Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shull

Re: Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:50

Ik rij altijd bitloos en zo natuurlijk mogelijk.
Het maakt mij niet uit hoe mijn pony,s lopen met hun hoofd, als ze maar ontspannen zijn en met plezier hun buitenritje doen.
Als ik merk hoe de pony er van geniet geniet ik des te meer! Pling

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:58

Als het in de les moet dan vind ik dat eigenlijk een beetje raar, maar dat is mijn mening.

Mijn pony hoeft van mij echt niet aan de teugel te lopen, meestal als ze ontspannen is dan komt het vanzelf wel een beetje.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:02

ik doe een poging tot. ik rijd op een fjord.
rijd sindskort op een ponyclub en nu wil ik eerder goed rijden en haar onder controle houden ipv perfect te lopen. Op de manege reden we achter elkaar en daar leerde je niets van. Nu moet ik ineens mijn paard recht kunnen laten lopen, ( heb nu eindelijk een paard dat echt reageerd op mijn benen!:D . een paard dat ik niet hoef te stampen wil het reageren) en ik vind dat niets moet. je pony moet eerst aan het been zijn.

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:04

moeten is heel anders dan vragen, vragen kan altijd moeten kan niet het is een dier of je moet hem dwingen vroeger reed ik met bijzet omdat ik mijn nieuwe pony nog niet onder controle had en best druk mee DIT IS ECHT AF TE RADEN KRIJG JE LATER PROBLEMEN MEE

iingee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:06

Ja, maar dit gaat wel op een rustig vriendelijk manier met veel geduld... soms pikt ie het heel snel op en soms duurt het wat langer, maar dan ga ik niet lopen zagen of trekken want dan loopt ie niet goed over zn rug en daar heb je ook niks aan. Eerst voorwaarts dan pas neerwaarts, doe je dit anders dan heb je een vreselijke dribbelkont onder je kont Tong uitsteken

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:59

ik ag er niet aan lopen trekken ofzo dan niet ma ben meer bezig met voorwaarts en dan gaat ie vanzelf aan de teugel lopen...

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:11

Van mij hoeft dat niet echt. Ik vind het belangrijker dat een paard goed voorwaarts is en zijn hoofd op normale hoogte houdt. Dan kan ik me gaan ontspannen. Tong uitsteken Ik houd ook niet van als een paard zijn hoofd hoog houdt (sterren kijken), dat rijdt minder lekker en heb ik minder controle.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:13

Bij mij 'moet' het wel..Hij moet goed nageefelijk zijn en van uit daar 'aan de teugel' gaan lopen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:57

Melanieetjuh schreef:
Bij mij 'moet' het wel..Hij moet goed nageefelijk zijn en van uit daar 'aan de teugel' gaan lopen.

same here

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:18

ik vind het belangrijker dat een paard goed loopt ipv netjes aan de teugel en de rest klopt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:23

Bij mij moet het ook, ze moet lekker nageeflijk en ontspannen lopen maar wel met haar hele lijf. Niet alleen kop naar beneden en de rest doet er niet toe. Dat is fout. Ik train een best zware tak van de westernsport (reining) en daarom moeten haar rugspieren ook getraind worden. Door haar aan de teugel te rijden probeer ik haar rugspieren dus optimaal te gebruiken en soepel te houden.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:39

jullie hebben gelijk, ik gebruik soms een thiedemann, maar ik ben er ( dankzij jullie Haha! Haha! ) mee gestopt en ben tevreden Clown !!

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:55

Hoi Allemaal,

Ik laat mijn pony helemaal niet aan de teugel lopen. Wel probeer ik haar niet met haar hoofd naar boven te laten kijken, maar dat doet ze eigenlijk nooit als ze gewoon ontspannen is. Ik rij ook geen dressuur wedstrijden, dat zou ook niet kunnen want ze is net ingereden Knipoog Over een tijd (volgend jaar) wil ik met haar endurance rijden. Met mijn andere kleine ponytje heb ik ook nooit "naar beneden" gereden. Ik doe dit niet omdat ik eigenlijk niet weet waarom ik het wel zou doen Haha! . Ik ben wel benieuwd waarom jullie het doen, omdat het mooi is...of ook om andere redenen? Ook vind ik het persoonlijk mooier als een paard gewoon natuurlijk met zijn hoofd loopt in plaats van naar beneden.

gr

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:46

kimhaflinger schreef:
jullie hebben gelijk, ik gebruik soms een thiedemann, maar ik ben er ( dankzij jullie Haha! Haha! ) mee gestopt en ben tevreden Clown !!

