Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:11

Maar de stapmolen is wel een goede mogelijkheid om een extra vorm van training te hebben. Is voor de paardjes alleen maar leuk toch, om veel afwisseling te hebben. En als de mogelijkheid er is, waarom dan geen gebruik ervan maken?
Dat paarden het standaard saai of niet leuk vinden ben ik het ook niet mee eens. We hebben een draver op stal die het geweldig vindt om lekker in dat ding te draven. Loopt altijd met zijn neus vooraan en wilt het liefst nog harder.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 16:17

Fijn dat mensen zo actief mee doen Haha!

Zoals ik in het begin al gezegd heb, voor mensen met een hoop paarden, trainingstallen enz. vind ik de stapmolen zeker niet lui-makend Tong uitsteken
En natuurlijk ook voor de mensen die hun paard niet in een paddock kunnen/mogen, is het natuurlijk een fijn uurtje eruit.

Maar is het niet veel beter om je paard een uur in een bak/paddock, weiland te kunnen zetten. Een beetje paard heeft genoeg aan jou training van een uur/ anderhalf uur, zonder nog eens op diezelde dag ook nog een uur in de stapmolen te moeten.
Om de spieren los te maken? En je hebt maar een paard, dus niet zoals Matijs van Asten Knipoog Dat kan je toch heel goed aan de hand, onder de ruiter of aan de longe doen. Grondwerk verstevigd de band met je paard alleen maar.
Daarnaast vind ik niet dat een stapmolen veel toevoegd aan de beweging van het paard, als in training. Een uur lang stappen, draven, stappen enz. voegd imo inhoudelijk niets toe. Het tempo blijft hetzelfde, valt moeilijk aan te passen aan het paard zelf, immerS hij moet hem delen met 5 anderen, en je kan niet specifiek trainen. Dus ik vind het al helemaal geen vervanging voor een dag o.h.z. of aan de longe werken.
Is het niet veel fijner voor je paard, en jou om die tijd, het stappen, samen door te brengen. Jij kan het tempo regelen, aanpassen aan het paard, rechte lijnen lopen! Want dit is volgens mij beter dan al die rondjes telkens. Ookal wisseld die van hand.

Dan nog het punt of paarden het leuk vinden of niet. Ik denk het niet. Open stapmolens kan je 's winters moeilijk gebruiken dus die staan op uitsterven. Het paard kijkt wanneer die in een stapmolen loopt alleen maar tegen de kont van de ander aan, wordt gedwongen rondjes te lopen in een tempo die misschien wel helemaal niet de zijne is. Ik heb al een hoop paarden daar duf hun rondjes in zien wandelen en die keken echt wel anders dan wanneer ze in de paddock mochten.
De paarden die wel knalden in de stapmolen.. Lekker veilig.. Ookal gaat die er niet doorheen, zo'n dier loopt echt niet tegen het tussenhek te draven omdat die het zo leuk vind, lijkt mij. Zo'n dier doe je in mijn ogen een hoop meer plezier door ze lekker zelf hun beweging te laten kiezen in een paddock, of aan de longeerlijk te trainen, of aan de hand bezig te houden.

Nogmaals, dit is wat ik vind. Ik ben niet volledig tegen stapmolens, heb zeker begrip voor in bepaalde ghevallen. Maar mijn ervaring is toch wel dat de meeste mensen die hem particulier gebruiken, lui zijn. Maar dan ben je nog geen slechte eigenaar Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:30

En als je het begrip STAPmolen nu eens loslaat?

In theorie kan ik best een uur met Jo aan de hand gaan wandelen. Helaas heb ik daar de tijd niet voor en ga ik liever niet alleen in het donker wandelen, maar okee, de lichamelijke mogelijkheden zijn er.

Maar om 10 minuten met haar te draven, dan weer 10 minuten stappen en dan weer 10 minuten draven? Sorry maar daar heb ik de conditie niet voor.

