6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bettine

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:29

Mijn bericht wil overigens niet zeggen dat ieder 6 jarig paard die Z loopt ook in deze situatie wordt gehuisvest en getraind.
Maar ik denk dat wanneer het op deze manier gaat dat het echt geen enkel probleem moet zijn.

Ik heb medelijden met paarden waarop gerukt en geplukt wordt, of met paarden die jarenlang binnen moeten staan, ongeacht het niveau waarop ze worden uitgebracht, denk dat het bovenstaande belangrijker is dan een paar stomme Z oefeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:29

Dat denk ik ook wel bettine Ja

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:38

jasmijn78 schreef:
@ Bettine: prachtige paarden in jouw profiel! Maar die ene van 16 jaar die nu met pensioen is en ZZ-licht liep; had die niet allang dood moeten zijn met jouw rijstijl? Clown Haha!

hihi inderdaad..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:05

Storm76 schreef:
Yvonnelind schreef:
Wat mij opvalt is dat er veel mensen zijn die het acceptabel vinden dat een paard van 15 jaar overlijdt; een mooi leeftijd noede iemand het zelfs... Sorry hoor, een paard van 15 is in de bloei van zijn leven (althans, dat hoort zo te zijn...) Ik vind het ook niet realistisch om te zeggen dat een shetlander of een ander soort pony 30-40 jaar oud kan worden omdat ze sterker zijn.

Yvonnelind schreef:
Ik kan echt niet jaloers worden op die talenten die met hun 6 jarigen in het Z starten en hun oude,15 jarige paarden naar de slager brengen vanwege bijvoorbeeld 'erfelijke' arthrose e.d. en dan nog durven te zeggen dat het een mooie leeftijd is voor een paard...

OKe, dit heb ik dus blijkbaar gezegt, maar waar in dit topic staat dat mijn paard overleden is aan het gevolg van artrose in zijn benen? Nergens dus. Je moet niet mijn woorden verdraaien.

Dat was ook een voorbeeld eigenlijk (leek me wel duidelijk, ik zeg nergens dat het over jou paard gaat, geen idee waar jou paard aan is overleden), maar 15 jaar vind ik geen respectabele leeftijd voor een paard; dat wilde ik hier even mee zeggen. Ik verdraai dus geen woorden en ik heb ook NOOIT gezegd dat een paard dat op 6 jarige leeftijd Z is niet ouder wordt dan 15 jaar. Wèl dat ik het vroeg vind en dat er veel blessure leed is bij paarden die al jong moeten presteren (in mijn omgeving).

Ik weet wel zeker dat de KNHS de leeftijdsgrens niet voor niks heeft ingesteld en aangescherpt een tijdje terug. Die 10 wp die nodig zijn om te promoveren i.p.v. de 5 wp van vroeger is ook ingesteld omdat er teveel van jonge paarden werd gevraagd. Mede hierdoor zijn de jonge paarden wedstrijden in het leven geroepen voor ruiters met jonge paarden die niet meer in de lagere klassen uit mogen komen, maar hun jonge paarden toch graag op een lager nivo willen starten.
Ik zal echt niet zeggen dat elke 6 jarige in het Z kapot gereden wordt (zie mijn eerste post in dit topic), maar ik denk dat mijn standpunt wel duidelijk is gemaakt hier. Lachen Je kunt er wel lacherig over doen (ik vind het helemaal niet om te lachen, integendeel), maar ik denk dat het een serieus probleem is dat de gemiddelde leeftijd van het Nederlandse sportpaard zo laag is. Ik vind net als de KNHS en het KWPN dat we dit in de sport en in de fokkerij moeten proberen hier wat aan te doen. Maar blijkbaar zijn bepaalde mensen hier dat niet met mij eens.... Verward

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:07

Wanted2003 schreef:
Die van mij ontwikkeld zich juist heel snel. Hij groeit snel en zijn spieren ontwikkelen goed.

