jolentinus schreef:runningkawa schreef:Elk paard kent het. Die hoeft dat niet te leren.
Is gewoon een optel som van goed aan het been zijn, ontspanning en een vriendelijke ruiter hand
ben ik het deels mee eens. elk paard kent het. maar als je manege paard bent en er rijden mensen op je die zo op je rug stuiteren (omdat het beginners zijn) dan gaat het paard de dag daarna echt zijn rug niet ontspannen en als het dan steeds zo door gaat dan doet hij het nooit weer.
verder wil ik graag lesgeven aan de kinderen voor het plezier. op een gegeven moment weet je ongeveer wat ze willen. die wil serieus.. die wil lekker met het paard spelen. en daar probeer ik op in te spelen.
verder in de krul is heel lastig. ik heb ook pas na tijden geleerd hoe dat is. dat je voelt dat je paard echt nageeft.
ik zeg altijd als ze aan de teugel moeten.. je geeft zoveel been dat ze eigenlijk aangalloperen en dan hou je ze tegen met je vingers.. en dan toch wel het knikje wat je paard geeft. dat zijn spier erop komt en zo.,
mijn pony ging altijd op buitenrit aan de teugel.. dan was ie ontspannen..iohi
edit: en bij ons in de lessen rijden soms beginners met een pony'tje aan de teugel. geen flauw idee wat ze aan het doen zijn. maar ze rijden lekker met de pony mee.. en dan ontspant ie wel. altijd leuk om te zien. aha
In de krul , ofja het gevoel of een paard nu op, voor of achter de loodlijn loopt en het er naartoe kunnen rijden is een gevoel wat je niet zomaar hebt maar moet leren. Ook ken ik dit pas net na 6 jaar ervaring. En dit vind ik ook heel moeilijk.