Paard op hol, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aishalover

Re: Paard op hol, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 08:57

Irma_Maandag schreef:
Ik stap er in ieder geval NOOIT af. Je hebt dan veel minder te vertellen mocht het dier er alsnog vandoor willen spurten omdat zijn lijf nog vol van de adrenaline staat. Je kunt het dier dan alleen aan de teugel regelen. Wanneer je er op blijft zitten, kun je (nadat je de controle weer terug hebt) naast teugelhulp ook een been en gewichtshulp blijven geven.
Ik heb het een tweetal keren meegemaakt, en (ook omdat je zelf even moet bekomen van de situatie) ging het stuk daarna vnl. (bij voorkeur in stap, maar als je paard nog opgefokt is kan draf ook) laag en diep ingesteld rijden. Voldoende actief, zodat het dier weer op jou moet letten, en wanneer de ontspanning weer begint te komen, langzaam uitschuiven richting halsstrekken (houdt wel licht teugelcontact, gooi ze niet los).
Meer ervaringen heb ik er gelukkig niet mee. Misschien dat anderen het anders oplosten?

ik ben het hier mee eens maar toch geef ik nog wat uitleg: als je paard op hol slaat laat hem dan eerst even volledig gaan en als jij een leider voor het paard bent laat je hem na een tijdje wel stoppen door hem te kalmeren en LICHTE druk op je teugels te zetten. dit komt omdat in het wilt alle paarden meteen op hol slaan, na een tijd stoppen ze en kijken ze naar de lijder die kijkt dan weer of er gevaar is of niet zo wel begint hij te rennen zo niet zet hij zig op zijn plaats en begint rustig te grazen , dus nadat je je paard weer in stap hebt gekregen rijd hem dan zoals je dat altijd doet zo merkt je paard dat er niets aan de hand is . nog veel suxxes Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:40

aishalover schreef:
ik ben het hier mee eens maar toch geef ik nog wat uitleg: als je paard op hol slaat laat hem dan eerst even volledig gaan en als jij een leider voor het paard bent laat je hem na een tijdje wel stoppen door hem te kalmeren en LICHTE druk op je teugels te zetten. dit komt omdat in het wilt alle paarden meteen op hol slaan, na een tijd stoppen ze en kijken ze naar de lijder die kijkt dan weer of er gevaar is of niet zo wel begint hij te rennen zo niet zet hij zig op zijn plaats en begint rustig te grazen , dus nadat je je paard weer in stap hebt gekregen rijd hem dan zoals je dat altijd doet zo merkt je paard dat er niets aan de hand is . nog veel suxxes Haha!

En dat is dus niet waar. Niet alle paarden slaan maar meteen op hol, er zijn er ook genoeg die klaar staan om de aanval in te zetten en in ieder geval eerst willen weten wat er aan de hand is.
Er is een groot verschil in reacties van paarden op "enge" dingen en blind vluchten is zeker niet standaard.

aishalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:56

[/quote]
En dat is dus niet waar. Niet alle paarden slaan maar meteen op hol, er zijn er ook genoeg die klaar staan om de aanval in te zetten en in ieder geval eerst willen weten wat er aan de hand is.
Er is een groot verschil in reacties van paarden op "enge" dingen en blind vluchten is zeker niet standaard.[/quote]
de hele kude slaat op hol maar niet lang, gewoon ver genoeg voor als het gevaar echt gevaarlijk is ze een voorsprong hebben en niet meteen worde aangevalle en verwondraken of zo ( iets wat wel zou gebeuren als ze deden wat jij zegt!! )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:17

aishalover schreef:
de hele kude slaat op hol maar niet lang, gewoon ver genoeg voor als het gevaar echt gevaarlijk is ze een voorsprong hebben en niet meteen worde aangevalle en verwondraken of zo ( iets wat wel zou gebeuren als ze deden wat jij zegt!! )

