wordt er nog op zit en benen gereden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: wordt er nog op zit en benen gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:28

runningkawa schreef:
Nu moet ik zeggen dat ik een loshangende teugel ook niet direct een goed beeld vind (wordt al anders met de neus eruit)
Een lichte verbinding, dus gewoon een net en luchtig contactteugeltje wel Lachen
Dat is wat ik persoonlijk graag zie en dus zelf ook naar probeer te streven Lachen

Idd, met die losse teugel is waarschijnlijk om maar aan te geven dat een paard volledig op zit en benen gereden kan worden. En dat is hier wel duidelijk te zien.

Het echte klassieke rijden, met idd de achterhand eronder, goed ruggebruik, nek als hoogste punt en neusje eruit wordt hier niet geïllustreerd, maar daar ging dit topic in eerste instantie niet over..

Wel over de vraag of er met zit en benen wordt gereden, ipv te veel hand.. en daar voldoed het beeld wel aan..

Overigens zouden alle paarden zo fijn gereden moeten worden, al dan niet écht klassiek..
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:25

Ik was vandaag met een vriendin op een stal, en dan ben ik toch weer blij dat ik klassiek rijd Haha!
Je leert niet alleen meezitten, ontspannen en van alles, maar je leert ook zien wanneer een paard vasthoud en vooral ook wanneer niet!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:15

runningkawa schreef:
VValar schreef:
Wel leuk dat we toch allemaal Anky's op het forum hebben zitten (als ik dit zo lees) Haha!

En je mag dus nergens meer naar streven?
Nergens meer naar toe proberen te werken?

Want zo vat ik zo'n zin op...

Niemand schrijft hier toch ik doe het ook zo, ik rij beter als een ander. En al helemaal niet ik kan dat al allemaal. Zo heb ik van niemand een post begrepen en gelezen.
Imo schrijft men hier waar ze naartoe proberen te trainen...en die ervaringen en meningen worden gedeeld...wat is daar mis mee??

Lees dan ook de rest even.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:57

daniella74 schreef:
_Skess_ schreef:
Ik vind dat het overal de basis moet zijn om op zit te leren rijden. Je benen moet je eigenlijk niet nodig hebben.

Lijkt mij erg lastig met zijgangen als je alleen je zit mag gebruiken.

Deze post is van een paar pagina's terug, vlak na een post van mij en wil daar graag nog even op reageren.
Zeker weten dat je de zijgangen op je zit kan rijden, mijn instructrise rijdt ze met haar handen op haar rug als ze een demo geeft.
Ik ben nog lang niet zover, maar ben godzijdank inmiddels wel iemand die de zijgangen op zit en benen kan rijden, met een halsring, ook niet op elk willekeurig paard, want ik ben nog niet zo'n fantastische ruiter, maar ik weet wel hoe ik er naar toe kan werken.
Zoek eens wat op over klaus ferdinand hempfling, heeft wat boeken geschreven en er is ook een dvd (dvds?) in de omloop....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:15

VValar schreef:

En wie zegt dat ik dat niet gedaan heb?

Blijf toch bij dat bericht hoor Lachen
Ik vind jou observatie niet de juiste en dat licht ik toe Lachen

Met en halsring geef je ook handhulpen Lachen
Westernruiters doen dat ook Ja

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:41

Ik heb net een andalusier gekocht en die is alleen maar op je zit te rijden. Niets trekken aan de teugels als hij moet stoppen, geen schop op mep als hij moet lopen.

