losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Re: losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:46

Ja, voor sommige mensen is dat echt teveel moeite..
Ik stap altijd ongeveer 10 minuutjes in en op het eind ook even 10 minuten. Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:50

Ik ben ook voor goed instappen en uitstappen. Gelukkig staat mijn pony de hele dag op het land. En hebben we ook nog eens een paar honderd meter oprijlaan voordat ik de bak in ga of buiten aan de slag ga.

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:56

Bij lichte training is bij mijn paard al 3 rondjes uitstappe genoeg!

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:13

Daar kan ik me ook zo aan ergeren zie mensen die meteen hun paarden in de krul trekken en uitstappen is dan 1sec Schijnheilig.

TRB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:17

nou indd ,
nou moet ik zeggen dat dit bij ons op stal eigenlijk haast niet voorkomt . ik stap meestal even mijn paarden in door wat slangenvoltes te rijden , laag lang , links en rechts in buigen en dan aandraven en dan aan het werk , het uitstappen doen wij meestal buiten , zweetdeken op en even de ree op en neer , dat is lekker voor de paarden en ook goed voor de pezen

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:11

Ik ga al vrij snel draven (na ong 10 minuutjes), maar vraag nog geen oprichting of zware figuren. In de draf komt ze beter los Ja.
Uitstappen doe ik altijd ong 10/15 minuutjes over. Vaak ook nog even een stukje naar buiten over de weg, vindt ze heerlijk !

Ik kan mij juist ergeren aan mensen die 3 kwartier instappen, naast elkaar rijdend, luid kletsend (of sms'end) en niet aan de kant willen gaan als je voorang hebt. En als jij dan per ongeluk uitstapt op de hoefslag als zij aan het draven zijn dan krijg je ik weet niet wat over je heen

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:20

pff...ik zag vandaag iemand rijden op stal. Die was nog niet eens 2 minuten in de bak en ging na het eerste rondje stappen flink draven...

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:29

Losstappen en uitstappen hoort erbij vind ik..
Ik doe het dus zeker wel, en vind het ook nodig Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:14

In de winter stap ik eigenlijk nauwelijks los.

Ik heb een 5-jarige die ontzettend heet wordt van andere paarden in de bak. Hem dan dwingen om 5 rondjes te stappen is zelfmoord. Ik ga dan lekker losdraven zodat hij zn energie kwijt kan. Vindt hij zelf ook het leukste.

In de zomer is hij rustiger en dan doe ik het meestal wel.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:21

ik ken nog een aantal gevallen bij mij op stal die een hele intensieve les hebben gekregen, en dan loopt de instructie weg, en zij volgen binnen 2 minuten hoor! Vooral uitstappen vind ik erg belangrijk Ja instappen ook, maar het is vor sommige gewoon beter om rustig te draven of zelf een klein gallopje. Ikzelf stap eerst, en dan veel voltes en zelfgemaakte figuren (als ik alleen ben) voor de buiging en stelling ed. Mede omdat hij momenteel een beetje vast zit let ik daar goed op. Dan een stukje draven, en ook voltes ed, en dan weer stappen. Dan geef ik meestal alweer lange teugel(hij kan zijn hoofd naar beneden doen, ik houd wel contact!), zodat hij lekker ontspant. En dan weer oppakken en galoperen en verder trainen. Maar dit is beetje anders dat eerst, gewon omdat hij het al moeilijk genoeg heeft met buigen naar de moeilijke kant!
maar ik vind het beide dus erg belangrijk Ja

xxzjarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:05

Ik stap altijd wel los, gewoon om haar een beetje warm te laten worden enz.
Vooral uitstappen vind ik erg belangrijk, vooral na het harde trainen. Knipoog

sjim_dora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:15

In de winter stap ik 10 min tot een kwartier los en in de zomer ook ongeveer 10. Instappen is erg belangrijk voor de spieren, vooral in de winter, omdat de spieren dan nog kouder zijn.
En uitstappen doe ik ook 10 min.
Je hebt van die mensen die na een paar rondjes meteen van hun paard afstappen, dan zie je nog helemaal grote neusgaten enz.
Ik vind instappen & uitstappen eigelijk allebei erg belangrijk!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:10

Dat een paard heet is bij instappen kan ik begrijpen. Je kunt er echter nog voor kiezen om ernaast al wat te stappen en hem te leren dat hij gewoon moet wachten, beetje bij beetje, nee?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:16

eerst stap ik bijv. 5 rondjes elke kant.
dan ga ik veel figuren rijden om toch de spieren soort van los te maken.
dan ga ik van de stap na 20 min naar de galop heel rustig met lange teugel ook maar heel kort.
dan begin ik pas echt met dresuur oefeningen.
en uitstappen doe ik 10 min in de bak en onderweg weer naar stal ook zo'n 10 min.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:10

Ik stap altijd naar de bak toe (voorheen zo'n 20 minuutjes, nu ze op stal staat zo'n 5 a 10 minuutjes) en dus ook weer terug. Voor ik ga draven stap ik dan in de bak ook nog wat, even wat oefeningetjes in stap en dan rustig oppakken. Uitstappen doe ik eerst een paar rondjes in de bak (tussendoor krijgt ze ook regelmatig even lange teugel voor de ontspanning) en daarna lekker naar huis.

