Geef mij een gegronde reden waarom bitloos dressuur niet mag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos toestaan op dressuurwedstrijden?

Ja, ben ik het mee eens...
51 (51%)
Nee; vind ik niet kunnen...
48 (48%)

Totaal aantal stemmen: 99

Asciugamano

Re: Geef mij een gegronde reden waarom bitloos dressuur niet mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:02

Toch is het gek. (off topic maar misschien toch ook niet)
De KNHS doet z'n uiterste best om in andere gevallen wél dingen te veranderen (ik noem ff de reactie op de oprichting van de NER, het verplichten tot het dragen van een cap in de westernsport, mocht de FNW (=westernfederatie) zich willen aansluiten bij de KNHS.
Dat is toch een beetje krom? Aan de ene kant vasthouden aan traditie (want dat is volgens mij de enige reden? Toch?) en aan de andere kant die traditie van 'anderen' zomaar aan de kant schuiven en uitspraken doen (lees verbieden!) onder het mom van paardenwelzijn, nota bene!
Ik snap ze dus niet helemaal! Knipoog

Elfje79

Renza schreef:
Joepju schreef:
Het is al bewezen dat je een paard bitloos in een panieksituatie sneller terug hebt met een bitloos hoofstel.

Heb je nog een bron van dat onderzoek? Anders is het een beetje loze kreet zo en dacht dat het hier juist om gegronde redenen ging, dan is het misschien handig om zelf je mening ook goed te onderbouwen Lachen .
Ik denk dat je in een panieksituatie een paard sowieso niet stil krijgt zolang paard echt over de zeik is, maar er zijn zat situaties waarin er van paniek geen sprake is en paard met bit wel degelijk sneller te stoppen is.

Ik heb verder niks tegen bitloos en eigenlijk maakt het me niet zoveel uit als het toegestaan zou worden op wedstrijden, maar ik kan er heel goed inkomen dat ze dat niet toestaan.

Waarom wil je perse bitloos wedstrijden starten?
Omdat bit zielig en dierenmishandeling is? Heb het idee dat de mensen die dat vinden over het algemeen ook geen dressuur in wedstrijdverband willen rijden.
Of omdat je paard bitloos beter loopt? Heeft je paard waarschijnlijk of een probleem in z'n mond / ergens anders. Dan moet je geen wedstrijden willen rijden maar eerst het probleem oplossen. Of misschien moet eerst naar je eigen rijden en want minder hard aan de teugels hangen, scheelt ook een hoop Haha! .

Waarom zou je paard(of de ruiter) een probleem moeten hebben om bitloos te lopen??? Het is een keuze die je maakt en de één kiest ervoor om mét te rijden en de ander zonder!!

Biepje

Regels zijn om je ergens naar te kunnen richten en je er zodoende ook aan te houden.

Gegronde redenen zijn er genoeg, lees het topic maar even door.

superwoman

lindake schreef:
Bitloos een hype?
Ik denk niet dat het een hype is maar meer een overtuiging. Alles is in evolutie en de mens heeft ontdekt dat een paard ook kan luisteren zonder een stuk metaal in de mond. Men heeft ook ontdekt dat een paard reageert op lichaamstaal enz...

Hmm, das een goeie!
Is dat wel zo, dat mensen ontdekt hebben dat het paard paard kan luisteren zonder stuk metaal in de mond? Of hebben ze een andere reden gehad om bitloos te gaan proberen?
Ik vind dat het aantal paardenmensen ten opzichte van "vroegah" veel minder is geworden en mensen met paarden is toegenomen. Die mensen met paarden lopen tegen veel problemen aan en daarom zijn paardenfluisteraars ook erg "in" en nodig.
Blijft een feit dat mensen met problemen of mensen die vast lopen gaan zoeken naar andere manieren om verder te komen. Ik zeg niet dat alle bitloze ruiters daarom zijn overgestapt!!!
Veel bitloze ruiters die graag bitloos willen starten hebben nooit de Z- klasse behaald. Ik vraag me af wat bitloos rijden zal toevoegen aan de wedstrijden.

Persoonlijk gaat het mij prima af met bit en zie geen reden om over te stappen. Als mijn paard problemen zou krijgen, zou ik het zeker wel proberen.

