Elk gezond paard kan naar het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 08:47

Jazeker, ieder gezonde paard met 3 normale gangen kan naar de Z.

(zegt iemand die in januari Z gaat starten met haar huis-tuin- en keuken-ietsoverbouwde-iets grover-luie KWPN-er)
We hebben op stal nog een tinker, een fjord en een haflinger staan. Die kunnen ook allemaal naar het Z. Vergt alleen een handige ruiter/ meer tijd.

Alleen mee willen rijden als je kan winnen is een beperking vanuit jou, niet van je paard.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 08:49

Nouja daar zijn dus de meningen over verdeeld ik vind een paard niet Z waardig als hij niet zou kunnen winnen! Maar dat is een mening...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:08

Ik vind zeker niet dat elk paard z kan springen.

En achteraan hobbelen?
Geen idee hoe het in overijssel is, maar ik heb het over een wp rijden, dan rij je hier niet achteraan mee... en ons deelnemers veld is meer dan 10 Lachen
En Z waardig is als er wp's gehaald kunnen worden.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:12

runningkawa schreef:
Ik vind zeker niet dat elk paard z kan springen.

En achteraan hobbelen?
Geen idee hoe het in overijssel is, maar ik heb het over een wp rijden, dan rij je hier niet achteraan mee... en ons deelnemers veld is meer dan 10 Lachen
En Z waardig is als er wp's gehaald kunnen worden.

Z springen is ook Basis... Knipoog Ja maar je zult niet vaak winnen als je altijd zo'n 204 punten rijdt... Ach iedereen moet het ook zelf weten, maar er zijn zat paarden waar ik mijn tijd niet mee zou verspillen om te proberen Z te worden! Als ik een paard rij dan rij ik graag met een jaar of 2 toch wel op het gewenste niveau... Heb geen zin om 5 jaar erover te doen om Z te worden, maar dat is ieder voor zich he... (ik wil hier dus niemand mee aan vallen ofzo, ik zou het alleen niet doen!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:18

En toch een heel andere tak van sport Lachen
Daar heeft een paard echt kracht, lenigheid en capaciteit voor nodig.
Dat is voor de dressuur niet.

Tja, ligt er natuurlijk aan hoe dat paard gebouwd is, maar met mijn niet dressuurtalent heeft het ook geen 5 jaar geduurd Tong uitsteken
Maar de vraag is verder toch niet hoelang je er over mag doen om z te worden, de vraag is of het kan Ja
En ja dat kan, ook met WP's. Dus echt Z waardig, want anders haal je geen wp.

Dat jij dat verspillen vind, prima, maar dat is niet de vraag.
Je kunt het ook als uitdaging zien met een paard met minder talent, zegt zeker dan wat over de kunde van de ruiter Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:59

Dan heb je dus een andere instelling. Je kunt naar de Z willen om te winnen. je kunt ook naar de Z willen omdat je je paard wil gymnatiseren en sterker wil maken.

Dat laatste geeft mij veel plezier en dat mag dus ook best meer dan twee jaar duren.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:23

Ik wil niet naar de Z om te winnen. En gymnastiseren en sterker maken doe ik bij mijn springpaarden ook, maar ik vind ze niet goed genoeg om Z dresuur te lopen. Wel kunnen ze alle oefeningen ed, maar ik vind dat zulke paarden niet in Z thuis horen, als je Z rijdt moet je toch een mate van verzameling ed kunnen laten zien denk/vind ik. En tuurlijk kunnen alle oefeningen ook zonder verzameling en de juiste gedragenheid en als je een schappelijke jury hebt kun je dan ook nog wel een 6 halen, maar ik denk dat als je een echte goede jury hebt, dat die geen voldoendes geeft aan paarden die niet in de juiste graad van africhting lopen! (En ja in de Z hoort een paard verzameling, gedragenheid, souplesse etc etc etc te hebben...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:49

Krijg bijna voorogen dat jij een gp paard in de Z ring wilt Tong uitsteken Clown
Dat stukje verzameling dat daar gevraagd wordt is gewoon niet zo enorm en als je het hele veld gaat ruimen dat niet echt door kan verzamelen blijven er verdacht weinig over Lachen

En als jij met jou paarden Z kunt springen, dan weet ik zeker dat als jij ze fijn hebt gegymnastiseerd dat jij er zo een Z proef met winst mee kunt rijden. Ja

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:54

Iorrr schreef:
Ik ben wel benieuwd welk niveau degenen rijden die denken dat ieder paard Z kan lopen...?