Hoeveel kuddes in het wild heb jij bestudeerd om dit zo hard te beweren?
Het is heel onverstandig voor een kudde om in blinde paniek op hol te gaan, in blinde paniek maken paarden fouten. Een kudde KAN kiezen voor vluchten, dat is een keuze van de leidmerrie en de haremhengst of dat gebeurt, die kunnen ook kiezen voor verdedigen, omdat lopen geen oplossing biedt. En geloof me, voor een leidmerrie in blinde paniek gaat lopen (= op hol slaan), dan moet er wel heel wat raars aan de hand zijn, want een leidmerrie hoort verstandig te zijn, daar wordt ze op geselecteerd! Zonder een onder moeilijke omstandigheden nadenkende leidmerrie is de kudde ten dode opgeschreven.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:17

Over die kuddes, ik denk dat ze eerder bedoelde dat paarden dan even een sprintje trekken. Dat zie ik althans ook wel bij de paardjes in het land. Als ze al eens ergens van schrikken rennen ze een stukje en stoppen dan om te zien waar ze ook weer van moesten schrikken. Daarna zie je ze dan ontspannen of zenuwachtiger worden, meestal het eerste; 'Ohw, het was maar de buurman...'of zoiets.

Maar dat heeft denk ik ook te maken met het misverstand tussen echt op hol en een sprintje...Op hol is blinde paniek en kun je alleen maar schietgebedjes doen, als ze gaan sprinten zijn ze nog een beetje aanspreekbaar. Die van mij stopt dan nog als ik hard woah roep. Waarschijnlijk ook automatisme hoor, het is een getrainde quarter, maar toch prettig dat je nog een extra noodrem hebt...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:37

Het is ook afhankelijk van waarom een paard op hol slaat. Als ze iets eng vinden, is mijn ervaring kun je ze nog wel weer rustig krijgen. Ik trek ze dan ook het liefst voor een boom, of om op de weg (als de ruimte dat toelaat).
Maar zo heb ik ook eens op een paard gezeten dat gewoon in de bak het bit vastpakte en uit de bak sprong (echt heeeeeel eng en ik ben niet zo snel bang). Dat was aan een grote, drukke weg maar gelukkig liep het paard richting weides. Heb geprobeerd hem de paddock in te sturen (met 2 handen aan 1 teugel omtrekken) maar paard denderde gewoon door. uiteindelijk rende hij een dode hoek in en kon ik er afspringen. Ondertussen was ik wel aan het hyperventileren en heb ik een half uur lopen trillen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:50

Er is alleen wel een enorm verschil tussen op hol slaan (dat is blinde paniek, dan lopen ze desnoods tegen de muren op), en er vandoor gaan. In het 1e geval kun je als ruiter maar beter een schietgebedje gaan doen, in het 2e geval zijn er diverse dingen die je kunt proberen. Als ze op hol zijn geweest en je bent daarna nog in staat om iets te doen zou ik er zeker vanaf gaan en proberen te kalmeren, als ze er gewoon tussenuit zijn gegaan, worden ze daarna dubbel zo hard ana het werk gezet.

@waratje, absoluut. Mijn ene paard vlucht weg, de andere (typische alfamerrie) gaat het enge ding onderzoeken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:01

Een pony van mij ging er vandoor zónder ruiter,die was eraf gesprongen!De pony liep recht op de autoweg af,dus ik ging er achter aan op mijn eigen pony.Op het moment dat ze de autoweg overstak was er net een auto voorbij.Ze galopeerde over de autoweg richting weiland en ik er achteraan.In volle galop met zijn 2en over die autoweg heen,recht op andere auto's af.Die stopten en ontwijkte mij en de pony en er ontstond een file.Het leek wel een wild-west film,maar op dat moment wist ik niet echt wat ik moest doen.Het enige waar ik aan dacht was die pony vangen.Ik had haar op een gegeven moment te pakken aan de teugels,maar had de kracht niet meer om haar te stoppen.Pas een heel stuk verder,vlakbij het weiland stopte de pony en kon ik haar zo pakken.Gelukkig is het zonder ongelukken afgelopen,maar het had slecht kunnen aflopen.Een pony die er zonder ruiter vandoor gaat is ook niet te stoppen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:08

