trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:49

Ik denk dat dit paard van nature een goed achterbeen en voorbeengebruik heeft, maar dat hij best moeite heeft met gesloten te blijven.. Daarvoor zou ik hem iets lager rond stellen veel schakelen, en af en toe er mooi even bij pakken, veel variëren in hoofd-hals houding...

Pm je ff of ik redelijk goed zit..

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:34

zap schreef:
@Grobegni

Ik zie bij jouw paardje dat het een paardje is wat denk ik gauw op de voorhand zal vallen. Probeer met het rijden zo goed mogelijk zijn achterhand erbij te krijgen, dat hij als het ware wat gaat dalen in de achterhand en van voor wat omhoog komt. Ik zou met jouw paardje vooral richten op heel veel overgangen, zowel in een bepaalde gang als veranderingen van gang. Overigens zou ik er met rijden ook opletten dat dit paardje niet te snel wil zakken, dus ik zou hem wat hoger proberen te houden. Ook vind ik hem een vrij 'stijve' nek hebben, probeer daar wat soepelheid in te verkrijgen. Dus eigenlijk op de manier waar hij loopt op de beweginsfoto en daarin nageeflijk rijden en vandaaruit ronder en wat omhoog. En natuurlijk niet zijn achterhand vergeten Knipoog

Grappig dat je dat zegt, het op de voorhand vallen is erg rastypisch voor het trekpaard. Zolang ik hem actief houd, doet hij dat echter totaal niet! Hij heeft wel van nature een zeer lage hoofdhouding, maar onder het zadel kan hij dat aardig oprichten en netjes doorbuigen. Hij loopt snel tegen het bit, vooral als ie geen zin heeft Clown . Overgangen en schijnovergangen doen we erg veel en dat werkt inderdaad erg goed. Dankje voor het commentaar!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:55

Abrahams schreef:
Hee, bedankt voor ja analyse Knipoog Hij is inderdaad van zichzelf al op mooi opwaarts gebouwd. Tis voor hem ook gemakkelijker om lekker bovenin te lopen (niet met de kop omhoog natuurlijk maar nek hoogste punt, dressuur/wedstrijdhouding zeg maar). Hij heeft best moeite met laag/rond te lopen qua balans (hij is ook nog jong dus dan mag het ook wel een beetje nog). Ik moet hem ook zeer zeker niet te diep rijden. Dan doet hij achter niks meer. Hij trekt dit ook gewoon niet qua balans en kracht op dit moment. Het uitschuiven neem ik inderdaad veel mee in mijn training. Achterhand is er standaard mooi onder. Wel zou hij meer mogen buigen in het spronggewricht (op de foto doet hij dit toevallig heel mooi Haha! ) waardoor hij net even wat meer tot dragen kan komen. Wordt hard aan gewerkt door veel overgangen en schijnovergangen te rijden, maar hij vindt het nog wel moeilijk en moet gewoon nog wat sterker worden hierin. Het is een groot paard dus het zal wel wat meer tijd nodig hebben wat dat betreft.
Leuk dit!

Heel grappig om te lezen Lachen , mijn pony heeft ongeveer hetzelfde. Hij vindt het makkelijk om bovenin te lopen en moeilijk om te zakken. en idd, ik moet opletten dat ik hem niet te diep rijdt, dat werkt niet bij hem. Maar hij heeft wel een krachtig achterbeen van nature.

Je hebt trouwens een enorm mooi paard! Vingers aflikken

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:11

VValar schreef:
Standfoto:
[img] http://i3.photobucket.com/albums/y73/VV ... G_4706.jpg[/img]

Rijfoto:
[img] http://i3.photobucket.com/albums/y73/VV ... _klein.jpg[/img]

Brand maar los. Stel me niet teleur! Haha! Haha!

Wat ik zou doen is hem in ieder geval niet te vaak zo spectaculair draven als op de onderste foto Knipoog

Het is een leuk paard maar lijkt nog wat 'bloot' in de bespiering. Door hem lekker ontspannen laag te werken komt er wat meer bovenlijn op. Op de draffoto lijkt ie iets in het hoofd te kantelen, deze draf lijkt me nog wat te spectaculair voor dit paard, ik zou voorzichtiger in een kleinere draf rijden (doe je waarschijnlijk al, dit lijkt me een uitgestrekte draf). De draf verder doorsluiten lijkt me wel nuttig, leren om klein te draven en goed te dragen op het achterbeen. Schouderbinnenwaartsjes (heel weinig, gewoon het binnenachterbeen iets meer onderbrengen) helpt daar goed bij. Stuwen doet ie al genoeg.