Excuus, dat haal ik uit je profiel. Dat je paard nu nog zo snoeihard aan het groeien is dat ze het zowel bij Stal Bria als jijzelf rustig aan met hem doen. Dat is bij mijn paard idem dito, is op een jaar tijd bijna 10 cm gegroeid en nog steeds compleet uit verhouding omdat hij zo groeit, dus vandaar dat ik het met hem ook rustig aan doe. Maar daar trek ik dus het verschil: mijn paard was met 2,5 nog net een jaarling om te zien. Bij ons op stal stonden leeftijdgenoten en dat waren echt al beren van paarden. Die van mij steekt al zijn energie in het groeien en is zodoende nog veel te slap om te kunnen verzamelen. Die andere paarden kunnen zich al wel mooi dragen en laten doorsluiten.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:15

Precies, het hangt ook van de aanleg van het paard af. Die van mij heeft heel veel basistraining nodig gehad om het gevraagde in het Z makkelijk te kunnen uitvoeren. Ik heb ook wel eens een paard gereden die op zijn 4e de wissels om de 2 sprong, terwijl die nog nooit een B-proef had gelopen. Puur omdat het hem zo verschrikkelijk makkelijk afging, die speelde gewoon met dat soort oefeningen.

Hoef ik bij mij 10-jarige Z-dressuurmerrie nog niet mee aan te komen en waarschijnlijk zal ze daar ook niet aan toe komen!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:46

Het hangt van een boel factoren af waarvan de belangrijkste het paard is.

Ik rij toevallig nu een heel talentvolle 4-jarige. Ze is pas een paar maanden onder het zadel maar ze biedt enorm veel aan. Ik rij haar momenteel wegens omstandigheden maar 2 keer per week maar ik kan tijdens de training zo spelenderwijs eens een pasje travers, of een pasje schouderbinnenwaarts meenemen. Ze laat zich ook heel makkelijk sluiten. Ondanks dat ik er twee keer per week op zit maken we in een enorm tempo vorderingen en ze is ook al heel zwaar bespierd voor een 4 jarige. In het koppie is het echter nog echt een baby. Ik probeer dan ook om spelenderwijs wat dingen mee te nemen maar ik vind haar nog te veel veulen om echt op wedstrijd aan de bak te gaan. Af en toe een keertje starten is natuurlijk leuk voor de ervaring maar ze is nog heel snel afgeleid en heeft moeite om zich lang te concentreren.

Maar ik kan me voorstellen dat je met een talentvol paard dat lichamelijk al aardig is uitgezwaard en ook nog eens vrij vroeg volwassen is met 6 in het Z rijdt. Zeker als je niet te vaak wedstrijden rijdt en de boel goed in de gaten houdt. Voor sommige paarden zijn de oefeningen uit het Z gewoon een makkie. Ik vraag me alleen af bij hoeveel paarden dat echt het geval is. Bij de meeste heb ik toch het idee dat er wat aan geforceerd is om ze zo jong in het Z te kunnen starten.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:49

Als het paard er op een fatsoenlijke manier naar toe getraind is, zonder ruk en pluk werk, en het paard is er klaar voor vind ik dat het best kan Ja!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:08

LDRD schreef:
Het ligt niet alleen aan het paard, ook aan de ruiter. Voor de juiste combi is Z2 een eitje.

Klopt inderdaad wat je zget, ben het ook 100% met je vorige posten eens.
Ht rijden van een paard is samenspel tussen met en paard, als ruiter zijnde hoor je aan te voelen wat je paarrd aan kan.

Ik heb een tijd een 6 jarige gereden van 1.90 hoog, die kwam de l nog niet door, had het allemaal niet mee, en was een beetje onbenullig.

Ik heb ook een paard in training gehad die 6 was en die zo getalenteerd en prestatie gericht was dat we de oefening voor het z2 zo onder de knie hadden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:02

Wanted2003 schreef:
Ubi'dor is idd een voorbeeld van een paard dat snel ging, maar wanneer ik op de OO7-site keek ging die ook bijna ieder weekend weg.

Moet je beter kijken hoor *LOL*

Edit: heb het even nagekeken, hij is in zijn carriere 42 keer gestart, waarvan altijd 2x op 1 dag. 21 dagen is hij dus meegeweest in laten we zeggen 3 jaar tijd bijna. Veel?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:27

LDRD schreef:
Edit: heb het even nagekeken, hij is in zijn carriere 42 keer gestart, waarvan altijd 2x op 1 dag. 21 dagen is hij dus meegeweest in laten we zeggen 3 jaar tijd bijna. Veel?

