paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

als het niet "klikt" met je paard

1. dan verkoop je hem/ haar
67 (32%)
2. ga je ermee aan de slag
127 (61%)
3. weet ik niet
13 (6%)

Totaal aantal stemmen: 207

WinBinChes

Re: paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:16

Pensionnetje schreef:
Hier komt zowieso al een verkeerde vergelijking om de hoek:

Het paard kost GELD dus MOET ik er mijn plezier van hebben.
Een paard kost geld, zeker wanneer hij ziek, zwak en misselijk is.
Hij niet meer geschikt voor het werk is.
Dát weet je ruim van te voren en is iets dat het dier nooit mag worden aangerekend.

Dan komen we terug op het begin van het topic.
Ik heb een paard gekocht (kost geld) dus heb ik het RECHT er mijn lol aan te beleven.
Heb ik die lol niet meer, dan vliegt hij eruit. Het paard is zoals ie is en het was aan jouw een passend dier te vinden.

Dit is in mijn persoonlijke visie onacceptabel. Maar ieder zijn mening. Ik zie het dier als een aanvulling op mijn leven. Ziek zwak of misselijk, hij mag blijven. Tot zijn dood, anders had ik de verantwoording niet aan moeten gaan. Indien dit om diverse redenen (anders dan geen klik of hem zat zijn) niet meer gaat, dan heb ik de verantwoording een blijvend goed en passend huis voor hem te vinden.

Inmiddels staan mn stallen dus vol met opoe's, kinderen en klein kinderen Haha!
Ziek, zwak en misselijk maar ook met wereldkanjers. En ze zijn me allemaal even lief en krijgen evenveel aandacht er respect.

Het is helemaal niet erg dat het geld moet kosten. De merrie waar ik het over heb gehad heeft een peper dure operatie gehad. Dat had ik er allemaal voor over, maar je moet ook eerlijk naar jezelf en het paard zijn. Als het niet klikt is het voor het paard ook niet leuk. Ik vindt je behoorlijk stom als je dan willens en wetens het dier houdt, terwijl hij het op ander plek meer plezier heeft.

Geen lol meer hebben en de klik niet vinden zijn in mijn ogen dan ook 2 verschillende dingen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:18

Marliesje schreef:
Dat is een heel ander verhaal, zolang een dier pijnvrij door kan in een leven waarin hij gelukkig is, dan zou ik hem nooit verkopen of wegdoen.

Maar een paard wat volkomen gezond is en gelukkig zou kunnen zijn bij een ander, die ging bij mij wel.
Beter voor zowel mij als het paard.

ik had het niet beter kunnen verwoorden

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:23

Ikzelf heb mijn paard nou bijna 6 jaar.4 jaar aanmodderen met rijden en gezondheid.Met rijden was de klik er totaal niet maar doordat we al zoveel meegemaakt hadden wilde ik haar niet verkopen.Gezondheid blijft nou nog steeds een probleem maar de klik en band is er nou wel gekomen Lachen Maar ik snap ook dat mensen er niet veel geld aan uit willen geven als het niet 'klikt '

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:24

Pensionnetje schreef:
Strekking is dus dat je moet zoeken naar iets wat jullie beide boeiend houdt.

Dat moet je ook maar net interessant vinden natuurlijk.
Ik ben een dressuurmiep pur sang. Met springen, buitenrijden, vrijheidsdressuur of noem maar op maak je mij echt niet happy. Daar vind ik gewoon niks aan.

Dan kan ik ofwel een onwillig paard met veel moeite en onvrede laten dressuren, ofwel zelf met tegenzin gaan boscrossen, maar imo is het dan een stuk eerlijker tegenover beiden dat het paard uitkomt bij iemand waar hij wel kan doen wat hij graag doet en dat ik mij een paard aanschaf wat zich wel graag uitslooft in de dressuurring.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:27

Urielle schreef:
Pensionnetje schreef:
Strekking is dus dat je moet zoeken naar iets wat jullie beide boeiend houdt.

Dat moet je ook maar net interessant vinden natuurlijk.
Ik ben een dressuurmiep pur sang. Met springen, buitenrijden, vrijheidsdressuur of noem maar op maak je mij echt niet happy. Daar vind ik gewoon niks aan.

Dan kan ik ofwel een onwillig paard met veel moeite en onvrede laten dressuren, ofwel zelf met tegenzin gaan boscrossen, maar imo is het dan een stuk eerlijker tegenover beiden dat het paard uitkomt bij iemand waar hij wel kan doen wat hij graag doet en dat ik mij een paard aanschaf wat zich wel graag uitslooft in de dressuurring.

