Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:44

Ik denk dat er een verschil zit tussen één zwiep op een moeilijk punt, dat lijkt me inspanning/concentratie of een continu zwiepende staart. In dat filmpje van Helgstrand zitten momenten dat het paard fijn ontspant, metname in de normale stukken galop, en dat het paard dan voor een changement een zwiep geeft, vind ik niet heel raar. Maar de appuyementen gaan gepaard met te veel gezwiep, dat kan niet goed zijn, het paard geeft het toch aan?

Zie het verschil in het stukje appuyeren van de Spaanse Rijschool, echt, het lijkt de paarden geen enkele moeite te kosten. Dat die paarden dan wel weer zwiepen bij zoiets moeilijks als die sprongen, dat is een ontlading zware inspanning, lijkt me niet raar, maar dat vind ik er ook niet fijn uitzien.

Maar ik zie in de proef van Edward Gal veel spanning en veel tact fouten in de drafoeffeningen. Is dat normaal in passage of piaffe? Dat hoort toch ook met symmetrisch bewegende benenparen uitgevoerd te worden? Het blijft toch gewoon draf?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:50

liberty22 schreef:
Maar VIDO wat gezegd mag worden(ik ben zelf van klassiek)
is dat het erg knap is dat je op de letter je moeilijke oefeningen uit kunt voeren , hoe doen jullie dat??
want er zijn veel dingen die iets voor een fractie van een seconde uit balans kunnen brengen. Het lijkt mij toe dat jullie dan genoegen moeten nemen met wat je aan voorbereiding tot de bepaalde letter moet hebben komt daardoor je oefening niet vaak minder goed uit de verf.
of train je juist ook erg op de letters??

Een oefening 'op de letter' rijden is uiteraard moeilijker dan 'op het ideale moment'. Dat geldt voor iedere oefening op ieder niveau. Momenteel rijd ik een merrie die een paar weken onder het zadel is. Als zij op mijn been aandraaft, ipv stemhulp, vind ik het fantastisch! Misschien kan ze het over een tijdje wel precies op 'de letter', wie weet.

Er komt wel wat bij: de voorbereiding van een oefening wordt in de loop van een training steeds minder toevallig: toen ik Vido de wissels leerde, sprong ik een wissel op het moment dat alles klopte. Dan kon ik wel eens een hele diagonaal niet de juiste balans vinden enz, dus geen goede voorbereiding verkrijgen, waardoor je geen wissel kunt springen. Dat lukt nu in 1 of 2 galopsprongen. Jaaaaa, oefenig baart dus kunst, wie had dat gedacht??

Kortom: je voorbereidingstijd wordt korter.

Dan nog iets. Voor het rijden van proeven (ong. een week voor een wedstrijd), conditioneer ik bepaalde stukken. Dus tijdens de normale training, waar je oefeningen meestal op het goede gevoel rijdt, ga je bepaalde punten inbouwen.
Voorbeeld:
- Na de uitgestrekte stap een korte zijde verzamelen en na de hoek in passage. Iedere keer zo, nooit meer op een ander punt.
- Vanuit de passage op de rechterhand bij B in galop aanspringen, nergens anders.
- De eners alleen op de diagonaal van links naar rechts, de tweeers alleen op de diagonaal van rechts naar links.

Bij deze training, heb je een periode 'wachtoefeningen' nodig, maar dat is maar tijdelijk.

Ik denk dat dit wel een verschil is met klassieke training, of niet?

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:59

Esperanza schreef:
Ik denk dat er een verschil zit tussen één zwiep op een moeilijk punt, dat lijkt me inspanning/concentratie of een continu zwiepende staart. In dat filmpje van Helgstrand zitten momenten dat het paard fijn ontspant, metname in de normale stukken galop, en dat het paard dan voor een changement een zwiep geeft, vind ik niet heel raar. Maar de appuyementen gaan gepaard met te veel gezwiep, dat kan niet goed zijn, het paard geeft het toch aan?