Dan kan ik haar wel longeren, maar dan moet er weer vanalles op en aan gehangen worden (bit, dubbele longe, longeersingel enz). Als ik haar dan lekker kan laten draven in de molen helemaal vrij, dan vraag ik me af: waarom niet? Waarom geen gebruik maken van een mogelijkheid die er is?

En over dat leuk vinden... de draver vindt het gewoon echt leuk. Daar kunnen we over in discussie, maar dat doen we niet want ik ken hem wel en jij niet dus feitelijk kun jij er niet zoveel over zeggen (niet vervelend bedoelt overigens hoor Knipoog )

Of Jo het altijd even leuk vindt: dat weet ik niet want ze kan niet praten. Maar of Jo het ook altijd even leuk vindt om met mij op haar rug rond te hobbelen? Tja... dat weet ik ook niet. Helaas moeten paarden nou eenmaal soms dingen doen die misschien ze minder leuk vinden. Dat moet ik ook.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:35

mijn paard komt er dagelijks in. gewoon omdat hij uit zijn box moet, meerdere malen per dag.
uurtjes paddok stal en molen zodat ik kan mesten. vindt het super dingen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 16:43

Snap wat je bedoeld, maar de stelling gaat over stapmolens. En ja, ik weet dat de stapmolens ook draven Knipoog

Wat ik dus zeg, is dat ik vind dat de meeste mensen lui zijn door een stapmolen hun training te laten doen. Begrijp best waarom, en geloof me, ben ook liever lui dan moe. Maar in dit geval zou ik dat niet doen.

En is lopen in een stapmolen zo heel veel verschillend dan longeren. Mij lijkt longeren, al dan niet bijgezet, beter voor de training dan een uur stappen in de molen. Jij kan dan alles aanpassen op je paard, en specifieker trainen. Mocht je je paard lekker vrij willen laten draven? Enkele longe met halster of losgooien en een beetje opjagen. De mijnen hoef ik niet eens achteraan te rennen, die doen het wel met alleen een geluidje.
De voorbeelden die jij noemt, en ja ik begrijp het wel, maar het is wel wat luiheid. En dan niet beschuldigend bedoel, zoals in je bent te lui om je paard uit te mesten en nu staat die tot z'n koten in de mest. Maar meer als een observatie.

En idd, ik ken dat paard niet. Maar ken wel voorbeelden Knipoog Snap weer wat je bedoeld maar ben het niet met je eens. Goed, zo heel afwisselend is longeren nou ook weer niet, maar door het dier bewust aan het werk te zetten, geef je hem geen tijd om te vervelen. Tijd die die in de molen wel heeft. (Spreek niet over jouw draver Knipoog Hoewel ik wel ervaring met dravers heb Knipoog )

En leuk vinden, ach je wilt toch dat je paard gelukkig is? De mijnen zijn een stuk blijer wanneer ze een uur aan de hand stappen dan wanneer ze een uur in de molen zouden moeten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:52

een uurtje stapmolen (juist gewoon het stappen) is erg goed om conditie op te bouwen en vast te houden. Als aanvulling op de training juist erg goed.

Aan de hand? Knappe jongen die een uur lang het stapmolentempo bij kan houden Bloos!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:53

Het longeren zonder de lange lijnen werkt bij Jo niet. Helaas moet ze altijd met dubbele lijnen gelongeerd worden. Ik wilde ook dat dat niet zo was want dat maakt alles een stuk ingewikkelder. Heeft er mee te maken dat ze zich anders omdraait en terugrent op de rechterhand. Dat doet ze nu niet meer, maar we willen het niet riskeren dat ze zich dat trukje weer gaat herinneren. Uit voorzorg dus altijd de dubbele longe.
Losgooien in de bak werkt ook niet. Ik jaag haar naar achteren. Daar gaat ze op me staan wachten. Ik jaag haar terug. Dan rent ze van de achterkant met een noodgang naar de voorkant, en maakt daar een noodstop waar je eng van wordt. Dan jaag ik haar weer naar achter, waar ze op me blijft wachten tot ik er weer ben en rent dan weer naar voren. Dat is dus niet echt een goede duurtraining (alleen voor mij Knipoog )

