Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Re: Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:30

MaartJ schreef:
Ik zou ook niet afstappen.. misschien als ze echt link worden maar dan moeten ze wel erg ver gaan..
Wat ik me vanmiddag afvroeg hoe weet je of je paard bang is of dwars? Bijvoorbeeld er staan bij ons stoeltjes langs de bakrand en met geen mogelijkheid dat ze er langs gaat, dan gaat ze gigantisch in de staak (stijgeren, weg rennen e.d.) als ik er rustig langs wil stappen ook. Als ik haar er dan toch persé langs wil hebben gebeurt dit op 2 benen ipv op 4.. daarom begin ik hier ook maar niet meer aan maar zet ik haar bij de A op een volte en probeer ik zo steeds een stukje meer van de bak mee te nemen net zo lang tot ik er voorbij de stoeltjes ben. maar ga ik over de lange zijde dan stopt ze in de hoek al omdat achter de E de stoeltjes staan. De ene dag is dit erger dan de andere dag hoor trouwens..... maar afstappen.. nee nooit.. op zoek naar een andere oplossing...

proberen erlangs te rijden, met binnenbeen naar buiten duwen en stelling naar binnen nemen.
goed been er bij blijven houden evt zweepje achter bijtikken, en praten tegen je paard, heel belangrijk!!
Met die voltes ontwijk je het probleem, vandaar achter elkaar langs de "enge" plek proberen te rijden en doorgaan tot je paard er netjes langsloopt, onder tussen ook belonen natuurlijk.
Zo laat je zien dat jij de baas bent en toch op een nette manier.
Doe je dit niet, gaat ie over een tijdje overal spoken zien en wordt het lastiger

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:35

ik zou gewoon blijven probeeren

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:40

Er is mij ook altijd geleerd dat je niet af moet stappen.
Gewoon even rustig stappen en zelf tot rust komen. Bedenken wat er mis ging en waar het aan ligt. Daar na verder rijden en eventueel de strijd aangaan zonder kwaad te worden!
Ik moet zeggen dat dit mij wel eens heel veel moeite kan kosten. En dan met name om geduld op te brenegn en niet kwaad te worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:14

Ik heb weleens dagen dat het echt niet gaat. Bijvoorbeeld als de bak nat is en dan wil Amber dus echt niet door de plassen en gaat dan rennen en haar hoofd omhoog doen. Op zo'n moment stap ik wel af, omdat ik weet dat als ik doorrijd mezelf mss niet in de hand houd en onredelijk doe tegen mijn pony. Dat voorkom ik liever en dan rijd ik wanneer de bak weer droger is, dan gaat het gewoon lekker.

Is ze op een andere manier vervelend, dan rijd ik door tot er een goed stuk in zit en dan stop ik na dat goede stuk.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:35

Ik zou niet afstappen, ik zou nooit afstappen om het paard zijn zin te geven, tenzij het té gevaarlijk is of er is een andere (medische) reden, waardoor het paard tegendraads kan zijn.
Wanneer het niet lukt gewoon even ergens anders mee bezig gaan, en er later gewoon weer voorzichtig op terug komen.

nathalya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:14

Ik heb helaas ook wel eens oorlog met een van de paarden.. Dit los ik op door eerst normaal door te rijden, en te kijken hoe het probleem is ontstaan. Vraag nog een paar keer de bedoeling van het rijden. Wil het nou echt niet lukken, zijn ze echt zo ontzettend dwars dat er niks mee te bereiken valt, stap ik af en zet ik ze weg. Dan ben ik zelf zo gefrustreerd dat ik alleen maar grover en bozer aan het werk ga, en niet meer vanuit de ontspanning kan rijden. Dan zit je zelf alleen maar te trekken en te doen, dat heeft ook geen zin. Beter de volgende dag nog eens opzadelen en proberen , dat is beter voor het humeur van het paard, maar zeker ook die van jou!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:18

Afstappen en daarna slaan heeft ook helemaal niks meer met rijden te maken, dan kun je beter een cursus "woede beheersing" volgen of je paard inruilen voor een fiets ofzo. Een paard snapt ook echt niet wat hij fout doet als jij tijdens het rijden er af stapt en hem verrot slaat. Vind het ook echt super triest dat er zulke ruiters zijn!!!