Ik heb er met 2 Z2 gereden die absoluut niet als dressuurpaard bestempeld werde, n.a.v hun karakter(dat kwam dus gewoon door de mensen die er niet goed mee omgingen) en hun bewegingen, die verre van ruim of sterk ware.

Dan nog 4 paarden Z gereden waarvan er 1 bijna perfect gebouwd was en goede gangen had, de anderen hadden dat echt bij lange na niet. Maar door een vriendelijke benadering wilden ze wel alles voor medoen en dan lukt ook alles.

Met veel geduld, een ontspannen manier van trainen waarin voornamelijk kracht opgebouwd wordt en losgewerkt wordt zonder dwang, en heeeeeel veel belonen. heeel veel belonen, is het heel makkelijk gegaan in het Z. Ga binnenkort Z2 starten met Nicky, een simpel op de kop gebouwd springpaardje wat ik sinds februari rij en die toen nog helemaal op de kop liep. Inmiddels springt hij wisselseries t/m om de twee passen. En alles zonder dwang, zonder rukken/plukken/schoppen. We hebben hem gewoon sterk gemaakt van achteren waardoor alles hem nu supermakkelijk afgaat en hij de oefeningen voor het Z heel snel kon.

Rij in het Z1 ook in de prijzen en winstpunten. Misschien niet de 1e prijs, maar wel in een deelnemersveld van 26 loopt ie een 3e en 5e prijs. En dat tussen de grootbewegers die alleen voor iets doen, die van mij loopt van achter uit en is los, dat vindt de jury ook belangrijk gelukkig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:02

Ik ben wel redelijk met de stelling eens maar zou graag een nuance aanbrengen. Haha! Bijna elk gezond paard kan naar de Z.

Ik ken gewoon gezonde paarden die het door hun bouw of gangen echt niet zouden redden. Zelfs niet al worden de goed getraind, voorbereid en gereden.

Als alle gezonde paarden naar de Z-dressur kunnen moet het dus met een gezonde draver, bij een correcte training, ruiter etc ook geen probleem zijn? (ik heb ooit een heel lang topic gevolgd waarbij dat door veel mensen, op een sporadische uitzondering na, werd uitgesloten Knipoog )

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:06

toevallig stond er laatst iets in bit? over de z proeven en dat er maar weinig ruiters echt een goede z proef reden vanwege die verzameling... het hele verhaal weet ik niet meer precies maar vond het wel leuk om hier te melden! misschien hebben meer mensen het gelezen!

en wat betreft de paarden en hoe ze voor elkaar zouden moeten zijn... ik zie ook liever een paard in de Z lopen die "voor elkaar" is. de Z is ten slotte niet het einde van een carierre... maar ik ben ook van mening dat een paard best nog "foutjes" mag maken. maar goed dat vind ik ook van de b en de GP... een paard en de ruiter zijn geen robots dus er zijn altijd mindere en betere dagen Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:06

ben ik het niet meeeens. het paardje moet het ook leuk vinden. als jou paard zich alleen wil inzetten voor springn of buitenritten zal hij nooit zn best gaan doen voor je.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:15

ikke20 schreef:
ben ik het niet meeeens. het paardje moet het ook leuk vinden. als jou paard zich alleen wil inzetten voor springn of buitenritten zal hij nooit zn best gaan doen voor je.