hulpteugels dienen als hulp... alleen als je ze correct gebruikt natuurlijk Lachen
Ik ben zelf geen hulpteugel gebruiker, maar mocht je er baat bij hebben denk ik niet dat het kwaad kan om er mee te rijden (MITS goed gebruik natuurlijk)

moeten vind ik trouwens een groot woord.
moeten vind ik een soort van dwingen eigelijk. Ik vraag mijn pony of ze wil nageven. Sommige dagen heb ik de pech dat ze te gespannen loopt, dan lukt het gewoon niet. maar ik ga dan niet trekken of doordrammen omdat het 'moet'. ik probeer dan de ontspanning te vinden en anders hoop ik op een betere dag morgen Bloos

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:47

twinkelchw schreef:
Hoi Allemaal,

Ik laat mijn pony helemaal niet aan de teugel lopen. Wel probeer ik haar niet met haar hoofd naar boven te laten kijken, maar dat doet ze eigenlijk nooit als ze gewoon ontspannen is. Ik rij ook geen dressuur wedstrijden, dat zou ook niet kunnen want ze is net ingereden Knipoog Over een tijd (volgend jaar) wil ik met haar endurance rijden. Met mijn andere kleine ponytje heb ik ook nooit "naar beneden" gereden. Ik doe dit niet omdat ik eigenlijk niet weet waarom ik het wel zou doen Haha! . Ik ben wel benieuwd waarom jullie het doen, omdat het mooi is...of ook om andere redenen? Ook vind ik het persoonlijk mooier als een paard gewoon natuurlijk met zijn hoofd loopt in plaats van naar beneden.

gr

als ze correct a/d teugel lopen gebruiken ze hun spieren beter e.d.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:22

MarcoBorsato schreef:
twinkelchw schreef:
Hoi Allemaal,

gr

als ze correct a/d teugel lopen gebruiken ze hun spieren beter e.d.

Sorry, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld Haha! bedoel je eigenlijk dat ze minder snel spierpijn krijgen als een paard naar beneden loopt?

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:25

Shull schreef:
Het maakt mij niet uit hoe mijn pony,s lopen met hun hoofd, als ze maar ontspannen zijn en met plezier hun buitenritje doen.

Helemaal met je eens!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:33

[/quote]

Sorry, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld Haha! bedoel je eigenlijk dat ze minder snel spierpijn krijgen als een paard naar beneden loopt?[/quote]

Gewoon een betere spierontwikkeling, en als je op de correcte manier rijdt loopt het paard ook aan de teugel ontspannen, en ontwikkelt ie een fijne bespiering

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:55

Is die fijne bespiering voor de ruiter of voor het paard fijn?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:56

twinkelchw schreef:
Is die fijne bespiering voor de ruiter of voor het paard fijn?

paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:58

Zeker weten dat het fijn is voor het paard. Net als mensen moeten paarden ook goed getrainde spieren hebben om goed te kunnen functioneren en te sporten. Zeker omdat de ruiters op ze zitten moeten hun rugspieren getraind worden om ze in optimale conditie te houden.

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:01

ik rijd mijn pony wel aan de teugel, omdat ik daar aan toe ben en omdat mijn pony zich goed onspant Knipoog

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:47

ik vind het niet echt nodig dat een paard aan de teugel loopt, het eigenlijk alleen voor de mooi(denk ik)

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:20

Shull schreef:

helemaal mee eens.
ben er nog niet zo goed over eens of het wel allemaal zo "goed" is voor je paardje.
mijn mening is eerlijk gezegt dat een paard in zijn natuurlijke houding het beste loopt.
maar dit meer omdat er zo onwijs veel mensen zijn die denken dat een paard aan de goed loopt als z'n hoofje omlaag is. de mensen die hun paard goed netjes rond,laag en goed van achteren hebben lopen vind ik erg goed bezig. maar nee voor mij zo natuurlijk mogelijke houding. dus gewoon lekker ontspannen trainen voor de endurance:D

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:22

Die ik nu rijd hoeft niet perse aan de teugel te lopen. Maar ze wilt hem wel naar beneden hebben. Zeg maar net zoals je hals gaat strekken. Hélemaal met de neus op de grond. Dit omdat dat beter is voor zijn rug. En als je hem zo de eerste 20 minuten rijdt, loopt ie veel fijner & nageefelijker!