Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:30

Natuurlijk niet rustig nadenken over wat je op dat moment zou moeten doen, dit is een toch wel snelle beslissing. Maar zoals ik al zei.. ik heb er geen ervaring mee als een paard uit stress omhoog komt. Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:41

Als mijn paard steigert kan hij toch een klap tussen de oren verwachten hoor..
Liever dat hij even koppijn heeft (figuurlijk hé) dan dat ik het ziekenhuis inmoet, omdat meneer niet weet hoe hoog hij kan steigeren met ruiter, en je er dus onderligt..

Maar verder nooít een klap tussen de oren.
Ik motiveer hem weleens, met kleine tikjes (echt superzacht, maar het is het motiveren, niet het straffen).. Maar verder gebruik ik mijn zweep zelden tot nooit.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:48

Citaat:
Als een paard steigert van stress dan hoor je uberhaupt niet te slaan want dat levert echt alleen een angstig paard op.
Over het algemeen heeft een dominant paard niet zo heel veel last van stress als ie steigert......

Mijn paard steigerde echt niet vanuit stress maar gewoon baldadigheid en ja, voorwaarts, niks hielp meer, iedereen heeft het hier ook over slaan, maar het enige wat ik deed na al 3 keer achterovergeklapt te zijn, was proberen voorwaarts te rijden, dat hielp niet, ik sloeg echt niet loeihard op zijn hoofd hoor, maar ik had mijn zweepje gewoon omgedraaid, en op het moment dat ze omhoog kwam hoefde ik alleen maar mijn hand naar voren te doen, dan raakte ze de zweep en stond razendsnel weer op 4 benen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:50

Ten eerste wil ik je complimenteren met het feit dat je het na 3 keer nog kunt navertellen en dat je hebt volgehouden! Als dit voor jouw paard werkt dan is het toch prima? Als het baldadige gedrag tenminste voorbij is..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:52

detour, is je laatste post gericht op mij of PSM? Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:56

Op pSM, vind het echt dapper want ik ken voorbeelden van mensen die zijn verongelukt en paarden die hun nek braken bij achterover vallen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:57

Dan snap ik je post in ieder geval Knipoog

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:33

Ik geloof niet dat er iemand is die bij de eerste keer al zijn paard tussen de oren mept. Meestal ga je eerst kijken wat de reden is, mag ik aannemen. Dan ga je kijken of je ander gedrag kan krijgen door als je bv voelt dat hij wil steigeren, hem naar één kant te trekken. Als niets helpt blijf ik bij mijn mening dat je hem tussen de oren moet meppen. Hetzij met je hand, zweep, zakje water of desnoods een ei.
Zielig?? Kijk eens in de kudde hoe paarden elkaars respect, rangorde bepalen. Dat gaat niet door middel van een vergadering. Paarden die zich ten opzichte van de leider te dominant gedragen worden ook rechtgezet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:38

Dat gaat niet door middel van een vergadering. Paarden die zich ten opzichte van de leider te dominant gedragen worden ook rechtgezet.

Geweldig gezegd! OK dan! Lijkt me trouwens wel een mooi gezicht, al die paarden in een kringetje, tegen elkaar hinnikend.. Cool

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:36

Hahaha..ja ik heb er zelf ook beelden bij. Wie stout is moet in de hoek.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:43

ik blijf bij mijn mening dat je een paard niet tussen de oren moet slaan, oke onderling heb je ook een rangorde maar wij als mensen een paard tussen de oren slaan vind ik asociaal.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:44

detour schreef:
Op pSM, vind het echt dapper want ik ken voorbeelden van mensen die zijn verongelukt en paarden die hun nek braken bij achterover vallen.

Ik hoop dat je dit meent, en niet denkt dat ik domme verhalen vertel... En ik ben inderdaad heel blij dat ik het allemaal heb overleefd tot dat we op zijn kop in de sloot lagen, niet door baldadigheid maar gewoon een enorm geschrokken paard. Tong uitsteken Bij nader inzien zie ik ook wel in dat het misschien niet ideaal was om door te gaan met dit paard, maar nu hebben we samen de grootste lol en kennen elkaar door en door, ik ben blij dat ik van mijn ouders door heb mogen gaan.. Ben inmiddels dik 4 jaar bezig... Maar na haar 4e is ze er eigenlijk wel mee gestopt...

Sorry hoor maar zo komt het een beetje over... Want het is echt gebeurd, verkopen van het paard was absoluut nutteloos, want bij mij liep ze nog vooruit, maar bij een ander ging ze helemaal gelijk tegen de vlakte.. Het is een moeilijk paard, dat is het nu nog, maar het is een uitdaging en dat vind ik wel leuk.

Dit paard is ook opgegeven door de degene die haar zou gaan inrijden, hij moest er mee stoppen van zijn vrouw, ze vond het te gevaarlijk... BIj nader inzien had ze gelijk.. Het gaat om het verhaal in mijn profiel.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:51

piecon schreef:
Hahaha..ja ik heb er zelf ook beelden bij. Wie stout is moet in de hoek.