Zie het verschil in het stukje appuyeren van de Spaanse Rijschool, echt, het lijkt de paarden geen enkele moeite te kosten. Dat die paarden dan wel weer zwiepen bij zoiets moeilijks als die sprongen, dat is een ontlading zware inspanning, lijkt me niet raar, maar dat vind ik er ook niet fijn uitzien.

Maar ik zie in de proef van Edward Gal veel spanning en veel tact fouten in de drafoeffeningen. Is dat normaal in passage of piaffe? Dat hoort toch ook met symmetrisch bewegende benenparen uitgevoerd te worden? Het blijft toch gewoon draf?

Dat zou wel kunnen kloppen. In de appuyementen gaat het laatste paard inderdaad als een propellor tekeer. Maar in mijn ogen zaten er wel ook veel goed stukken tussen.
@jirina: dat zwiepen tijdens de sprongen verklaar je als een explosie van krachten. Bij beide GPfilmpjes zie ik de paarden op bepaalde momenten (meestal moeilijke oefeningen) een aantal keer zwiepen met de staart, waarna hij meestal weer rustig is. Dus wat is het verschil? waarom is het bij de GP ineens fout en praat je het bij de klassieke dressuur goed?
Ik zie deze dressuurpaarden als paarden die in die 6 minuten dat ze in de ring staan alles geven wat ze in zich hebben. Ze laten alles zien wat ze kunnen we willen alles geven. Het filmpje van de klassieke dressuur is niet tijdens een proef, maar de paarden laten een aantal oefeningen los van elkaar zien. DUs dat is wel een verschil
Misschien is dat dan wel weer het middelpunt van de discussie? Want is het slecht dat alles bij de GP in die 6 minuten moet gebeuren?

Die tactfouten in de passage bij edward vielen mij ook op. Gribaldi plaatst zijn linkerachterbeen telkens verder onder de massa dan zn rechterachterbeen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:02

ik denk ook zeker dat het een heel groot verschil is ik zit nog nie op jou niveau maar ik denk alleen maar een keer aan letters als ik een keer op diagonaal van hand wil veranderen als een klassieker een appuyement wil rijden dan verschilt de plaats vanaf waar die begint erg veel zo is het bij ons een verreiste dat je een goede schoudervoor hebt en vandaaruit met je appuyement begint nou vind ik zelf schouderbinnenwaarts een erg gecompliceerde oefening om perfect te krijgen dus soms als ik bij c afwend voor appuyement ben ik x wel al eens bijna voorbij voor ik hem inzet.of vanaf de langezijde idem of als ik een zo zijn mijn pirouttes ook overal in de bak (zijn nog half gebakken hoor)of ga ik ook wel eens travers door de hoeken heen omdat ik hem nog niet mooi genoeg vind om hem aftebreken.
Of doen jullie ik zeg even moderne ruiters het ook wel zo

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:05

Ik zou zeggen (zoals jij beschrijft) die ene zwiep voor inspanning en daarna weer rustig, dat dat ook teken van inspanning is. Niets mis mee, zowel in de GP als voor de SR.

Maar dat propellorstaartje, dat kan toch niet goed zijn. Heeft naar mijn idee niets te maken met dat ´het´ even in die 6 minuten moet gebueren. Dat lijkt me (zoals Vido dat beschrijft in haar post hier vlak boven) alles te maken hebben met een opbouw naar de proef toe en dan moet dat geen probleem zijn.

Maar die tactfouten, als ik dat al zie, dan moet een jury dat toch helemaal zien. Dat zijn toch fouten in de basis of heb ik dat verkeerd? Ook in de basis van een oeffening zoals die passage?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:06

jasmijn78 schreef:
Alles mag. De vraag is of het zinvol is. Misschien kan Vido antwoord geven of zij iets met jouw commentaar kan? Zij is tenslotte GP amazone...

jasmijn78 schreef:
Hoe kom jij toch aan deze wijsheden? Misschien kan Vido vertellen of zij haar weg heeft afgedwongen met hulpteugels? Maar hoe weet jij dat iedere GP ruiter daar is gekomen mbv hulptegels? Jij geeft mij sterk de indruk dat je maar wat roept....