Maar goed, terug ontopic: als we het houden bij alleen de stapmolens blijf ik erbij dat het een uitkomst kan zijn omdat er vaak gewoon geen mogelijkheid is om uren te gaan wandelen. Dat is misschien anders als je veel vrije tijd hebt, maarja, die heb ik nu eenmaal niet en het is nu zo vroeg donker. En vind maar altijd iemand om mee te gaan...

Wat ik er misschien bij moet zeggen: ik zie de voordelen, maar maak er zelf eigenlijk nooit gebruik van! Jo heeft er laatst voor het eerst in gestaan om te wennen, maar daarna niet meer. Jo's avonden bestaan uit om de beurt rijden, longeren en vrij. Ik ben dus zelf helemáál niet lui Haha!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:54

Ik vind het wel een mooie uitvinding, zeker bij revalidatie, werd ons aangeraden voor Donna, maar we hebben er geen op stal.

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:54

Misschien is het wel handig omdat je dan ondertussen kan uitmesten (als dat moet gebeuren) of als je het gewoon heel druk hebt.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:30

Urielle schreef:
een uurtje stapmolen (juist gewoon het stappen) is erg goed om conditie op te bouwen en vast te houden. Als aanvulling op de training juist erg goed.

Aan de hand? Knappe jongen die een uur lang het stapmolentempo bij kan houden Bloos!

Ja
Iemand hierboven vergelijkt longeren met de stapmolen, maar eigenlijk slaat dat nergens op. Ik ga mn paard niet élke dag én aan de passoa oid longeren én rijden.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:40

Je paard meerdere keren uit zijn box is super. 's morgens in de stapmolen, los in paddock, wandelen en later op de dag nog rijden of longeren, is toch alleen maar super. Inderdaad ligt er aan op wat voor manier je de stapmolen gebruikt. Je paard erin zetten zodat je kan mesten, vind ik okay, een paar keer per week als extra training en extra zijn box uit vind ik ook okay. Maar het als vervanging zien elke dag van los/wandelen/rijden/longeren, en jij lekker aan de koffie, nee dat vind ik een minder geslaagde oplossing!!!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:13

ik ben het met het argument dat een uurtje rijden voor de meeste paarden die ook op de wei staan wel genoeg is niet helemaal eens. Tuurlijk, het is genoeg om ni beweging te blijven enzo, maar meer beweging is altijd goed denk ik. Paarden hier op de wei, zullen lang niet zoveel bewegen en rennen als een wild paard (ben niet zo dol op de wildpaard vergelijking, maar hij word er toch altijd bijgehaalt, is is hier wel van toepassing denk ik). Dit gewoon omdat de weien die wij hier hebben daar te klein voor zijn, en de paarden niet meer bij iedere mogelijke bedrijging hard wegrennen. Er zijn gewoon minder dingen die ze als een bedrijging zien als ze op de wei staan nu. Ze zijn eraan gewent geraakt en weten nu dat het niet echt eng is.

Ook denk ik dat je de verveling in een stapmolen moet relativeren. Het staat vast dat in een stapmolen je minder prikkels krijgt. Maar het wandelen opzich is lichamelijk voor ene paard gewoon erg goed. Vooral omdat ze in iedere houding kunnen lopen die ze willen, op vlot tempo, etc. Dit zal het paard ook een zeker gevoel van voldoening geven, en het paard zal qua spieren en botten en hoeven waarschijnlijk ook gezonder zijn (vergeleken met een paard onder verder dezelde omstandigheden).

