Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jasmijn78 schreef:@ Bettine: prachtige paarden in jouw profiel! Maar die ene van 16 jaar die nu met pensioen is en ZZ-licht liep; had die niet allang dood moeten zijn met jouw rijstijl?![]()
Storm76 schreef:Yvonnelind schreef:Wat mij opvalt is dat er veel mensen zijn die het acceptabel vinden dat een paard van 15 jaar overlijdt; een mooi leeftijd noede iemand het zelfs... Sorry hoor, een paard van 15 is in de bloei van zijn leven (althans, dat hoort zo te zijn...) Ik vind het ook niet realistisch om te zeggen dat een shetlander of een ander soort pony 30-40 jaar oud kan worden omdat ze sterker zijn.Yvonnelind schreef:Ik kan echt niet jaloers worden op die talenten die met hun 6 jarigen in het Z starten en hun oude,15 jarige paarden naar de slager brengen vanwege bijvoorbeeld 'erfelijke' arthrose e.d. en dan nog durven te zeggen dat het een mooie leeftijd is voor een paard...
OKe, dit heb ik dus blijkbaar gezegt, maar waar in dit topic staat dat mijn paard overleden is aan het gevolg van artrose in zijn benen? Nergens dus. Je moet niet mijn woorden verdraaien.
Je kunt er wel lacherig over doen (ik vind het helemaal niet om te lachen, integendeel), maar ik denk dat het een serieus probleem is dat de gemiddelde leeftijd van het Nederlandse sportpaard zo laag is. Ik vind net als de KNHS en het KWPN dat we dit in de sport en in de fokkerij moeten proberen hier wat aan te doen. Maar blijkbaar zijn bepaalde mensen hier dat niet met mij eens....
Wanted2003 schreef:Die van mij ontwikkeld zich juist heel snel. Hij groeit snel en zijn spieren ontwikkelen goed.
! LDRD schreef:Het ligt niet alleen aan het paard, ook aan de ruiter. Voor de juiste combi is Z2 een eitje.
Wanted2003 schreef:Ubi'dor is idd een voorbeeld van een paard dat snel ging, maar wanneer ik op de OO7-site keek ging die ook bijna ieder weekend weg.

LDRD schreef:Edit: heb het even nagekeken, hij is in zijn carriere 42 keer gestart, waarvan altijd 2x op 1 dag. 21 dagen is hij dus meegeweest in laten we zeggen 3 jaar tijd bijna. Veel?
Urielle schreef:Liever een zesjarige in het Z, dan een zesjarige waar al drie jaar mee in het B gebutst wordt...
jasmijn78 schreef:LDRD schreef:Edit: heb het even nagekeken, hij is in zijn carriere 42 keer gestart, waarvan altijd 2x op 1 dag. 21 dagen is hij dus meegeweest in laten we zeggen 3 jaar tijd bijna. Veel?
Mwa; gemiddeld dus zo'n 7 keer per jaar. Dat is niet echt veel...
.
). 
Wiz is godzijdank een natuurlijke wisselaar. Dus die knop zit er vanaf het begin op 
midgie schreef:Een 6 jarige vind ik veels te jong om al in het Z of hoger te lopen,
Zeker zal het dier het doen,maar juist zulke dieren moet je tegen zichzelf beschermen en vind dat de verantwoording van de eigenaar,
6 jaar zijn ze nog niet eens volgroeit lichamelijk en geestelijk niet, als je een bekijkt dan een paard eigenlijk pas met 18 op hun top zijn.
Ik zou die 6 jarige wel eens willen zien als die 18 is , maar denk dat hij die leeftijd niet eens haalt.
Jammer dat een dier al zo jong zo hoog MOET lopen,
LDRD schreef:midgie schreef:Een 6 jarige vind ik veels te jong om al in het Z of hoger te lopen,
Zeker zal het dier het doen,maar juist zulke dieren moet je tegen zichzelf beschermen en vind dat de verantwoording van de eigenaar,
6 jaar zijn ze nog niet eens volgroeit lichamelijk en geestelijk niet, als je een bekijkt dan een paard eigenlijk pas met 18 op hun top zijn.
Ik zou die 6 jarige wel eens willen zien als die 18 is , maar denk dat hij die leeftijd niet eens haalt.
Jammer dat een dier al zo jong zo hoog MOET lopen,
MOET?
En het zal op 18 jaar gerust wel meevallen, gezien de andere paarden die bij ons oud geworden zijn.
LDRD schreef:Over het algemeen vinden mensen die zelf nog niet ver gekomen zijn in de sport Z al heel wat en denken volgens mij daardoor dat het voor een paard erg bezwaarlijk is. Eens hoor, een paard dat nauwelijks talent heeft zou ik ook niet in het Z2 willen zien op die leeftijd, want daar móét te veel aan getrokken zijn in dat geval om dat voor elkaar te krijgen.
Voor een talent met dito ruiter is het een peuleschil.