bitloos of gewoon met bitje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sab123

Re: bitloos of gewoon met bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:31

Elk bit beschadigd de tanden, er is niet zoiets als een passend bit!
Met een bit kan een paard niet goed slikken, het heeft niet echt wat met verteren te maken, maar doordat ze niet kunnen slikken krijgen ze maagzuur.
Ik weet het niet helemaal mee te vertellen, maar dat kan je makkelijk uitzoeken.
een bit is zo en zo niet lekker voor een paard en ik denk ook dat als je bitloos rijd met je paard, je veel meer harmonie hebt.
Veel mensen die met rijden sturen merendeeld met de teugels, zonder bit leer je je paard echt te rijden naar je gewicht en je benen en moet je dus wel optimale contact hebben met je paard!!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:23

Ben ik het mee eens Sabrina.

Ik ben echt heel blij dat ik van de zomer overstap naar permanent bitloos heb gemaakt.. hij is veel ontspanner (en de veearts gaf me een compliment over zn mond en tanden)

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:59

Inderdaad! Een paarden mond is niet ontwikkeld voor een bit (welke mond/bek wel?!)en dat stuk staal zorgt voor vele slijtages!
Mijn paard is ook een stuk ontspannender sinds ik zonder rijd en ben vorige week zelfs voor het eerst buiten geweest zonder bit, we stonden bij een spoorweg overgang en voor het eerst kwam er op dat moment een trein langs, hij schrok van het geluid en de snelheid ervan, maar ik had hem heel goed onder controlle door middel van mijn stem te gebruiken.
Een paard heb je niet meer of minder onder controlle met bit of zonder, jammer genoeg denken veel mensen daar anders over!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:23

ik ben blij dat ik kan rijden zonder ijzeren staaf in de mond van mijn paard

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:19

Arabesk schreef:
ik ben blij dat ik kan rijden zonder ijzeren staaf in de mond van mijn paard

Ja ik ook Pling
Ik ben vegetariër, en ik vergelijk 'vlees eten' met 'bit indoen', ik vind het allebei even erg Clown

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:45

haha leuke vergelijking!
Ik heb mijn paard nu ruim 2 jaar, maar heb het idee dat ik hem pas echt heb leren kennen sinds ik zonder bit rijd.
We doen om zo goed mogelijk bitloos te rijden veel grondwerk, en mede dankzij dit leer je je paard echt kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:03

Ik rij bitloos omdat ik niet zie waarom er een bit zou moeten inhangen (pony doet toch wat ie wil Vork ).

Heb trouwens altijd met bit gereden hoor, gedurende 13 jaar op verschillende paarden/pony's.
Maar het laatste jaar rij ik zonder bit, omdat ik ineens iets had van: waarom moet dat bit er persé inhangen?

Pony vind het veel leuker, vooral omdat het nu een stuk makkelijker is om wat groens langs de weg mee te pikken Clown

Dat ik nu met deze pony bitloos rij wil niet zeggen dat ik dit zomaar bij alle paarden doe, ik heb nu 3 verzorgpaarden waarvan er 2 bitloos worden gereden. Als ik op het andere paard rij dan rij ik gewoon met bit. Waarom? Omdat mij dat op dit moment het beste lijkt. Ik durf het niet aan zonder bit, en ik weet dat dit in mijn hoofd zit maar zolang het daar zit doe ik het liever niet Knipoog

Dus conclusie: ik rij zowel met bit als zonder bit Lachen

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:09

Ik rijd zowel bitloos als met bit; heel lang alleen met bit gereden, maar met bitloos begonnen omdat ik vooral nieuwsgierig ben naar het zonder bit rijden. Sowieso omdat het me paardvriendelijker lijkt en omdat ik geen reden zie waarom het niet zou kunnen. Haha! Erger me enorm aan mensen die denken dat je alleen kunt rijden met zadel (incl. bontjes vaak), hoofdstel, sporen en zweep..

Tot nu toe gaat het erg goed zo, rijd er nog wel met bit naast omdat die communicatie ook goed gaat en ik haar dan wel meer kan laten buigen / loswerken dan zonder bit. Hoop in de toekomst steeds meer bitloos te kunnen rijden en misschien wel helemaal over te stappen, m'n paard reageert er goed op en ik geniet er echt van om met zo min mogelijk hulpmiddelen hetzelfde te bereiken.

Argumenten als "en wat nou als hij/zij er van door gaat?" vind ik echt onzin. Als je ook zonder bit goed kunt communiceren is er geen reden voor dat je met bit wel een paard zou kunnen stoppen (als in: Trek jij het bit door z'n mond als je paard te hard gaat dan?). En daarnaast; als je dier echt in doodsangst is, is hij niet te stoppen.