Erg mooi paard, die komt er wel.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:35

Dank je Kylan en __PSM__ voor julie adviezen. Ik had er misschien bij moeten vermelden dat die standfoto is gemaakt toen hij 3 was. Dat verklaard ook waarom hij daar nog niet zo veel bespiering op heeft. Ik dacht dat het ook meer ging om de stand van het skelet dan om de bespiering.

Moeite met sluiten heeft hij eigenlijk niet. Hoezo dacht je dat __PSM__?

Schouderbinnenwaarts, travers en soms een stukje appuyeren pak ik al mee in de training (paard wordt M2 klaar gemaakt). Daar wordt hij ook idd soepeler van. Uitstrekken doe ik wanneer het paard los is en meestal alleen aan het einde van de rit. Er zijn ook dagen achtereen waar ik dit niet oefen Knipoog

Verder nog ideeën/tips om dit paard te rijden? Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:45

VValar schreef:
Dank je Kylan en __PSM__ voor julie adviezen. Ik had er misschien bij moeten vermelden dat die standfoto is gemaakt toen hij 3 was. Dat verklaard ook waarom hij daar nog niet zo veel bespiering op heeft. Ik dacht dat het ook meer ging om de stand van het skelet dan om de bespiering.

Moeite met sluiten heeft hij eigenlijk niet. Hoezo dacht je dat __PSM__?

Schouderbinnenwaarts, travers en soms een stukje appuyeren pak ik al mee in de training (paard wordt M2 klaar gemaakt). Daar wordt hij ook idd soepeler van. Uitstrekken doe ik wanneer het paard los is en meestal alleen aan het einde van de rit. Er zijn ook dagen achtereen waar ik dit niet oefen Knipoog

Verder nog ideeën/tips om dit paard te rijden? Lachen

Ik denk dat ik dat idee een beetje had doordat de tweede foto er over de benen super uit ziet, maar van voren een beetje opgefokt, heb het idee dat hij daar net niet helemaal fijn bij elkaar wil blijven en van voren fijn te rijden is... Vind het wel een machtig paard om te zien, maar dat vind ik ook op je hawtopics.. Haha!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:22

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:15

Leuk topic dit! Kunnen jullie ook een oordeel geven over mijn pony?

Ik heb alleen een standfoto, niet los in beweging.
Afbeelding

foto's van onder het zadel:

Afbeelding

Afbeelding

Wel leuk om te horen hoe jullie hier over denken. Heb zelf wel een aantal ideeen van problemen die hij door zijn exterieur heeft, daar werken we met trainen hard aan. Ik ben benieuwd of dit met jullie ideeen overeenkomt!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:32

@ zilly
Een prachtig paard! Het lijkt me enorm fijn om met dit dier te werken.

Zoals ik kan zien op jouw foto's is dat dit paard wat makkelijk in de bovenlijn loopt. Ik zou met dit paard wat vaker de lage lijn trainen. Het paard draaft en galoppeert al met enorm veel kracht/sprong/souplesse, maar ik denk dat door met dit paard vwnw te rijden het paard nog losser komt! In het vwnw zou ik veel schakelen, zowel in de gangen als overgangen. Niet te hard rijden, maar actief in het langzamere gedeelte! Niet overdrijven en snel genoeg weer voorwaartser natuurlijk!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:34

idd een erg leuk topic Haha!

graag ook reactie op die van mij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:41

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:05

@ Zap: Klopt helemaal, ze loopt graag bovenin Ja Ben daarom nu ook bezig om haar vwnw te rijden. Schakelen doe ik ook wel, maar daar wordt ze super heet van, waardoor ze weer bovenin komt. Ach, komt wel goed/gaat steeds beter, ze is nog jong!
Het is een fijn paard om mee te werken, maar er zit wel een kop op Haha!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:08

