Takt in draf: bestaat dat wel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

reinandje

Re: Takt in draf: bestaat dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:55

oke dankje wil je die van melvira er ook opzetten alvast bedankt
ik krijg het echt niet voor elkaar haha

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:57

sorry ik zag dat je dat al gedaan had haha
nou mensen brand los over mijn paarden!!!!
de zwarte en de witte

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:05

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:29

Goofy44 schreef:
Reinandje vraagt:
Kan iemand mij dan vertellen wat er goed is aan de draf en wat niet ?
Het gaat om het zwarte en het witte paard

De schimmel: (wit)

foto1:
Afbeelding

foto2: verwijderd

foto3:
Afbeelding

foto4:
Afbeelding

Zo dan.

wat vinden jullie van deze draf!!!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 22:10

Zeg een beetje rustig mag ook wel... Dit is vooral een topic om het bestaan en het hoe van tact in alle niveaus van africhting te bespreken. Fototaxaties zijn mss nuttiger in het topic van voorbeelden van paarden die goed over de rug lopen Lachen

Bij Branderup vind ik de uitgestrekte draf er goed uitzien, maar de rest: dat paard lijkt zijn rug weg te steken toch?

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:21

rustig???? ik ben rustig het ging er alleen maar om dat ik de fotos niet kon plaatsen!!!
en het gaat toch over de tact van de draf nou op deze foto's draven de paarden en ik wilde de meinig weten over de TACT dus geen taxatie van het paard Tong uitsteken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:54

Don_Marcello schreef:
In galop is het lastiger te zien. Overigens is discutabel of sterk verzameldegalop nog wel 3 takt zou moeten zijn. Bij sterke verzameling en veel oprichting, zoals je vooral bij barokke paarden kunt zien, komt het achterbeen eerder op de grond dan het voorbeen. (ik bedoel dan het diagonale voorbeen dat bij in 3 takt galop gelijktijdig zou landen) De 4 takt galop werd "vroeger" niet persé als fout gezien.

Dan is er ook nog een twee-takt galop, de terre-a-terre.
Terre-a-terre wordt in de sport nooit gevraagd. De neiging naar 4-takt in zeer verzamelde galop (bijv in pirouette) is er wel, maar dat is alleen goed te zien op vertraagde beelden. Als ie met het blote oog zondermeer te herkennen is, die 4-takt, dan is het niet in orde .

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:55

Je plaatst je foto's net hetzelfde hier als dat je dat in je profiel doet.
En met rustig bedoeld poes volgens mij dat je even geduld moet hebben voor ze iets zeggen over jouw paarden. De bedoeling van dit topic is dan ook dat je zelf er iets over zegt en niet enkel even foto's komt posten en zelf geen andere inbreng hebt. Dan start je beter een topic op waar dat wel de bedoeling is.
Ikzelf kan niet goed afleiden uit jouw foto's of jouw paarden een goede takt hebben, aangezien de uitgestrekte draf net tijdens het zweefmoment is en de andere foto's zijn een gewone draf waar ik niet direct iets mis aan zie, gewoon een nette draf.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:29

Om maar even een hoog voorbeeldje in te werpen Knipoog
Anky met Bonfire...
Afbeelding
Afbeelding
Vind dit op zich een mooie draf, al komt het voorbeen veel verder uit dan achter, maar achter blijft wel goed aan de grond.
Het show-element blijft natuurlijk meewegen Haha!

Maar ook deze combi blijft niet altijd geheel in tact Knipoog
Afbeelding

Salinero geeft zijn voorbeen helemaal een gooi, over het algemeen blijft de achterhand er wel goed bij...
Afbeelding

Maar ook deze combi blijft niet geheel foutloos bij de echte 'zwevende' uitgestrekte draf
Afbeelding

Ben benieuwd of we foto's gaan vinden van een echte spectaculair naar voren gereden, correcte draf Knipoog
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 24-01-08 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:32

En die weg gedrukte rug en dat achterbeen dat er achteraan hobbelt dat is oke?