Jammer Jasmijn, dat je je steeds zo aangevallen voelt. Op zich is deze discussie een hele leuke, als je niet alleen maar probeert met het nodige sarcasme je gelijk te halen.

Ja, ik heb de 'wijsheid' om mijn persoonlijke mening te geven. Inhoudelijk; ik heb in een eerdere post al aangegeven dat klassiek en GP elkaar niet perse hoeft te bijten. Daarmee geef ik ook aan dat ik dus helemaal niet op voorhand zeg dat Vido alles snel heeft afgedwongen. Ik scheer niet iedereen over een kam en heb het zeker niet over iedere GP-ruiter.
Helaas zijn er echter genoeg paarden bij wie het wel wordt afgedwongen... Waar ik dat op baseer? Kom nou toch, er zijn genoeg foto's op internet over bedenkelijke trainingsmethoden voorhanden, toch? En laten we wel wezen, als je het niet over de GP zelf hebt, maar over de weg er naar toe, de sub-toppers dus, wordt het alleen maar erger.
Misschien had er beter een topic geopend kunnen worden over klassiek versus conventioneel. maar goed, het gaat hier over klassiek versus GP. Dat blijft een beetje appels met peren vergelijken maar ik blijf erbij dat de doelen en motieven van klassiek rijden anders zijn dan die van in de GP uitkomen. Dan gaat het over winnen, prestige en geld (uitzonderingen daargelaten). En op zich is het streven om te winnen niet fout, het is alleen de vraag hoever je daarin wilt gaan...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:25

jasmijn78 schreef:
QQQQ schreef:
En over geen commentaar mogen geven over iets dat je zelf niet kunt: Vele trainers van wereldkampioenen kunnen niet wat hun pupillen kunnen, toch is hun input zinnig

Ik heb nog nooit een trainer van een wereldkampioen gezien die zelf nog nooit de L is uitgekomen.... Maar misschien heb ik wat gemist?

Dus omdat ik geen wedstrijden rij mag ik geen kritiek geven op iemand die M rijd?
Hmm, als ik op foto's dingen zie die ik in mijn ogen fout vind zeg ik dat. Als ik het fout heb hoor ik het wel en zo heb ik dan weer wat geleerd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:30

Goofy44 schreef:
Een jaar of tien geleden stond ik op het punt om een dressuur paard van iemand te kopen. Als je iets graag wilt, maakt dat vaak blind. Ik nodig 2 amazones van hoog rijniveau en veel praktijk ervaring uit om mee naar een stal te gaan (door praktijkervaring wijzer geworden Haha! ). We hebben daar het paard uitgebreid bezichtigd, gelongeerd en gereden. De conclusie was: doen ! Ik had ook een videoopname gemaakt met een analoge videocamera. Ik draai het videootje af op tv, om de directie thuis in de besluitvorming te betrekken. Pling Madam kijkt even naar het scherm en zegt heel droog, niet doen, de hoef van het rechtervoorbeen beweegt niet goed. Ik heb het paard niet gekocht. Ik heb de video wel op halve snelheid afgedraaid. Dat was voldoende. Binnen drie maanden had het paard ook na een uitgebreide aankoopkeuring problemen in de rechterhoef. Het is nooit meer goed gekomen.

De moraal van dit verhaal is, dat als je dag en nacht met paarden bezig bent dat een leek zonder inspanning soms meer dingen kan zien, dan iemand die hier steeds mee bezig is. Dat wil niet zeggen dat elke leek deze afwijking in de bewegingsafwikkeling gezien zou hebben.....

De andere les is, dat een paard weerspiegelt wat er aan de hand is met het lijf en/of de vaardigheid van zijn baas. Je moet het alleen kunnen en willen zien. Daaraan kan je dan conclusies verbinden.

Er zijn zeer goede vliegers die ook wel eens een minder fraaie landing maken..... Een leek kan zien of er een fraaie landing wordt gemaakt. Niet iedereen hoeft gezagvoerder van een Jumbo te zijn om dat te kunnen beoordelen.

Leren relatieveren en begrijpen is ook belangrijk. Er wordt van veel wat door anderen beweerd wordt een ander verhaal gemaakt en daar wordt dan een ander etiket dan bedoeld op geplakt.