@VValar : mooi type paard (met bloed op??). Sterk afhellend achterhand, mooie hoge halsaanzet, ruime schouder. Wat kort in de lenden met precies een beetje een zwakke rug. Ook de "hanken" zijn wat steil. Ik denk dat hij altijd wel ver ondertreedt. Ik zou hem veel balkenwerk laten doen, zodat hij goed leert scharnieren en tergelijker tijd zijn rug sterk maakt.
@Zilly : moeillijk te zeggen van zo ver. Sterke galop! Zou ze iets meer lengte laten maken in haar lichaam.
@gaucho : sorry, ik ken niet veel van reining of pleasure. Maar zie dat de achterhand wat sterker mag en wat meer spieren op de hals. (juist??? Verward )
@coriienRN : Paardje is precies vanachter wat overbouwd (is hij jong????) zijn schouder is wat steil, maar hij heeft wel een goed scharnierende achterhand. Zou hem veel voorwaarts rijden, zodat hij ruimte gaat maken. Ook iets meer neus voor.. opdat het punt tussen de oren het hoogste punt wordt.
@ naaltje : poný's... niet simpel Knipoog . Hij is lang in zijn lijf en kort in de hals. Dus veel vanachter aktief houden ( wordt zijn poep ook wat sterker) dat hij zijn lijf bijeen houdt. En van voor iets langer rijden. Heeft wel een goede schoudervrijheid.niet simpel!!! Knipoog Knipoog

Niet makkelijk aan de hand van foto's, heb mijn best gedaan. Als het niet klopt laat iets weten..

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:19

Hoi, hoi
Ben erg benieuwd.. Het ging bij mij de laatste tijd wat minder met de rug loslaten enz.. Gen is 3 jaar en wordt nu lekker doorgereden..
Lijkt me een leuk topic ik ben zeer benieuwd!

Afbeelding Drafje
Afbeelding Drafje
Afbeelding Stand

Dank je..!
Groetjes, Sammy..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:26

Ik ben ook weleens benieuwd.

Aan de passoa
Afbeelding

Sorry hij is een beetje slecht van kwaliteit

draf ..niet op mijn handen letten plz
Afbeelding

ben benieuwd...

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:32

@coriienRN : Paardje is precies vanachter wat overbouwd (is hij jong????) zijn schouder is wat steil, maar hij heeft wel een goed scharnierende achterhand. Zou hem veel voorwaarts rijden, zodat hij ruimte gaat maken. Ook iets meer neus voor.. opdat het punt tussen de oren het hoogste punt wordt.

vere van dat is me paard juist in tegen deel helemaal niet over bouwt Knipoog
ze is 6 jaar.. voorwaarts rijden is juist niet goed.. die van mij is TE voor waarts Haha! maar bedankt voor je reactie

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:00

Tja... op de foto's lijkt ze vanachter hoger als van voor. Maar dan is het de schuld van de fotograaf.. Haha! Haha! Maar nu begrijp ik ook waarom ze wat enger loopt, als ze snel heet wordt..
By the way, 6 jaar is nog jong... (vind ik toch) ze groeien tot hun 7ste. Tong uitsteken

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:24

webster543 schreef:
@ naaltje : poný's... niet simpel Knipoog . Hij is lang in zijn lijf en kort in de hals. Dus veel vanachter aktief houden ( wordt zijn poep ook wat sterker) dat hij zijn lijf bijeen houdt. En van voor iets langer rijden. Heeft wel een goede schoudervrijheid.niet simpel!!! Knipoog Knipoog

Niet makkelijk aan de hand van foto's, heb mijn best gedaan. Als het niet klopt laat iets weten..

actief houden is idd het enige waar ik echt mee bezig ben (1e foto is van 1 jaar geleden, de draffoto los is van van deze week)
alleen het fenomeen ''nageeflijk'' snapt hij niet zo Nagelbijten / Gniffelen maargoed, dat ligt aan mij dus daar hopen we op verbetering Lachen

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:37

webster543 schreef:
Tja... op de foto's lijkt ze vanachter hoger als van voor. Maar dan is het de schuld van de fotograaf.. Haha! Haha! Maar nu begrijp ik ook waarom ze wat enger loopt, als ze snel heet wordt..
By the way, 6 jaar is nog jong... (vind ik toch) ze groeien tot hun 7ste. Tong uitsteken

jeps ze is ook pas sinds vorig jaar nov onder het zadel Knipoog

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:12

En mijn paard? ik heb geen stand foto.
Afbeelding

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 07:33

En toen was het stil. Iedereen zo geschrokken van mijn paard? Scheve mond

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 08:37

Zeabiscuit schreef:
En toen was het stil. Iedereen zo geschrokken van mijn paard? Scheve mond

Komt denk ik door die rode beenbeschermers Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:51

Zeabiscuit schreef:
En mijn paard? ik heb geen stand foto.
http://i196.photobucket.com/albums/aa26 ... border.jpg

Ik wist niet zo goed wat ik moest zeggen, maar ik ga toch een gokje wagen..