Als dat zo is dan rij je niet goed en vooral niet vriendelijk genoeg.
Als je het goed doet, maakt het een paard niks uit of je nou dressuurt of een buitenrit rijdt.helaas rijden veel ruiters zo onvriendelijk dat het paard al gelukkig is als hij op een buitenrit even niet aan zn hoofd gesjord wordt. En dan lijkt het of hij die buitenrit an sich zo geweldig vindt. Ik denk dat een paard veel liever nooit in het bos komt en elke dag vriendelijk en netjes met respect dressuurmatig wordt gereden, dan dat er elke dag iemand aan zn hoofd loopt te trekken in het bos. Maar dat heeft niks te maken met of het paard zn best wil doen tijdens dressuur.

Natuurlijk ga ik ook wel eens het bos in en spring ook wel eens, maar hoe jij het hier stelt is alsof het aan het paard ligt. En het gaat om wie er op zijn rug zit.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:52

Mindfields schreef:
Als je het goed doet, maakt het een paard niks uit of je nou dressuurt of een buitenrit rijdt

ik doe dan echt al jaren wat verkeerd Haha! en denk wel dat paarden echt een voorkeur hebben, hoe leuk je het ook voor ze maakt...
bijvoorbeeld... mijn pony is helemaal gek van springen. als ze een hindernis/balkje ziet wil ze er over heen Clown en dressuur kost echt meer moeite... een paard wat ik wel eens rijd ziet echt niet de lol van balkjes Haha! dat is een echt dametje wat liever in de ring loopt te showen door met haar beentjes te wapperen, dan dat ze ze optilt voor een balkje Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:55

Voorkeur hebben ze zeker Ja
Kawa vind springen echt leuk Ja
Maar dat wil dan ook weer niet zeggen dat de dressuur niet te doen is Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:03

runningkawa schreef:
Maar dat wil dan ook weer niet zeggen dat de dressuur niet te doen is

dat is weer een ander verhaal Haha!
dressuur moet altijd te doen zijn vind ik want zonder dat ben je nergens Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:06

Was meer op het bericht een stukje terug bedoeld
Daar haal ik uit dat er paarden zijn die helemaal niet te motiveren zijn voor dresuur.
Maar springen zonder dresuur gaat ook niet Lachen

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:12

Volgens mij was de opmerking oorspronkelijk ook: "Ieder gezond, correct gebouwd paard, kan met de juiste ruiter naar het Z"

En dat gaat dan over rijpaarden, en eigenlijk niet over Haflingers/Fjorden etc. omdat dat, niet aanvallend bedoeld, in principe niet echt sportpaarden zijn (zijn er niet op gebouwd, dus heeft weer betrekking op het deel, correct gebouwd, van bovenstaande zin, omdat een correct gebouwde Fjord/Haflinger niet meteen een correct gebouwd sportpaard is)

En dan nog gaat ie alleen op mbt dressuur, met springen is het helemaal een ander verhaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:49

Climax schreef:
Volgens mij was de opmerking oorspronkelijk ook: "Ieder gezond, correct gebouwd paard, kan met de juiste ruiter naar het Z"

En dat gaat dan over rijpaarden, en eigenlijk niet over Haflingers/Fjorden etc. omdat dat, niet aanvallend bedoeld, in principe niet echt sportpaarden zijn (zijn er niet op gebouwd, dus heeft weer betrekking op het deel, correct gebouwd, van bovenstaande zin, omdat een correct gebouwde Fjord/Haflinger niet meteen een correct gebouwd sportpaard is)

En dan nog gaat ie alleen op mbt dressuur, met springen is het helemaal een ander verhaal.

Ts heeft een haflinger dus ik denk dat het wel degelijk over haflingers en alle andere rassen gaat voor de stelling.

Jij nuanceert die stelling door het enkel over rijpaarden te hebben.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:34

Iorrr schreef:
Ik ben wel benieuwd welk niveau degenen rijden die denken dat ieder paard Z kan lopen...?