Ik heb ook wel eens momenten dat paarden mij het bloed onder de nagels vandaan halen maar dan ga ik altijd even stappen, nadenken of IK ZELF iets fout doe en dan gewoon weer proberen of even iets anders doen om de aandacht weer bij mij te krijgen. Zou echt NOOIT van mijn leven zoiets triests doen als afstappen en mijn paard slaan ofzo, echt ik vind zoiets te belachelijk voor woorden. Kan er bijna om gaan lachen dat er zulke zielige mensen zijn die dat doen Nagelbijten / Gniffelen dan ben je toch echt sneu hahaha ik lach iedereen uit die zoiets stoms doet ROFL

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:22

ik ben zelf 1 keer afgestapt... beest wilde niks anders als achteruit lopen en kreeg em echt met geen mogelijkheid vooruit Ach gut ben afgestapt, heb dat beest voor der reet getrapt en ben verder gegaan! ze heeft het ook nooit meer gedaan terwijl het echt niet hard was Clown

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:24

Ik ken die situatie. Met mijn vorige paard had ik ook geregeld meningsverschillen, meestal reed ik gewoon door en kwam het uiteindelijk goed maar af en toe kwam het ook wel eens voor dat ik het echt niet meer zag zitten en toen ben ik afgestapt. Ik kan dan wel doorklungelen maar dat schiet voor mij en voor het paard niet op. Ik ben altijd heel rustig maar bij dat paard..neehh af en toe trok ik het gewoon even niet meer..maar een klap geven echt niet, dat snappen ze niet..

Behalve 1 keer bij een jong paard, die had een leuk trucje gevonden! Stil op zn plaats blijven staan en met geen enkele mogelijkheid vooruit krijgen, been geven, met zweep tik geven, het hielp allemaal niet. Toen ben ik eraf gestapt, 'm een lel op zn reet gegeven en jaaaa toen liep ie! Maar toen ben ik er wel weer gewoon opgekropen.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:32

Kijk, afstappen als het echt niet meer gaat en je weet niet meer wat je moet doen dat kan ik nog begrijpen. Maar waar dit topic over gaat is dat je gaat rijden, het lukt niet, je stapt af, slaat je paard in elkaar en zet hem vervolgens op stal. Dat is toch gewoon lachwekkend, triest en zielig. Dan ben je in mijn ogen geen ruiter, wat je dan bent weet ik ook geen naam voor maar in elk geval geen ruiter

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:44

me paard echt in elkaar slaan en op stal zetten zou ik nooit doen!!
je moet altijd goed eindigen is mij geleerd Knipoog
in mijn geval was het een vrij jong beest wat trucjes wilde laten zien... beest kende de hulpen echt wel, maar wilde gewoon niet... had been geprobeert en kleine tikjes met de zweep (ik ben zelf niet van de zwepen dus die kleine tikjes waren voor mij al genoeg), en daar kwam geen reactie op... en toen bedacht ik me opeens een slimme actie waardoor ze misschien wel weer zou lopen Clown achteraf was het echt de duw die het beest nodig had. kijk ik had ook wel mijn benen lomp in der buik kunnen trappen of de striemen er op kunnen slaan, maar zo ben ik niet! ik loste het toen maar zo op...

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:58

juudje84 schreef:
proberen erlangs te rijden, met binnenbeen naar buiten duwen en stelling naar binnen nemen.
goed been er bij blijven houden evt zweepje achter bijtikken, en praten tegen je paard, heel belangrijk!!
Met die voltes ontwijk je het probleem, vandaar achter elkaar langs de "enge" plek proberen te rijden en doorgaan tot je paard er netjes langsloopt, onder tussen ook belonen natuurlijk.
Doe je dit niet, gaat ie over een tijdje overal spoken zien en wordt het lastiger

dat gaat dus niet, zodra ik langs de 'enge' plek wil gaat ze staken (stijgeren, omhoog e.d.) zweep heb ik niet bij want daar bokt ze heel erg naar (moet ook nog opgelost worden) en zodra zij bang is lijkt het wel of ze doof wordt voor been, hand en stem dan blokkeert ze zo ongeveer...