Dat bedoelde ik Clown

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:54

Mmm, ik vermoed dat als meer mensen daar oog voor zouden hebben, dat er dan nogal wat paarden niet van baas veranderen....

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:37

Ik ben het erg eens wat Magda zegt. Ik heb dit ook ervaren met leek "mijn man". Hij ziet echt dingen dat je achteraf denkt" Verrek hij heeft gelijk". Hij ziet precies wanneer een paard zich verzet tegen de ruiter en zegt dit ook recht voor zijn raap. Ehh, dit is niet altijd handig. Ook heeft hij vragen die ik nooit zou stellen, omdat je ze dom weg hebt aangenomen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de bak letters waar komt dat vandaan?
In de omgang is hij ook zo heerlijk eerlijk. Echt juist door een leek heb ik op nieuw veel geleerd en eens goed verder te kijken .Verder vind ik niet dat klassiek en GP elkaar tegen spreken of bijten. Verzet zie je bij beide wel eens, maar in beide gevallen is dit niet goed. Ik vind echter wel dat zwiepen met de staart zeker als dit constant is zwaarder bestraft moet worden. De communicatie loopt namelijk dan niet zonder verzet wat natuurlijk wel zou moeten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:26

Vido over op de letter rijden schreef:
Bij deze training, heb je een periode 'wachtoefeningen' nodig, maar dat is maar tijdelijk.

Ik denk dat dit wel een verschil is met klassieke training, of niet?
Dat hoeft niet persé. Ook als je een show als een quadrille rijdt, rijdt je op de letter. Iedereen moet symetrisch danwel op dezelfde plek de oefening uitvoeren en het valt zeker op als dit niet exact gebeurt.
Zeker in quadrille moet je wel de hele "proef" een aantal keer oefenen, om goed op elkaar ingespeeld te raken en kijken of de combinaties allemaal passen en kloppen. Om te voorkomen dat de paarden vooruit gaan denken zal je hier zeker ook met wachtoefeningen te maken krijgen.

Staart zwiepen zou ik niet altijd teveel aandacht aan besteden. Je hebt paarden die eerder geïrriteerd zijn en die al zwiepen als er één vlieg in de bak is... Een zweetdruppel kan ook erg vervelend jeuken en wellicht gezwiep veroorzaken.
Als er een duidelijke correlatie met de hulpgeving is, dan wordt het natuurlijk wel een ander verhaal, maar dat is dan vaak ook op andere manieren goed herkenbaar. Op staart alléén zou ik niet af gaan.

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:52

Ben ik het mee eens. Ik bedoelde ook niet alleen het staart zwiepen, maar in combinatie met andere signalen van verzet op reactie van de ruiter hulp dus duidelijk uit verzet. Je ziet dit toch echt iets te vaak naar mijn mening.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:35

beantsje schreef:
Helaas zijn er echter genoeg paarden bij wie het wel wordt afgedwongen... Waar ik dat op baseer? Kom nou toch, er zijn genoeg foto's op internet over bedenkelijke trainingsmethoden voorhanden, toch? En laten we wel wezen, als je het niet over de GP zelf hebt, maar over de weg er naar toe, de sub-toppers dus, wordt het alleen maar erger.
Misschien had er beter een topic geopend kunnen worden over klassiek versus conventioneel. maar goed, het gaat hier over klassiek versus GP. Dat blijft een beetje appels met peren vergelijken maar ik blijf erbij dat de doelen en motieven van klassiek rijden anders zijn dan die van in de GP uitkomen. Dan gaat het over winnen, prestige en geld (uitzonderingen daargelaten). En op zich is het streven om te winnen niet fout, het is alleen de vraag hoever je daarin wilt gaan...

De grens 'hoever je wilt gaan' is duidelijk voor iedereen anders. Voor de 1 is dat LDR, voor de ander een bit, de volgende vindt het zielig dat je een paard niet in de vrije natuur laat los lopen. Dat is prima, iedereen mag zijn eigen grenzen trekken.
Ik denk alleen dat het deze discussie over de verschillen tussen klassiek en GP niet erg smeuig maakt... Het is leuker als je open staat voor elkaars inzichten en misschien zelfs je voordeel doet met wat je van een ander leert.

