Mijn fjord/haf/fries/tinker/pony wordt gediscrimineerd door

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn fjord/haf/fries/tinker/pony wordt gediscrimineerd door

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:45

Het heeft denk ik weinig met een ideaal beeld te maken, maar simpelweg met het gevraagde

Er wordt in de B enkele passen middendraf gevraagd, dat lukt iedereen nog wel.
Maar in de Z wordt er 60 meter strekdraf gevraagd en daar zal mening niet koudbloed het al zwaar mee hebben.
En ook daar wordt niet bij gezegt, jammer dat het een springpaard is met mindere draf dan die gribaldi.
Nee dan moet je ook trainen dat hij het wel kan of je punt accepteren Lachen
Want je hoort gewoon een strakdraf te laten zien, niet een middendrafje. En kun je het gevraagde niet tonen is het gewoon geen wp waard Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:15

Ben ik mee eens runningkawa, en daarbij gaat het niet alleen om het strekken. Niet elk paard kan de gevraagde oefeningen uitvoeren. Maar dit geld ook voor een warmbloed. Zijn genoeg warmbloeden die ook niet goed kunnen strekken,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:18

Strekken was maar als voorbeeld, maar dat is een voorbeeld waarin het makkelijk uit te leggen en ook weer voor te stellen is Lachen
Maar uiteraard geldt dit voor elk gevraagt onderdeel Ja

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:22

Ik denk zelf dat het bij koudbloeden heel erg afhangt van de bouw. Nu weet ik zelf dat het kan, maar voor koudbloeden is een strekdraf indd er moeilijker uit te gooien dan bij een warmbloed. Met name door de bouw van de schouders. Zo ook bij andere oefeningen. Maar waar een wil is is een weg, en dan kom je er vanzelf achter waar de weg op houdt.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:28

ik denk dat de beste man wel gelijk heeft, wat ik over het algemaan wel vind is dat je wanneer je een leuke kwpner rijdt en het plaatje is goed compleet je beter de aandacht van de jury kan vasthouden dan wanneer je een fjord/hafling of welk ander type wat wat kleiner is en je steekt er hier en daar onder uit, ik heb eens een video opname gemaakt van een meisje met een fjord en op haar protcol stond tot twee maal toe niet de jury gegroet, het vervelende is dat het wel op de video is te zien dat ze groet, tot twee maal toe, is nog wel bij de oude proef. maar helaas gebeurt het wel.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:30

Ow maar daar heb ik een zeer handige oplossing voor Haha!
Ik heb ooit eens een jury gehad die gewoon naar beneden bleef kijken en weigerde te kijken.
Ik ben net zo lang op de X blijven staan totdat ze op keek en heel verbaasd keek *LOL*
Kreeg er wel een 7 voor Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:32

En dat heb ik ook eens gehad, gegroet maar geen groet terug...
Ik heb er toen misbruik van gemaakt want Kawa ging scheef staan onder het groeten, dus ik ben aan gedraafd Tong uitsteken En ik had dus mooi een 6 wat het zeker niet waard was Haha!

Dus komt dat door het ras? Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:36

Elk goed paard komt er uiteindelijk wel ben ik van mening, en minder goede paarden komen er niet. Is het een kleinere uitdaging om met koudbloed in Z te komen dan een warmbloed?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:50

Ik vind het wel kloppen wat die man zegt. Ja Je kunt het ras niet de schuld gaan geven als je slechte punten hebt, moet je zien hoeveel van die rassen wel hoog komen ..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:40

hoewel ik soms wel hoor van 'die jury houd niet van friezen', heb er zelf weinig ervaring mee. tot nu toe heb ik nog nooit het gevoel gehad gediscrimineerd te worden. en gewoon correct gepunt te worden. ik vind dat elke fries die het in zich heeft een behoorlijk niveau moet kunnen halen. ik ken genoeg kwpeners die minder kunjnen halen dan friezen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:53

Heb niks te klagen Haha!
Als ik geen winst heb is het makkelijk om de jury af te zeiken.
Dus doen we dat ook gewoon Clown
Ach schouders er onder en volgende keer beter.
Maar ben nooit gediscrimineerd!
We doen het voor de lol en niemand die ons daar van afbrengt.
Kijk wel hoe ver we komen.
Hangt niks van af,gewoon kijken hoe ver we komen.
Zo lang de juf zegt dat mijn tinkertje het aan kan en mijn paardje er ook nog voor gaat in de ring hobbelen we gewoon mee Haha!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:36

Als jury weet ik dat er inderdaad juryleden zijn die liever geen Friezen of Koudbloedpaarden in de ring zien. Dit is echter een minderheid van de juryleden!
Als je een goede proef neerzet, met een actief, ontspannen, nageeflijk paard dan ben je al een heel eind.
Afgelopen zondag heb ik een B-rubriek paarden gejureerd en de eerste prijs ging naar een meisje op een Haflinger met 205 pnt. Ze liet de rest van de KWPN-ers en Friezen met flinke voorsprong achter zich doordat ze haar Haf keurig voorstelde en de oefeningen rijtechnisch gezien zeer correct uitvoerde.
Ik heb echter ook wel eens Fjorden/Haflingers/Tinkers/etc. in de ring gehad waarvan ik vond dat ze beter nog even thuis door konden oefenen, maar dat geldt natuurlijk ook voor een hoop warmbloedpaarden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:46

casperrr schreef:
Ik heb ooit eens een jury gehad die gewoon naar beneden bleef kijken en weigerde te kijken.
Ik ben net zo lang op de X blijven staan totdat ze op keek en heel verbaasd keek *LOL*

hahaha dat vind ik nou een goeie!