Maar ik was daarvoor eigelijk ook maar een normale manegeruiter, en ben wel gewoo gewend zonder zit te rijden en het wordt bijna niet meer gedaan.
Waarschijnlijk is het de africhting van mijn paard, maar als ik mijn teugels (zoals ik normaal heb) in boogjes heb hangen heeft hij zijn neus gewoon verticaal.
Zijgangen lijken me wel moeilijk, maar zeker mogelijk op. een poaard die het goed kan een een goede ruiter.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:35

Nog even iets over klassiek, klassiek houdt meer in dat het eindplaatje. Het doel is de weg ernaartoe. Dus het paard loswerken zonder dwang, vandaaruit sterk maken, zijn sterke punten gebruiken om zijn zwakke punten te verbeteren. De hele benadering, niet alleen het eindplaatje zeg maar. Natuurlijk,het eindplaatje houdt je voor ogen, maar je rijdt niet elke dag in de eindplaatjeshouding rond, want daar train je namelijk niets mee. Dan rijdt je juist de spieren weer vast, en dat is dan weer niet klassiek. Klassiek heeft te maken met hoe je met je paard omgaat, het vriendelijke trainen, de lichte hulpen en de relatie met je paard. Ik wil juist niet altijd foto's zien van een eindplaatje, want dat illustreert niet hoe je naar het eindplaatje toe gaat. Het is juist leuk om te zien hoe je er komt,ipv dat je er bent zeg maar. Snappen jullie me nog? Tong uitsteken

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 07:24

Mindfields, ik begrijp je wel. Het is vaak leuker om ergens naar toe te werken dan heb je echt eer van je werk als het echt goed voor elkaar is.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:02

VValar schreef:
Daar gaat het niet om daniella. Ik vind het gewoon uiterst interessant om te lezen hoe iedereen het zo perfect kan uitleggen en schijnbaar ook vlekkeloos uit voert thuis. Als iedereen zo zou rijden thuis dan zouden we allemaal binnenkort op het niveau van Anky rijden Haha! Het was geen aanval naar één bepaald persoon, meer een observatie.

Je moet even het topic hier op RT lezen dat heet: "Staat 'Anky' synoniem voor 'perfectie' en 'goed rijden' ? "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:22

Mindfields schreef:
Nog even iets over klassiek, klassiek houdt meer in dat het eindplaatje. Het doel is de weg ernaartoe. Dus het paard loswerken zonder dwang, vandaaruit sterk maken, zijn sterke punten gebruiken om zijn zwakke punten te verbeteren. De hele benadering, niet alleen het eindplaatje zeg maar. Natuurlijk,het eindplaatje houdt je voor ogen, maar je rijdt niet elke dag in de eindplaatjeshouding rond, want daar train je namelijk niets mee. Dan rijdt je juist de spieren weer vast, en dat is dan weer niet klassiek. Klassiek heeft te maken met hoe je met je paard omgaat, het vriendelijke trainen, de lichte hulpen en de relatie met je paard. Ik wil juist niet altijd foto's zien van een eindplaatje, want dat illustreert niet hoe je naar het eindplaatje toe gaat. Het is juist leuk om te zien hoe je er komt,ipv dat je er bent zeg maar. Snappen jullie me nog? Tong uitsteken

Wat/wie valt voor jou dan onder "niet-klassiek" ?? Lachen

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:04

Zep schreef:
Ik vind het niet zozeer belangrijk dat je "op zit en benen" gaat rijden, maar meer dat je een paard van achter naar voor rijdt. Dat kan nl ook zonder continu je been eraan te houden Knipoog

vind ik echt helemaaal waar ! maar je moet toch een nette zit hebben wil ej de B L enz. doorkomen !

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:09

runningkawa schreef:
VValar schreef:

Als iedereen het hier zo perfect weet uit te leggen en uit te voeren, waarom is het landelijk niveau dan zo verschrikkelijk slecht? In theorie weet iedereen het zo verschrikkelijk goed. Maar de praktijk wijst wel anders uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:15