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:06

als ik zelf rij dan doe ik eerst 5 minuutjes losstappen aan de lange teugel en daarna pak ik ze een beetje op en doe ik in stap ongeveer 5 minuten wat figuren rijden, en hierna pak ik het langzaam op en vaak galopeer ik pas in het 2e half uur! Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:11

Uitdraven is nog belangrijker dan uitstappen en dat doen de meeste helemaal niet

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:12

Ik heb het zelf helaas ook vaak genoeg gezien.
Een paard dat ik bij zou gaan rijden gebeurde dat ook mee. Ik dacht: goh, laat ik eens bij haar wedstrijd gaan kijken. Nou, het was nog net niet direct van de ring naar stal, maar het scheelde niet veel!

Hier in de bak rijden ook een aantal dames. Een tweetal probeert goed hun best te doen met de Haffies van de eigenaar en snappen (na mijn uitleg) wel het belang ervan en stappen nou langer in en uit. Zij zijn pas 13 en hebben het op de manege ook niet geleerd, tja, hooguit een minuut of 2 á 3.

Twee andere dames die samen 1 pony verzorgen komen hier niet eens meer rijden, omdat ze geen commentaar meer willen, omdat ik een paar keer heb gezegd toen ze weg gingen: 'En nou nog even lekker uitstappen...', nadat ik ze het belang had uitgelegd en ze toen alsnog het paard zo weer buiten pleurde.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:22

Zowel uitdraven als uitstappen zijn ontzettend belangrijk Lachen

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:10

hmm...
zodra ik op mijn jonge paard stap houd hij het 1 rondje vol om te stappen.. alsie dat al haalt
dan gaatie draf/galop even bokken en dan stoptie weer vanzelf, dan begin ik met loswerken Lachen
Ik heb hier al eens commentaar op gehad..
dat ik mn paard te snel vooruit schopte... ''Vin je het gek datie gek doet als je er net opzit en je schoptem naar voor''
terwijl hij t zelf doet en ik niets doe Lachen

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:17

ik stap echt superlang in! op Sita zit echt een tijdklokje ofzo denk ik, want als nog maar denk aan aandravan als ze nog niet 100% is losgewerkt, gaan de oortjes al achteruit...Grappig paard eigenlijk...Als ik schouderbinnenwaarts en wijken voor het been soepel kan doen in stap, dan pas mag ik aandraven en dan gaat ze gelijk netjes over de rug en al wat je wilt; je kan meteen gaan schakelen enz Sigaar als ik eerder aandraaf, gaat ze lastig doen of zelfs bokken...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:19

mieske schreef:
Soms dan erger ik me rot aan mensen op stal.. Die plukken hun paard uit de stal, zadel en hoofdstel erop en gassen maar. Die mensen zijn binnen 2 minuten aan het galoperen en na een zware training zetten ze hun paard zonder uitstappen weer op stal..

Als ik ga rijden dan ben ik ongeveer een kwartiertje aan het los stappen en ook het uitstappen soms nog langer.. Nou ga ik me afvragen of ik de enige ben die dat doet en vinden andere mensen dat overbodig, want ik zie het zo vaak gebeuren op verschillende stallen waar ik gestaan heb..
Het is toch alleen maar goed voor je paard of ben ik nou gek ? Nors opkijken

Wat vind jij daar nou van?

Wij werden laatst aangesproken door iemand van een pensionstal in de buurt.

Of wij wel wisten dat onze vezorgmeisjes zó weggassen op onze paarden, metéén in draf.

Ja hoor, weten we, we doen het zelf ook.

Onze paarden staan buiten en als we naar de zadelkamer lopen met de paarden (5 minuten) zijn ze echt wel ingestapt.

Uitstappen doen we heel even, ze gaan nat, maar niet meer warm en hijgerig de wei weer op. Vork

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:20

Ik stap eigenlijk best wel lang. De stap moet voor mij gevoel eerst lekker ontspannen en los zijn. dat duurt de ene keer 10 minuten en de andere keer 20 minuten. En uitstappen neem ik alle tijd die er maar nodig is. Vandaag heb ik 15 minuten gestapt 30 minuten actief gereden en 25 minuten uitgestapt overn het erf en een stukje buiten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:27

correllaa: kun je het niet steeds meer uitbouwen?

Lanfir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:35

Ik stap 5 tot 10 minuten in en ga dan beginnen met losdrafen als ik hier wat oefeningen mee gedaan heb pak ik hem erbij en gaan we aan het werk.

uitstappen verschilt per keer soms zet ik het in de stapmolenom uit te stappen.