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:33

casperrr schreef:

haha nice!
Ik heb trouwens niet echt het idee dat de jury discrimineert op soort. Zal er idd wel aan liggen dat mensen met een koudbloed en lage punten het vaak daar op af schuiven en datj e die er over hoort.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:27

Ik zit met mijn Fries bijna elke wedstrijd in de prijzen... Krijg genoeg complimentjes en heb me nog nooit gediscrimineerd gevoelt. Heb op 1 keer na elke keer winst gehaalt en was dan ook zo de B uit Ja

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:45

Karoliefje_ schreef:
Elk goed paard komt er uiteindelijk wel ben ik van mening, en minder goede paarden komen er niet. Is het een kleinere uitdaging om met koudbloed in Z te komen dan een warmbloed?

Jip!! Haha! het is en kleinere Dromen uitdaging om met een koudbloedje het Z in te komen..
In ieder geval met die van mij.. want mijn uitdaging is maar 1.47 m groot.. ehhhh klein.....
(ik denk dat je de paarden andersom bedoeld had, maar zo kan ik er een grapje over
maken, dus ik vind het best!!!)

Ieder correct lopend paard, dat zijn oefeningen correct uitvoerd kan in het Z komen!!!
Tuurlijk, je hebt je zwakke onderdelen.. en je sterke.. maar die heeft iedereen!!!!
Met het een kan je het ander compenseren..

Klein probleempje is natuurlijk wel.. dat als je met super gaaf gaand paard binnenkomt,
je vermoedelijk bij stap, draf, galop in ieder geval al een 7 te pakken hebt.. Of misschien
wel een 8 of een 9....
Mijn bolle loopt correct, maar daar heb je het dan ook mee gehad!! dus die 7
(die heb ik nog wel eens gehad, voor stap...) en 8 zijn een Utopie!!!
Mis dus tov van een gaaf paard met een beetje pech onderaan al 6 punten..
Maar dat gaaf gaande paard mag wat mij betreft die punten best hebben!!!
Heeft ze per slot v. rekening verdiend!!!

Tuurlijk, mijne gaat nooit zo bergop lopen als een paard dat ervoor gebouwd is....
Tuurlijk.. mijne legt alleen als ie slaapt zijn hoef naast zijn oor Knipoog , maar er zijn ook
koudbloeden die super kunnen strekken, en warmbloeden met flut gangwerk.....

Kortom.. rij je een correcte proef, dan rij je winst!!! Kan me echter geen fouten
permiteren, want ik scoor voor mijn uitgestrekte gangen altijd erg slecht.. Dus
moet die onvoldoendes met andere onderdelen weer wegwerken...

Even de rotopmerkingen die je nog wel eens krijgt van jury's of publiek terzijde...
geit, karrepaard..... verzin ze maar..
Des te leuker om dan van die jury die het een geit vond winstpunten te
krijgen.. en hoog geplaatst te worden.. dan van een jury waarvan je weet dat
die je paard leuk vind!
De boodschap is dus simpel, rij voor wat je waard bent!!
Doe je het goed, dan krijg je echt je punten wel..
En dat wij geen flitsend geheel zijn.. tja, dat realiseer ik me ook wel...

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:47

Ik ben absoluut geen persoon die de jury de schuld geeft van geen winstpunten rijden, want dan zal het terecht zijn. Behalve bij 1 jury. Er staan regelmatig andere juryleden bij mij te kijken als deze meneer jureerd, en hoe netjes en hoe goed het ook gaat, ik blijf tussen de 170 en 177 halen. No matter what. Nu stond ik naast hem bij het secretariaat, maar hij wist niet dat ik bij die haf hoorde, zegt hij: kunnen die poedersuiker niet eens wegblijven, die geeft ik geen punten. En toen ik de ring in reed zei hij, weer zo'n k.uthaflinger.

Dit is dus ook de enige jury waar het volgens mij aan de jury ligt en waar ik niet meer start. Verder merk ik geen discriminatie en vind ik ook dat ze moeten punten naar de proef Ja

Kijk naar Kelly en Ginny enzo, die rijden ook Z met een niet KWPN'er

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:50

Ken rare paarden in het Z zat..
(nou ja, ken.. heb ze vaak genoeg
gezien, dus halen ook hun punten wel..)

