MaartJ schreef:Ik zou ook niet afstappen.. misschien als ze echt link worden maar dan moeten ze wel erg ver gaan..
Wat ik me vanmiddag afvroeg hoe weet je of je paard bang is of dwars? Bijvoorbeeld er staan bij ons stoeltjes langs de bakrand en met geen mogelijkheid dat ze er langs gaat, dan gaat ze gigantisch in de staak (stijgeren, weg rennen e.d.) als ik er rustig langs wil stappen ook. Als ik haar er dan toch persé langs wil hebben gebeurt dit op 2 benen ipv op 4.. daarom begin ik hier ook maar niet meer aan maar zet ik haar bij de A op een volte en probeer ik zo steeds een stukje meer van de bak mee te nemen net zo lang tot ik er voorbij de stoeltjes ben. maar ga ik over de lange zijde dan stopt ze in de hoek al omdat achter de E de stoeltjes staan. De ene dag is dit erger dan de andere dag hoor trouwens..... maar afstappen.. nee nooit.. op zoek naar een andere oplossing...
proberen erlangs te rijden, met binnenbeen naar buiten duwen en stelling naar binnen nemen.
goed been er bij blijven houden evt zweepje achter bijtikken, en praten tegen je paard, heel belangrijk!!
Met die voltes ontwijk je het probleem, vandaar achter elkaar langs de "enge" plek proberen te rijden en doorgaan tot je paard er netjes langsloopt, onder tussen ook belonen natuurlijk.
Zo laat je zien dat jij de baas bent en toch op een nette manier.
Doe je dit niet, gaat ie over een tijdje overal spoken zien en wordt het lastiger
dan ben je toch echt sneu hahaha ik lach iedereen uit die zoiets stoms doet
ben afgestapt, heb dat beest voor der reet getrapt en ben verder gegaan! ze heeft het ook nooit meer gedaan terwijl het echt niet hard was
als mijn pony opstandig is of koppig dan probeer ik dit altijd eerst op te lossen..ik heb dan niet zoiets van..nou ja, vandaag dan maar niet. Soms heb ik alleen mijn dag niet, op school ging alles mis en ik ben stront chagarijnig, dan is er ook niet veel nodig om mij heel gefrustreerd te maken. Meestal ga ik dan gewoon stappen todat ik mezelf weer in de hand heb. Vaak besluit ik dan alsnog af te stappen en het dev olgende dag weer te proberen, maar ik ga nooit mijn pony vanaf de grond een afranseling geven. Ik heb dit een keer meegemaakt op een manege in Frankrijk en ik ben er zo door geschokt dat ik het niet eens over mijn hart kan verkrijgen om het zelf te doen...meestal ligt het probleem dus bij mijzelf
en streng zijn