Ik heb van Anky mooiere foto's gezien...hier staan de benen dan wel op de gron..maar zie de rest van het plaatje niet graag.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:38

daarom zette ik er ook bij dat deze combi niet geheel in tact blijft... qua beenwerk is het wel ok, niet kijkend naar het achterbeen...
Maar de rug e.d. blijft niet goed Scheve mond
Daarom ook mijn vraag òf we een goede foto zullen vinden van een correcte draf Knipoog

Blijf het moeilijk vinden om een echte goede te vinden...
wat vinden jullie van dit Jazz voorbeeldje?
Afbeelding

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:45

QQQQ schreef:
wordt in de sport nooit gevraagd.

Is de sport dan zaligmakend? Het topic is takt in draf en of dat nog betaat, niet of een takmatige draf in de sport nog bestaat.

En sterk verzamelde, krachtige galop wordt bij veel iberische paarden van nature 4 takt. In de sport is dat niet gevraagd maar daarom is het nog niet fout! In oudere literatuur is het gewoon beschreven als een vorm van galop. Net als terre a terre en levade. Soms zie dat ook bij sportpaarden uit verzet (ik heb pas nog een manege paardje een capriool onder de ruiter zien uitvoeren!) in de klassieke dressuur zijn dat gewone oefeningen en worden ze gecontroleerd en op de hulpen uitgevoerd.

c_alsemgeest schreef:

was al genoemd in dit forum, maar hier de bedoelde foto:
Afbeelding

In het "systeem" van Bent, (de Academesche rijkuntst) komt dit in de opleiding trouwens pas erg laat. We leren de paarden eerst correct verzamelen tot in de piaffe, dan weer stuwing toevoegen (maar naar beneden gericht, het paard duwd zich van de grond omhoog: Passage) en pas daarna ga je de stuwkracht naar achteren richten en onstaat de uitgestrekte draf.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:03

Izzy19 schreef:
Je plaatst je foto's net hetzelfde hier als dat je dat in je profiel doet.
En met rustig bedoeld poes volgens mij dat je even geduld moet hebben voor ze iets zeggen over jouw paarden. De bedoeling van dit topic is dan ook dat je zelf er iets over zegt en niet enkel even foto's komt posten en zelf geen andere inbreng hebt. Dan start je beter een topic op waar dat wel de bedoeling is.
Ikzelf kan niet goed afleiden uit jouw foto's of jouw paarden een goede takt hebben, aangezien de uitgestrekte draf net tijdens het zweefmoment is en de andere foto's zijn een gewone draf waar ik niet direct iets mis aan zie, gewoon een nette draf.

hahah dat is het probleem ook ik heb mijn fotos niet zelf in mijn profiel gezet dat heeft iemand anders gedaan!!!
en in iedergeval bedankt voor je aanmerkingen op deze draf.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:09

Don_Marcello schreef:
c_alsemgeest schreef:

was al genoemd in dit forum, maar hier de bedoelde foto:
Afbeelding

In het "systeem" van Bent, (de Academesche rijkuntst) komt dit in de opleiding trouwens pas erg laat. We leren de paarden eerst correct verzamelen tot in de piaffe, dan weer stuwing toevoegen (maar naar beneden gericht, het paard duwd zich van de grond omhoog: Passage) en pas daarna ga je de stuwkracht naar achteren richten en onstaat de uitgestrekte draf.

Klopt, had de foto van Branderup al gezien Knipoog
Maar bijvoorbeeld via google is het moeilijk zomaar een goede foto te vinden, althans een goede draf Knipoog
9 van de 10 foto's bevatten tactfouten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:43

Maar eigenlijk is dat wel triest vind ik.
Vooral in de top. Dat zou het voorbeeld moeten zijn van hoe het moet. Waar wij als basis ruitertjes naartoe willen steven.

En nog triester, ze krijgen er goede punten mee...

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:43

Dat je weinig goede foto's ziet is ook omdat de meeste draffoto's die door professionele fotografen worden gemaakt, bijna altijd van de midden- of uitgestgrekte draf zijn (of van de appuyementen). Foto's in een gewone arbeidsdraf verkopen nou eenmaal niet.
In die middendraf of uitgestrekte draf vraag je het uiterste van je paard want dat scoort. Ook als je dus eigenlijk overvraagt en taktfouten onstaan. In een normale arbeidsdraf zal je minder taktfouten zien, maar de fotos zijn niet spectulair en worden dus nauwelijks geplaatst. Ook ik doe daaraan mee, op www.paardenfoto.nl zal je tussen de seres die ik heb gemaakt maar weinig gewone draf foto's vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:35

mee eens Ja
Maar dat je bijv in de Z in de uitgestrekte draf taktfouten ziet dan kun je nog zeggen, dat is basissport.
Maar de GP, dat zijn de beste van de beste, daar mag je toch verwachten dat ook het uiterste daar goed kan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:28

Maar, als men in de barokke dressuur een 4tactgalop geen tactfout vindt maar een logisch gevolg van verzameling... is de draf die we hier dan zien ook niet zo'n onvermijdelijk gevolg?