gohya schreef:
Een pony van mij ging er vandoor zónder ruiter,die was eraf gesprongen!De pony liep recht op de autoweg af,dus ik ging er achter aan op mijn eigen pony.Op het moment dat ze de autoweg overstak was er net een auto voorbij.Ze galopeerde over de autoweg richting weiland en ik er achteraan.In volle galop met zijn 2en over die autoweg heen,recht op andere auto's af.Die stopten en ontwijkte mij en de pony en er ontstond een file.Het leek wel een wild-west film,maar op dat moment wist ik niet echt wat ik moest doen.Het enige waar ik aan dacht was die pony vangen.Ik had haar op een gegeven moment te pakken aan de teugels,maar had de kracht niet meer om haar te stoppen.Pas een heel stuk verder,vlakbij het weiland stopte de pony en kon ik haar zo pakken.Gelukkig is het zonder ongelukken afgelopen,maar het had slecht kunnen aflopen.Een pony die er zonder ruiter vandoor gaat is ook niet te stoppen!

Hangt van een aantal factoren af. Stukje karakter van de pony, stukje hoe geschrokken, stukje wedstrijdje met de andere pony, stukje opvoeding, etc.
Achter een loslopende pony aan galopperen is meestal niet verstandig, zeker niet als er verkeer bij betrokken is. Rustig volgen is dan de betere keuze, maar het is heel moeilijk om te doen als de adrenaline door je lijf giert Knipoog Gelukkig is het goed afgelopen.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:03

Is mij ook al een paar keer overkomen. Zelf rustig blijven, achter over en zwaar zitten, proberen terug te rijden, op een kleine volte zetten etc.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:08

na gedeeltelijk forum te hebben doorspit: kijk eerst waar de rem zich bevindt Haha! en als die niet goed werkt... daar eerst wat aan werken. en gewoon maken aan allerlei... niet meteen buiten gaan.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:06

heb ik ook gehad...
ik was klein en kon mijn paardje ook niet goed houden
nu kan ik hem beter houden..
maar als mijn paard eenmaal aan het renne is krijg ik hem niet terug..
het enige wat ik doe over de weg ik 1 kant vd teugel pakken en om trekken..
alles beter dan straks over de weg liggen te rollen...of onder de auto ofzo
en als het niet lukt...beiden handen sluiten (echt als nood zagen)
heb 1 keer gedaan over de weg was bij de auto's
als je het bekijkt of je paard onder de auto met jou of even een zere mond..
Btw stem gebruiken helpt bij mij ook wel goed

nooit van je paard afgaan...helemaal niet onder het rennen dat zei mijn vriendin tegen me dat ik tijdens het rennen
er af moest springen *nooit doen* mega gevaarlijk

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:33

Ervandoor gaan, daar kan ik ook over meespreken.

Het is nu al een aantal jaar geleden. Ik had mijn paardje toen iets meer dan een jaar en ging altijd buitenwandelen met mijn buurvrouw. Mijn paardje was niet veel gewoon en met 2 gaat het altijd iets beter. In het begin korte wandelingen en dat ging zonder probleem.

Vermits ik toen niet ver van het Militair Domein van Brasschaat woonde, gingen we daar altijd wandelen. Heel rustig, en geen last van auto's. We deden altijd een enorm grote toer van meer dan 2 uur. Het was lente en heel mooi weer. En een tijdje geleden dat we die toer hadden gedaan. We hadden eerst een stuk gegalopeerd en waren toen in Kalmthout aangekomen. Totaal de andere kant van het domein en daar moesten we een stukje over een padje tussen struikgewas. Mijn buurvrouw ging eerst en ik als laatste. Nu was dat weggetje helemaal dichtgegroeid en moesten we terugkeren, waardoor ik eerst kwam. Door het stuk te hebben gegalopeerd, was mijn paardje al heel bezweet en werd lastig gevallen door dazen, met als resultaat dat madame ervandoor ging. In volle vaart en met sprongen over alle opstakkels die we tegen kwamen op ons pad. En vermist ik niet goed kan springen, is het een wonder geweest dat ik er nog op zat. We waren bijna in Brasschaat terug, toen ik haar tot stilstand kreeg. Goed blijven zitten, teugels opnemen en tegen praten heeft haar doen stoppen. Je kan moeilijk iets ander doen als een over een bospad gaat met oneffen ondergrond. Ik was ongelofelijk trots op mijn meisje dat ze luisterde en dat we stil stonden. Ik ben toen maar dezelfde weg terug mijn buurvrouw gaan zoeken. Die dacht dat ik ergens in het struikgewas ging liggen met een heleboel gebroken botten. Een ding ben ik mijn buurvrouw wel dankbaar, namelijk dat ze haar paardje goed in toom heeft kunnen houden, zodat ze er niet beide vandoor gingen, want dan zijn ze bijna niet meer te stoppen.