Mwa; gemiddeld dus zo'n 7 keer per jaar. Dat is niet echt veel...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:31

Dat lijkt mij toch ook wel meevallen als je anderen bekijkt die geen weekend onbenut laten.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:40

Ik zie liever een jong getalenteerd paard in het Z rijden, dan een weet ik wat voor paard, met een ruiter die niet kan rijden.
Heb niet het hele topic gevolgd, maar heb dus even naar LDRD haar profiel gekeken, en als ik dan kijk zie ik gewoon een paard met veel uitstraling en een amazone die netjes rijdt. Dat maakt ook al veel uit, de uitstraling van een paard. Heeft niets te maken met overbelasten.
Paard leert beter als ie jong is dan dat ie alles nog moet leren als ie 12 is.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:43

Urielle schreef:
Liever een zesjarige in het Z, dan een zesjarige waar al drie jaar mee in het B gebutst wordt...

Ben nog ff terug aan het lezen, was dus al gezegd zie ik nu, maar dit bedoel ik dus ook..

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:23

jasmijn78 schreef:
LDRD schreef:

Mwa; gemiddeld dus zo'n 7 keer per jaar. Dat is niet echt veel...

...en voor het paard wel prettig dat ie al wat wedstrijd-ervaring heeft voor hij in de ring de lastigere oefeningen uit moet voeren.

De discussie gaat hier over Z2 starten met een 6-jarige, waarbij veel mensen het erg verwerpelijk vinden als paarden veel worden meegenomen naar wedstrijden. Ik zie hier in de eerste plaats al helemaal geen probleem in. Slijten ze harder als er een jury naar ze kijkt ofzo? Mijn paarden gaan 's winters dagelijks mee op de trailer, wat is het verschil met een wedstrijd?

Bovendien: veel jonge paarden die op een hoger niveau worden uitgebracht, zijn juist nog erg groen qua wedstrijd-ervaring. Vaak worden ze namelijk uitgebracht door ruiters die hoger móeten starten en bijv. hun jonge dieren niet meer in het L of M mogen uitbrengen. Fijn toch als een minder ervaren ruiter al die ervaring opdoet door zijn paard regelmatig mee te nemen op wedstrijd?

Ik vind 7x per jaar weinig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:08

Maar dat wil toch niet zeggen dat ze voor de ervaring niet eens op vreemd terrein worden gereden?
Alleen dan is er geen spanning van de wedstrijd opzich, maar kan men zich bezig houden met de vreemde omgeving en niet veel meer Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:42

Niet iedereen heeft nog wedstrijdspanning Haha! .
Bovendien is het goed voor paarden om juist te leren dat er in een wedstrijd iets van ze verwacht wordt en het niet vrijblijvend rondhobbelen is. Daarom is het verstandiger om een getalenteerd paard gewoon lekker ontspannen in de lagere klassen ook eens uit te brengen in plaats van doortrainen en gelijk lichte tour te starten. Ik zie daar geen enkel probleem is zolang ze niet elke week op een wedstrijd rondgeschopt worden (en dat is wekelijks op elk wedstrijdterrein weer te zien Verdrietig ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:23

Ik doelde eigenlijk meer het paard Haha!
Die kan dan zonder al teveel ruiters eerst eens wennen aan vreemde bakken.
Leren dat als er een krokodil in het juryhok zit dat hij er toch voorbij moet.
In een proef krijg je daar vaak niet genoeg tijd voor.
En als dat goed gaat en je pakt eens een oefenwedstrijd dan valt het vaak allemaal wel mee.
Daar hoef je niet wekelijks voor weg Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:12

Een 6 jarige vind ik veels te jong om al in het Z of hoger te lopen,
Zeker zal het dier het doen,maar juist zulke dieren moet je tegen zichzelf beschermen en vind dat de verantwoording van de eigenaar,
6 jaar zijn ze nog niet eens volgroeit lichamelijk en geestelijk niet, als je een bekijkt dan een paard eigenlijk pas met 18 op hun top zijn.
Ik zou die 6 jarige wel eens willen zien als die 18 is , maar denk dat hij die leeftijd niet eens haalt.
Jammer dat een dier al zo jong zo hoog MOET lopen,

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:06

Oh oh, mijn Wiz is bijna vijf en kan nog lang geen z-oefeningen. Behalve wisselen dan Haha! Wiz is godzijdank een natuurlijke wisselaar. Dus die knop zit er vanaf het begin op Haha!

haha wordt later wat moeilijker met de contragalop.