Marcello: ik vond het paard van branderup aar ook niet volledig over de rug gaan eigenlijk, voor zover ik van die ene foto zie?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:09

poes schreef:
Maar, als men in de barokke dressuur een 4tactgalop geen tactfout vindt maar een logisch gevolg van verzameling... is de draf die we hier dan zien ook niet zo'n onvermijdelijk gevolg?

Nee, draf blijft een zuivere twee takt (althans dat zou moeten)

poes schreef:
Marcello: ik vond het paard van branderup aar ook niet volledig over de rug gaan eigenlijk, voor zover ik van die ene foto zie?

Is dat omdat je inmiddels zo gewend bent aan paarden die te diep lopen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 17:13

Mss wel Lachen Maar ik heb het idee dat zijn rug niet helemaal draagt ahw? Achter het zadel lijkt die wat in te zakken zeg maar?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:20

Citaat:
wat vinden jullie van dit Jazz voorbeeldje?
Afbeelding

Dit is een schoolvoorbeeld van een goed slecht voorbeeld.

Kijk je naar het diagonale benenpaar dat ondersteunt, dan zie je dat RA volledig uitgestrekt, met de toon omlaag nog grondcontact heeft, echter de massa van het paard wordt gedragen op een volledig gestrekt ondersteunend LV been.

Kijk je naar het diagonale benenpaar dat naar voren gebracht wordt, de benen bewegen niet paarsgewijs synchroon, de bewegingsafwikkeling van LA is niet correct.

Daarbij komt bij dit paard op die manier ook niet echt met de benen van de grond om de goede bewegingsafwikkeling mogelijk te maken.

Het RV been van die diagonaal beweegt, fraaier zoals het hoort en ook de hoogteverhoudingen van de hoef tov grond is hier correct. Bij LA is dat niet correct. Ik denk niet dat dit een slecht paard is, integendeel. Het weerspiegelt hoe het paard getraind en gereden wordt. Dat zie je heel duidelijk in de gangen en bewegingsafwikkeling.

Harmonische spierontwikkeling door het paardenlijf, heeft harmonische gangen en bewegingsafwikkeling tot gevolg, dus zuivere gangen en bewegingen. Met het moderne los- en soepelmaak werk ontwikkel je de spieren op een hele andere manier. Die spierontwikkeling is vaak gebaseerd op hoe we het plaatje graag willen hebben, dat is heel wat anders harmonische ontwikkeling. Het gevolg is per definitie: onzuivere gangen en bewegingsafwikkeling. We rijden het er zelf in.

Aan de gang en de bewegingen van een paard herken je hoe een paard getraind en gereden wordt....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:43

Citaat:
foto4:
Afbeelding

wat vinden jullie van deze draf ?

1/. RV been zwaait omhoog, de hoef beweegt nog door omhoog, je kan onder de hoef kijken. Dat is in elke gang een fout in de bewegingsafwikkeling. Dit zie je tegenwoordig vaak, maar bij een goed harmonisch bewegend paard hoort dit niet voor te komen. Dit komt waarschijnlijk niet vanuit het paard zelf, maar door meer door de manier van trainen en rijden.
2/. het diagonale LA been heeft contact met de grond via de toon van de hoef. Het LA been landt eerder dan het RV been van het gekoppelde diagonale benenpaar
3/. het LA been en LV been zitten elkaar in de weg bij de afwikkeling van de beweging. Het LV been hoort te vluchten voor het LA been, zoals het hoort. Het LV been is een fraktie te laat weg van de grond, het paard gaat op voorhand.
4/. Het RA been is verder van de grond dan het LV been (het paard gaat op de voorhand).
5/. het paard gaat niet in het rijkunstige evenwicht dat nodig is voor uitgestrekte draf
6/. het paard gaat niet in balans
7/. het paard gaat niet tactmatig

