goed is?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:19

Mystica schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een paard dat achter de loodlijn loopt, achter de teugel kruipt en dus ontwijkt of protesteert. Dat je op die manier geen correcte aanleuning hebt, en ik rij dan zelf ook nooit zo. Wat is er veranderd dat bijna iedereen nu wel zo rijd en dat het nu wel goed is?

Achter de loodlijn is niet hetzelfde als achter de teugel Achter de teugel is nooit goed en idd een teken van ontwijken/protesteren. Achter de loodlijn kan, mits bewust en met vodoende aanvulling van achteruit, heel functioneel zijn.

Helaas zijn er steeds meer ruiters maar zeker ook juryleden die dit verschil niet meer kennen.....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:26

Zoals ik dus zei: zo heb ik het geleert, niet tegenwoordig, maar 15 jaar geleden. Knipoog Daarom stelde ik mijn vraag ook Haha!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:28

Mystica schreef:
Zoals ik dus zei: zo heb ik het geleert, niet tegenwoordig, maar 15 jaar geleden. Knipoog Daarom stelde ik mijn vraag ook Haha!

Niet om bot te zijn, maar dan heb je het dus verkeerd geleerd...
Want nogmaals, achter de loodlijn en achter de teugel zijn twee verschillende dingen.....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:35

Dat kan, en dat neem ik ook graag aan. Haha! Nogmaals, daarom stel ik dus de vraag. Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:42

Als een paard achter de teugel loopt, heb je geen aanleuning. Of te wel. Je voelt de mond niet, hebt geen gewicht in je handen en waarschijnlijk hangen je teugels zo ongeveer in een boogje.

Vaak is een paard dan ook nog niet (genoeg) voor het been.

Als mijn paard achter de teugel kruipt (meestal doet ze dat overigens in opgerichte houding en niet als ik laag en rond rijd) dan knikt ze haar neus ietsje richting borst of hals, krult zich op (geen lengte meer in de hals) zodat ik ineens niets meer in mijn hand heb, mijn teugels zijn ineens te lang en gaan in een boogje hangen.

Mijn oplossing is been geven om te proberen dat ze weer meer naar voren gaat met haar hals en zorgen dat ik de teugels weer in gevoel heb (dus proberen constant contact te houden door teugels korter te nemen of hand mee terug. Met voorwaarts rijden eventueel vragen haar hals weer te laten vallen en met mijn hand weer mee naar voren gaan zodat ik haar daarin niet blokkeer en ze haar neus ook weer naar oren kan brengen.

Soms lukt dat corrigeren met been niet meteen omdat ze er niet op reageert (houdt in, voelt alsof ze de handrem erop heeft, maar ik ben het niet Knipoog ) Dan is de kunst om haar toch weer aan het been te krijgen en vervolgens kan je weer werken aan de aanleuning.

Achter de loodlijn lopen is dus niet gelijk aan achter de teugel, want achter de loodlijn kun je prima contact en verbinding houden en je paard daarvandaan weer oprichten of het neusje eruit rijden als je een nagevelijke aanleuning hebt en je paard netjes aan het been is.

Een paard kan overigens ook achter de teugel lopen en heel hard lopen Tong uitsteken Het voelt dan alsof je geen rem meer hebt. Ook erg lastig Knipoog Haha!
Meestal probeer ik dan weer verbinding te krijgen door stelling te vragen en veel door 8tjes van hand te wisselen tot je weer aanleuning hebt.

Showjumpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:46

Urielle schreef:
Even voor jouw beeld:

Afbeelding
En hier is hij in trainingshouding.
Achterbeen kan het wel bijbenen
(paar maandjes onder het zadel)

Afbeelding
Dit is hij opgericht, zie je dat hij het het nog niet trekt?
(een paar maanden later genomen)

Er wordt trouwens nergens over LDR gesproken, maar waarom paarden te diep gereden worden ( = niet opgericht, onderscheid trainingshouding en proefhouding met zoals het hoort het punt achter de oren als hoogst).

Tsjaah op die 1ste foto ik vind het absoluut niet te diep,

dit is pas diep. ;
Afbeelding

Showjumpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:47

+ dat hij mooi bergopwaarts loopt, ik vind het heel goed er uit zien.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:58

Sonja_B schreef:
@ Urielle lees nou effe je post door zeg, sorry hoor, maar dan spoor je toch niet dat je een paard op die manier maar diep en laag instelt? Of wil je daarmee bereiken dat ie wel sterker word in rug en billen? Keep on dreaming Boos!

zeg sonja,

jij hebt de wijsheid in pacht geloof ik.. Clown

veel ruiters rijden hun paard wat de diep in omdat het paard dan de spieren van nek tot staart goed oprekt... daarna gewoon weer op de loodlijn instellen...
dit is waarschijnlijk weer zon topic over de veelbesproken "rollkur ".... Slapen

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:10

mijn eerdere reactie was wat impulsief... ik was net begonnen met het lezen en moest dat even kwijt,

ik vind veel reacties van bokkers erg nuttig. idd, achter de loodlijn is iets heel anders dan achter de teugel.
Als mijn paard achter de teugel kruipt dan stel ik hem juist even wat ronder in, iets been en als hij dan weer aanleuning neemt geef ik weer ruimte om naar de loodlijn te zakken.
Ik ben absoluut geen voorstander van het trainen met de kin op de borst, maar het kan gewoon erg fijn zijn om je paard los te werken in een iets lagere en rondere houding...