persoonlijk vind ik dat als je de beweging en de voordelen daarvan afweegt tegen de nadelen van de verveling... De voordelen toch echt groter zijn.

en nog een voorbeeldje, de dochter van mijn verzorg paard, een 3 jarige merrie, is kreupel, en mocht na een hele tijd boxrust weer stappen. Dit aan de hand, en de eigenaar ging lekker met haar door de bak wandelen. Helaas, was de merrie hetniet met het wandel plan eens, en sprong hier, en sprong daar, schrok van zandkorreltjes, en wandelde dus bepaalt niet rustig. En de eigenaar was na 20 min wandelen uitgeput zo ongeveer.
Ze ging dus in de stapmolen, en heeft daarna een week lang ongeveer iedere dag rustig 45 min kunnen stappen, zonder rare fratsen uit te halen. Zonder de stapmolen had ze waarschijnlijk niet zo rustig zo lang kunnen stappen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 12:25

Wat het punt hier een beetje is is dat er niet wordt gezegd dat het lopen en de beweging die de stapmolen geeft slecht oid is, maar dat ik het gebruik ervan in veel gevallen lui vind.
Ik denk idd dat het fijn is als zo'n dier nog een uur kan lopen, maar hier vind ik de stapmolen niet geschikt voor. Nogmaals, als het je enigste paard is.

Ik wil met de discussie niet het goed/slecht van een stapmolen afwegen.

Daarnaast vind ik, dat als je paard een halve dag (reken 8-12 uur 's winters) buiten kan komen, je die hele stapmolen niet ook nog eens nodig hebt. Of je moet wel heel veel eisen stellen.
De vergelijking met 'wild paard' gaat hier helemaal al niet meer op. Een dier dat buiten staat beweegt veel meer dan dat je zou denken. Daar vergissen mensen zich nogal in. Vooral wanneer ze op het lands staan. Maar een paard is al te gedomestiseerd om nu nog te vergelijken.

Beweging is idd goed voor de hoeven, botten, doorbloeding enz. Maar waarom zou je die niet aan de hand geven. Zoals ik al eerder genoemd heb, hier kan je dan variatie in aan brengen dan in de molen. En ja, weet ook wel dat je dan snel genneigd om ipv 30 minuten 20 minuten te gaan lopen. Maar het is ook goed voor je eigen conditie Knipoog
Daarnaast krijg je miz een beter band, en leer je je paard beter naar jou luisteren wanneer je met het dier aan de hand stapt.

@Froukje, Snap wel paard je bedoeld, en snap ook het gebruik wel. Maar.. ik denk dat als je band met het dier hebt, en die goed op jou gericht is, je een paard hebt die op je wacht en dus niet gaat stuiteren. Misschien wat op de plaats draven. Denk, nee weet, dat dit een stukje opvoeding betreft. Niet ieder paard pakt dit even snel op, jonge paarden zeker lastiger, maar toch, ik hem het wel gezien.
Daarnaast vind ik het ook levensgevaarlijk dat de paarden bij jullie, en zeg niet die van jullie, met dekens op de molen in gaan. Als je gevaarlijke situaties wil, dan heb je ze zo..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:34

RianneH schreef:
@Froukje, Snap wel paard je bedoeld, en snap ook het gebruik wel. Maar.. ik denk dat als je band met het dier hebt, en die goed op jou gericht is, je een paard hebt die op je wacht en dus niet gaat stuiteren. Misschien wat op de plaats draven. Denk, nee weet, dat dit een stukje opvoeding betreft. Niet ieder paard pakt dit even snel op, jonge paarden zeker lastiger, maar toch, ik hem het wel gezien.

Wat een onzin zeg. Als een paard tijden lang boxrust heeft gehad, dus bergen energie heeft, gaat hij heus niet rustig naast je wandelen 'omdat hij zo'n goeie band met je heeft'. Het blijven dieren hoor.