Van de vorige pagina, maar toch nog even op reageren Knipoog
Ik heb afgelopen seizoen voor het eerst Z gereden met mijn springgefokte merrie met niet uitgesproken goede gangen, maar wel correct. Met winstpunten en 2x vooraan meegereden in 6 proeven. Ik heb daar in totaal zo'n 2 wedstrijdjaren over gedaan met na 1,5 jaar een tussenstop van een jaar. En ik roep het nog maar een keer, dat was inderdaad allemaal basiswerk, het verbaasde me hoe relatief simpel we uiteindelijk een Z proef konden doorkomen, terwijl ze een nogal recht achterbeentje heeft en wat moeite te gaan zitten. Dus geen spectaculaire met veel aanleg, maar wel een heel fijn paard om te rijden, fijn aan de hulpen en mooi ontspannen te rijden.

Maar er zijn ook wel gezonde paarden waarvoor ik toch ook misschien wel vriendelijk zou bedanken om een poging te doen het Z te halen hoor. Als ik nu een paard zocht om Z mee te worden dan zocht ik zeker de mijne niet uit! (al ben ik wel blij dat ik haar heb!)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:57

Ik denk ook dat ieder paard naar het Z kan, als het gezond is. Mijn pony bijvoorbeeld, heeft geen stap en geen sprong in de galop. Ook is ze lang en maakt ze zich heel druk. Nu ben ik toch in het Z gekomen, met de juiste training en dosis geduld. Ze heeft dus echt geen spectaculaire gangen en is ook niet het perfecte paard. Wel heeft ze de wil, wat ik wel heel belangrijk vind!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:47

Zolang de pony er geen plezier meer in heeft zou ik ermee stoppen,
hoe jammer het ook is .. maar ze moeten het zelf ook leuk blijven vinden.
Of gewoon een tijd achterwege laten, dat je niet definitief stopt.
Gewoon een maandje in het bos met lang teugeltje stappen of iets wat ze leuk vind,
en daarna kijken hoe ze het echte werk weer vind

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:10

In principe zou ieder correctgebouwd en gezond paard inclusief alle koudbloeden dit moeten kunnen. Echter heel belangrijk is de wil en dan kun je aangeven dat je niet vriendelijk genoeg rijdt in de dressuur als je paard dat niet leuk vind. Maar ben nuou eerlijk zijn alle gezonden mensen in staat om topsport te bedrijven, nee sommige zijn te lui of niet getalenteerd genoeg. Zo ook met paarden.

Ik durf te zeggen dat mijn haffie niet te hardhandig gereden werd door mij, maar in de bak rijden zorgde toch voor een chaggie haf. Naar buiten, vaak met meer druk op mijn teugels dan in de bak, vond ze veel leuker. Ze kan de oefeningen tot en met de m2, maar een plezier doe je haar er niet mee. Het is wel het enige paard waar ik een galopwisselserie om de 2 passen mee heb gereden, maar dan wel buiten op een groot groen grasveld. In de bak vertikt ze het. De vraag is of je je paard er da een plezier mee doet, ik denk het niet.

Het is en blijft een kwestie van kunnen en willen bij ruiter en paard. Dus ja ieder paard kan het maar vraag niet hoe in sommige gevallen.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:13

Climax schreef:

wat betekend nu eigenlijk de definitie :'oncorrect gebouwd paard'. wie of wat bepaald nu eigenlijk of een paard niet correct is gebouwd voor de top ? 'De bouw niet hebben' betekend in mijn ogen niet dat ze het niet kunnen. Koudbloeden zijn ook 'niet goed gebouwd' voor spaanse pas. en toch kunnen ze het. Sportpaard is sportpaard. Neem voorbeel aan bovenstaande. Springgefokt paard, is dus oncorrect gebouwd voor de dressuur sport, maar doet 't toch maar weer.
Vraag mezelf af of ik nu mijn stelling heb veduidelijkt. Maar voor mijn gevoel moet het ijs nog gebroken worden qua koudbloeden in de sport.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:04

Ik zog hier gister een topic van charlie brown en toen ik in het profiel spiekte zag daar een fjord lopen die echt niet onder doet voor mening sporttypisch gefokt paard, dus koudbloeden kunnen het zeker.