Als je ergens naar streeft, is het dan ook meteen zo dat je het al kunt? Lachen

Verder zie ik hier maar een klein groepje mensen...denk dat die personen die elke dag zitten te fitnessen op hun paard dat niet direct op bokt zetten Lachen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:20

zelf rijd ik voornamelijk op zit en been, waar mijn pony ook goed op reageert. om mijzelf te testen laatst eens een neckrope omgehangen. pony liep nog steeds prima en ook gewoon de figuren die ik vroeg. heb me wel ernstig verbaasd over stalgenoten die werkelijk met open mond stonden te kijken en zich daadwerkelijk afvroegen hoe ik zo mijn pony rond kon sturen want ik had geen hoofdstel om!!!! Op moment van de vraag stond ik stil, heb dus maar even gedemonstreerd dat je zonder hoofdstel ook dingen als slangenvoltens, voltes, gebroken lijnen etc kan rijden in zowel stap als draf (galop ook, maar moet daar vertrouwen in opbouwen) 26 jan. hebben we demonstratiedag bij ons op stal waar ik al ingeschreven had voor kur op muziek, ik denk er nu erg over om dit op de neckrope te doen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:26

Ik zou niet durven beweren dat het landelijk niveau zo verschrikkelijk slecht en laag is, ik denk dat het heel erg wisselend is per wedstrijd. Ik zie genoeg echt leuke combinaties die wel degelijk proberen zo correct mogelijk te rijden binnen hun eigen mogelijkheden en als je genoeg starts hebt krijg je altijd een deel dat kwaltatief minder goed rijdt en wellicht een andere manier van rijden hebben die wij minder aansprekend vinden.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:27

VValar schreef:
runningkawa schreef:

Als iedereen het hier zo perfect weet uit te leggen en uit te voeren, waarom is het landelijk niveau dan zo verschrikkelijk slecht? In theorie weet iedereen het zo verschrikkelijk goed. Maar de praktijk wijst wel anders uit.

Er is bewezen dat instructrices beter theorie over kunnen brengen dan
het zelf te doen, tis gewoon een feit dat je het makkelijk uit kan leggen .
hoef je niet direct zo bot op te reageren.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:33

Ik ben in dit topic nogal actief geweest om mijn visie hierop uit te leggen.
Misschien is de hele discussie daar een interessante aanvulling op dit topic:

[RT-P] 'Zagen" fout? wat dan wel?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:45

runningkawa schreef:
Als je ergens naar streeft, is het dan ook meteen zo dat je het al kunt? Lachen

Verder zie ik hier maar een klein groepje mensen...denk dat die personen die elke dag zitten te fitnessen op hun paard dat niet direct op bokt zetten Lachen

Dat ben ik met je eens, mensen die zelf hun paard teveel in de mond zitten (maar degenen die dat weten zijn zeldzaam denk ik) zul je niet horen.
Ze geven het ook niet toe, ipv erkennen en er iets aan doen. Want ik denk dat iedereen wel weet, dat je niet hoort te 'zagen'.
Ik heb het ook gedaan, maar gelukkig had ik een pony die me eraf gooide als ik dat deed. Snel afgeleerd dus!
Sinds ik mijn nieuwe instructrice heb (die jammer genoeg naar Duitsland gaat verhuizen) heb ik pas echt leren rijden, met benen en zit dus. Daarvoor was het een beetje knolhobbelen, en op de voorhand leuk in een krulletje laten lopen
(schaam me diep, maar als het zo wordt verteld, als klein kind geloof je alles..!!)

daniella74 schreef:
Ik zou niet durven beweren dat het landelijk niveau zo verschrikkelijk slecht en laag is, ik denk dat het heel erg wisselend is per wedstrijd. Ik zie genoeg echt leuke combinaties die wel degelijk proberen zo correct mogelijk te rijden binnen hun eigen mogelijkheden en als je genoeg starts hebt krijg je altijd een deel dat kwaltatief minder goed rijdt en wellicht een andere manier van rijden hebben die wij minder aansprekend vinden.