Ik vind jouw paard wat beknopt aan doen, volgens mij heeft hij best wel een fijne bovenlijn, maar is het wel heel belangrijk om hem in zijn rug lekker los te houden, dit houdt dus in, laag rond, maar wel met het neusje eruig, en dan flink schakelen zodat hij uiteindelijk heel fijn van voren gaat opstijgen, lekker opwaarts dus..

Ook heel veel buigen, volte openen, sluiten slangenbogen en alle andere buigoefeningen zoals schouder voor enzo mee pakken, ik denk dat als je heel veel buigoefeningen doet, je daar straks heel veel profijt van hebt met lengtebuiging enzo...

Hihih ben benieuwd, want ik vind jouw paard tot nu toe wel de moeilijkste...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:39

Heeft er nog iemand tips voor mij (en mijn paardje?)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 13:08

Dancertjje,
Ik heb mijn best gedaan met de foto's.
Maar ik keek vol verwondering... het lijkt wel telkens een ander paard!

Wat op valt is een mooie ronde achterhand die jammer genoeg wel overbouwd is. Een stijl achterbeen en een vrij stijle schouder met iets onderstandige voorbenen. Ook een vrij korte rug en hals waarbij de hals mooi breed is. Iets zware hoofd-hals verbinding. Ook is de halsaanzet vrij laag.
Al met al een flinke uitdaging om dressuurmatig goed te laten lopen.

Wat ik eerst duidelijk wil maken is dat je met dit paard enorm moet letten op de ligging van het zadel. Het zal snel te ver naar voren liggen. Misschien heb je al last gehad van zadels die naar voren schuiven? Ook zal een zadel niet te lang moeten zijn ivm de korte rug.

Ik verwacht dat het moeilijk is de achterhand er goed bij te rijden met dit paard omdat het makkelijk voorover 'valt'. Ook hiervoor moet je er echt aan denken het zadel achter het schouderblad te plaatsen en zelf je bekken goed te kantelen met rijden. Jouw gewicht moet echt wat naar achteren op de rug van dit paard. (ik beoordeel de rijfoto's hierbij niet en zeg dus niet dat je dit wel of niet doet... het zijn aandachtspunten die ik uit de bouw van jouw paard haal)

Al met al begin ik naarmate ik meer naar de foto's kijk te twijfelen of dit wel echt een rijpaard is. Dit is absoluut niet verkeerd bedoeld. Maar heeft jouw paardje er niet erg veel moeite mee? Vind hij het wel leuk om dressuur te rijden?

Wat ik het allerbelangrijkst vind bij dit paard is dat het de rug ontspand en de buikspieren gaat gebruiken. Dat krijg je alleen voor elkaar als je voor los laat en gaat strekken waarbij je het achterbeen actief mee probeert te krijgen.
Span bij het longeren eens een elastische dekensingel achter de achterhand zodat het paard zich daar elke keer bewust van is als hij er achter even 'uit vliegt'. En longeer eventueel met dubbele longe met de lijnen door ringen op beugelhoogte direct aan het bit... dus geen driehoekjes oid maken met je longe gewoon naar het bit en vast.
En vooral lopen in draf... voorwaarts dus! Als voorwaarts goed gaat het tempo verlagen. Voorkom dat je paard uit elkaar valt. Zodra hij dat doet direct weer voorwaarts.

Als het longeren zo goed gaat kun je gaan werken met drafbalken.

De hals oprichten wordt voor dit paard erg lastig. Maar ik verwacht dat als die achterhand er mooi onder is de hals al een mooie aanzet zal geven om verder te werken.

Ik raad je aan te gaan trainen op een lange baan. Meestal houd dit in dat je buiten moet gaan rijden en daar moet gaan werken met schakelen in tempo en gang. Hoofd met rust laten en alleen maar schakelen en actief rijden van achter naar voor... koppie komt vanzelf.

Ik zou voorlopig onder het zadel niet te veel in de bak trainen. En als je dit wel doet veel draf-galop overgangen maken waarbij je directe actie-reactie mag verwachten. Maar draaf daarna dan ook even lekker met een losse teugel een ronde op het tempo dat hij wil. Laat hem geregeld even 'los' om het allemaal leuk te houden. Doe dan even iets waarvan je zeker weet dat hij het leuk vind.