Des te belangrijker je aankoopkeuze zeer goed te overwegen! Zeker te zijn dat jullie beide lol hebben in datgene wat je wilt gaan doen. Dan voorkom je dat het paard vanwege een ontbrekende klik moeten worden verkocht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:30

Met mijn huidige paard ben ik dan ook hartstikke gek, dat is meer geworden dan ik van hem verwachtte destijds, maar dat was ook maar afwachten met een 2,5-jarige die nog niet onder het zadel is Knipoog

Ik ga er gewoon niet vanuit dat ik de enige goede eigenaar ben op de wereld. Ik denk dat paarden bij andere eigenaars net zo goed verzorgd kunnen worden. Het is echt niet zo dat elk verkocht paard de handel in duikt en van hand tot hand gaat. Uitgezonderd de fokkers onder ons, hebben we allemaal ooit ons paard van iemand gekocht.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:32

Klopt! Maar helaas verdwijnen er nog teveel paarden in de ellende. Als verkoper of eigenaar is het je verantwoording dit te trachten te voorkomen. Maar geld zal altijd een issue blijven.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:38

Ik denk dat het eigenlijk wel spreekt voor een paardeneigenaar als deze evt. durft te overwegen of zijn paard bij een andere eigenaar niet beter op zijn plek is.. Lachen

Uiteraard heb je dan wel als verkoper de consequentie te nemen om ook echt naar een beter passend huis te zoeken. Dat si heel wat anders dan verkopen, zodat je het paard maar kwijt bent..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:43

Ik vindt het belangrijk dat ze een goed tehuis krijgen. Dat ik wat verkoop betekent niet dat ik harteloos. 1 paard heeft een wereld plek gekregen. Echt helemaal super. Daar wil iedereen zijn paard wel heen verkopen. Echt helemaal top!

De merrie is bij een fanatiekere wedstrijd ruiter terecht gekomen. ook helemaal super. Merrie heeft echt haar plekje daar. De eerste week al hinnekte ze naar de nieuwe baas als die de stal in kwam. Wat ze nog nooit bij mij heeft gedaan.

Een goed tehuis is erg belangrijk voor mij. Ik heb wel eens nee tegen een bod gezegt, puur omdat het niet paste kwa combinatie. Voor datzelfde bod is het paard later wel weggegaan. Dat was een passende combinatie. Maar ik ben geen handelaar en ik kan me dat ook veroorloven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:44

Och, daar ben ik niet zo fijngevoelig in. Ik weet meerdere mensen die maanden aan het zoeken zijn geweest naar een goed adres.. en dan was het paard daarvandaan een paar maanden later weer verkocht.

Mijn vos is naar recreanten gegaan die ik verder niet kende, en naar zeggen vallen ze er elke week minstens drie keer af, maar ze zijn er hartstikke gek mee en die blijft daar ook gewoon.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:45

Hahahahaha!!! Het siert ze!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:46

Ik heb gewoon geluk gehad, maar als ik ongelukken voorzie, gaan ze bij niet weg.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:58

Het valt mij ook steeds meer op dat mensen hun paarden snel wegdoen omdat er de zogenaamde klik niet is.
Ik heb heel veel problemen ondervonden met mijn jonge merrie en heb na twee jaar aanmodderen (door geen ervaring met veulens) inderdaad ook gedacht of het niet beter was om haar in te ruilen.
Door goede begeleiding en hulp heb ik mijn paard beter kunnen begrijpen en zijn we langzaam aan naar elkaar toe gegroeid.
Net zoals @Silence met het gevolg dat we eigenlijk de beste paarden hebben die we ons kunnen bedenken.
Misschien ligt het er wel aan wat je met je paard wilt en hoeverre je zelf openstaat aan de evt veranderingen toe te passen en hoeveel tijd dat nodig heeft.
Persoonlijk ben ik er voor om toch dmv begeleiding een betere band te krijgen met je paard.
Want ik ben ervan overtuigt dat je tenslotte toch een band kan creëren.
Zowel rijtechnish als in de omgang.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:06

ik denk er ook zo over, als de klik er niet is, waarom houden?
ik heb zelf als 13 jarige een pony in de schoot geworpen gekregen waar de klik er niet bij was ( oude pony van mijn zus die een paard kreeg, dus de pony schoof door naar mij)
En na 2 jaar was het al zover dat ik wilde stoppen met de sport omdat ik een hekel kreeg aan de pony omdat de pony niet voldeed aan mijn wensen.
is het dan eerlijk om dat beestje dan te houden alleen omdat verkopen zo vreselijk is?
Toen ik mijn nieuwe rijdier kreeg merkte ik pas die wereld van verschil en kreeg ik er weer plezier in.

