"Aan De Teugel"-hype..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Aan De Teugel"-hype..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:57

jolentinus schreef:
runningkawa schreef:
Elk paard kent het. Die hoeft dat niet te leren.
Is gewoon een optel som van goed aan het been zijn, ontspanning en een vriendelijke ruiter hand Lachen

ben ik het deels mee eens. elk paard kent het. maar als je manege paard bent en er rijden mensen op je die zo op je rug stuiteren (omdat het beginners zijn) dan gaat het paard de dag daarna echt zijn rug niet ontspannen en als het dan steeds zo door gaat dan doet hij het nooit weer.

verder wil ik graag lesgeven aan de kinderen voor het plezier. op een gegeven moment weet je ongeveer wat ze willen. die wil serieus.. die wil lekker met het paard spelen. en daar probeer ik op in te spelen.

verder in de krul is heel lastig. ik heb ook pas na tijden geleerd hoe dat is. dat je voelt dat je paard echt nageeft.
ik zeg altijd als ze aan de teugel moeten.. je geeft zoveel been dat ze eigenlijk aangalloperen en dan hou je ze tegen met je vingers.. en dan toch wel het knikje wat je paard geeft. dat zijn spier erop komt en zo.,

mijn pony ging altijd op buitenrit aan de teugel.. dan was ie ontspannen..iohi

edit: en bij ons in de lessen rijden soms beginners met een pony'tje aan de teugel. geen flauw idee wat ze aan het doen zijn. maar ze rijden lekker met de pony mee.. en dan ontspant ie wel. altijd leuk om te zien. aha

In de krul , ofja het gevoel of een paard nu op, voor of achter de loodlijn loopt en het er naartoe kunnen rijden is een gevoel wat je niet zomaar hebt maar moet leren. Ook ken ik dit pas net na 6 jaar ervaring. En dit vind ik ook heel moeilijk.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:59

toen ik mijn pony kocht kon ik totaal niet aan de teugel komen zonder dat ze stil ging staan, bokken of steigeren, met heel veel geduld, vertrouwen en werk kan elk paard het mits er niets lichamelijks is wat ze beperkt. mijn pony heeft door haar hals snel dat ze het benauwd krijgt ik heb haar dus meestal wat ruimer in de hals lopen dan het ideaal plaatje

ik rijd nu ruim 10 jaar en begin nu feeling te krijgen hoe het werkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:03

Het heeft bij mij ook een hele tijd geduurd voordat het kwartje viel. Sinds een paar maanden kan ik in stap echt aan de teugel rijden, dit gaat op het spelen van mijn buitenhand, in mijn geval ringvinger heen en weer bewegen. Een beetje bijdrijven en dan voel je haar zakken. Het is trouwens duidelijk te zien wanneer ik teveel druk geef, de neusriem zit zo los dat ik die pas na het hoofdstel afdoen losmaak, hij gaat namelijk wat moeilijk. Het paard heeft ruimte zat om het bit uit te laten gaan.
Ik ben ook bezig met licht contact in draf, omdat daaruit toch het aan de teugel voor mij moet komen, en ondertussen lukt het op normale teugellengte de martingaalringetjes te voelen stuiteren, dit is voor mij een teken dat ik echt op de goede weg zit.

Maar pas met losrijden zag ik dus inderdaad meisje op een manegepony rijden die normaal op haar eigen paard reed. Zagen, doordrukken. Paard bokt, steigert, zij zegt het met trots. Op de opmerking dat de bitring de mond in verdween, "Ja, je moet hem op de kant waar hij vastzit doordrukken." het zag er niet uit maar de pony liep inderdaad regelmatig in de krul, klep open, dat wel.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:04

Ik vind overigens dat een paard wel aan of hooguit wat voor de teugel moet zijn.
Alleen betekent aan de teugel niet dat ze dan ook 'in de krul' lopen. Sterker nog; een paard zonder verzameling hoort niet eens op de loodlijn.

Maar veel ruiter(tje)s willen daar niet eens over nadenken; ze willen hem op de loodlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:08

Op de loodlijn vind ik niet erg...erachter wel Lachen
Want van verzameling ga ik toch echt pas sprken bij een veel verder opgeleid paard Lachen

Maar op de loodlijn dan niet door gesjor...dat moge duidelijk zijn Knipoog

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:13

Vele onderwerpen komen op hetzelfde neer, het moet een samenwerking zijn van ruiter, instructie, maar ook jury. Want wat de jury op 'het briefje' schrijft, oefent de ruiter thuis. Dus als er week na week staat 'pony moet meer nageeflijk' komt het geruk en gesjor om de hoek kijken. Ook al weten de meesten wel dat dit niet de manier is......