Wat doet de discussie over 'staartzwiepen' nou hier?? Zowel in de klassieke rijkunst als in de ZT wordt dat gezien als verzet en verzet is ongewenst. Dat is dus een overeenkomst. En ga nou niet het voorbeeld van onze Deense schimmel erbij halen: ook het internationale jury-legioen is hier niet eenstemmig over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:49

Ik blijf me erover verbazen dat mensen steeds pertinent van een tegenstelling tussen "klassiek" en moderne GP spreken. Hoe meer ik me verdiep in de oude meesters, hoe meer overeenkomsten ik vind. De toepassing is hier en daar veranderd, maar de basisprincipes zijn exact gelijk, ook -misschien wel juist- als je diep rijden toepast in je training.

Ik vind het geruk en gepluk dat je in de basis ziet vele malen schokkender en erger dan het feit dat er topsport bedreven wordt met paarden, als je in termen van dierenleed gaat praten tenminste. Dat het in de basissport zo slecht voor elkaar is kun je m.i. niet aan de toppers wijten, de doorsnee basisruiter loopt namelijk achter de plaatselijke Z2 coryfee aan, en niet achter een Anky of een Leunis.

Ook het aloude terugkerende argument van "winstbejag" moet ik altijd om lachen. Als je ergens niet rijk van wordt is het de dresuursport wel namelijk *LOL*

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:20

Ik denk dat het staartzwiepen slechts 1 van de tekenen is die het pulbliek dus niet snappen. Je ziet het veel gebeuren en toch krijgen de ruiters daar klaarblijkelijk punten voor. Misschien is het gevalletje Deense schimmel nog niet uitgekauwd, maar als Edward Gal met een kwispelend paard rondbanjerd is er geen probleem? Daarom komt de discussie op dat punt.

Maar Vido, wat jij dus aansnijdt he? Hoe ver je wilt gaan. Ik denk dat daar nou net de kneep zit. Toch ben ik van mening dat er regels moeten komen voor hoe ver er gegaan kan worden. Mensen kunnen die grenzen zelf niet bepalen, dat zie je dus.

Winstbejag moet je ook niet alleen maar zien in termen van geld, maar ego en status zijn een grote factor. Mensen lopen hier wel achter Anky of Leunis aan, want mensen rijden op zijn Anky´s. Kan de plaastelijke ZZlicht coyfee je dat niet leren, dan ga je naar een dressuurstal waar ze dat wel doen.

Door regels te stellen in de topsport kun je wel een duidelijk signaal afgeven. Maar er moet zeker wat gedaan worden aan het geruk en gepluk in de basis.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:50

Zep schreef:
Ik blijf me erover verbazen dat mensen steeds pertinent van een tegenstelling tussen "klassiek" en moderne GP spreken. Hoe meer ik me verdiep in de oude meesters, hoe meer overeenkomsten ik vind. De toepassing is hier en daar veranderd, maar de basisprincipes zijn exact gelijk, ook -misschien wel juist- als je diep rijden toepast in je training.

Ik vind het geruk en gepluk dat je in de basis ziet vele malen schokkender en erger dan het feit dat er topsport bedreven wordt met paarden, als je in termen van dierenleed gaat praten tenminste. Dat het in de basissport zo slecht voor elkaar is kun je m.i. niet aan de toppers wijten, de doorsnee basisruiter loopt namelijk achter de plaatselijke Z2 coryfee aan, en niet achter een Anky of een Leunis.

Ook het aloude terugkerende argument van "winstbejag" moet ik altijd om lachen. Als je ergens niet rijk van wordt is het de dresuursport wel namelijk *LOL*

Eindelijk iemand die er wel iets van snapt. Ik kan er zo boos om worden, dat mensen hier beweren dat oa de familie Bartels niets van de klassieke rijkunst snappen. Wanneer je hun hoort praten en de boeken leest merk je wel degelijk dat ze veel overeenkomsten zoeken tussen het klassieke en het moderne en dat zij het klassieke willen behouden. Tuurlijk moeten die mensen het moderne wel blijven doorvoeren, aangezien 90% van de concurrentie met moderne methodes rijdt.

