Voor of tegen sporen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_E

Re: Voor of tegen sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:02

AAAAHH wat irritant, van die mensen die denken dat als je met sporen rijd of op een hoger niveau dressuur rijd, je een paardenbeul bent die geen respect heeft voor zijn paard... Altijd dat zweverige gedoe en van die opmerkingen dat je zonder hulpmiddelen ook Grand Prix kan worden, dat is gewoon appels met peren vergelijken. Slaat nergens op, word echt moe van mensen die zo kort door de bocht denken!! Boos!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:09

Linda_E schreef:
AAAAHH wat irritant, van die mensen die denken dat als je met sporen rijd of op een hoger niveau dressuur rijd, je een paardenbeul bent die geen respect heeft voor zijn paard... Altijd dat zweverige gedoe en van die opmerkingen dat je zonder hulpmiddelen ook Grand Prix kan worden, dat is gewoon appels met peren vergelijken. Slaat nergens op, word echt moe van mensen die zo kort door de bocht denken!! Boos!

dus.... Ach gut

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:51

Ik ben tegen en voor het gebruik van sporen. Scheve mond
De gebruiker moet ze echt nodig hebben en goed gebruiken.

Maar er zijn ook sporen en die hebben een super spitse punt en tegen die sporen ben ik tegen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:58

Linda_E schreef:

En wat wil je hier nou mee bereiken?

Ik ben niet tegen de spoor.
Maar ik vind dat je het niet elke keer moet gebruiken. Alleen bijv. tijdens de training, als hij niet goed reageerd op je been.
Ieder paard verschilt, maar je kan elk paard op je been laten reageren. Daar heb je niet altijd een spoor voor nodig.
Ik rijd alleen af en toe met kleine knopsporen.

Wielsporen vind ik niet kunnen.

Sporen als strafmiddel al helemaal niet!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:26

Ik ben voor als ze op goede manier worden gebruikt, enkel voor verfijning van de hulpen
tegen als ze slecht gebruikt worden, én als je ze helemaal niet nodig hebt maar het gewoon doet om erbij te horen ofzo Knipoog

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:52

ik rij er zelf ok mee, maar ben er tegen als er allenmaal maar geschopt enz word...

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:55

Ik ben absoluut voor sporen míts ze goed gebruikt worden.
Ik rijd altijd met sporen op mijn Paard. Gewoon omdat het veel beter is om 1x je spoor erin te prikken dan 4x been te geven.
Als je sporen gebruikt hoeft het niet direct te betekenen dat je ze daadwerkelijk bij elke pas in de buik prikt. Je begint altijd met kuit, reageren ze na 1 of 2x niet? Dan spoortje erin!
Geen probleem hoor. Ik heb er zelf erg veel profijt van.
Gebruik alleen wel botte sporen. Dus met zo'n knopje aan het eind.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:28

daNiielle_ schreef:
Linda_E schreef:

Maar ik vind dat je het niet elke keer moet gebruiken. Alleen bijv. tijdens de training, als hij niet goed reageerd op je been.
Ieder paard verschilt, maar je kan elk paard op je been laten reageren. Daar heb je niet altijd een spoor voor nodig.

Wat ik hier mee wil bereiken? Ik wil dat die onzinnige gedachten van mensen die in dit topic roepen dat mensen die met sporen rijden NIET kunnen rijden en beweren dat het respectloos is voor paarden daar eens anders over nadenken voordat ze zoiets roepen.
Sporen zijn er voor bedoeld om kleine en fijne hulpjes door te kunnen geven aan je paard en niet om een gat in de buik van je paard te trappen zoals vele mensen in dit topic die anti-spoor zijn beweren. En dat beeld wil ik bij deze de wereld uit helpen!!!
En ik rijd ook zonder sporen op paarden die net onder het zadel zijn, met stompe of wat scherpere spoortjes op jonge paarden die wat verder ontwikkeld zijn en mijn Z paard rij ik met een grof wiel spoor.
Het is helemaal afhankelijk van het paard en het niveau, maar zodra je hoger in de dressuursport komt ben je toch verplicht om met spoor te rijden dus daar komt niemand onder uit.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:31

Linda, jij kan misschien nog aardig met sporen rijden. Helaas zie ik vooral veel hele andere situaties om me heen. Kinderen die al met spoortjes rijden, terwijl ze amper hun benen kunnen stilhouden, volwassenen die denken dat ze hun sporen amper gebruiken (en maar prikken) en vooral veel 'afgestompte' paarden. Wie leert er nog rijden op zit? Wie leert er nog rijden op paarden die nog goed luisteren naar het been en de zit? Daar begint het vaak al mee.....
De meeste (recreatie)ruiters die met sporen rijden, rijden er echt niet mee om hun hulpen te verfijnen. Ik denk dat dat vooral het probleem is en dat daarom veel mensen tegen zijn. Overigens ben ik ook geen pro-sporenruiter. Knipoog

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:42

Haha, ik ben ook niet boos op alle anti-spoor ruiters hoor Ach gut Tja, kijk.... ik ben het er ook absoluut mee eens dat er genoeg ruiters zijn die niet met sporen kunnen rijden!! Die mensen die er geen gevoel voor hebben en maar te pas en te onpas lopen te prikken en kleine kinderen die maar wat doen, dat zou verboden moeten worden. Maar het ging mij een beetje om het algemene beeld wat ik kreeg van de Anti-spoor mensen en dat irriteerde mij een beetje, want nogmaals ( Knipoog ) niet iedereen die met sporen rijd is een slechte ruiter die zijn paard afbeult.