Hieruit heb ik we een ding geleerd. Ik ga niet meer buitenwandelen tenzij mijn paardje stinkt naar het anti-daas product. Ze is nog steeds niet gesteld op dazen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:34

Dazen kunnen idd een reden zijn dat een paard op hol slaat.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:34

Mijn nicht heeft het een keer meegemaakt. Nicht was alleen naar buiten en haar ouders hingen een beetje op stal rond, komt de haflinger van mijn nicht schuimend, zwetend en totaal door het dolle heen naar stal. Zonder nichtje ... Scheve mond Paniek ! Nichtje is toen opgenomen in het ziekenhuis, hersenschudding en arm op 2 plaatsen gebroken. En dan heeft ze nog geluk gehad !

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:14

Phoe hier kan ik sins 3 weken goeed over mee praten,, ook al had ik liever gehad van niet..

Maar ik rij nu 4 maand 3-4x per week buiten met mijn jonge pony, nergens bang voor. En als het eng is ging hij stilstaan totdat ik hem ff een aait gaf en een keer been gaf en hij liep er zonder versnellen langs. Nu wou ik dus 3 weken terug op een donderdag eens een grote buitenrit gaan maken.

Toen ik op de helf was, moest ik een stukje langs een 80 km weg, nooit wat aan de hand geweest daar. Maar toen...Ik zag 2 vrachtwagens aankomen maar wist dat hij dat niet eng vond. Maar toen de 1e passeerde begon die chauffeur voor de lol te toeteren(luchthoorn!!) En hij sprong toen aan in galop net dat ik hem bijna terughad, kwam de 2e vrachtwagen,, ook toeteren!!(weer ;luchthoorn) Ja en toen was het gebeurt!! In volle galop op het fietspad! tussen weg en fietspad zit 3-4 meter en het fietspad ligt hoger. Maar hij rende dusrechtuit en de weg liep rond,, recht op de weg af!!! Dus ik ben met mijn hele lichaam en alle kracht zo ong naar rechts gaan hangen op de hoop hem te sturen.. Daardoor ging ik iets de andere kant op richting een weiland, daar zat een grote draad.. op dat moment ging mijn paard ook remmen, maar gleed weg... En toen zijn we dus met zn 2en 10 meter over de weg geschaaft, en onder de draad door een weiland in...

Tsja en dan lig je daar,, gelukkig kwam er snel hulp en heb ik er alleen veel schaafwonden(vooral mijn gezicht)en een licht gekneusde enkel aan overgehouden.. met het paard is ook alles weer goed... Maar dit kan er dus ook gebeuren als je paard op hol slaat!!!

ff 1 ding nog, hij is eerst door het weiland gerend, maar ik weer bij mij teruggekomen. En toen hebben mensen die daar in de buurt wonen hem opgevangen..

1 ding weet ik wel, en dat is dat ik niet meer zo graag buitenkom met het paard... 5 cm meer naar links en ik had vast op een boom gezeten!! En als ik hem niet iets naar recht had gekregen onder een vrachtwagen..

Dus dit kan er gebeuren als een paard op hol slaat!