Daarnaast blijf ik mijn punt houden over staartgezwiep: lang niet al het staartgezwiep duidt op VERZET. Als je echt verzet wilt zien, denk dan aan Gribaldi tijdens Eindhoven.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:37

nou ik weet zeker dat diep rijden niet bij het klassieke rijden voorkomt , heb jij ooit een paard diep door het land zien lopen ??
Met klassiek word gekeken naar het natuurlijke lopen/kunnen van een paard en vandaaruit worden dingen opgebouwd.Dan is er toch een verkeerd beeld van klassiek.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:44

Esperanza schreef:
Maar Vido, wat jij dus aansnijdt he? Hoe ver je wilt gaan. Ik denk dat daar nou net de kneep zit. Toch ben ik van mening dat er regels moeten komen voor hoe ver er gegaan kan worden. Mensen kunnen die grenzen zelf niet bepalen, dat zie je dus.

Winstbejag moet je ook niet alleen maar zien in termen van geld, maar ego en status zijn een grote factor. Mensen lopen hier wel achter Anky of Leunis aan, want mensen rijden op zijn Anky´s. Kan de plaastelijke ZZlicht coyfee je dat niet leren, dan ga je naar een dressuurstal waar ze dat wel doen.

Door regels te stellen in de topsport kun je wel een duidelijk signaal afgeven. Maar er moet zeker wat gedaan worden aan het geruk en gepluk in de basis.

Die regels zijn er. Je hoeft je echt niet in de ring te begeven met bijv. bloed in de mond of andere aanwijzingen van onbehoorlijk ruitergedrag. Het Happy Athlete principe. Ik ben het helemaal met je eens dat in de basis veel meer paardenleed voor komt: een 'Z-ruiter' die traint met stang, trens EN slof. Heel apart. Niet weten wat je nou eigenlijk eist van een paard en nog erger, het paard heeft ook geen idee. Enz.

'Op zn Anky's' is een gevaarlijke term. Punt 1 omdat Anky een klasse apart is, ik zou niet kunnen wat zij kan. Bovendien, 2 dus, valt een rijtechniek niet te immiteren. Je zal bij deze persoon in de leer moeten gaan, om te begrijpen wat wel en niet kan. Dan nog punt 3: je training moet afgestemd worden op je paard. Plompverloren iets overnemen is niet aan te bevelen.

LeunUs heeft weer andere inzichten, uiteraard met overlap. Er is niet 1 'manier', zie punt 1, 2 en 3.

In hoeverre 'topruiters' zich bezig houden met verdiepen in de rijtechnische ontwikkelingen en theorien: We denken toch zeker niet hier op bokt de wijsheid in pacht te hebben?? Deze mensen leven van, in en met de sport. Het zou arrogant zijn te denken dat wij het hier wel kunnen vertellen en deze mensen zich hier niet mee bezig houden. Kijk er naar, leer er van en filter wat je kunt gebruiken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:46

Zo denk ik er ook over liberty. Zover ik het weet wil de klassieke rijkunst dat je van de voorkant afblijft dus hoe kan het diep rijden dan in deze methode passen?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:50

liberty22 schreef:
nou ik weet zeker dat diep rijden niet bij het klassieke rijden voorkomt , heb jij ooit een paard diep door het land zien lopen ??
Met klassiek word gekeken naar het natuurlijke lopen/kunnen van een paard en vandaaruit worden dingen opgebouwd.Dan is er toch een verkeerd beeld van klassiek.

Hoe leid je een paard op tot GP? Je kijkt naar zijn natuurlijke 'kunnen' en gaat aan het opbouwen. Mijn paard had een wat vlakke draf, nu een spectaculaire passage. Zijn galop blijft nog altijd een 'zwakker punt', de stap krijg ik kado. Ik zie geen verschil, sorry.

