Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:43

miisshOrse schreef:
Mijn hengstveulen steigerde expres naar iedereen en probeerde daarbij met zijn voorbenen iedereen te slaan( keer op keer), waardoor hij niet meer op zijn stal kon blijven staan, niemand durfde er nog mee te lopen.
Nouja, wie niet luisteren wil moet maar voelen, zo gaat het ook in een kudde.
Na een paar , 'corrigeerende tikken' is hij ermee gestopt. paarden die opzettelijk vals doen krijgen van mij een ouderwets pak rammel!

Paarden zijn niet zomaar expres vals tegen mensen. Dan is er al ergens iets goed fout gegaan. Naar mijn mening is een pak rammel dan ook wel het laatste wat dan nodig is.
Maar goed.. Ik krijg dan ook vaak de stempel 'natural' opgedrukt!

Ik begrijp overigens niet waarom 'streng' met 'slaan' word verbonden. Anderen vinden mij altijd ontzettend streng, mijn paard mag vrijwel niets (wat ik dan weer onzin vind maar zo word het gezien) maar 'een pak rammel' geef ik nooit. En, met alle respect, vrijwel altijd als ik zie gebeuren dat een paard geslagen word is het volkomen onterecht, de fout van de mens én begrijpt het paard er geen zak van.

Als je paard bijt en je geeft onmiddelijk een knijp terug dan kan ik daar inkomen, maar bv een zweepslag als het paard z'n achterbeen niet goed onderzet?! Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:44

ik ben geen natural, ik ben geen normal, ik ben gewoon mezelf.
Vorige week kreeg mijn paard ineens dr gekke 5 minuten terwijl ik erop zat. Oortjes naar voren, ze hinnikt, en ze raced huppelend (vind zij bokken Knipoog ) weg..
Moet ik dat dan afstraffen? Omdat ze toevallig vrolijk is? Neuh, heb dr gewoon voorwaarts gereden, op mijn commando terug genomen, en verder gegaan waar ik mee bezig was....
Nadya: Ik doe geen NH (niet bewust tenminste) en zolang mijn paarden nog vrijwillig doen (VD) wat ik van de vraag, opzij springen als ze schrikken ipv op mij, en zo kan ik nog wel meer dingen verzinnen, zit het wel goed.
En tja, dan bijt ze een keer, dan krijgt ze op dr flikker, en dan is het klaar

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:47

Helemaal met je eens, Dani62. Ik zie ook 9 van de 10x dat de ruiter onterecht straft. Meestal omdat ze zelf niet duidelijk zijn, maar ooooh, wat zijn ze overtuigd van hun gelijk. En wat ik ook zo erg vind is dat ze vaak te laat reageren. Vallen ze er af, pakken ze daarna hun paard en gaan ze vervolgens meppen. Het dier kan allang het verband niet meer leggen.
Verwarring alom bij zo'n paard en dan vinden ze het gek dat het dier in protest gaat of zich compleet afsluit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:51

maar is het niet zo dat je zulkes altijd houdt? Ik heb een keer een paard afgebeuld zien worden bij de trailer omdat hij toevallig geen premie kreeg.... tja....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:52

Stef, ik ben (zoals je wel weet, volgens mij Knipoog ) redelijk natural (volgens bokt, he, hier kreeg ik dat stempel en ik kan ermee leven, hoor Haha! ) EN mezelf. Nee, ik vind ook niet dat je vrolijkheid af moet straffen, verre van. Gewoon even laten gaan, zolang je het maar onder controle hebt en zo niet dan heb je het toch prima opgelost zo? Lachen

Als een paard mij bijt (die van mijzelf bijt nooit), reageer ik ook, het zij met een tik, een kneepje, maar meestal ben ik het voor, moet ik eerlijk zeggen. Maar ik ben in de dagelijkse omgang met paarden erg gefocussed op lichaamstaal en paarden geven ALTIJD meerdere signalen van tevoren. Maar er zijn maar weinig mensen die zich daar bewust van zijn.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:53

ik sla eigenlijk nooit Lachen
heb mijn pony één keer een schop gegeven, maar dit was toen hij nog hengst was (en erg vervelend Nagelbijten / Gniffelen) en mij voor de zo veelste keer aanviel terwijl ik door het land liep... stem werkte de laatste keren ook niet, dus voordat hij boven op mij kon springen heb ik hem een schop gegeven. daarna is hij nooit meer bovenop mij gesprongen maar liep hij altijd braaf en rustig naar mij toe.
en ik heb hem nu ook laten helpen.
dus nu is hij zo mak als een lammetje Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:54

stef schreef:
maar is het niet zo dat je zulkes altijd houdt? Ik heb een keer een paard afgebeuld zien worden bij de trailer omdat hij toevallig geen premie kreeg.... tja....