Imo zijn er nu genoeg redenen gegeven behalve "regels" waarom de KNHS geen bitloos accepteerd. Ik sta daar achter. Ook het verplichte rijjasje is voor sommige niet zo fijn, de witte rijbroek is ook niet handig, toch sta ik daar achter.

Renza

Elfje79 schreef:
Waarom zou je paard(of de ruiter) een probleem moeten hebben om bitloos te lopen??? Het is een keuze die je maakt en de één kiest ervoor om mét te rijden en de ander zonder!!

Als je geen probleem hebt kan je toch ook prima je proefje met bit rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:03

En ben je het er niet mee eens, maak je eigen bond met regels.... alleen lijkt de animo voor bitloos op bokt hoog, maar landelijk heel erg weinig animo...anders liep het ondertussen wel als een trein...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:04

Biepje schreef:
Inderdaad, dat bedoel ik, als iedereen zijn zin gaat doordrijven...

Slfj, er is dan misschien nooit over gestemd, maar aangezien het overgrote deel van de KNHS met bit rijdt en daar ook blijkbaar geen problemen mee heeft Knipoog

Heeft niks met doordrijven te maken. Is democratisch!
En wat je laatste zin betreft; weet je dat er ontzettend veel (ik noem dat domme,- maar dat wordt me vaak niet in dank afgenomen Knipoog ) mensen zijn die maar gewoon 'volgen?'
'Omdat het zo hoort"

Ik hou meer van mensen die zelf nadenken. Knipoog

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:04

sflj schreef:
Toch is het gek. (off topic maar misschien toch ook niet)
De KNHS doet z'n uiterste best om in andere gevallen wél dingen te veranderen (ik noem ff de reactie op de oprichting van de NER, het verplichten tot het dragen van een cap in de westernsport, mocht de FNW (=westernfederatie) zich willen aansluiten bij de KNHS.
Dat is toch een beetje krom? Aan de ene kant vasthouden aan traditie (want dat is volgens mij de enige reden? Toch?) en aan de andere kant die traditie van 'anderen' zomaar aan de kant schuiven en uitspraken doen (lees verbieden!) onder het mom van paardenwelzijn, nota bene!
Ik snap ze dus niet helemaal! Knipoog

De KNHS verandert niet zomaar en behoudt ook niet zomaar, die regels zijn er niet voor niks. Sommige regels vallen prima te veranderen, zijn nodig om te veranderen, met andere regels moet je dan weer wat meer oppassen.

Je leest natuurlijk ook wat je wil lezen, als je niet bereid bent om te luisteren naar mensen die een zeer gegronde reden kunnen geven (en ik heb er een heel aantal gelezen), tja... Mailtje naar de KNHS dan maar?

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:05

Waarom mét als het ook zonder kan? Ik vind gewoon dat die keuze vrij moet zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:06

Heeft niks met nadenken te maken
Ik rij voor de fun ook bitloos. En dat gaat net zo goed als met bit.
Maar niets in mij zegt dan om tegen die regel te moeten gaan trappen...

En ja ik wil de vrije keuze in dat ik bruine laarzen en bruine cap op mag...

(mijn lijstje is al aardig lang met wat ik wil en niet mag)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:09

sflj schreef:
Biepje schreef:
Inderdaad, dat bedoel ik, als iedereen zijn zin gaat doordrijven...

Slfj, er is dan misschien nooit over gestemd, maar aangezien het overgrote deel van de KNHS met bit rijdt en daar ook blijkbaar geen problemen mee heeft Knipoog

Heeft niks met doordrijven te maken. Is democratisch!
En wat je laatste zin betreft; weet je dat er ontzettend veel (ik noem dat domme,- maar dat wordt me vaak niet in dank afgenomen Knipoog ) mensen zijn die maar gewoon 'volgen?'
'Omdat het zo hoort"

Ik hou meer van mensen die zelf nadenken. Knipoog

Een democratie heeft te maken met meerderheden, zoals RK al zei ken ik buiten bokt zeer weinig mensen die zo dol zijn op bitloos rijden. Als je dan een meerderheid wilt halen binnen de KNHS ga je nog zeer lang propaganda mogen voeren. Het is net de democratie dat elke mens een vrije mening mag hebben (en dat laat de KNHS toe), maar door een belangenconflict tussen het algemeen belang tussen zekere regels en het particulier belang van een paar mensen die bitloos willen rijden, is het de meerderheid die beslist.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:09

't Is maar wat je een gegronde reden vindt Knipoog
"Omdat het zo hoort?" En "Omdat het in de regels staat?"