_Gargamel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:06

ik ben niet voor en niet tegen sporen

ik vind het wel nergens opslaan dat als je vanaf een bepaald niveau rijd
sporen verplicht zijn. als je paardje het ook heel goed zonder kan dan is dat
toch alleen maar beter?
ook ligt het er aan hoe ze gebruikt worden.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:51

ik ben niet tegen het gebruik van sporen, er zijn toch momenten dat je ze zeker nodig hebt bv om een hulp beter door te geven of het moment dat je paard ergens niet langs of over wil is het wel handig iets meer te hebben.
Als je de sporen goedgebruikt heb ik er bij niemand problemen mee.
Sommige paarden hebben ook wel iets meer nodig hoor en als je problemen kunt verhelpen met een wieltje of scherp spoortje.
Een paard denkt ook niet ''ow hier ga ik die ruiter klote maar moet wel voorzichtig zijn anders heeft ie pijn haha '' een paard heeft geen medelijden met jou, en als jij verder je paard goed verzorgt voer, stalling weidegang al die dingen en wil je paard op moment gewoon niet luisteren mag er best een zweep en spoor bij.

iedereen die anti sporen en of zweep is kunnen zich druk maken wat ze willen maar je houdt t niet tegen
Er gebeuren in de paardenwereld wel andere dingen waar jeje beter druk over kunt maken!!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:54

daNiielle_ schreef:

En waarom vind jij wielsporen niet kunnen? Laten die nou juist vriendelijker zijn dan gewone sporen Knipoog

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:55

ik ben niet voor maar ook niet tegen de spoor,
als de ruiter de spoor goed gebruikt vind ik het goed.
maar als de ruiter de spoor op de verkeerde manier gebruikt ben ik er tegen Knipoog

tallie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:58

ik rij zlf niet met sporen maar ik ben er niet tegen zolang ze maar goed gebruikt worden want anders ben ik er wel tegen

Joyce_hc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:22

Ik ben er niet tegen als mensen er maar goed mee omgaan. maar als het niet verplicht zouw zijn in de wedstrijden zouw ik er nooit mee gaan rijden. ik denk dat je het zelfte moet berijken wat je met sporen kan zonder sporen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:48

@ Linda, sorry maar ik ben ook min of meer tegen sporen. Op hoger niveau is het verplicht, omdat je zoveel kleine hulpen moet geven dat je paard zonder spoor de bedoeling niet meer zou inzien.
Ik snap niet waarom je sporen gebruikt op jonge paarden. Ook al zijn ze al verder in ontwikkeling. Bedoel je dan dat ze al op een vrij hoog niveau zitten of gewoon op b-niveau? Als ze op b-niveau zitten, snap ik niet waarom je een spoor gebruikt..Kan je dat nog wat verder uitleggen, want mijn vraag is niet aanvallend bedoeld eerder voor wat meer info zodat ik mijn mening misschien kan herzien Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:01

Ik wil met mijn been goed aangessloten rijden en aangezien mijn merrie een redelijke buik heeft zit ik dan al gauw met sporen in d'r buik te porren. Dus ik rijd in principe zonder.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:30

Ik ben voor én tegen sporen.

Ik ben voor waneer:
Er goed mee word gereden en normaal mee word omgegaan.. Als het echt nodig is en er niet meer geschopt.

Ik ben tegen waneer:
Er niet goed mee omgegaan word, er alleen maar mee word geschopt. Direct de scherpste sporen gepakt worden. Het niet echt nodig is.

Bij de ene pony/paard is het gewoon echt nodig, om hem voorwaarts te rijden. Het is gewoon een versterkte been hulp, als er goed mee omgegaan word,. En dat laatste gebeurt weinig, helaas..

X

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:16

Julie_x schreef:
@ Linda, sorry maar ik ben ook min of meer tegen sporen. Op hoger niveau is het verplicht, omdat je zoveel kleine hulpen moet geven dat je paard zonder spoor de bedoeling niet meer zou inzien.
Ik snap niet waarom je sporen gebruikt op jonge paarden. Ook al zijn ze al verder in ontwikkeling. Bedoel je dan dat ze al op een vrij hoog niveau zitten of gewoon op b-niveau? Als ze op b-niveau zitten, snap ik niet waarom je een spoor gebruikt..Kan je dat nog wat verder uitleggen, want mijn vraag is niet aanvallend bedoeld eerder voor wat meer info zodat ik mijn mening misschien kan herzien Knipoog

Ik gebruik sporen op jonge paarden als deze ze nodig hebben. Dat kan ook een paard zijn die B niveau is idd. Ik heb ook een jong paard erbij die ik (nog) niet met spoor rijd, die reageerd super scherp op mijn beenhulpen.

