Klopt dit plaatje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Klopt dit plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:46

Nog sterker..ik denk dat meneer Gal super kan rijden... dat meen ik echt Ja
Maar zoals hij nu rijdt vind ik het echt om te huilen.... dat meen ik ook echt Haha!
Maar ik denk dat hij juist een dergelijk goede ruiter is dat hij kan laten zien wat er nu gevraagt wordt om punten te rammen...

Maar is het dan niet triest dat paarden uit takt, op de voorhand zonder rug gebruik en een achterhand in tokio tegenwoordig punten scoren?

Het gaat mij namelijk niet om wie erop zit...maar om wat je tegenwoordig de punten rijd.
waar is de basis gebleven? Lachen

Ik denk dat meneer Gal (en andere) buiten de ring een veel fijner beeld kunnen geven Ja
Het beeld wat juist de punten zou moeten krijgen Lachen

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:51

In mijn beleving is de basis nog steeds hetzelfde...het verhaaltje over takt,impuls,rechtgericht etc. etc....
Ik denk eerder dat de jury een grote invloed heeft op het beeld wat getoond wordt in de proef inderdaad...De helft van de jury's weet absoluut niet hoe ze correct moeten beoordelen tegenwoordig. Ik ben ook van mening dat daar meer duidelijkheid in moet komen.....Waarom in de proeven stap draf gelop afzonderlijk beoordelen maar niet de rechtgerichtheid,losgelatenheid etc.....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:54

De basis zou hetzelfde moeten zijn idd.
Maar waarom zie je dat op hoog nivo, waar de basis er dan voortaan echt ingebakken moet zitten, niet echt terug komen.
De foto van TS is helaas niet 1 slecht moment, maar gewoon hoe paarden tegenwoordig voorgesteld worden. Waar is die basis daar dan, waarvan we alle zeggen...dat is zoals het moet en al een klein beetje richting dat wil ik ook kunnen Lachen

Dat zouden zeker ook mooie onderdelen zijn Ja
Maar als men de in de front trekkers nu al eens elk onderdeel zou aanpakken...dan viel het kwartje ook wel Lachen
(en dat ook in de top moeten durven te punten)

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:00

Mischien is dat dat een goede conclusie om onze discussie te beeindigen...
In de dressuursport zouden alle proeven (zowel de B-L-M etc. en de hoge dressuursport beoordeeld moeten worden volgens de basisdressuur...takt,rechtgerichtheid,losgelatenheid,etc.....
Misschien dat dan de waarheid aan het ligt komt...wie er daadwerkelijk een topruiter is en wie een correct plaatje laat zien...... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:01

Dat vind ik idd een hele mooie post Ja
En daar sluit ik me ook voor 300% bij aan Ja

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:07

Als je iets wilt veranderen begin dan maar helemaal bovenaan.
Zo ziet de tact eruit op de banner die de FEI gebruikt bij haar dressuurpagina's:

Afbeelding

Of zou dit ook weer zo'n fout moment zijn?
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 04-12-07 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:08

shavira schreef:
Mischien is dat dat een goede conclusie om onze discussie te beeindigen...
In de dressuursport zouden alle proeven (zowel de B-L-M etc. en de hoge dressuursport beoordeeld moeten worden volgens de basisdressuur...takt,rechtgerichtheid,losgelatenheid,etc.....
Misschien dat dan de waarheid aan het ligt komt...wie er daadwerkelijk een topruiter is en wie een correct plaatje laat zien...... Haha!

37 De ongedwongenheid en zuiverheid van de gangen x2
38 De impuls en de verzameling x2
39 De oplettendheid, het vertrouwen, de harmonie en de gehoorzaamheid van het paard x2
40 De houding en zit van de ruiter, de juistheid en het effect
van de hulpen x2

Zoals je ziet tellen ze allen dubbel. Rechtgerichtheid komt in de ZT in vrijwel ieder onderdeel naar voren (series, piaffe enz.).

Ik denk dat we beschikken over een aantal zeer goede ruiters en amazones aan de top van Nederland, daar mogen we trots op zijn. Ook internationaal draaien we aan de top, dankzij individuele prestaties van deze combinaties!

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:12

Mij hoef je niet te overtuigen hoor Vido... Tong uitsteken

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:21

Ik vind dat wij met zn allen best kritiek mogen hebben: als je als ruiter geen kritiek kunt verdragen, moet je thuis blijven, niet in de schijnwerpers rijden.

