voorwaarts-neerwaarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: voorwaarts-neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:54

Tmara schreef:
lieniminnie schreef:
Ontspanning is voor je paard een betere beloning dan een klopje of een snoepje word mij verteld, en daarben ik het eigelijk ook wel mee eens. Als je pony een gespannen uur loopt gaat hij ook niet lekker op stal en komt niet lekker van stal.

Laat ik het even simpel weg zeggen :'Een paard hoort altijd ontspannen te lopen'.

ontspanning in de zin van het wegnemen van druk, hetzij been-, hetzij teugeldruk om het getoonde gedrag te belonen. Althans ik denk dat ze dat bedoelt. Dat doe ik ook Ja

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:04

Ja dat bedoel ikja Knipoog

Vandaag mijn verzorg pony gelongeerd, was een beetje bah weer om te rijden Nagelbijten / Gniffelen
In de draf gaat hij vaak vanzelf een beetje met zijn hoofdje zakken, maar als ik dan denk bijna valt hij in stap, als ik dan klik met mijn tong oid. gaat hij sneller en gooit z'n hoofd weer omhoog.
Hoe zorg ik ervoor dat hij lekker gaat lopen aan de longe?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:08

probeer ook aan de longe veel overgangen te maken, dus niet bijna elk rondje het zelfde rondje qua bezigheden. goed alert houden. hoofd laag en sjokken is niet echt heel positief.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:19

Nee het was neit sjokken, maar hij viel steeds terug, hij liep wel actief

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 08:57

Ik rij goed actief door en wacht totdat ze m'n hand opzoeken en dan schuif ik langzaam wat uit en het liefst heb ik ze natuurlijk met hun neus over de grond maar ik vind het vooral belangerijk dat het achterbeen actief blijft en dat ik contact houd met de mond.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:03

runningkawa schreef:
Ik vind dingen uitleggen altijd moeilijk

ik zorg dat de paarden eerst aan het been zijn, dus kuit is reactie
Zonder dat ben je sowieso al klaar en einde oefening Knipoog

Dan hou ik mijn handen ontspannen op de plaats in een meegaande beweging van de mond.
Je merkt dan op een gegeven moment vanzelf dat het paard jou hand op gaat zoeken.
Komt daarmee ook aan de teugel.
Blijf je lekker meegaand met de beweging van de mond heb je het aan de teugel plaatje voor je Lachen

Maar sta je de hand nu wat toe zal het paard de hand graag blijven volgen, dat is natuurlijk wat anders als je hand als steunpilaar gebruiken (komt het aan het been zijn weer op de hoek) en bij het volgen van je hand kun je zelf bepalen tot hoever hij je hand volgt.
Zelfs tot de neus aan de grond als je zou willen Lachen

Uiteraard kan dit ook alleen weer als een paard ontspannen is, vandaar dat je met een hoop getrek ook niks berijkt.
Geeft geen ontspanning...en een paard wil een trekhand niet volgen Lachen

Precies zoals RK het zegt, voer ik het uit.. Ja
Kan echt merken dat mijn paard in ide volgorde werkt, iets wat dus positief is Ja

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:22

Mijn paard loopt aan de longe altijd actief en heerlijk te stofzuigen, het duurt 20 minuten voordat ze zo ontspannen is, maar dan loopt ze als een trein.. Maar dat zeg ik onder het zadel krijg ik het nog lang niet altijd voor elkaar...

@ linieminnie, probeer hem eerst eens een paar dagen constant voorwaarts te houden zonder bijzet, hij moet weten aan de longeerlijn is voorwaarts voorwaarts, en niet steeds terug, mijn ervaring is dat ze dit vrij snel weten.. Als hij niet steeds meer terug valt kun je langzaam opbouwen in het bijzetten, uiteindelijk heb je een paard wat fijn nageeft en vw-nw. Maar toch ook nog doorloopt.. Tenminste zo heb ik het bij de mijne gedaan. En die loopt heerlijk te sjouwen altijd

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:42

Je ziet dat veel mensen eerst aan de voorkant denken, maar de motor van het paard zit toch echt aan de achterkant. Wil niet zeggen dat dat bij jou zo is.
Had zelf gister meisje in de les die ook altijd eerst aan voorkant zat, ze rijdt nu op een pony die totaal niet meer voorwaarts is en ook de beweging is behoorlijk kort. Gister echt van achter naar voor gewerkt en uiteindelijk ging het zo goed dat ze puur door met haar been naar een stille, weerstandbiedende hand te rijden, de pony ging nageven met momenten. (meisje is 12)
'k wil maar zeggen dat het met longeren ook zo is.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:29

Bedankt _PSM_, helaas kan ike r niet iedere dag heen, maar ik moet eigelijk altijd longeren voor het rijden, anders is hij iets te voorwaarts! Eigenaresse deed hem altijd lekker laten rennen tot hij moe ws, maar daar ben ik neit echt een voorstander van.
Ga hem gewoon lekker longeren voor het rijden, als ik op het juiste moment klakte met mijn tong ging hij ooke cht ruimer lopen en uitstrekken Haha! echt gaaf om te zien! Hoewel hij in stap nogal de neiging had dan in draf te gaan Tong uitsteken