Springen met 3 jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Re: Springen met 3 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:50

rowo schreef:
Zelfde als dat ik vind dat je bijv met leren vast zetten, voetjes geven, afspuiten etc etc moet beginnen als ze nog veulen zijn. Dan zijn ze gewoon nog niet zo sterk en bazig als dat je ze dat moet leren als ze 3 zijn.
Zo heb ik ook het idee dat een 5 jarige dus moeilijker is met inrijden dan een 3 jarige. Ik weet waarom, maar wacht zelf liever niet tot 5.

Maar ook ik ben heel sterk voor wachten tot 3,5 jaar met inrijden en daarna heel rustig aan verder trainen. Ik ga nu over op 2 a 3 keer per week rijden....

Als het goed is gaat het niet moeilijker met een 5 jarige dan met een 3 jarige.. Je kunt mbv grondwerk al ontzettend veel voorbereiden zodat het inrijden zelf een 'makkie' is.

Ik ben wel een voorstander om al vroeg (als veulen ind) met opvoeding ed. bezig te zijn. Dat vind ik dan wel heel belangrijk en dat maakt, volgens mij, alles een stuk makkelijker.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:51

runningkawa schreef:
bijv 1x in de maand rijden zie ik dan niet als toegevoegde waarde.
Dan laat ik ze liever een halfjaar staan en ga dan 3x in de week 15/20 min aan de gang Lachen

Exact Ja

Wij hebben onze 3,5 jarige nu 2 maanden, had er dus zat eerder op gekund (niet dat 2mnd um veel doen, maar gaat om het idee). Maar omdat ik er dan toch niet vaker op kon dan 1x in de week heb ik maar 2mnd gewacht. Nu heb ik haar ff 7x achter mekaar gereden (met 2 dagne rust tussendoor) en nu is ze zover dat ik het aantal dagen kan minderen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:51

traan_beauty schreef:
rowo schreef:
Zelfde als dat ik vind dat je bijv met leren vast zetten, voetjes geven, afspuiten etc etc moet beginnen als ze nog veulen zijn. Dan zijn ze gewoon nog niet zo sterk en bazig als dat je ze dat moet leren als ze 3 zijn.
Zo heb ik ook het idee dat een 5 jarige dus moeilijker is met inrijden dan een 3 jarige. Ik weet waarom, maar wacht zelf liever niet tot 5.

Maar ook ik ben heel sterk voor wachten tot 3,5 jaar met inrijden en daarna heel rustig aan verder trainen. Ik ga nu over op 2 a 3 keer per week rijden....

Als het goed is gaat het niet moeilijker met een 5 jarige dan met een 3 jarige.. Je kunt mbv grondwerk al ontzettend veel voorbereiden zodat het inrijden zelf een 'makkie' is.

Ik ben wel een voorstander om al vroeg (als veulen ind) met opvoeding ed. bezig te zijn. Dat vind ik dan wel heel belangrijk en dat maakt, volgens mij, alles een stuk makkelijker.

Ik ken paarden die met 5 werden gereden en wel grondwerk mee is gedaan die niet zo'n 'makkie' waren met inrijden. Misschien dat het is bij mij.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:00

Maar je kunt het dus niet zeker weten of ze bij 3,5 jaar wél makkelijk waren geweest Pling .
Maargoed, het verschilt natuurlijk ook per paard. Mijn paard was helemaal een rare en die is pas ingereden met 7 jaar.

Ik vind er ook niets mis mee als je ze op 3,5 jaar inrijd, mits je het rustig opbouwd en dus niet elke dag intensief werkt. Je ziet ook mensen die ze tot hun 4de jaar laten staan en dan ineenst beginnen met intensief (in)rijden. Dat richt waarschijnlijk veel meer schade aan dan dat je al begint op hun 3de en het rustig opbouwd..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:04

Ben ik met je eens..

Iemand op onze rijvereniging kocht het paard toen het 3 jaar en een paar maanden was, reed het in. Nu rijd ie echt regelmatig oefenparcoursen en springt en rijd veel. Hij is in mijn ogen echt veel te gek bezig, dat beest is nog niet eens 4.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:08

[
Citaat:
quote="rowo"]Ben ik met je eens..