vandaar dat ik er inderdaad makkelijk over denk, geen klik, weg ermee.
zo ook pas geleden met een rijpony van een goede kennis van mij die bij mij thuis stond. pony bleek totaal niet te passen bij de ruiter qua kunnen ( kwam van een handelaar vandaan, dus geen verleden bekend)
dus die is na 6 weken ook verkocht. beter doen als je er nog geen band mee hebt, dan dat je er zo aan gehecht bent dat je hem maar uit pure ellende aanhoud en dus een hekel kan krijgen aan de pony.
niet leuk voor jezelf,maar al helemaal niet voor de pony. die is dan beter af bij een familie waarbij het wel klikt Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:36

blensink schreef:
Het valt mij ook steeds meer op dat mensen hun paarden snel wegdoen omdat er de zogenaamde klik niet is.
Ik heb heel veel problemen ondervonden met mijn jonge merrie en heb na twee jaar aanmodderen (door geen ervaring met veulens) inderdaad ook gedacht of het niet beter was om haar in te ruilen

In dit geval dacht jij dus ook meer aan te kunnen dan eigenlijk het geval was. imo niet eerlijk voor het paard. Jij moest leren en het paard moet dat "ondergaan".
Ben overgens blij dat het na zo lang wel is gelukt OK dan! ,
maar het had ook niet kunnen lukken en dan had het paard een slechte opvoeding gehad. Een moeilijk paard is nou eenmaal niet erg gevraagd op de markt, maar wanneer de prijs laag is willen mensen het wel weer PROBEREN. Een paard met en goede opvoeding heeft imo betere KANSEN.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:55

Ik zit momenteel met dat dilemma. Het is een moeilijk punt. Natuurlijk geef je niet meteen op, en ga je alles proberen, maar waar leg je de grens? Het is een behoorlijk duur grapje weer iedere maand, en dan wil je wel met plezier naar je paard toe gaan. Momenteel ga ik niet met plezier naar Josie. Sterker nog, ik ben 's middags al zenuwachtig dat ik 's avonds moet gaan rijden. Maar opgeven hoort ook niet bij mij, dus ik ga maar door.

En aan de andere kant denk ik: als ik straks een jaar verder ben lach ik misschien om deze twijfel. Dan ben ik waarschijnlijk dolblij dat ik haar 'toen' niet weggedaan heb.

Wanneer weet je: nu heb ik genoeg geprobeerd, en nu vind ik het écht niet meer leuk?

Ik kan nog niet opgeven vind ik zelf, ze is pas vanaf half september onder zadel, en ik rij haar nu zelf sinds november. Ik vraag me wel af of zij het juiste paard voor mij is. Ze is zó'n drammer, koppig, en nergens van onder de indruk. Als ze iets niet wilt, dan wilt ze het ook niet. Dat is voor mij gewoon heel moeilijk.

Als ik dan zo'n paardje hier op bokt zie staan als bijv tinker Spice Girl, dan denk ik: dát zou nou een paardje voor mij zijn. Daar zou ik lekker mee naar buiten kunnen, fijn mee aan de slag gaan zonder bang te zijn en dan zou ik me 's middags kunnen verheugen, ja straks mag ik weer naar haar toe!

Maarja... verkopen is zo'n grote stap, je hebt toch je verantwoordelijkheid naar het dier, en verder is Jo gewoon wel echt een kanjerpaard. Zo lief en grappig. Ze komt uit de wei op een drafje naar me toe met de oortjes vooruit, dan smelt je toch gewoon?

Dus nouja, ik kan me goed voorstellen dat een paard om die reden verkocht wordt, maar ik vind wel dat je het altijd de tijd voor verbetering moet geven.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:59

superwoman schreef:
In dit geval dacht jij dus ook meer aan te kunnen dan eigenlijk het geval was. imo niet eerlijk voor het paard. Jij moest leren en het paard moet dat "ondergaan".
Ben overgens blij dat het na zo lang wel is gelukt OK dan! ,
maar het had ook niet kunnen lukken en dan had het paard een slechte opvoeding gehad. Een moeilijk paard is nou eenmaal niet erg gevraagd op de markt, maar wanneer de prijs laag is willen mensen het wel weer PROBEREN. Een paard met en goede opvoeding heeft imo betere KANSEN.