MAAR...ik heb een vriend die helemaal niets van dressuur weet. Toch zegt hij na mijn proef: nou die piaffe is nog steeds niet goed genoeg Koe .

EN..zegt hij er bij, knap dat Leunus je dan precies de aanwijzigingen kan geven, waarmee het verbeterd!

Mijn conclusie: iedere voetballer kan zien wat er NIET goed is. De kunst is te zien hoe het BETER zou gaan!! (dan leer je ook nog eens wat)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:11

runningkawa schreef:
Ik denk idd dat tegenwoordig veel ruiters het niet door hebben dat dit ook niet oke is, want je ziet geen verandering.
En waarom zouden ze ook veranderen?
Voorbeenzwaaien scoort tegen woordig punten.

Ik denk dat dat wel meevalt. Als het goed is zit E.G op de foto's op Gribaldi, en met Gribaldi heeft hij een aantal keer ver onder de maat gescoord omdat de hengst met zijn hoofd bij iets anders was dan bij de proef (volgens mij onder andere in Las Vegas)

beantsje schreef:
Wat de sport ermee opschiet? Dat zal me worst wezen; Natuurlijk heb ik noch de kwaliteiten, nog de ambitie om bondscoach te worden. Wat ik belangrijk vind, is dat mijn paard er wat mee opschiet naarmate ik meer inzicht krijg.

Volgens mij begrijp je mijn reactie niet helemaal. Uiteraard is het goed te kijken anderen. Daar leer je veel van. Waar je niks van leert is iemand direct te veroordelen op fouten of op een fout plaatje (en dat is wat in dit topic al meerdere malen is gebeurd). Waar je ook niks mee op schiet is dat iedereen elkaar na gaat kwaken dat het een fout plaatje is. Zoals ik zei, zal de ruiter in kwestie dat zelf ook wel weten. Als jij wil dat jij en je paard ergens mee opschieten, dan is het handig te je te richten op ruiters in je omgeving die het beter doen dan jij en die het hemd van het lijf te vragen over hoe ze dat nu voor elkaar krijgen. Maar pas op: ook zij zijn slechts mens en zij zouden ook wel eens een foutje kunnen maken! Haha!

beantsje schreef:
Respect voor topruiters staat hier volkomen buiten.

Dat weet ik nog zo net niet. De manier waarop af en toe over topruiters gesproken wordt komt op mij niet altijd even respectvol over. Dat wil helemaal niet zeggen dat je altijd maar oh of ah moet roepen. Het is een beetje de manier waarop...

beantsje schreef:
Helaas zijn er dan toch nog een heleboel fans, die zo'n plaatje niet meer objectief durven te bekijken.

Durven zij het plaatje niet objectief te bekijken? Of kijken ze naar het totaalplaatje? Of leven zij gewoon met de ruiter mee? En laten ze hem dus niet direct als een baksteen vallen als het misschien even wat minder gaat? En wanneer zouden Edward zijn fans op jou wel voldoende objectief overkomen? Als ze hier gezellig op Bokt alle plaatjes van E.G zouden komen bekritiseren? Een beetje fan zal waarschijnlijk denken; jammer, hopen dat het volgende keer beter gaat! Jouw conclusie vind ik dus maar wat kort door de bocht en feitelijk nergens op gebaseerd.

runningkawa schreef:
En dan zou de topsport toch juist mijn grote voorbeeld moeten zijn?

Maar kennelijk is dat het volgens jou dus niet? Dus misschien moet je je dan richten op degene die wel jouw ideaalbeeld benaderen. Of jou ideaalbeeld bijstellen? En wie zegt dat jij het bij het juiste eind hebt? Wie zegt dat het waar is dat het alleen maar om voorbeenzwaaien gaat? Wie zegt dat jij beter in staat bent dat te beoordelen dan alle hotemetoten bij de FEI? Misschien heb je het wel bij het juiste eind hoor, maar misschien dus ook niet. Dressuur is meer dan andere sporten uiteindelijk gewoon best smaakgevoelig. En zoveel mensen zoveel wensen. Ik denk dat het voor juryleden en de FEI ook niet meevalt alle neuzen dezelfde richting uit te krijgen en de beoordelingen zo objectief mogelijk te maken.

runningkawa schreef:
Ja maar jij zegt niets van die ruiters, dat mag dus, zeg je wat negatiefs mag dat niet, want je kunt het zelf niet beter

Maar vertel nu eens: WAT wil je er nu zo graag over kwijt, wat al niet 100x gezegd is?
Waarom wil je er zo graag wat negatiefs over zeggen?