Maar zonder gekheid: ik denk dat een paard nog zoveel talent kan hebben, maar het koppie moet ook mee kunnen. Paarden met talent moet je wel bezig houden, maar dat kan op heel veel manieren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:12

midgie schreef:
Zeker zal het dier het doen,maar juist zulke dieren moet je tegen zichzelf beschermen en vind dat de verantwoording van de eigenaar,
6 jaar zijn ze nog niet eens volgroeit lichamelijk en geestelijk niet, als je een bekijkt dan een paard eigenlijk pas met 18 op hun top zijn.
Ik zou die 6 jarige wel eens willen zien als die 18 is , maar denk dat hij die leeftijd niet eens haalt.

MOET?

En het zal op 18 jaar gerust wel meevallen, gezien de andere paarden die bij ons oud geworden zijn. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:15

Een vraagje trouwens.. waarom vind iedereen de oefeningen van de Z zo ontzettend moeilijk? Nogmaals ik blijf vinden dat het koppie mee moet kunnen, dus wekelijks op wedstrijd met een paard dat daar geestelijk niet aan toe is, zou ik afraden.. Maar zo ingewikkeld zijn die z oefeningen nu ook weer niet. Paarden met enig talent kunnen het met gemak.. het zijn vaak de ruiters die het niet bij kunnen benen.

En als ik het vergelijk met de westernsport.. waar vierjarigen een stevige reiningproef neerzetten... dan valt me zes jaar nog wel mee. Grand prix vindt ik wat anders.. Net als over 1.80 springen, maar Z blijft toch basissport???

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:19

Over het algemeen vinden mensen die zelf nog niet ver gekomen zijn in de sport Z al heel wat en denken volgens mij daardoor dat het voor een paard erg bezwaarlijk is. Eens hoor, een paard dat nauwelijks talent heeft zou ik ook niet in het Z2 willen zien op die leeftijd, want daar móét te veel aan getrokken zijn in dat geval om dat voor elkaar te krijgen.
Voor een talent met dito ruiter is het een peuleschil.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:35

LDRD schreef:
midgie schreef:

MOET?

En het zal op 18 jaar gerust wel meevallen, gezien de andere paarden die bij ons oud geworden zijn. Knipoog

Ja idd MOET, want een paard zelf bedenkt dat niet, dat doet de ruiter toch?
Zeker zal het paard op dat niveau kunnen lopen als hij daar aanleg voor heeft, maar is het wel verstandig??
Ik vind zelf van niet, ik vind een paard van 6 gewoon te jong, als je bedenkt dat een paard gewoon lichamelijk nog niet af of net af is op 6 jarige leeftijd en moet hij toch al flink werken toch?
Waarom zo jong dan zo hoog lopen, wat is daar het nut van vraag ik me dan af??
Je geeft een kind toch ook de tijd om te groeien en ontwikkelen , waarom een jong paard niet dan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:45

LDRD schreef:
Over het algemeen vinden mensen die zelf nog niet ver gekomen zijn in de sport Z al heel wat en denken volgens mij daardoor dat het voor een paard erg bezwaarlijk is. Eens hoor, een paard dat nauwelijks talent heeft zou ik ook niet in het Z2 willen zien op die leeftijd, want daar móét te veel aan getrokken zijn in dat geval om dat voor elkaar te krijgen.
Voor een talent met dito ruiter is het een peuleschil.

Juist een ruiter met talent zou naar het paard moeten kijken en niet naar wat er zo jong mogelijk al uit te halen valt, wat bereik je daar mee?
Ik ben nooit zo ver gekomen en zal ook nooit zover komen, om de simpelen rede dat ik geen ambities die kant op heb.
Ik zie liever een gewonen recreatie ruiter die heel gevoelig en verfijnt met een paard omgaan dan iemand die zo nodig zo snel mogelijk het Z in wil rijden vaak ten koste van het paard, (Ik zeg niet dat iedereen zo is.) en allerlei hulpmiddelen gebruiken omdat ze het zelf niet op kunnen lossen en geen tijd hebben om een paar maanden langer te trainen.