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:38

Ik probeer het eerst 10 minuutjes, maar daarna wordt ik té gefrustreerd en stop
ik gewoon. Het heeft geen zin een strijd aan te gaan, want mijn pony gaat dan
de volgende dag gewoon weer verder.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:06

naadje24 schreef:
zolang ik kalmte en rust kan bewaren dan blijf ik "sleutelen" en hoop ik het goed te krijgen op een goede manier
maar als ik niet meer tot 10 kan tellen dan stap ik af...wat heeft mijn paard aan een afranseling die hij niet snapt?
ik vind dat alleen maar oneerlijk van mij zelf...omdat hij door mijn onkunde het niet begrijpt...

helemaal mee eens Lachen als mijn pony opstandig is of koppig dan probeer ik dit altijd eerst op te lossen..ik heb dan niet zoiets van..nou ja, vandaag dan maar niet. Soms heb ik alleen mijn dag niet, op school ging alles mis en ik ben stront chagarijnig, dan is er ook niet veel nodig om mij heel gefrustreerd te maken. Meestal ga ik dan gewoon stappen todat ik mezelf weer in de hand heb. Vaak besluit ik dan alsnog af te stappen en het dev olgende dag weer te proberen, maar ik ga nooit mijn pony vanaf de grond een afranseling geven. Ik heb dit een keer meegemaakt op een manege in Frankrijk en ik ben er zo door geschokt dat ik het niet eens over mijn hart kan verkrijgen om het zelf te doen...meestal ligt het probleem dus bij mijzelf Clown

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:34

Ineke2 schreef:
Dat ligt geheel aan de situatie en het paard zelf.

Als jij als ruiter gefrustreerd raakt kun je beter afstappen, omdat je oneerlijk word naar je paard op dat moment. Maar dan vind ik niet dat je dan op de grond je paard een paar klappen moet geven. Dat is alleen uiting van frustratie en dus oneerlijk.

Als je dan afstapt moet je het paard aan het werk zetten op de grond, door grondwerk, longeren of wat je dan ook doet. Alleen wel ten alle tijden eerlijk blijven en zeer consequent, maar niet uit frustratie er maar op los meppen.
Mee eens Lachen. Als ik voel dat ik zelf gefrustreerd raak stap ik af maar ik deel m'n paard wel nooit klappen uit Nagelbijten / Gniffelen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:33

Ik zeg altijd morgen is weer een dag. En zo doe ik het ook. Wil het niet, dan stap ik af. Morgen weer een dag. ik heb er nooit problemen mee gehad, maar ik heb bijna nooit dat ik af stap. ik ben de tijd van frustatie voorbij. Meestal pak ik wat andere mee en probeer later weer. Dat gaat 9 van de 10 keer dan wel goed.

Als hij echter aan het etteren is, omdat hijniet aan werk wil, dan pak ik wel even door. Dat wil ik niet hebben. Gebeurt gelukkig ook nooit, maar ik moet niet 4 keer dezelfde volte rijden. Dan begint ie dus te etteren. Helemaal mijn eigen schuld. Met lekker afwisselend werk houd ik hem fijn aan het lopen. Als ik zelf mijn dag niet heb stap ik niet eens op.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:20

jullie gaan er volgens mij bijna allemaal vanuit dat het 'stout' gedrag is van het paard, klopt dat?
meestal als ik gefrustreerd ben, word of zelfs al opstap, gaat het niets worden. dan kan ik wel blijven rijden en hem niet 'laten winnen', maar dat levert alleen maar strijd op.
Merk ik aan mezelf dat de fout bij mij ligt, stap ik onherroepelijk af. Ligt de druk aan zijn kant, dan blijf ik erop. Als het gevaarlijk wordt stap ik af, longeer ik en stap ik weer op. Al is het maar 5 minuutjes, maar hij mag niet het idee krijgen dat hij door klieren onder het werk uit kan komen.