Voorbeeld:
Ik rij op het moment een 3,5 jarig paard van 1.70 +. Paard is groen. Dit paard is gewoon veel te traag aan mijn been, ik moest letterlijk telkens 5x schoppen voordat hij een reactie voorwaarts gaf. Na een week was er nog geen verbetering. Dan kies ik voor een spoortje want ik geef liever 1 prikje met mijn spoor dat duidelijk doorkomt, dan dat ik 5x een schop moet geven met mijn hele onderbeen. Door zulke grote hulpen als schoppen met onderbeen breng ik het paard uit balans en word hij alleen maar gevoelloos voor mijn drijvende hulp. Op die manier heeft het ook absoluut geen zin om door te rijden zonder spoor, het paard is kennelijk niet duidelijk dat ik met drijven voorwaarts wil en als ik zo doorga leert hij niet duidelijk wat de hulpen betekenen en neemt ze dus ook niet over.
Met een spoortje om geef ik eerst een drijvende hulp en als ik geen reactie krijg een prikje spoor erbij, dan weet hij direct dat een drijvende hulp een reactie naar voren of groter betekent en beloon ik hem voor de goede reactie. Dit werkt 1000x beter voor het paard en ook voor de ruiter!

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:40

ik ben het met de meeste mensen eens, als het juist word gebruikt en met de juiste redenen is er niks aan de hand Lachen

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:47

Ik rij western en met spoor.
ook ben ik voor en tegen sporen.
Als ze gebruikt worden als waar ze voor bedoeld zijn dus voor de verfijning ben ik voor.
Ik gebruik ze alleen waar nodig als verfijning dus.
Maar...soms zit ik met afschuw te kijken naar de ruiters die hun paard flink aan het porren zijn met die sporen en daar ben ik wel tegen! Ik zie zowel westernruiters die er veel te hard mee omgaan maar ook dressuur ruiters die er te hard mee zijn. Maar wat ik nog erger vind om te zien. kleine ruiterjes met hun pony die niet begrijpt wat er bedoeld wordt en dan wordt zo n beesie in zijn mond gerukt en met de sporen geschopt Boos! sorry maar als mijn dochter ooit een eigen pony krijgt en ik zie ze dat doen sleur ik ze persoonlijk van die pony af Boos!

nathalya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:10

Ik ben absoluut niet tegen een spoor. Ik gebruik het zelf niet constant, maar het ligt er aan welk paard ik berijd. Ik rij een grote ruin van 1,78m die nog wel wat hulpen kan gebruiken, hij heeft het gewoon niet door.. ( of wil het niet door hebben ) sinds kort rij ik met een kleine knopspoor, en hij kan netjes om mijn been buigen. Stelling vragen is ook een stuk makkelijker. Alhoewel ik met een andere merrie geen spoor nodig heb, zij is ontzettend actief. Het ligt er dus vooral aan wat voor paard je berijd, wat de rijtechnische problemen zijn, en hoe je ze gebruikt natuurlijk. Het makkelijkste is natuurlijk gewoon zonder...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:14

ik ben meer tegen dan voor, maar ik denk wel dat met goed gebruik ze wel kunnen worden gebruikt.
ik zal er zelf niet snel aan beginnen omdat ik wil dat mijn paard juist op hele lichte aanwijzingen reageert zoals het aanspannen van de kuit...

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:37

Linda_E schreef:
Julie_x schreef:

Ik gebruik sporen op jonge paarden als deze ze nodig hebben. Dat kan ook een paard zijn die B niveau is idd. Ik heb ook een jong paard erbij die ik (nog) niet met spoor rijd, die reageerd super scherp op mijn beenhulpen.

Voorbeeld:
Ik rij op het moment een 3,5 jarig paard van 1.70 +. Paard is groen. Dit paard is gewoon veel te traag aan mijn been, ik moest letterlijk telkens 5x schoppen voordat hij een reactie voorwaarts gaf. Na een week was er nog geen verbetering. Dan kies ik voor een spoortje want ik geef liever 1 prikje met mijn spoor dat duidelijk doorkomt, dan dat ik 5x een schop moet geven met mijn hele onderbeen. Door zulke grote hulpen als schoppen met onderbeen breng ik het paard uit balans en word hij alleen maar gevoelloos voor mijn drijvende hulp. Op die manier heeft het ook absoluut geen zin om door te rijden zonder spoor, het paard is kennelijk niet duidelijk dat ik met drijven voorwaarts wil en als ik zo doorga leert hij niet duidelijk wat de hulpen betekenen en neemt ze dus ook niet over.
Met een spoortje om geef ik eerst een drijvende hulp en als ik geen reactie krijg een prikje spoor erbij, dan weet hij direct dat een drijvende hulp een reactie naar voren of groter betekent en beloon ik hem voor de goede reactie. Dit werkt 1000x beter voor het paard en ook voor de ruiter!

Mee eens Lachen
Als een jong paard inderdaad heel erg laat/geen reactie geeft op sterke been-en andere drijvende hulpen, kies je wel beter voor een spoortje dan dat je in je paard z'n ribben zit te schoppen.