Groetjes Mandy

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:57

Mij is het 1 keer overkomen.
een lekker relax buitenritje, niets aan de hand.
We doen een lekker relax galopje, en ineens komt er 1 of andere debiel met zn scooter keihard t ruiterpad op rijden achter ons!! Stoom uit je oren Stoom uit je oren Hamer
Nouja, paard schrikt zich helemaal lam, denkt dat ie achtervolgd wordt door 1 of ander monster dat hem op wil eten ofzo, en zet het 'm (natuurlijk) op een lopen.
ik had niks meer te zeggen, geen stuur, geen rem helemaal niets!
En dat is eng hoor.. dat je kan doen wat je wilt maar je paard gewoon in blinde paniek blijft door rennen. En dan nog die stomme gast die door bleef rijden met z'n scooter!! Boos!
Uiteindelijk maakte het ruiterpad een bocht, m'n paard vloog van het ruiterpad en stak zo een heel druk kruispunt over. Ik dacht echt dat we het beide niet zoude overleven.
We hebben echt zo onwijs veel geluk gehad, de stoplichten gingen net op groen, dus de auto's hadden niet veel vaart en konden allemaal optijd voor ons stoppen.
Uiteindelijk zijn we nog over een trambaan gevlogen, en toen heb ik hem daarna met heel veel moeite
ergens tegen het hek van een tennisclub kunnen sturen, waar hij dus wel tegenaan liep, maar hij stopte gelukkig wel!
Nou ik moet zeggen dat ik behoorlijk in shock was, maar mijn paard zeker ook!
Hij stond stokstijf stil, was aan het shaken en helemaal buiten adem.
Ik ben toen afgestapt en met hem aan de hand terug naar stal gestapt waar hij weer lekker tot rust kwam gelukkig. Beide hebben we er niets aan overgehouden gelukkig.

Maar dat was echt even schrikken hoor! Ziek

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:23

Het is een ding wat je echt als laatste mee zou willen maken. Maar als het mij ooit nog eens zou overkomen, zou ik er gewoon afspringen(makkelijker gezegd dan gedaan)maar dan sta jij weer op eigen benen, en laat dat paard maar rennen, die gaat wel naar huis heen.

Want het is gewoon levengevaarlijk!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:13

Erg gevaarlijk ja. Als het paard met mij op een weg af gaat, zou ik er af springen, want een weg over rennen doet ie maar in zn eentje. En op hol... als het even kan, het paard omtrekken. Maar waarschijnlijk lukt dat niet... Ik zou eens goed gaan zagen denk ik... Scheve mond

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:47

Wat ook nog wel eens helpen om de pony te stoppen is Zagen met de teugels.Niet aan de teugels trekken maar gewoon zagen.Hielp altijd bij mijn pony die er vaak vandoor ging,maar als ze echt op hol slaan?Weet niet of het dan ook helpt,maar je kan het altijd proberen toch?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:00

gohya schreef:
Wat ook nog wel eens helpen om de pony te stoppen is Zagen met de teugels.Niet aan de teugels trekken maar gewoon zagen.Hielp altijd bij mijn pony die er vaak vandoor ging,maar als ze echt op hol slaan?Weet niet of het dan ook helpt,maar je kan het altijd proberen toch?

Ik voorkom het liever Knipoog

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:03

Ja wie niet? Maar je kan het helaas niet altijd voorkomen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:08

Goede voorbereiding doet wonderen. Maar daar willen veel mensen geen tijd in steken......

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:20

Goede voorbereiding werkt niet altijd waratje...
Ik heb ook op een paard wat in blinde paniek er van door ging. Niets kon ik doen, helemaal niets...
Toen ben ik haar gaan kalmeren en kwam ze uiteindelijk terug. Het paard was een vos, maar toen ik terug kwam bij de groep (had een les bij me) had ik van al het schuim echt een schimmel, zowat geen voshaartjes meer te zien.

Ook heb ik al een keer met een pony een boom op moeten zoeken, dat moest omdat ik recht op een drukke weg afging. Dan kies je wel Ja

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:27

ik voel het altijd aankomen,in het bos krijg ik hem dan makkelijk terug,maar op het strand niet,als ik daar rustig ga galloperen gaat hij met de tijd steeds iets versnellen,op een gegeven moment hoor je echt ''klik''(pakt bit vast) en gaat aan de haal
dan heeft hij ook nog eens de afwijking om naar het duin te trekken en daar slaat hij dan over de kop en dan is het klaar.....
ik rij hem nu vaak met een slof buiten(als ik over het strand ga)alleen om hem bij dat''klik''even bij de les te houden,en dat gaat goed.
hij kan er ook absoluut niet tegen dat er anderen hem voor gaan,dan flipt hij,dribbellen,bokken,stijgeren,gallop op de plaats,sprongen waar de spaanse rijschool jaloers op zou zijn.
hij is dus niet echt makkelijk en ook nog eens heeel erg lenig....dat moet ik soms dus ook bekopen met een lekkere klap op de grond
ach heb hem nu 10 jaar en weet van te voren wat meneer gaat uithalen als ik erop stap...