Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Linda_E schreef:AAAAHH wat irritant, van die mensen die denken dat als je met sporen rijd of op een hoger niveau dressuur rijd, je een paardenbeul bent die geen respect heeft voor zijn paard... Altijd dat zweverige gedoe en van die opmerkingen dat je zonder hulpmiddelen ook Grand Prix kan worden, dat is gewoon appels met peren vergelijken. Slaat nergens op, word echt moe van mensen die zo kort door de bocht denken!!
Linda_E schreef:AAAAHH wat irritant, van die mensen die denken dat als je met sporen rijd of op een hoger niveau dressuur rijd, je een paardenbeul bent die geen respect heeft voor zijn paard... Altijd dat zweverige gedoe en van die opmerkingen dat je zonder hulpmiddelen ook Grand Prix kan worden, dat is gewoon appels met peren vergelijken. Slaat nergens op, word echt moe van mensen die zo kort door de bocht denken!!
daNiielle_ schreef:Linda_E schreef:AAAAHH wat irritant, van die mensen die denken dat als je met sporen rijd of op een hoger niveau dressuur rijd, je een paardenbeul bent die geen respect heeft voor zijn paard... Altijd dat zweverige gedoe en van die opmerkingen dat je zonder hulpmiddelen ook Grand Prix kan worden, dat is gewoon appels met peren vergelijken. Slaat nergens op, word echt moe van mensen die zo kort door de bocht denken!!
En wat wil je hier nou mee bereiken?
Ik ben niet tegen de spoor.
Maar ik vind dat je het niet elke keer moet gebruiken. Alleen bijv. tijdens de training, als hij niet goed reageerd op je been.
Ieder paard verschilt, maar je kan elk paard op je been laten reageren. Daar heb je niet altijd een spoor voor nodig.
Ik rijd alleen af en toe met kleine knopsporen.
Wielsporen vind ik niet kunnen.
Sporen als strafmiddel al helemaal niet!
Tja, kijk.... ik ben het er ook absoluut mee eens dat er genoeg ruiters zijn die niet met sporen kunnen rijden!! Die mensen die er geen gevoel voor hebben en maar te pas en te onpas lopen te prikken en kleine kinderen die maar wat doen, dat zou verboden moeten worden. Maar het ging mij een beetje om het algemene beeld wat ik kreeg van de Anti-spoor mensen en dat irriteerde mij een beetje, want nogmaals (
) niet iedereen die met sporen rijd is een slechte ruiter die zijn paard afbeult. daNiielle_ schreef:En wat wil je hier nou mee bereiken?
Ik ben niet tegen de spoor.
Maar ik vind dat je het niet elke keer moet gebruiken. Alleen bijv. tijdens de training, als hij niet goed reageerd op je been.
Ieder paard verschilt, maar je kan elk paard op je been laten reageren. Daar heb je niet altijd een spoor voor nodig.
Ik rijd alleen af en toe met kleine knopsporen.
Wielsporen vind ik niet kunnen.
Sporen als strafmiddel al helemaal niet!
Julie_x schreef:@ Linda, sorry maar ik ben ook min of meer tegen sporen. Op hoger niveau is het verplicht, omdat je zoveel kleine hulpen moet geven dat je paard zonder spoor de bedoeling niet meer zou inzien.
Ik snap niet waarom je sporen gebruikt op jonge paarden. Ook al zijn ze al verder in ontwikkeling. Bedoel je dan dat ze al op een vrij hoog niveau zitten of gewoon op b-niveau? Als ze op b-niveau zitten, snap ik niet waarom je een spoor gebruikt..Kan je dat nog wat verder uitleggen, want mijn vraag is niet aanvallend bedoeld eerder voor wat meer info zodat ik mijn mening misschien kan herzien
sorry maar als mijn dochter ooit een eigen pony krijgt en ik zie ze dat doen sleur ik ze persoonlijk van die pony af

Linda_E schreef:Julie_x schreef:@ Linda, sorry maar ik ben ook min of meer tegen sporen. Op hoger niveau is het verplicht, omdat je zoveel kleine hulpen moet geven dat je paard zonder spoor de bedoeling niet meer zou inzien.
Ik snap niet waarom je sporen gebruikt op jonge paarden. Ook al zijn ze al verder in ontwikkeling. Bedoel je dan dat ze al op een vrij hoog niveau zitten of gewoon op b-niveau? Als ze op b-niveau zitten, snap ik niet waarom je een spoor gebruikt..Kan je dat nog wat verder uitleggen, want mijn vraag is niet aanvallend bedoeld eerder voor wat meer info zodat ik mijn mening misschien kan herzien
Ik gebruik sporen op jonge paarden als deze ze nodig hebben. Dat kan ook een paard zijn die B niveau is idd. Ik heb ook een jong paard erbij die ik (nog) niet met spoor rijd, die reageerd super scherp op mijn beenhulpen.
Voorbeeld:
Ik rij op het moment een 3,5 jarig paard van 1.70 +. Paard is groen. Dit paard is gewoon veel te traag aan mijn been, ik moest letterlijk telkens 5x schoppen voordat hij een reactie voorwaarts gaf. Na een week was er nog geen verbetering. Dan kies ik voor een spoortje want ik geef liever 1 prikje met mijn spoor dat duidelijk doorkomt, dan dat ik 5x een schop moet geven met mijn hele onderbeen. Door zulke grote hulpen als schoppen met onderbeen breng ik het paard uit balans en word hij alleen maar gevoelloos voor mijn drijvende hulp. Op die manier heeft het ook absoluut geen zin om door te rijden zonder spoor, het paard is kennelijk niet duidelijk dat ik met drijven voorwaarts wil en als ik zo doorga leert hij niet duidelijk wat de hulpen betekenen en neemt ze dus ook niet over.
Met een spoortje om geef ik eerst een drijvende hulp en als ik geen reactie krijg een prikje spoor erbij, dan weet hij direct dat een drijvende hulp een reactie naar voren of groter betekent en beloon ik hem voor de goede reactie. Dit werkt 1000x beter voor het paard en ook voor de ruiter!