Vier jaar te oud om in te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Re: Vier jaar te oud om in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:26

4 jaar vind ik meer dan netjes, hun rug en overige botten zijn dan ook wat meer vergroeid.

Onze shetlander is nu 3 en 10 maanden en pas de laatste weken heeft er een paar keer een ruitertje op hem gezeten.

Ik heb er hier in de buurt al eentje zien lopen van 2,5 met een ruiter op zijn rug, en daar ben ik zelf gewoon fel op tegen. Boos!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:59

ik vind het prima dat je wacht, hoor! OK dan!
mijn vroegere paardje was op 2 jaar 'ingereden' - lees: een zadel erop gegooid, een paar keer door het veld gejaagd totdat ze door d'r knieën ging, en na dat fiasco werd er niets meer mee gedaan.
ze kwam bij mij toen ze 6 was, ik ben haar toen normaal beginnen inrijden, maar heb niets van problemen gehad door de latere leeftijd.
ze heeft in de 8 jaar dat ik van haar heb mogen genieten nooit een stap verkeerd gezet, dus ik denk niet dat een ouder paard meer problemen hoeft te geven bij het inrijden.
ik heb een paar maand geleden een veulen gekocht, en ik wacht zeker tot hij 4 is tot ik erop ga zitten Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:56

Silfanoo schreef:
Alleen bij 4 is meestal het nadeel dat je paard tussen zin 4de & 6de in zijn puberteit komt... Niet iedere paard word er vervelender door, maar sommige wel, maar als je ze goed aanpakt leren ze het wel af, want in hun puberteit zijn ze je vooral heel erg aan het uitproberen Ja

Daarom is het handig om bij dat soort paarden wel een beginnetje te maken als ze drie zijn, dus er op gaan zitten en stappen en ho aanleren, maar daarna weer gewoon de wei in gooien.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:54

ik heb ook gewacht tot ze 4 jaar oud waren.
mooie leeftijd hoor!
heb er goede ervaringen mee

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:00

ik ben op 3 begonnen met inrijden maar wel heel rustig aan.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:01

Maakt niet zoveel uit hoor, mijn nieuwe paard is 7, en is nu net 1,5 maand zadelmak Haha! Gaat heel goed, hiervoor was ze fokmerrie.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:29

Tussen de 3 en de 4,5 is een super leeftijd om een paard in te rijden,
vind ik zelf!

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:18

Absoluut niet te oud. Met 4 jaar zijn ze meer volgroeid.
Het hangt eigenlijk volledig af van het paard. De ene is er eerder klaar voor dan de ander.

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:46

Ik mag hopen van niet, de onze is er bijna 5 en voert nu nog geen flikker uit! IN de states rijden ze gevangen wilde paarden in, die hebben ook geen kalender op zich bij het vangen en daar zitten heus wel oudere tussen dan drie!

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:48

[quote="linky"]Prachtleeftijd, OK dan! de meesten worden veel te vroeg/snel ingereden....................
quote]

AMEN Afgod Afgod Afgod

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:19

nee hoor! vind het goed dat het paard nog even lekker jong en gek kan zijn.
Mijn merrie was 15 toen ze ingreden werd.. dat is het andere uiterste:)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:39

Een van mijn friezen is net 4, maar met hem wacht ik nog een jaar. Hij is groot (loopt richting 1.70) en een echte slungel. Daarnaast blijven zijn hakken nog wel eens hangen(groeistuipen).....Zou ik nu met hem gaan trainen, heb ik grote kans dat hij er wat aan over houdt. Met de andere paarden begin ik meestal zo met 4 jaar te longeren, maar pak vrij snel door en heb ze na 3 maand wel onder het zadel en voor de kar.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:38

Ik vind dit absoluut niet te oud. Ben nu ook bezig met onze 4 jarige andalusische hengst. Heb er afgelopen maandag voor het eerst even opgezeten en een paar rondjes meegestapt. Hij was superbraaf. Wil het heel rustig aan opbouwen. We hadden hem als 3 jarige al een paar keer kunnen verkopen, maar dan moest hij wel al onder het zadel zijn. Hij was daar echt nog niet aan toe, dus heb me daar ook niet door laten verleiden.

GabrielleXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:55

Je kund idd beter later inrijden, dan te vroeg.. Knipoog

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:55

Véél beter iig dan met 3 jaar beleren.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:42

Ik vind dat ook een mooie leeftijd, absoluut niet te oud..

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:44

Ik vind het ook een mooie leeftijd, ik laat mijn jonkie ook nog een jaartje staan omdat ik vind dat ze er lichamelijk nog niet aan toe is.

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:58

Vier jaar is absoluut niet te oud.
Zorg dat hij netjes opgevoed is, maar geef je paard de tijd om
lichamelijk en geestelijk sterk te worden.
Veel paarden worden veel te jong te zwaar belast,
met als gevolg veel problemen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:03

Lusitana schreef:
Silfanoo schreef:
Alleen bij 4 is meestal het nadeel dat je paard tussen zin 4de & 6de in zijn puberteit komt... Niet iedere paard word er vervelender door, maar sommige wel, maar als je ze goed aanpakt leren ze het wel af, want in hun puberteit zijn ze je vooral heel erg aan het uitproberen Ja

Daarom is het handig om bij dat soort paarden wel een beginnetje te maken als ze drie zijn, dus er op gaan zitten en stappen en ho aanleren, maar daarna weer gewoon de wei in gooien.

Zo is het me die van mij ook gegaan! Hij is nu zes weken echt onder het zadel, vorig jaar heb ik er even opgezeten, wat gestapt en een half rondje gedraafd en de rem er op gezet. Dit jaar konden ze er zo mee weg rijden, en hij is superbraaf. Nou is het sowieso een ongecompliceerd beest.
4 jaar is een mooie leeftijd hoor, zeker niet te oud!

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:52

Ik vind het een mooie leeftijd. Hoe verder ze al uitgegroeid zijn hoe beter vind ik. Gewoon lekker rustig aan doen meid!

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:29

Helemaaaaal niet te oud.
Verschilt per paard denk ik. Als ze lichamelijk en geestelijk rijp zijn met 3 kan het wel, het blijft sowieso rustigaan opbouwen...

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:40

zampie schreef:
Deze discussie is vast al heel erg vaak gevoerd, maar ik ben toch even benieuwd, op betrekking tot mijn eigen paard die nu bijna 4 is en nog steeds niet is ingereden, wat jullie ervan vinden... Is 4 jaar te oud? Zijn ze vervelender? Of juist niet? Is het beter?

Mijn mening is dat 4 jaar een mooie leeftijd is om een paard in te rijden, maar ik hoor al van zoveel mensen: "Is ze nou nog niet onder het zadel?".

Laat de discussie beginnen... Tong uitsteken

4 jaar of later is juist goed omdat het paard dan geestelijk en lichamelijk het dan aankan.

Amber_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:30

Ik vind 4 jaar wel een goede leeftijd. Wat maakt dat jaartje verschil nou uit. Als die 6 of ouder is, vind ik het echt te oud worden.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:36

3 Jaar kan ook best. Bij Freibergers doen ze niet anders. Het ligt helemaal aan het paard zelf. De meeste paarden worden tussen de 3 en 6 jaar ingereden. Dus 4 jaar? Perfect!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:40

Ik vind 4 jaar een mooie leeftijd, mijn pony was 4,5 toen ik begon met rijden.
Wanneer je later begint zijn ze verder uitgegroeid, hoe groter ze zijn hoe langer het duurt voordat ze klaar zijn met groeien en dus ook hoe later je eigenlijk pas kunt beginnen met rijden. Dus zie er geen probleem in als je op z'n 4e begint met rijden Lachen