Het was denk ik persoonlijk erger geweest als ik haar verkocht had en wederom in verschillende handen terecht was gekomen.
Netzo als haar vorige twee eigenaren die ook geen raad met dit paard wisten.
Nu was dit uitgesloten geweest want we hadden haar gewoon losgegooid in de Pyreneën.
Flash heeft niet zoveel last gehad gedurende haar jonge jaren, wij meer denk ik tot het gevolg zelfs dat ik bang werd voor paarden.
We hebben samen heel veel geleerd en denk dat dat juist nu onze band hechter maakt.
Als ik van te voren geweten had dat er zo´n verschil is tussen paarden en veulens had ik er nooit aan begonnen inderdaad.
Nu achteraf gezien ben ik blij heb zoveel meer geleerd en nogmaals mijn paard heeft er niet heel veel last van gehad ze heeft lekker kunnen genieten van weinig getut aan haar lijf in haar jonge jaren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:02

ten erste ga je igenlijk op zoek naar een paard waar het mee klikt blijkt het toch niet te klikken heb je geen leuke hobby (want dat blijft het toch) en ben ik genoodzaakt het paard te berkopen. Waarom moeilijk doen als het nooit bij elkaar past

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:07

Ik denk wel dat paarden soms verkocht worden onder het mom van het klikt niet als het een tijdje minder lekker gaat op rijtechnisch gebied. In plaats er extra aan te gaan trainen en eerst een stapje terug te doen op rijtechnisch gebied willen mensen vaker zo snel mogelijk presteren. Dat gaat nu eenmaal niet. Met paarden kom je altijd een moment tegen dat je denkt, het wil niet meer zo.
Als je dan geen stapje terug kan doen om het probleem op te lossen, dan wordt het een gevecht en dan klikt het inderdaad niet meer zo.

Eindeloos aan blijven tobben omdat je niet wil opgeven terwijl je er echt niets mee hebt vind ik weer wat anders.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:17

Dipjes heeft iedereen, maar als je elke dip je paard verkoopt is niet helemaal zuiver.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 14:26

WinBinChes schreef:
Dipjes heeft iedereen, maar als je elke dip je paard verkoopt is niet helemaal zuiver.

Maar dat is ook wat naar mijn mening teveel gebeurd!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:39

kasparonda schreef:
WinBinChes schreef:

Maar dat is ook wat naar mijn mening teveel gebeurd!

Daar merk ik in mijn omgeving gelukkig niets van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:26

raket schreef:
Ik denk wel dat paarden soms verkocht worden onder het mom van het klikt niet als het een tijdje minder lekker gaat op rijtechnisch gebied. In plaats er extra aan te gaan trainen en eerst een stapje terug te doen op rijtechnisch gebied willen mensen vaker zo snel mogelijk presteren.

mijn ervaring is meer in de trant van "ik zou graag zonder problemen en uurtje willen tuffen ipv elke x moeten vechten" (ivm communicatie stoornis en of te weinig erarings).

Zoals jij het aangeeft lijkt me dat niet logisch, want opnieuw beginnen met een ander paard neemt meer tijd in beslag.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:11

Het is ook niet logisch en zou ook niet mijn manier zijn, maar sommige mensen zoeken de fouten bij het paard en niet bij hun zelf, Dan is het du geen goed paard of in een iets beter geval is er geen klik.
Maar ipv te trainen om de problemen weg te krijgen doen mensen hun paard wel eens weg. Ommet een volgend paard tegen hetzelfde aan te lopen.

Absoluut niet mijn idee van omgang met paarden hoor. Als het overigens echt niet klikt ben je beide beter af om het paard weg te doen denk ik.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:09

Ik heb mijn oudste merrie nu 6 jaar en moet zeggen dat het 4 jaar drama is geweest. Volgens mij kwam ik dagelijks jankend thuis dat het zo'n rotbok was Clown Het was ook een misbaksel de eerste jaren maar goed de jaren daarvoor heeft ze geen makkelijk leven gehad. Logisch dat ze niet direct met de billen bloot gaat. Ik vind wel dat mensen te snel opgeven, ik heb het vaak genoeg gedacht om haar te verkopen maar vond dat ten opzichte van haar niet fair. Ik ben nu blij dat ik het niet gedaan heb, ik heb er een toppertje aan over gehouden!