Nou, ik vind het niveau jammerlijk laag liggen, niet alleen bij de B en de L, maar in alle klassen. Ik moest laatst M2 schrijven, nou, ik moest er bijna van huilen, wat een onkunde zeg!
En tuurlijk zijn er ook leuke combinaties, maar als je het aan mij vraagt, zijn er dat veel minder dan de combinaties waarvan ik mijn hoofd wegdraai..
Laatst bijgewerkt door EnelyaT op 06-12-07 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:46

Zep schreef:
Mindfields schreef:

Wat/wie valt voor jou dan onder "niet-klassiek" ?? Lachen

Dwang, strakke en onnodige hulpteugels, trekken, schoppen, slaan, slecht zitten, paard als fiets zien, kortom, de algemene benadering, ohja nog zoiets, altijd maar zeggen, het ligt aan het paard, schijtbok, lastpak etc.,of het beleren in 1 week tijd en dan gek opkijken als het paard na een maand ineens begint te bokken(goh gek, zou vast niet komen van zijn zere rug die ineens na drie jaar gras eten binnen 1 week het gewicht van een ruiter moet leren dragen zonder voorbereidende training voor de rugspieren), paarden die op hun 5e jaar Z2 lopen, paarden die op hun 7e jaar Grand Prix lopen en dan weer die verbazing als het paard ineens een enorme peesblessure heeft. Waarna het dier op zn 10e jaar kapot is en via de achterdeur uit zicht verdwijnt.

GrandPrix ruiters die de hele proef met een opengetrokken mond rijden, waarbij het hoofd van het paard in de uitgestrekte stap gewoon letterlijk omhoog schiet zodra de teugels verlengt worden, waarna die amazone gewoon de GP wint.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:19

toch raar dat het dan wel steeds die mensen zijn die scoren, en de mensen die niet alleen van voor zitten te rukken en plukken, de punten niet krijgen die ze verdienen, zie ik jammergenoeg vaak genoeg op wedstrijd....

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:35

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:43

Door sommige jury leden wel, door andere niet Lachen

Ik denk dat er helaas jury leden zijn die het verschil niet zien in van achter naar voor en van voor naar achter.
Die zien iets in de krul, die zien in bijv een middendraf die naar voren steekt, maar kunnen geen paard in totaal zien, dus zien niet of tegelijk dat achterbeen ook wat doet.

Maar gelukkig ook een heleboel jury's die dat wel zien.
En dan zie je als je met ongeveer dezelfde mensen in een ring zit dat de uitlag helemaal anders is Lachen

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:00

Mijn paard loopt eigenlijk alleen op mijn been en zit.
Terug rijden doe ik ook op mijn zit.
Sturen doe ik ook met mijn zit. Daar heb ik haar aan laten wennen met beleren. Echt super! Zo wordt ze ook niet zo stug in haar mond.

Nee, benen en zit- rijden is nog niet uitgestorven hoor! En ik ben nog maar een jonge amazone, dus het blijft nog wel even in de wereld!! Duivel

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:58

ik rij dan niet heel serieus dressuur, maar doe eigenlijk alles op m'n zit en/of benen. hou er niet van om continu druk in de mond uit te oefenen.maar het hangt denk ik ook wel van het paard zelf af...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:44

Het probleem is ook de jury. Zolang die punten blijven geven voor een steekdraf die van achteren niets doet maar van voren huizenhoog van de grond gaat, dan blijven Anky en Isabell dat ook laten zien, want anders verdienen ze geen brood meer. Dus nog maar meer en nog weer meer want de volgende wedstrijd willen ze allebei ook winnen. Zolang jury's daar punten voor geven blijft dit zo en wordt steeds erger. Kijk maar eens naar hoe de bewegingen van dressuurpaarden de afgelopen 30 jaar veranderd zijn.

En om dan uit die extreem bewegende dressuurpaarden NOG meer extreme bewegingen te halen, moet je ze aan de kop gaan zitten en achter in elkaar knijpen en erbij 'tikken' zoals zedat noemen(jammer genoeg is het meestal gewoon ouderwets slaan...)