3 haffen.. en nog bosje fjorden..
tinker.. en de nodige friezen....
en dat zijn toch echt geen van allen
standaard warmbloed rijpaarden...
en dan nog de verdwaalde draver..
een verdwaalde tuiger..
en een ? waarvan niemand weet wat
ie nou eigenlijk is...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:33

Het grootste probleem in deze, zijn de ruiters die denken de kantjes er van af te kunnen lopen. Ze zeggen dan: paard strekt gooed voor een fjord. Helaas, voor een fjord, bestaat niet. Er zijn richtlijnen voor hoe je een oefening moet rijden, en doe je dat, dan zul je je punten krijgen. In deze is er geen richtlijn voor hoe een fjord ( of wat dan ook Knipoog ) het moet doen, maar hoe een PAARD het moet doen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:46

Sjolvir schreef:
Kortom.. rij je een correcte proef, dan rij je winst!!! Kan me echter geen fouten
permiteren, want ik scoor voor mijn uitgestrekte gangen altijd erg slecht.. Dus
moet die onvoldoendes met andere onderdelen weer wegwerken... ...

Dat heb ik ook, ik heb meestal wel winst maar de middengangen zijn niet zo goed met mijn fjord, als ik een 6 haal (meestal minder) ben ik heel blij.
Goede proef is goede proef, en er zijn ook warmbloedpaarden idd. die sommige dingen niet zo goed doen. Wat mij wel is verteld??? is dat de jury een beetje moet kijken wat het paard aankan, een 7 zal ik nooit halen voor mijn middengangen maar als mijn fjord voor zijn doen redelijk strekt haal ik een 6 en daar ben ik dan zeer tevreden mee, wij hebben andere onderdelen waarbij we wel 7-ens of 8-ten kunnen halen Knipoog maar idd. juryleden kijk niet naar het typepaard maar wat het paard doet. Nou heb ik met Bjorn nooit lage punten gereden naar mijn idee omdat ik een fjord heb, als ik lage punten haalde verdiende ik dat ook, en iedereen wordt weleens te laag of te hoog gejureerd lijkt me zo?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:51

Eens met moniquelucky Ja Wat ik wel vreemd vind is dat ik meestal wél hoge punten haal voor verruimingen, terwijl ik zelf helemaal niet vind dat mijn haf dat goed doet. Meestal heb ik een 7, maar ook een aantal keren een 8 gehad Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:02

ik vind eigenlijk niet dat een jury moet kijken naar wat het desbetreffende paard aankan.......want dan ga je weer met verschillende maten meten.

verder ben ik het wel met je eens moniquelucky

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:08

hiiii.. ik haal regelmatig een 2 of een 3!!!
voor mijn uitgestrekte draf!!!
maar dat is toch ook een pokke eind in zo'n
60 m bak over de diagonaal.. met een paardje
wat het echt niet kan!!! (ze doet echt wel d'r best!!)

(overigens we blijven oefenen!! en nu ze beter gaat
zitten, en dus de voorhand wat vrijer komt, gaat het
ook steeds iets beter!! maar voordat we dat een
diagonaal volhouden...oeffff.. dan zijn we wel 100
jaar verder...)

(overigens had ik die 2 en 3 niet in het B of L, en M..
dat is iets van de Z.. en bij mij af en toe terrecht!!!
want als ze super loopt kunnen we er een 5 of 6
uit wurgen, maar als er ook maar 1 zandkorrel scheef
ligt hebben we tact verlies.. en bammmm, daar gaat
je punt... helaas....)
Dan toch maar weer een 8 proberen te halen voor je
appyementen enzo.. zucht.. om te compenseren..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:10

Ik hoorde laatst nog zoiets, ik kwam echt niet meer bij.
Een meisje van 14 gaat samen met haar zus van 12 een paard kopen, maar zij wil perse een KWPN want dat is HET dressuurpaarden ras en met een tinker, haflinger of fjord berijk je nooit iets. Ik denk eerlijk gezegt dat zij meer berijkt met een haflinger aangezien dat over het algemeen pony's zijn en ze dan dus nog tussen de kinderen kan starten.

Ik denk dat ieder paard mits correct gebouwd en met een goede ruiter een nette proef moet kunnen neerzetten, tuurlijk wordt het misschien wat lastiger in de hogere klasse omdat een haflinger of fjord iets minder gunstig is gebouwd maar dara kiesje dan zelf voor en om dan de schuld op je paard af te schuiven vind ik ronduit belachelijk!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:18

ook een leuke..
kuur op muziek wedstrijd.. pas des deux wedstrijd..

ik en bolle doen mee..
zie hier de vooroordelen... (dit maal van het publiek!!!)

heeee!!!! ik wist niet dat een fjord dat ook allemaal kon!!
Die kunnen toch alleen voor de kar????

Uiteraard wel grappig, zo'n verkapseld compliment..!!!
(overigens waren we 1e...)