WinBinChes beschrijft hierboven dus eigenlijk de manier die ik ook toepas.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:10

Ik stap af en ga de volgende dag weer verder.
Als het niet lukt ligt dat aan mij en niet aan mijn pony, als ik dan mijn geduld verlies lukt het helemaal niet meer dus ga ik vaak nog even grondwerk doen en dan weer terug op stal.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:43

MaartJ schreef:
juudje84 schreef:

dat gaat dus niet, zodra ik langs de 'enge' plek wil gaat ze staken (stijgeren, omhoog e.d.) zweep heb ik niet bij want daar bokt ze heel erg naar (moet ook nog opgelost worden) en zodra zij bang is lijkt het wel of ze doof wordt voor been, hand en stem dan blokkeert ze zo ongeveer...

zoals ik het nu lees is het een ontzag probleem, beetje meer aanpakken Tong uitsteken en streng zijn

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:01

MaartJ schreef:
juudje84 schreef:

wat zegt de instructie hiervan dan?
klinkt inderdaad als een ontzag probleem.

edit: wie blokkeert er trouwens? jij of het paard? als noob dit doet, blokkeer ik waardoor het gedrag alleen maar groter wordt.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:10

Ik heb 1 jaar lang (als het niet langer is) machtstrijd gehad met een paard. Soms werd ik er zo moedeloos van dat ik er maar eraf stapte (paard kon serieus half uur blijven staan op een plek, vooruit krijgen, achteruit, opzij ho maar. Tenzij je er naast stond) Soms bleef ik erop, soms eraf maar ik heb hem nooit geslagen. Als het van beide kanten echt niet ging, zadelde ik hem gewoon af en liet hem gewoon staan in bak of op t land.
Uiteindelijk heeft volhouden toch wel geholpen en zijn wij hele goede maatjes geworden.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:26

Het paardje blokkeert.. reageert niet meer op hulpen en staakt alleen nog.. Instructrice (tevens mijn bazin Lachen ) adviseert om gewoon op de volte te zetten en steeds de volte een beetje groter te maken, het is een vertrouwensprobleem van het paard denk ik. Toen het beestje bij ons kwam was ze ooit op 3 jarige leeftijd aangereden bij een professionele stal en daarna verder eigenlijk niks meer mee gedaan dus ik heb er al heel veel mee bereikt want op het begin ging ze alleen maar op dr achterbenen, ben zelfs een x achterover gegaan met dr.. op het moment dat ik boos wordt, wordt het staken alleen maar erger en bestaat de kans dat ze weer achterover gaat en dat vind ik geen prettig vooruitzicht..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:27

Gevecht aangaan
Dan wat minder zwaars vragen, ik wil altijd het rijden goed afsluiten. MAar ik ga zeker niet mn paard slaan omdat hij iets niet wilt doen of iets moeilijk vind.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:17

als het bij mij een dag écht niet wil. stap ik af. en gooi ik haar terug op het land. of stap ik haar uit en zet ik har op het land. als ze in 'verzet' gaat. ga ik het spelletje met haar spelen. tot ze doet wat ik wil en dan snap ik af. ik hou niet van geweld. dus dat komt bij mij ook niet of nauwelijks aan de pas.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:21

Het ligt aan de situatie vooral bij mijn pony en ik. Als ik aan het buitenrijden ben en hij wil ergens niet lnags heen dan dwing ik der wel. Maar als we nin de bak aan het rijden zijn en het lukt gewoon niet en ik merk dat mijn pony helemaal van slag raakt eigenwijs gaat doen. En dat je weet dat gaat toch niet meer goed komen vandaag want die is helemaal van der slaggie. Dan stap ik gewoon af en proberen we het de volgende dag weer Lachen