Iemand op onze rijvereniging kocht het paard toen het 3 jaar en een paar maanden was, reed het in. Nu rijd ie echt regelmatig oefenparcoursen en springt en rijd veel. Hij is in mijn ogen echt veel te gek bezig, dat beest is nog niet eens 4.
[/quote]

Ik kende een paard dat ook met 3 jaar ieder dag werd gereden, hij is inmiddels knettergek geworden en niet meer te rijden ,jammer voor het paard dat moest verkocht worden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:09

Ik rij een 10 jarige niet eens elke dag en alleen met een buitenrit een uur Lachen
Snap al dat uren rondjes draaien in de bak nooit zo goed... Bloos

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:13

Ik rijd ook zeker niet elke dag hoor. Heb ook wel es een dag geen zin en ze staan toch hele dagen buiten dus dat is geen probleem.

Ik zeg altijd; tussen rijden en rijden zit een groot verschil. De 1 traint nog meer in een kwartier dan de ander in een uur. Ik zit er nooit langer dan een half uur op (behalve met de les of als ze poepievervelend zijn Knipoog )

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:36

Ik rijd mijn 3,5 jarige 2 à 3 keer in de week waarvan 1 keer in de 2 weken een les van 3 kwartier, en voor de rest rijd ik zo'n 20-30 minuutjes per keer.. Ook probeer ik 1 keer in de week naar buiten te gaan, dus dat maakt het 2 keer per week bak werk en 1 keer in de week naar buiten..

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:28

niet eerder als 4,5 jaar vind ik zelf,

met 3 jaar is hij nog helemaal niet volgroeid

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:46

traan_beauty schreef:
Je ziet ook mensen die ze tot hun 4de jaar laten staan en dan ineenst beginnen met intensief (in)rijden. Dat richt waarschijnlijk veel meer schade aan dan dat je al begint op hun 3de en het rustig opbouwd..

bingo, zo zie ik het dus ook heel veel op de club en in de omgeving gebeuren

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:51

Rustig opbouwen is idd wat veel mensen vergeten. Een mens kan ook niet zo ineens een marathon lopen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:40

Het verhaal van niet sterk genoeg is ook wel erg makkelijk om te zeggen. Door training, waaronder af en toe wat springen maak je een paard juist sterker, in spieren, pezen en banden. En door training leren ze in balans lopen. Zoals al eerder werd gezegd, het gaat om rustig beginnen en opbouwen.

Moef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:28

Ik vind als een paard 3,5 jaar is en hij is braaf aan de hulpen dat je er best kleine sprongetjes mee kan maken(begin eerst met balkjes draven)... dat is juist goed voor zijn balans en ze leren er goed van op te letten! Ik las net dat iemand zei.. ik zou pas met 6 jaar pas 1m20 springen... kijk al je dat in een keer doet kan ook niet.. dus moet je wel op tijd beginnen...zo heb je mooi 2,5 jaar de tijd om rustig te klimmen in het werk....en met een 3,5 jarige springt niemand 1m20 lijkt mij... lees wel dat ik het echt over kleine sprongetjes heb!!

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:13

Persoonlijk nog wat te jong.
Maar als ie goed is uitgegroeid ok.
Voor de zekerheid even een jaartje wachten?

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:46

ik vind het te jong.een klein huppeltje af en toe zou niet veel moeten uitmaken,maar zodra dat 'huppeltje al hoger wordt dan bijv 50cm (ik zeg maar wat) dan vind ik dat je best nog even een tijdje kunt wachten.en bovendien,als een jong paard pas een maandje ohz is dan zal dat paard nooit voldoende dressuurmatig bereden zijn,ik zou zeggen,zorg eerst maar dat je de dressuur een beetje voor elkaar hebt Lachen maarja,sommige beginnen er gewoon mee,hoe kan anders een 6jarig paard als Z springen ? dat laatste lijkte me trouwens ook niet heel erg gezond,'t beest is met 10 jaar waarschijnlijk al helemaal verroest.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:07

Ik wil graag heel eerlijk jullie mening (dus zowel positief als negatief) heb het topic een beetje doorgelezen, dus weet wel ong. hoe er over gedacht wordt. Maargoed, hier mijn vraag.