JoNew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:46

Ik moet zeggen dat ik erg blij met de stapmolen. Ik werk gewoon overdag en ik kan dus alleen s'avonds naar stal. Omdat ik het zielig vindt als hij de hele dag in zijn box staat wordt hij s'morgens in de stapmolen gezet door stal en s 'middags meestal nog in de paddock door mijn verzorgster. Ik kom dan zelf zelf s'avonds om te rijden. Als hij vrij is dan zet ik hem alleen niet weer s'avonds in de molen. Dat vindt ik ook zielig voor hem! Dan wandel ik idd liever met hem of longeer hem bijvoorbeeld.

Oh en de stapmolen gebruik ik eigenlijk alleen in de winter. In de zomer loopt ie lekker op de wei!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:10

RianneH schreef:
Daarnaast vind ik, dat als je paard een halve dag (reken 8-12 uur 's winters) buiten kan komen, je die hele stapmolen niet ook nog eens nodig hebt. Of je moet wel heel veel eisen stellen.

Een paard stapt op de wei niet uit zichzelf een uur in een flink tempo rond.
Op zijn best crossen ze een paar rondjes maar de meeste paarden hebben gelijk 'kop aan de grond en vreten'.

Mijn paard is iig echt een lamstraal op de wei. Die komt op de wei, stapt een rondje langs de draden en gaat in een hoekje staan. 's Avonds kun je hem uit hetzelfde hoekje op gaan halen en daar tussenin heeft hij nog een paar uur languit liggen slapen in zijn hoekje Clown
Ik vind het heerlijk voor hem dat zo even lekker ongegeneerd zijn zin kan doen maar met arbeid heeft die weidegang echt niks te maken!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:14

eens met urielle, de mijne is net zo! die gaat de paddoc in... loopt een rondje om aan alle mest te ruiken en gaat dan lekker lui zijn... alleen als ie met een ander paardje staat gaat hij even lopen rennen en spelen, maar daar zijn ze ook zo op uit gekeken!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:34

Bij ons zijn er mensen die hun paard volledig gebandageert incluis springschoenen, dan inrijdeken op met daarop longeersingel, hoofdstelletje om en bijgezet in de molen DAT gaat er wel over. En dan ben je wel degelijk lui, neem gewoon een longe en doe het zelf.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:02

pfffftt opgetuigd en bijgezet in de molen... mijn hemel, dan gaat bij mij ook even het lichtje uit hoor.... Rolleyes

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:09

Maanling schreef:
Maar de stapmolen is wel een goede mogelijkheid om een extra vorm van training te hebben. Is voor de paardjes alleen maar leuk toch, om veel afwisseling te hebben. En als de mogelijkheid er is, waarom dan geen gebruik ervan maken?
Dat paarden het standaard saai of niet leuk vinden ben ik het ook niet mee eens. We hebben een draver op stal die het geweldig vindt om lekker in dat ding te draven. Loopt altijd met zijn neus vooraan en wilt het liefst nog harder.

Afwisseling is leuk ja, maar een uur lang rondjes lopen? Dacht het niet..
Tja ik ken die draver bij jou op stal niet, maar vind je het gek dat hij vooraan loopt, lijkt me niet dat hij een schok wilt krijgen..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:16

Citaat:
Tja ik ken die draver bij jou op stal niet, maar vind je het gek dat hij vooraan loopt, lijkt me niet dat hij een schok wilt krijgen..

Ik weet niet wat voor stapmolens jíj gewend bent, maar bij ons staat de stroom er standaard vanaf.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:35

ik vind dat stapmolens heel handig zijn. blijkbaar wil iedereen het beste voor zijn paard en heeft iedereen hier een reuze goeie band met zijn paard. als je al zon goede band dan kan die best wel een half uurtje in de stapmolen staan. als je gereden hebt en uitgestapt en dan wil je hem even laten droog stappen in de molen , prima toch? vind een paard heus niet erg. of hem sóchtens in de molen laten zetten een half uurtje en s'middags een uurtje rijden prima uitvinding toch? Vork

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:18

RianneH schreef:
De vergelijking met 'wild paard' gaat hier helemaal al niet meer op. Een dier dat buiten staat beweegt veel meer dan dat je zou denken. Daar vergissen mensen zich nogal in. Vooral wanneer ze op het lands staan. Maar een paard is al te gedomestiseerd om nu nog te vergelijken.