Tja...
Jongens, het zal mijn tijd wel duren, ik heb over het algemeen sch**t aan 'wat hoort' rij overigens helemaal geen dressuur en zelfs ook mét bit!

RK Ik snap jouw punt hoor! Je wilt het gewoon zo houden omdat het 'zo hoort' net als de kledingvoorschriften enz.
Is ook wel wat voor te zeggen, alleen vind ik de optoming een ander verhaal. That's it.
En ik ben ook niet voor het verplichten ervan Knipoog

@ Biepje: hangt er misschien vanaf met welke mensen je omgaat? Ik ken meer mensen die bitloos zouden willen starten dan tegenstanders! Goh, da's gek?! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:11

Vraagje; omdat ik zonder bit rijd, rijd ik geen dressuur?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:12

Ik denk niet dat ik ergens heb gezegd dat ik traditie een gegronde reden vind, ik heb enkel de reden gegeven waarom je traditie een gegronde reden zou kunnen vinden.

Voor mij is de gegronde reden nog altijd de juridische grondslag van de discriminatie en de differentiatieregel, en die heb ik al ettelijke keren uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:12

Nee ik wil het niet houden omdat het zo hoort. Lachen
(wat ik idd wel wil met de kleding, das sjiek vind ik)

Ik wil het houden omdat men moet kunnen laten zien dat je een harmonie kunt vormen met je paard. En bij die harmonie hoort dat jij een ontspannen hand moet hebben waarbij je de paard niet in zijn mond stoort, maar dat hij uit zichzelf het bit wil aannemen en volgen omdat het niet onprettig voor hem aanvoelt.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:13

lijkt mij gewoon dat je paard op beide manieren moet Kunnen rijden of dit bitloos is of met bit ... ik zie het verschil niet.
Dus gewoon aan de regeltjes houden die tradtioneel zijn heb je paard goed afgericht kan je ook met bit rijden met het zelfde effect als zonder bit!(wat natuurlijk ook andersom kan gelden)
maar hier word nu gevraagt voor wedstrijden vandaar dat ik dit standpunt nu aan neem.
Niet mee eens dan geen wedstrijden

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:25

Ik snap wel wat je bedoeld, RK. Zelfde heb je in de westernsport, waar je na de 6jarige leeftijd van het paard op 1 hand en met een (scharen / stang) bit moet rijden. Om min of meer dezelfde reden.
Alleen ben ik dus van mening dat dat niet de bedoeling van de sport is. Of het nou western of dressuur is, ik vind dat het erom gaat hoe het paard loopt enz. Met welke optoming dat is doet m.i. niet terzake. Maar da's mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:30

En die mening mag je zeker hebben Ja
Ik trainde bijv thuis meer zonder sporen aan dan met.
Simpelweg omdat ik vind dat hij zijn oefeningen ook maar gewoon op mijn kuit moet kennen.

Ik reed zelfs toen ik M of Z was wel eens met een simpel stalhalster met bont, dus erg zacht rond.
Simpelweg om mezelf te betrappen waar ik te weinig met mijn zit reed maar teveel met de hand.
Paard moet vanuit de zit en benen lopen, hand vind ik echt zo min mogelijk mogen doen.

Toch reed ik op wedstrijd gewoon met sporen en bit...en ja kawa heeft ook een gevoelig bekje, niet iedereen reed ff zomaar op hem weg.
Maar ik vond/vind dat ik een paard moet kunnen rijden op een bit, maar ook dat ik het zonder moet kunnen.
Dat zonder deed ik thuis, met in de les en op concours

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:35

Maar sflj, dat is nou net waar het wel om gaat bij dressuur, wat de combinatie van ruiter én paard laat zien. Als het je er alleen om gaat hoe het paard loopt, dan kan je beter mee gaan doen aan een rubriek best gaand.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:38

Klopt.
Maar toch ben ik van mening dat dat ook zou kunnen / moeten mogen (als in vrije keuze) zonder bit.
Maar helaas is dat nou eenmaal verplicht...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:44

Hierover zijn recent nog topics geweest. Bij deze een slotje.