Luckyboy is een draver x arabier van 24-05-04. Hij is nu ong. 5 maanden onder het zadel en binnekort gaan we om te oefenen ons eerste B proefje rijden. Dit wil ik zo eens in de anderhalve maand gaan doen (b proefjes). Buiten balkjes draven en drie keer (in totaal) over een rijtje jerrycans (25 cm) naast elkaar, heeft hij nog niet gesprongen.
Ik merk aan hem dat hij wat meer afwisseling nodig heeft (naast dressuur, buitenritten, wandelen, longeren en fietsen) en dat hij toe is aan iets nieuws.

Nu zou ik graag willen weten of het verstandig is om 1 keertje in de week een sprongetje met hem te maken (in totaal rijd ik 3 keer een half uur en de rest van de week andere dingen). En zo ja, waar moet ik dan aan denken (hoogte, hoeveelheid, soort.. etc.)

Dit is lucky:

Afbeelding

Ik zelf heb ervaring met het springen tot 1.20 en heb geen angst en een (naar mijn idee) prima techniek. Niet dat ik al zo hoog met hem wil springen, maar dan weten jullie dat Tong uitsteken (heb ook een springcursus gehad)

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:50

ik zou zelf niet teveel springen met een jong pony....

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 07:42

Ik zou je niet vastbijten op elke keer 1x per week, het komt over als of het perse moet. In mijn ogen is af en toe een sprongetje absoluut niet verkeerd, dus van mij geen negatief commentaar.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 07:46

Het is absoluut niet zo dat ik persé één keer per week wil springen. Helemaal niet. Het gaat ook om af en toe een sprongetje. Maar mijn vraag was meer een vraag naar (onderbouwde) tips Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 07:58

Ik begin altijd met een balkje, daar over heen draven en galopperen. En die rustig opbouwen naar een kruisje-stijltje en mogelijk een klein oxertje. Vooral in het begin niet te hoog! Die hoogte komt vanzelf wel.

Ik heb altijd wel aanleunig naast de hindernis, iig nu nog! Bouw het langs de kant, of leun het aan met caveletti's/balken.

Als je het eenmaal vaker hebt gedaan, kun je wel eens wat hoger, een dubbel spongetje maken of een mini parcoursje.

Dit is iig mijn manier, maar daar zullen de meningen vast sterk over verschillen.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:00

Okey dankje Lachen Ik wacht nog even wat meer reacties af en ben ook heel druk me zoeken naar info op internet.

Kwa hoogte zat ik te denken aan 30 cm (max. 40).

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:01

Voor de eerste keer was het voor mij idd ook max 30, maar of het nou 10 cm meer of minder is maakt ook niet uit.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:19

Ik sluit me aan bij het verhaal van Rowo.
Ik heb het eerste sprongetje een week na het zadelmak maken gemaakt (ook errug veel commentaar op gehad). Maar langs de kant begonnen met een balkje, toen een kruisje en vervolgens nog een steiltje. Totaal niet hoger dan 30-40 cm.
Je moet er aan denken dat je niet verder gaat dan je paard aan geeft, ook niet te hoog beginnen maar langszaam opbouwen. Mijn paard is nu ong. 4 maanden onder het zadel en spring ong. 80 cm. nu. Ook ik spring ongeveer 1 keer in de week.
Als je paard een los hindernisje fijn aanpakt kun je een lijntje doen en vervolgens eens een dubbelsprong. Zoals ik al zei je paard geeft het zelf wel aan. En vooral niet teveel willen, beter afsluiten met een goede en lage sprong dan een slechte hogere sprong.. Succes ermee

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:10

Tot ik pas een dressuurzadel aanschafte, sprong ik in mijn groepsles met mijn 3,5-jarige ook soms mee. Dit was dan een cm of 10-20, dus meestal of gewoon een balk of een kruisje op de allerlaagste stand.
Ik ken ook jonge paarden/pony's die al heel vroeg echt hoog moeten springen tot meer dan een meter en daar ben ik zeker niet voor. Maar om 10-20 cm ga ik niet moeilijk doen. Heb er zelf ook altijd heel bewust voor gekozen om niet hoger te gaan, ook al deed hij deze "sprongetjes" wel goed, voor zover een paard natuurlijk echt springt over zoiets Knipoog