Egni schreef:Vue schreef:Nee, dat zijn hokjes waar mensen ingepropt worden, of indelingen.
Geen doel.
Nee hoor, je mag zelf invullen wat jouw doel is, ik zet er geen namen bij.....
Ieders doel is in harmonie met zijn/haar paard komen
Hoe het ook zij, dat is wat je wilt.
mariettek schreef:Grote kans dat ik nu heel bokt over mij heen krijg, maar het zij zo. Ik denk niet dat je Anky gelijk kunt stellen aan perfectie. Simpelweg omdat ze een mens is, en ik nog nooit een perfect mens ben tegengekomen. In haar tak van sport is zij wel de beste, dus je kunt haar zeker wel gelijk stellen met 'goed rijden'.
Komt hier een mooie vraag:
Wat is goed rijden?
Kun je goed rijden als je paard verzameld loopt (dressuur)? Kun je goed rijden als je bit en boomloos rijdt (NH)? Kun je goed rijden als je iedere boksessie uit kunt zitten (al la rodeo)? Kun je goed rijden als je je paard eerst een join up laat uitvoeren(Monti Roberts)?
Of kun je goed rijden als je kunt zeggen: Ik doe mijn best, en zet mij tot het uiterste in?
Ik vindt dat je in al deze gevallen kunt rijden, je hebt geduld, ruitergevoel, of gewoon een goede zit, in mijn ogen kan je op meerdere manieren goed rijden en iedereen heeft dan zo zijn eigen sterke kanten.
Ik ben geen groot fan van Anky maar bewonder haar zeker wel, haar trainingsmethode houdt ik me niet echt mee bezig maar ik geloof zeker wel dat het gaat zonder dwang. Ik heb haar ook meermalen zien losrijden en dat zag er in mijn ogen tevreden uit.
Ze is geen voorbeeld van perfectie, perfectie bestaat gewoon nou eenmaal niet. Maar ze is wel de beste en wat betreft dat zakken in de heupen, ik geloof niet dat het mogelijk is iedere piaffe zo perfect uit te voeren als uit de boeken. Je hebt altijd minder goede momenten ertussen zitten, vergeet niet dat het dieren blijven hoe goed ze ook lopen. En dat zo'n moment toevallig is vastgelegt en het meer zitten in de achterhan,d nou eenmaal niet is en blijft omdat het niet altijd perfect kan en een fotograaf die perfectie ook niet heeft. Ik vindt niet dat je meteen een mening kan uitsluiten om een paar foto's.