Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Miriam schreef:Eem modetrend is momenteel het acuut afkeuren van elke houding waarbij het paard ook maar iets achter de loodlijn komt.... Of dit nu functioneel is of niet...
Kingsley2 schreef:Western paarden lopen ook diep en rond. ze zijn super wendbaar, lenig en hebben een gespierde billen en lijf waar je u tegen zegt. Het is dus maar de manier waarop een paard te diep of diep wordt gereden. Dus heel goed de achterhand eronder rijden.
heel veel wenden.
Urielle schreef:Henrieke schreef:Ik bedoel dus precies zo'n foto als Urielle op de 1e pagina er neer heeft gezet. Niet met een lage hals, maar gewoon opgericht en achter de loodlijn. Verkeerd omschreven.
Foto 1 bedoel je? Daar loopt hij niet opgericht maar laag.
Zou hij opgericht lopen dan is het punt achter de oren het hoogste punt.
Foto 2 gaat daar meer naartoe.
Toch vind ik foto 1 fijner dan foto 2.
Op foto 1 was ik aan het rijden met een nog niet zo lang zadelmak paard, dat voor zijn leeftijd met een actief achterbeen, taktmatig en losgelaten loopt.
Dat hij daar achter de loodlijn loopt is een fout van mij: ik vond het spannend de eerste keer op vreemd terrein met veel publiek langs de kant, draaiende camera op statief en flitsende camera'sen daardoor ben ik te streng in de hand, waarop het paard reageert door achter de loodlijn te blijven.
Het paard staat er daar echter dermate goed aan, dat hij met wat openen van de hand en een beetje toerijden met het been gelijk weer aan de loodlijn komt.
Foto 2 vind ik minder fijn. Het is een wedstrijd, een paar maanden later. Het paard is gespannen, komt weliswaar wat hoger, maar niet omdat ik hem op het achterbeen heb en door het dragen op de achterhand, voor omhoog komt. Integendeel, het paard breekt na de schoft af, drukt de rug iets weg en het achterbeen is zelfs achter de massa. De takt is verbroken.
Urielle schreef:Sonja_B schreef:@ Urielle lees nou effe je post door zeg, sorry hoor, maar dan spoor je toch niet dat je een paard op die manier maar diep en laag instelt? Of wil je daarmee bereiken dat ie wel sterker word in rug en billen? Keep on dreaming
Nee, hij wordt sterker door meer tijd te krijgen.
Volgens de chiropractor, masseuze, en instructeurs op ZZL, Inter I en GP-niveau spoor ik wel degelijk, dank u. Wij houden niet zo van die vierjarigen die bovenin getrixt worden...
LiSSy schreef:Miriam schreef:Eem modetrend is momenteel het acuut afkeuren van elke houding waarbij het paard ook maar iets achter de loodlijn komt.... Of dit nu functioneel is of niet...
jup dat wel... er wordt gezeurd over alles waar maar over gezeurd kan worden. zelf trek ik me daar niet zoveel van aan, laat ze maar |ullen
Mystica schreef:Ik heb altijd geleerd dat een paard dat achter de loodlijn loopt, achter de teugel kruipt en dus ontwijkt of protesteert. Dat je op die manier geen correcte aanleuning hebt, en ik rij dan zelf ook nooit zo. Wat is er veranderd dat bijna iedereen nu wel zo rijd en dat het nu wel goed is?
Mystica schreef:Zoals ik dus zei: zo heb ik het geleert, niet tegenwoordig, maar 15 jaar geleden.Daarom stelde ik mijn vraag ook
Urielle schreef:Even voor jouw beeld:
En hier is hij in trainingshouding.
Achterbeen kan het wel bijbenen
(paar maandjes onder het zadel)
Dit is hij opgericht, zie je dat hij het het nog niet trekt?
(een paar maanden later genomen)
Er wordt trouwens nergens over LDR gesproken, maar waarom paarden te diep gereden worden ( = niet opgericht, onderscheid trainingshouding en proefhouding met zoals het hoort het punt achter de oren als hoogst).
Sonja_B schreef:@ Urielle lees nou effe je post door zeg, sorry hoor, maar dan spoor je toch niet dat je een paard op die manier maar diep en laag instelt? Of wil je daarmee bereiken dat ie wel sterker word in rug en billen? Keep on dreaming