En ja, ik heb r 1 die niet liever deed dan net te rond, te diep en te laat lopen. DUS ben ik jaren bezig geweest hem te leren 'er tegenaan te blijven'. Nu is het zover dat ik soms zelfs even in mijn training LDR rijd, om hem bijvoorbeeld in de passage en in de piaffen net rond genoeg te houden (zodat hij niet teveel gaat opdrukken aan de voorkant). (Aj, is dit vloeken in de kerk?)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:55

liberty22 schreef:

Als je goed leest, zie je dat ik ook een opmerking maak over de concurrentie.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:10

Vido schreef:
En ja, ik heb r 1 die niet liever deed dan net te rond, te diep en te laat lopen. DUS ben ik jaren bezig geweest hem te leren 'er tegenaan te blijven'. Nu is het zover dat ik soms zelfs even in mijn training LDR rijd, om hem bijvoorbeeld in de passage en in de piaffen net rond genoeg te houden (zodat hij niet teveel gaat opdrukken aan de voorkant). (Aj, is dit vloeken in de kerk?)

Nee, niet hoor. Ik vinnd het leuk om dit met je te kunnen bespreken. En wat je in je vorige post zei, ik ben het met je eens hoor, ik zou ook niet kunnen wat Anky kan en daarom blijf ik er ook vanaf, maar er zijn zoveel ander mensen die dit dus wel proberen. Kijk jij en ik en legio anderen weten dat dit niet verstandig en niet haalbaar is, maar wat doe je aan de mensen die het toch gaan nadoen?

Toch denk ik zelf (en ik heb echt niet alle wijsheid in pacht) dat de Anky manier er voor zorgt dat het achterbeen minder ondertreed, maar als jij het soms toepast, ben jij daar niet bang voor dan? Het hoofd is immers een hefboom voor de achterkant. Wat merk jij van het achterbeen als jij diep gaat instellen?

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:43

Interessante discussie hier! Heb even alles doorgelezen...

Vindt dit wel een moeilijke discussie. Zelf denk ik dat bijvoorbeeld een Anky echt wel weet waar ze mee bezig is, of het er prettig uitziet of niet is weer wat anders. Ook bij de klassieken denk ik dat de echt goeden wel weten wat ze doen. Het probleem zit denk ik inderdaad meer bij de basis waar mensen deze 'groten' gaan nadoen. Of zo snel mogelijk hoog willen komen met hun paard, en vergeten dat de basis nog altijd het belangrijkste is.

Zelf heb ik ergens gereden waar ik toch behoorlijk gekke dingen heb gezien. Zelf heb ik toen gezworen niet zo te willen rijden en heb iemand gevonden die wel vanuit de klassieke principes lesgeeft maar wel wedstrijd gericht bezig is. De andere stal waar ik dus eerst reed keek ook bestwel op naar de topruiters en probeerden deze te kopieren en maakten er zo hun eigen maniertje van. Met duidelijk geen verstand van zaken!

De top dient als voorbeeld voor de basis. De meeste mensen weten dat ze niet zo moeten gaan trainen met hun paard zoals Anky dat doet, maar er zijn mensen die denken het wel even na te kunnen doen en daarmee niet beseffen wat ze dat arme paard aandoen....

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 13:02

@ vido;
Wat is het eerste wat je doet als je op je paard stapt?

Misschien kan ik het trouwens beter anders vragen; Heb je een schema voor je paard, een trainingsschema zeg maar? Of stap je op, en kijk hoe dat hij voelt die dag, en gaat aan de hand daarvan rechtrichten/voor het been maken/wat verzameling/etc.?
Daar ben ik nu zo beniewd na, hoe iemand dat op GP niveau dat doet bij zijn paard Haha!
Of dat je dus een heel trainingsschema hebt, of dat je nog steeds iedere keer bij de basis begint en wel kijkt hoever je die dag komt?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:16

Wat dan wel weer erg grappig is, is dat Sjef Janssen zelf nogal klassiek geschoold is.

Hoewel hij over de jaren waarschijnlijk zijn eigen methode ontwikkeld heeft, maar de klassieke fundering ligt er wel Knipoog