Gelukkig kunnen er veel paarden in een hoek als je ze slim parkeerd Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:06

PSM, uiteraard meen ik dat. heb nl ook een rugzwemmer gehad en ik denk eerlijk gezegd dat zij een steekje los heeft gehad in haar bovenkamer, verder schat van een paard. Ach gut

Piecon, moeten ze dan ook met de hoefjes op de rug?.. Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:17

En een hoedje op met "ezel" Clown

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:02

Ik heb ook een paard gehad die er een handje van had om tijdens buitenritten te steigeren, omdraaien en wegrennen. Die heb ik op een gegeven ogenblik toen hij weer omhoog kwam een klap bovenop zijn hoofd, tussen zijn oren gegeven, 1 harde klap met het dikke handvat van mijn springzweep. Hij lande weer op zijn voorbenen, bleef staan, keek een keer links en rechts en heeft 100% waar NOOIT 1x meer gesteigerd. Toeval of niet maar voor mij heeft het wel geholpen.

Ik ben er absoluut op tegen om je paard letterlijk zijn hersens in te slaan maar in de situatie die mij is overkomen denk ik niet dat die ene klap schade heeft aangericht. Een paard stoot ook wel eens zijn hoofd, daar gaat ie ook niet dood aan.

Ik heb ook wel eens gezien dat iemand een jong paard met een zweep in zijn oog sloeg, dat paard is nu blind aan 1 oog!! En slaan op het hoofd omdat het rijden niet wil lukken vind ik werkelijk grof schandalig en die mensen die zo met hun paarden om gaan moeten verboden worden nog langer te mogen rijden!! Dat is gewoon dierenmishandeling.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:09

ik heb een keer op een wedstrijd gezien dat er iemand was die z'n paard tussen de oren sloeg, dit paard steigerde ook, maar dit meisje is toen gediswalificeerd. en ik vond terecht.

zampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:56

Ze houden een oor/hoofd trauma over als je ze tussen de oren slaat (daar zitten immers de hersenen die je absoluut niet moet beschadigen, ga bij jezelf eens na als je daar een harde klap krijgt, of alleen al hoort!). Paard raakt vertrouwen in zijn baasje kwijt... Ik heb ook te maken gehad met een stijgerend paard. Die hebben we niet tussen de oren geslagen maar tegen zijn buik.. Tsja ook niet zo vriendelijk, maar het werd gewoon gevaarlijk hoe die deed.. Na een paar keer deed hij het ook niet meer.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:59

cadootje schreef:
ik heb een keer op een wedstrijd gezien dat er iemand was die z'n paard tussen de oren sloeg, dit paard steigerde ook, maar dit meisje is toen gediswalificeerd. en ik vond terecht.

maar dat gebeurd ook als bv bij een weigering je paard meerdere malen met de zweep slaat, en het ligt er ook aan welke je jury je hebt enzo, maar zon dingen moet je ook eigenlijk gewoon thuis doen

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:23

zampie schreef:
Die hebben we niet tussen de oren geslagen maar tegen zijn buik.. Tsja ook niet zo vriendelijk, maar het werd gewoon gevaarlijk hoe die deed.. Na een paar keer deed hij het ook niet meer.

Dat wordt een beetje moeilijk als je er op zit. Het klopt dat als je paard (ruin/hengst) naar je steigert als je naast hem staat, je hem een tik of schopje voor zijn genitaliën geven moet geven. Dat is zijn kostbaarste bezit en van die actie zal hij ook onder de indruk zijn. Let op: ik zeg niet dat je hem in elkaar moet schoppen of slaan

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:54

Ik vind dat je niet tussen de oren moet slaan, hier zit een gevoelige plek waardoor ze neerkunnen vallen..

X

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:33

cadootje schreef:

Je moet ook nooit op een wedstrijd je paard zo afstraffen, dan word je altijd gediskwalificeerd. Ook als je ergens anders slaat dan het hoofd.

Die gevoeilige plaats zit trouwens aan de zijkant van zijn hoofd, onder de oren. Niet bovenop zijn hoofd. Dat heten de "slapen". Als je daar op slaat kan hij neer vallen, dat is met mensen ook zo.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:55

Trouwens, ik ken een oude boer die deed altijd bij paarden die steigeren een ongekookt ei tijdens het rijden meenemen. En als ze dan steigeren deze kapot breken op het hoofd van het paard. Hij zegt dat paarden dan denken dat ze hun hoofd hebben gestoten en bloed langs hun hoofd voelen lopen. Dan deden ze het ook niet meer. Ik heb het nooit geprobeert, lijkt me niet zo handig paardrijden met eieren in je hand Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:26

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo in dat verhaal geloof. Ik geloof wel dat die oude boer dat zegt, hoor Knipoog

Maar dat het werkt geloof ik niet. Als het al uitvoerbaar is...

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:32

Tja, hij is ook al oud he Knipoog .
Ik heb het ook niet zelf gezien en ik zou het zelf ook niet snel proberen. Maar ik heb het wel eens vaker gehoord ook van clubgenoten, dat ei verhaal.