Ik zie het continu om me heen. In dit dorp barst het van de maneges en stallingen, waar ik veel kom en ik zie mensen zo verkeerd straffen. Vinden ze het gek dat ze op een gegeven moment problemen met hun paard krijgen. Vind ik niet, ik snap die paarden wel. Ik snap die mensen niet. Op de gemiddelde manege leer je al niet goed straffen. Men schreeuwt naar de leerlingen 'jij bent de baas, geef hem een tik' en dan is het al te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:55

Het heeft niks met durven te maken, ook niet met het feit dat de meeste dingen die ik doe als 'natural' bestempeld worden, maar wel met het feit dat ik er niet in geloof dat welk paard ook zomaar gemeen of vervelend is. Ik geef nooit een paard een pak rammel. Als er iets verkeerd gaat ben ik degene die iets verkeerd doet, of het nou onder het zadel is of tijdens de omgang.

Ik ben consequent, maar daar vallen slaan, schoppen, knijpen, prikken, porren en trekken niet onder voor mij.

Steph1989

Nadya schreef:
Ik sla mijn kind nooit, omdat ik daar niet in geloof (er zijn ook bij kinderen andere manieren om te corrigeren Knipoog , als je maar consequent bent, maar dit is de discussie niet). Wat mij altijd opvalt is dat het op bokt altijd dezelfden zijn met een paard met bepaald lastig gedrag (bijten, trappen, drammen, erover heen walsen).

Hoe zou dat komen, vraag ik mij dan af??? Haha!
Als je kijkt naar de spiegelingstheorie..... Haha!

Hier heb je compleet gelijk in, ik dacht dat het over "klieren onder het rijden" ed zou gaan, maar ik lees meer dingen zoals slaan, bijten, omverlopen Verward ik ben absoluut geen natural of wat dan ook, maar mijn paarden doen dit ook niet hoor !!
En dat de paarden van veel bokkers dit dan blijkbaar doen, ligt volgens mij ook niet aan het feit dat ze wel of geen natural zijn, maar wel aan het feit dat ze te soft zijn, en het paard niet meer bekijken zoals wat het is: een dier !! en geen vriendin of wat dan ook ?!
of zie ik dat verkeerd ?

(en met niet-soft zijn bedoel ik ook niet dat je hem moet afslagen, maar k'bedoel er eigenlijk mee, gewoon erg consequent zijn, en het ding behandelen naar wat het is ! een dier !)

Djoena

Nadya schreef:
stef schreef:

Ik zie het continu om me heen. In dit dorp barst het van de maneges en stallingen, waar ik veel kom en ik zie mensen zo verkeerd straffen. Vinden ze het gek dat ze op een gegeven moment problemen met hun paard krijgen. Vind ik niet, ik snap die paarden wel. Ik snap die mensen niet. Op de gemiddelde manege leer je al niet goed straffen. Men schreeuwt naar de leerlingen 'jij bent de baas, geef hem een tik' en dan is het al te laat.

ja idd! *krijgt een flashback van vroegâh......*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:56

die signalen kan ik lekker zien als ik met mn rug naar dr hoofd, voorovergebogen dr hoeven sta te doen Knipoog
Daarbij verwacht je het niet omdat ze het nog nooit gedaan heeft. En daarbij, signalen zoveel ze wil, er wordt gewoon niet gebeten of geschopt of gesteigerd (dat laatste dan weer tenzij ik het zeg Knipoog )

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:57

Hehe, ben het helemaal eens met de TS!
Mijn pony is bang voor de zweep(Op transport naar NL veel geslagen Ach gut ), dus die gebruik ik weinig (alleen bij springen, of moet ze nou echt vervelend worden krijgt ze uiteraard wel een tik.)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:58

Ben het volledig eens met Nadya.

En met Arabesk eens, fase 4 is ook wel erg duidelijk voor een paard hoor! Maar zomaar een paard slaan, nee echt niet.
Heb het idee dat sommige mensen zich wel eens wat meer kunnen verdiepen in NH methodes en lichaamstaal/kuddegedrag.

NH soft? Nee echt niet, consequent en duidelijk voor je paard ten alle tijde. Maar toch wederzijds respect.
Denk dat je een beetje te laat bent als je het zo ver laat komen dat je het alleen met slaan nog op moet/kan lossen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:59

Pas maar op, RedPassion, want ze noemen je meteen een watje, als je zegt dat je zo natuurlijk met je paard om kan gaan, dat het niet eens nodig is om te slaan.
Wat ik ook denk is dat deze mensen die dat wel doen, nooit echt goed en jarenlang naar hechte kuddes gekeken hebben.
En begrijp me niet verkeerd, ik heb het over HECHTE kuddes, wat de combinatie ruiter en eigen paard ook zou moeten zijn. In hechte kuddes zie je vrijwel geen echt geweld. Wel in kuddes waarin mensen rommelen met de bezetting.
Iets wat ik al eerder in dit topic duidelijk wilde maken, maar niemand reageerde er op. Ik denk omdat ze zelf nooit echt hechte kuddes geobserveerd hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:00

garny95 schreef:
anneliesdj schreef:
Tuurlijk los ik het ook liever op een andere manier op maar ik heb inmiddels wel genoeg ervaring om te kunnen zeggen dat er paarden zijn waarbij vrijheidsdressuur/freestyle ed gewoon niet werkt.

