Irma_Maandag schreef:Ik stap er in ieder geval NOOIT af. Je hebt dan veel minder te vertellen mocht het dier er alsnog vandoor willen spurten omdat zijn lijf nog vol van de adrenaline staat. Je kunt het dier dan alleen aan de teugel regelen. Wanneer je er op blijft zitten, kun je (nadat je de controle weer terug hebt) naast teugelhulp ook een been en gewichtshulp blijven geven.
Ik heb het een tweetal keren meegemaakt, en (ook omdat je zelf even moet bekomen van de situatie) ging het stuk daarna vnl. (bij voorkeur in stap, maar als je paard nog opgefokt is kan draf ook) laag en diep ingesteld rijden. Voldoende actief, zodat het dier weer op jou moet letten, en wanneer de ontspanning weer begint te komen, langzaam uitschuiven richting halsstrekken (houdt wel licht teugelcontact, gooi ze niet los).
Meer ervaringen heb ik er gelukkig niet mee. Misschien dat anderen het anders oplosten?
ik ben het hier mee eens maar toch geef ik nog wat uitleg: als je paard op hol slaat laat hem dan eerst even volledig gaan en als jij een leider voor het paard bent laat je hem na een tijdje wel stoppen door hem te kalmeren en LICHTE druk op je teugels te zetten. dit komt omdat in het wilt alle paarden meteen op hol slaan, na een tijd stoppen ze en kijken ze naar de lijder die kijkt dan weer of er gevaar is of niet zo wel begint hij te rennen zo niet zet hij zig op zijn plaats en begint rustig te grazen , dus nadat je je paard weer in stap hebt gekregen rijd hem dan zoals je dat altijd doet zo merkt je paard dat er niets aan de hand is . nog veel suxxes
Gelukkig is het goed afgelopen.
Paniek ! Nichtje is toen opgenomen in het ziekenhuis, hersenschudding en arm op 2 plaatsen gebroken. En dan heeft ze nog geluk gehad !