Ik zie ook wel negatieve dingen in de sport. Maar ik richt mij liever op de positieve dingen. Leuker, en daar leer ik meer van.

runningkawa schreef:
En ja ik weet dat ik het zelf niet beter kan...maar nog verwaander stel ik me dan ff op...ik wil het zo ook niet kunnen....

Als jij het zo niet wil kunnen, waarom maak je je er zo druk over dan?

Vido schreef:
Ik denk dat we beschikken over een aantal zeer goede ruiters en amazones aan de top van Nederland, daar mogen we trots op zijn. Ook internationaal draaien we aan de top, dankzij individuele prestaties van deze combinaties!

Zo is dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:16

Jasmijn alles wat je van mij quote, waarom ik het zo niet graag zie heb ik al uitgelegd...quote dat dan ook....zucht...zo blijft het idd in herhaling vallen.....

Nogal logisch dat het van voor naar achter rijden iets niet is wat iemand ook ooit maar zou moeten willen

Jaja, slecht ijs, slecht veld, lastig van hengst zijn....
Of eens kijken naar je eigen doen....ook voor topsporters niet verkeerd Lachen

En dat was mijn laatste post hier...ga nog maar wat googelen zou ik zeggen...dan wordt het verrekte moeilijk een fijn moment te zoeken.... En ja, ik weet zeker dat ik een fijn moment kan zien...jij ook, weet ik ook zeker...alleen je moet wel wat durven zien, ook al is het een top sporter....

De nieuwe kleren van de keizer..die houden we erin Ja
Past zo goed hier Ja

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:47

Wat ik over het plaatje kan zeggen is dat het paard idd zijn rug weg drukt en uit de takt is. Het LA gaat al van de rond, terwijl RV nog op de grond staat en LV en RA nog niet hun hoogste punt hebben bereikt. Maar foto's blijven moment opnames en je kunt er niets over zeggen dat het paard continu zo liep. Heb namelijk wel meer foto's van Gribaldi gezien waar hij keurig op loopt.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:57

Snap eigenlijk de bedoeling van dit topic niet maar toch wil ik even reageren.
Ga eens zelf rijden en laat iemand foto's maken(let wel achter elkaar doorschieten) dan zul je toch veel foto's hebben die je liever niet met anderen deelt.
Nu worden er van die topruiters dus ook foto's geschoten en in tegenstelling tot onszelf kunnen zij meestal niet hun mooiste foto's eruit kiezen, en die tonen.
Het is nog altijd een kunst om de juiste foto's uit een hele serie te pikken, want wat is een foto nou eigenlijk? een hele kleine momentopname, dus ook niet geschikt om een ruiter te beoordelen aan 1 of 2 foto's.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:12

Heb je ook gelijk aan. Zoals ik al zei, het blijven momentopnames.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:28

Ach er zijn zat mooie plaatjes te vinden van deze combi. Het is maar waar je je druk om maakt. Toch best knap dat er alweer bijna 6 pagina's mee gevuld zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:07

Natuurlijk zijn er ook heel veel mooie momenten te vinden en dat is maar goed ook, stel je voor dat dit prachtige paard 1 uur per dag zo zou moeten lopen, arm paard.
Maar het is wel een arm arm paard moment waarop de foto geschoten is en die is niet in een miliseconde te herstellen.
Als je op de sportstand verder had geschoten had je nog veel meer van die fotos kunnen maken.
Afbeelding

Man zo moeilijk is het niet om die baggermomenten op de gevoelige plaat vast te leggen. En of het nu Gal, van Grunsven of klara koe zou zijn ze zouden hier allemaal de wind van voren krijgen.
Logisch omdat het een slecht moment is en dan maakt het niet uit of je nu GP tpruiter bent of net begonnen.
Fouten zijn er om hersteld te worden, van fouten kun je leren en ik denk of eigenlijk hoop ik dat we dat allemaal doen.