dan heb je je er niet in verdiept en weet je niet waar je het over hebt, jammer

ik denk dat ik beter weet waar ik het over heb dan jij

LadyMadonna

ik werd gister trouwens (schiet me nu te binnen) ook zowat overhoop gelopen wat duidelijk mijn eigen schuld was (nouja, niet zozeer schuld, maar onoplettendheid)
Ik stond een jaarling in de opfok te plukken (verhaart verschrikkelijk), ik sta buiten op de plaats zeg maar, sta een beetje voorovergebukt om zn buik te doen, de groep schrikt ergens van, en dendert naar binnen... Tja, daar stond ik dus tussen, hij is fijn... (kon me staande houden tegen de ingang, maarja, een flinke kwpnner geeft niet echt mee Knipoog ) Had me geen raad geweten als ik niet tegen de stijl van de ingang aan had kunnen kruipen.
Het het paard dat tegen mij aanliep (denderde meer Knipoog ) ook niet op zn flikker gegeven. Je wéét dat je in een kudde onvoorspelbare jonge dinge staat, let dan ook op!

Twiggy2008

MelanieB schreef:
Mijn pony is bang voor de zweep(Op transport naar NL veel geslagen Ach gut ), dus die gebruik ik weinig (alleen bij springen, of moet ze nou echt vervelend worden krijgt ze uiteraard wel een tik.)

Jouw paard is nota bene doodsbang voor de zweep en dan gebruik je hem nog en ben je het helemaal eens met TS????? Verward Gestoord

Fijne manier van communiceren heb jij dan met je paard. Ik bedoel maar..... Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:01

Nadya schreef:
Pas maar op, RedPassion, want ze noemen je meteen een watje, als je zegt dat je zo natuurlijk met je paard om kan gaan, dat het niet eens nodig is om te slaan.

Ik neem het risico maar Knipoog

Je hebt gelijk over die hechte kuddes, mijn pony staat in een groep met haar moeder, halfzusjes, neefje en nichtje. Veulens komen en gaan, maar die basis is al jaren hetzelfde. Nooit gedonder daar, heus wel eens een boze blik of dreigen naar elkaar, maar ik zie ze elkaar nooit bijten of trappen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:02

anneliesdj schreef:
ik denk dat ik beter weet waar ik het over heb dan jij

Leg eens uit dan....
Ik denk dat als je freestyle en VD met elkaar vergelijkt, je het toch niet helemaal snapt, hoor. Ik zie de link niet, sorry.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:03

nadya: en zoals jij weer weet doe ik VD.
Dus we hebben een NH-er en een VDer die beide het verband niet zien.,. vraagt idd om uitleg Knipoog

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:06

Nadya schreef:
MelanieB schreef:

Jouw paard is nota bene doodsbang voor de zweep en dan gebruik je hem nog en ben je het helemaal eens met TS????? Verward Gestoord

Fijne manier van communiceren heb jij dan met je paard. Ik bedoel maar..... Koe

Sorry, vergeten bij de zetten:
Mijn paard is niet bang voor een kort (spring) zweepje, die ik dus gebruik bij de cross of springen, voor dat extra zetje, daar is ze niet bang voor, maar ik bedoel, ik moet geen lange zweep aanpakken.
Dus ik heb mn springzweepje altijd bij me tijdens het springen/crossen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:06

RedPassion schreef:
Ik neem het risico maar Knipoog

Je hebt gelijk over die hechte kuddes, mijn pony staat in een groep met haar moeder, halfzusjes, neefje en nichtje. Veulens komen en gaan, maar die basis is al jaren hetzelfde. Nooit gedonder daar, heus wel eens een boze blik of dreigen naar elkaar, maar ik zie ze elkaar nooit bijten of trappen.

Ik kijk al jaren naar stabiele, hechte kuddes (vind ik superinteressant, die vriendschappen onderling, hun lichaamstaal, wie wat voor taak heeft)..... Daar kun je als mens zo ontzettend veel van leren, als je er voor open staat. Het verbetert je communicatie met je paard enorm, heb ik zelf ervaren.... Lachen
En ik ben nog lang niet uitgeleerd.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:08

Ook een leuke ja... Mensen die hun paard een tik'je' geven voor de hindernis... Ik zie niet in hoe een paard dit als een extra aanmoediging zou zien?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:09

Geen aanmoediging, daar heb ik mijn stem wel voor.
Als jij denkt dat je paard wilt stoppen , of erlangs gaan, geef je hem/haar gewoon een klein ( !, dus niet af raggen ! ) tikje als waarschuwing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:09

Nadya schreef:
Daar kun je als mens zo ontzettend veel van leren, als je er voor open staat. Het verbetert je communicatie met je paard enorm, heb ik zelf ervaren.... Lachen
En ik ben nog lang niet uitgeleerd.

Ja, absoluut Ja
Als het maar een beetje lekker weer is zit ik ze te observeren, dat verveelt gewoon nooit, en het heeft zeker de communicatie met paarden (en zeker die van mij) verbetert voor mij Lachen

Jammer dat mensen daar geen tijd voor (willen?) nemen, het zou zoveel onbegrip en paardenleed kunnen schelen.