Daarnaast vind ik het ook levensgevaarlijk dat de paarden bij jullie, en zeg niet die van jullie, met dekens op de molen in gaan. Als je gevaarlijke situaties wil, dan heb je ze zo..

Het paard wat ik bedoel heeft echt wel een HELE goede band met haar eigenaar. Dat heb ik zelf kunnen zien, en ook tijdens het stappen is dat te zien. Bovendien is het een heel mensgericht paardje, als ze schrikt, kruipt ze het liefste in je. Maar helaas, een 3 jarige die boxrust heeft gehad... tja, ze wil dan gewoon graag gek doen, ziet de ruimte om dat te doen... Ik denk niet dat een goede of slechte band daar iets mee te maken heeft. Bovendien, de andere 2 paarden van de eigenaar zijn echt goed opgevoed. Heb zelden paarden gezien die zo netjes naast je lopen! (ook als je tot je knieen in de modder zit Clown )
En tja, dat draven op de plek, mocht dus juist niet...

Verder zei ik zelf al, dat ik eigelijk helemaal niet fan ben van de wild paard vergelijking. Ze zijn inderdaad niet meer wild. Maar ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat de bouw van het paard in die tijd niet heel veel veranderd is. Qua gewrichtend, en het gewicht dat daarop komt enzo, zijn ze nog grotendeels hetzelfde. Daarom vind ik dat je voor de hoeveelheid beweging die ze nodig hebben toch wel echt even terug mag denken.
Ik weet dat paarden in de wei nog best veel kilometers afleggen. Maar dat is slenterend, en etend over het algemeen. Sommige kuddes zullen ook nog wat spelen her en der, maar veel meer zal het niet zijn. Voor echt doorstappen, zul je toch het paard zelf moeten laten bewegen. En dan vind ik 4 uurtjes op de wei, niet echt genoeg voor een paard om echt bewogen te hebben.

Qua stappen aan de hand, blijf ik er bij dat een paard makkelijker beweegt als hij los loopt, zoals in de stapmolen.Waarschijnlijk loopt hij dan ook rechter, meer op eigen benen zegmaar.
Wat dekens in de molen betreft... Gewone dekens in de molen ben ik idd ook niet zo fan van. Teveel dingen die los kunnen gaan of waar ze achter kunnen blijven hangen. Zweetdekens die goed "strak" zitten met een dekensingel er omheen vind ik nog wel kunnen, die zijn vaak minder sterk, en zitten minder losse touwtjes aan enzo. Maargoed, dekens in de molen of niet, is niet waar deze discussie om gaat imo.

ik vind wel dat als je zegt dat mensen die hun paard in de stapmolen zetten lui zijn, je daarmee eigelijk ook zegt dat stapmolen gebruik slecht is, maargoed.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:32

stappen in de molen oke, als extra mogelijkheid om voor het paard uit de stal te komen (al zet ik mijn paard lekker uit de wei).

maar ik vind een stap/draf sessie, nou niet echt wat toevoegen aan je training. je paard loopt neem ik aan namelijk in een juiste aanleuning in dat ding wel? ik vind daarom dat je er weinig profijt van hebt onder het zadel.

lovesjolly25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:36

hoi hoi

ik vindt de stapmolen wel een goede uitvinding,maar het beste is en blijft nog steeds met je paard aan de hand een stuk wandelen.
ik heb er 1 van 34 en doe ik dagelijks mee wandelen
groetjes marsha