Dat wat het paard zelf kan aanbieden, wordt niet ten volle benut. Dit komt door de manier van trainen en rijden. Mogelijk is dat om andere redenen nodig om tot het beste resultaat te komen.
Ik denk dat het paard zelf, beter kan bewegen.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:55

ik ben het helemaal met je eens het is ook een kwestie van haar achterhand het is een tuigpaard en ze heeft inderdaad moeite om te zakken achter dus van daar ook op de voorhand

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:03

Het waarschijnlijk zeker zo dat een paard misschien niet de ideale bouw heeft oid, maar met de manier van trainen en rijden kan je toch beter kijken naar wat je als ruiter zelf op het paard aan het doen bent.
Een paard beweegt namelijk prima zonder een ruiter op zijn rug! Dat het paard dus zo gaat lopen als op het plaatje heeft dus niks te maken met de bouw, of dat het paard moeite daarmee zou kunnen hebben. Ik denk dat je eerder als ruiter moet zeggen: ik zit te veel te hangen in mijn rug en aan de teugels en breng hierdoor mijn paard uit zijn balans oid.
Of in het plaatje van Jazz zoiets van: "ik span te veel mijn buikspieren aan, zit te veel in flexie met spanning in mijn bovenlijf waardoor ik hem te veel begrens en hinder in zijn beweging oid.
Ik roep nu wat, maar ik zie te veel dat ruiters zelf totaal niet goed zitten: niet soepel in hun lijf zijn, niet in balans, niet stabiel zitten, niet recht zijn, en niet taktmatisch kunnen meebewegen! Hoe kan je dan dit aan je paard vragen als je er bovenop zit en steeds zijn houding en beweging aan het verstoren bent??

Een ander geval vind ik dus personen die wel super gecoördineerd en soepel zijn e.d. maar door training en manier van rijden (bijna letterlijk) taktfouten vragen te maken aan hun paard omdat ze hier hoog op scoren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:23

Ik heb met verschillende tuigpaarden dressuur gereden. De mooiste periode met die dieren was, zeker als ze lang en vaak in het tuig gelopen hadden, zo een paard om te scholen (vaak ervaren als ombouwen) naar dressuur.

Een tuigpaard gebruikt het lijf van origine anders, ook zonder de ruiter op de rug, de gangen hebben ook vaak expressie die er door fokken en/of training in is gekomen. Die gangen zijn anders als dan de gangen zoals je die bij een dressuurpaard wilt hebben, maar je kan er als dressuurruiter wel gebruik van maken en er je voordeel mee doen.

Een tuigpaard zal de neiging hebben om meer te stuwen. Je ziet het ook aan de plek waar het achterbeen onder het lijf geplaatst wordt. Bij een goed getraind en gereden paard komt de hoef van het achterbeen voor het SI gewricht, dus meer naar de rug toe en minimaal voor de plek waar het bekken aan de lendewervels vastzitten. Daarbij moet het bekken correct gekanteld kunnen worden en dat wordt in grote mate bepaald door de grootte en ligging van het kruisbeen en de plek waar het dijbeen aan het bekken zit.

Een tuigpaard heeft vaak expressie in het voorbeen en die wordt op een andere manier verkregen dan de manier waarop je met moderne dressuur een gestrekt voorbeen forceert om te punten. Naar mijn mening kan als expressie punten oplevert een ruiter met een tuigpaard daar gebruik van maken. Het gaat om de juiste en gevraagde expressie. Je kan expressie forceren door trainen op de manier zoals dat nu vaak gedaan wordt, je kan als dat past in de training ook de sterke punten van het tuigpaard meepakken voor dressuur.

Bij een uitgestrekte draf dekt het paard per pas meer grond en beweegt dichter bij de grond met het hele lijf. Het is dan vaak veel moeilijker om een paard met meer grond dekking verzameld te laten gaan, maar dat is de kunst van een goede uitgestrekte draf. Toch verzameling houden, terwijl het profiel of frame verlengt. Het paard kan en mag dus wat gaan zitten. Voor het ene paard is dat gemakkelijk of moeilijker dan het andere paard. Ook de hele spieropbouw en de ontwikkeling rond de rug wordt hiermede door beinvloed. En dat werkt nog meer mee naar voren (schouders).

Als iemand Z kan rijden met dit paard, dan ben je beslist geen slechte ruiter.
Het is een fantastische uitdaging om dat te kunnen realiseren.