Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dat kan je toch heel goed aan de hand, onder de ruiter of aan de longe doen. Grondwerk verstevigd de band met je paard alleen maar.
)
Snap weer wat je bedoeld maar ben het niet met je eens. Goed, zo heel afwisselend is longeren nou ook weer niet, maar door het dier bewust aan het werk te zetten, geef je hem geen tijd om te vervelen. Tijd die die in de molen wel heeft. (Spreek niet over jouw draver
Hoewel ik wel ervaring met dravers heb
)
)
Urielle schreef:een uurtje stapmolen (juist gewoon het stappen) is erg goed om conditie op te bouwen en vast te houden. Als aanvulling op de training juist erg goed.
Aan de hand? Knappe jongen die een uur lang het stapmolentempo bij kan houden

RianneH schreef:@Froukje, Snap wel paard je bedoeld, en snap ook het gebruik wel. Maar.. ik denk dat als je band met het dier hebt, en die goed op jou gericht is, je een paard hebt die op je wacht en dus niet gaat stuiteren. Misschien wat op de plaats draven. Denk, nee weet, dat dit een stukje opvoeding betreft. Niet ieder paard pakt dit even snel op, jonge paarden zeker lastiger, maar toch, ik hem het wel gezien.
RianneH schreef:Daarnaast vind ik, dat als je paard een halve dag (reken 8-12 uur 's winters) buiten kan komen, je die hele stapmolen niet ook nog eens nodig hebt. Of je moet wel heel veel eisen stellen.

Maanling schreef:Maar de stapmolen is wel een goede mogelijkheid om een extra vorm van training te hebben. Is voor de paardjes alleen maar leuk toch, om veel afwisseling te hebben. En als de mogelijkheid er is, waarom dan geen gebruik ervan maken?
Dat paarden het standaard saai of niet leuk vinden ben ik het ook niet mee eens. We hebben een draver op stal die het geweldig vindt om lekker in dat ding te draven. Loopt altijd met zijn neus vooraan en wilt het liefst nog harder.
Dacht het niet.. Citaat:Tja ik ken die draver bij jou op stal niet, maar vind je het gek dat hij vooraan loopt, lijkt me niet dat hij een schok wilt krijgen..
RianneH schreef:Daarnaast vind ik, dat als je paard een halve dag (reken 8-12 uur 's winters) buiten kan komen, je die hele stapmolen niet ook nog eens nodig hebt. Of je moet wel heel veel eisen stellen.
De vergelijking met 'wild paard' gaat hier helemaal al niet meer op. Een dier dat buiten staat beweegt veel meer dan dat je zou denken. Daar vergissen mensen zich nogal in. Vooral wanneer ze op het lands staan. Maar een paard is al te gedomestiseerd om nu nog te vergelijken.
@Froukje, Snap wel paard je bedoeld, en snap ook het gebruik wel. Maar.. ik denk dat als je band met het dier hebt, en die goed op jou gericht is, je een paard hebt die op je wacht en dus niet gaat stuiteren. Misschien wat op de plaats draven. Denk, nee weet, dat dit een stukje opvoeding betreft. Niet ieder paard pakt dit even snel op, jonge paarden zeker lastiger, maar toch, ik hem het wel gezien.
Daarnaast vind ik het ook levensgevaarlijk dat de paarden bij jullie, en zeg niet die van jullie, met dekens op de molen in gaan. Als je gevaarlijke situaties wil, dan heb je ze zo..
)