En idd als men nu eens ging jureren volgens de regelementen en wat gevraagd wordt met in het achterhoofd het skala der dressuur dan waren we prima op weg. Maar dan moeten we helaas wel de juiste weg willen vinden.
Want we zijn nu een omweg ingeslagen. en dan kun je zeggen ja kijk dan niet want dit is wel topdressuur. Daar heb je gelijk aan maar als de huidige topdressuur niet laat zien wat er gevraagd wordt terwijl ze er wel voor beloond worden is het wel vreemd.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:24

nou vind dit ook maar niks neej, die beenhouding van de ruiter waar gaat dat over joh, als ik hier foto's plaats met zown been houding heb ik meteen 10 reacties der over Tong uitsteken

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:58

Ach ik vind meneer Gal een super ruiter. Als we slechte momentopnames van een ieder hier op bokt vertonen, dan zijn we nog heel wat maanden bezig met het leveren van commentaar.
Als iedereen zich nou eens wat meer met zichzelf bezig houdt dan andere (top)ruiters af te kraken, dan komt het landelijke niveau misschien ook wat hoger te liggen. Ik vind het persoonlijk flauw om met z'n allen zulke slechte foto's op te zoeken en te posten en dan zeggen; Zie je nou wel! Wat een slechte ruiter/combinatie/rijderij.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:45

Hoezo slechte fotos opzoeken? En natuurlijk proberen we allemaal zo goed als mogelijk te rijden.\
Dit soort fotos helpt ons in de weg naar verbetering doordat we visueel zien wat niet correct is kunnen we ook beter de fotos van onzelf beoordelen en onze collega ruiters omdat we nu eerder zien wat goed en wat fout is of laat ik zeggen minder goed.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:36

Kafue schreef:
Dit soort fotos helpt ons in de weg naar verbetering doordat we visueel zien wat niet correct is kunnen we ook beter de fotos van onzelf beoordelen en onze collega ruiters omdat we nu eerder zien wat goed en wat fout is of laat ik zeggen minder goed.

Helaas maken veel bokkers bij deze foto's geen gebruik van de mogelijkheid zich een goed beeld te vormen van wat wel en niet goed is en dan zichzelf te beoordelen, maar misbruiken ze de foto's om de betreffende ruiter te veroordelen. Dat is alleen een beetje jammer.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:41

Peoh, hoe meer ik van dit soort foto's zie, hoe meer ik besef dat het kennelijkonmogelijk is een volledige proef compleet in de ontspanning, over de rug heen te kunnen laten zien; het blijft een samenspel tussen mens en dier, en daar worden fouten gemaakt en spelen emoties ook een rol, denk ik...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:00

detour schreef:
Peoh, hoe meer ik van dit soort foto's zie, hoe meer ik besef dat het kennelijkonmogelijk is een volledige proef compleet in de ontspanning, over de rug heen te kunnen laten zien

Knap dat jij aan de hand van 1 foto kunt zien hoe een hele proef verreden is...

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:24

Houding ziet er ook niet uit als je heel grof kijkt. Paard klopt niks van. Helemaal in elkaar...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:30

Veroordelen kan altijd en overal. Maar dat is niet de bedoeling. Je moet leren van je fouten en leren kun je altijd en overal.
leren doe je ook met je ogen door naar anderen te kijken en natuurlijk te luisteren.
Verder is het belangrijk dat iedereen ook durft toe te geven dat hij zij leren kan en moet en zijn eigen fouten ook durft toe te geven.
Het gaat er niet om of het moment slecht was of goed het gaat erom wat er slecht was en hoe je het verbeteren kunt.
Stel je voor dat dit algemeen beeld wordt.
In ieder geval vind ik met het ook op correcte verzameling juist ondertreden en dergelijke dat ook de dressuurtoppers veel steken laten vallen en zich er soms gemakkelijk van af maken.
Het is mijn mening maar super door verzamelde paarden is helaas tegenwoordig een zeldzaamheid geworden, zeg maar een uitsterfend ras.
>En aangezien dit met uitsterven bedreigd wordt mogen we best een vuits maken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:06

jasmijn78 schreef:
detour schreef:
Peoh, hoe meer ik van dit soort foto's zie, hoe meer ik besef dat het kennelijkonmogelijk is een volledige proef compleet in de ontspanning, over de rug heen te kunnen laten zien

Knap dat jij aan de hand van 1 foto kunt zien hoe een hele proef verreden is...

Koe

Nee, jij snapt het niet, Jasmijn, ik word gewoon een beetje moe van die shots die 1 seconde vastleggen en waarop de combi meteen in het geheel wordt afgekraakt, het zijn momentopnames en geen enkele kur is perfect omdat er met mens en dier wordt gewerkt, dus valt er imo altijd wel zo'n plaatje te schieten.

Snap je het nu?