Misschien moeten de eisen bij de 'lagere niveau's" (B en L) bijgesteld worden. VEEEEEEEL meer aandacht voor houding en zit en minder op nageeflijkheid. Dat komt dan nl. vanzelf wel. Zie het Duitse voorbeeld met de kindjes en de bijzetteugel (is ook niet alles, maar ze zitten als huizen die kinderen, je ziet de handen niet bewegen). Heel anders als wat je hier gemiddeld in de B en L rond ziet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:15

Voor de kinderen mag het wel soepeler (gelukkig is dat vaak ook wel)
Bij de paarden vind ik dat het nivo zo al zo hoog niet is, dan mag je best verwachten dat mensen fatsoenlijk aan de teugel kunnen rijden

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:21

Met je eens, hebben we in ander topic al eerder discussie over gehad. Maar dat vind ik ook.
Bij de kids moet het in de lagere nivo's inderdaad soepel (qua nageeflijkheid), maar daar begint het wel, als kind leer je de basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:23

zeker Ja
En het jammere is dat het daar nu vaak schort.
Op maneges kindjes met flapper benen met sporen.
Elastieken aan de paardenhoofdjes...en trekken is sturen...

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:25

Ja erg soms. Maar gelukkig zie je ook heel veel moois tussen die kleintjes. Echt goed bezig zijn en fijne instructie erachter.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:49

Daniellev schreef:
Vele onderwerpen komen op hetzelfde neer, het moet een samenwerking zijn van ruiter, instructie, maar ook jury. Want wat de jury op 'het briefje' schrijft, oefent de ruiter thuis. Dus als er week na week staat 'pony moet meer nageeflijk' komt het geruk en gesjor om de hoek kijken. Ook al weten de meesten wel dat dit niet de manier is......

Misschien moeten de eisen bij de 'lagere niveau's" (B en L) bijgesteld worden. VEEEEEEEL meer aandacht voor houding en zit en minder op nageeflijkheid. Dat komt dan nl. vanzelf wel. Zie het Duitse voorbeeld met de kindjes en de bijzetteugel (is ook niet alles, maar ze zitten als huizen die kinderen, je ziet de handen niet bewegen). Heel anders als wat je hier gemiddeld in de B en L rond ziet rijden.

Hier zijn op (fnrs) maneges de zogenaamde F proeven voor. Hier ligt de nadruk niet zozeer op het gaan van het paard als wel op het correct zitten en de juiste hulpen geven.
Ik vind wel dat men in de B en zeker in de L een paard fijn nagevelijk moet kunnen rijden. Lukt dit nog niet, dan ben je hier gewoon nog niet aan toe.

Wat betreft de duitse kindertjes: In Duitsland is het precies hetzelfde als in Nederland, je hebt er goede en slechte rijscholen en goede en slechte instructie.
Die manegepaarden constant aan de 'Ausbinder' laten lopen vind ik trouwens zowieso helemaal niets.

Het valt volgens zeggen nl nog helemaal niet mee om niet al te ver van huis een goede en betaalbare rijschool te vinden.
Op veel duitse maneges worden trouwens de manegelessen door stagiares gegeven.

Ik heb bergen Duitse kinderen (en volwassenen) in de les (nee ik overdrijf niet) en mijn ervaring is dat er net zoveel duitsers als nederlanders zijn die nog maar nauwelijks hun beugels op maat hebben en direct al beginnen te plukken aan de teugels.

Vorig jaar was het bij een vrouw zelfs zo erg dat ik haar na eerst een paar vriendelijke waarschuwingen en toen nog een paar minder vriendelijke waarschuwingen haar op het laatst in stevig Duits heb verteld dat als ze nu niet met haar 'poten' van 'die bek' van het paard afbleef ze de bak kon verlaten! Haha!

Wat me verder wel opvalt is dat de Duitse kinderen wat meer gediciplineerd zijn.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:57

De TS heeft gelijk.

Vandaag ben ik gaan rijden en zag een oudere ruiter echt verschrikkelijk rijden. Het paard weigerde in de krul te lopen en wat deed de ruiter: trekken en sleuren in de mond. Hij was bv. aan het galoperen en ineens ging hij met volle gewicht aan de teugels hangen (om welke reden weet ik niet, enkel dat het paard in galop niet in de krul loopt). Daarna ging hij zagen. Paard was heel het uur dat ik aan het rijden was aan het steigeren en bokken geweest en liep heel de tijd met zijn hoofd omhoog. Toen hij afstapte had hij niet bereikt wat hij wou maar hij zei tegen mij: 'ik heb hem nog pas 3 weken, ik zal hem wel breken en hij zal aan de teugel lopen'.
En zo zie ik wel meer mensen rijden hier maar deze man was echt wel heel erg bezig.

(Nu rij ik zelf ook niet perfect, heb weinig en slechte les gehad in het verleden Bloos)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:03

Verschrikkelijk dit..
Ik rijd echt ook nog niet goed ofzo hoor, maar ik trek mijn paard niet in de krul, ze loopt gewoon als we lekker voorwaarts zijn vanzelf al nageeflijk.
Ik erger me ook zo erg aan die ouders die zo trots zijn op hun lieve kleine poppies die zo stoer op hun pony'tjes zitten.
Waar ik les heb is ook zo'n meisje, die heeft daar een leasepony..Dan stapt ze op, stapt ze een rondje, draaft ze een half rondje en dan hup, galop, en dan echt heel lang.. en uitstappen? Nee natuurlijk niet..

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:18

Sodeletuut schreef:
Verschrikkelijk dit..
Ik rijd echt ook nog niet goed ofzo hoor, maar ik trek mijn paard niet in de krul, ze loopt gewoon als we lekker voorwaarts zijn vanzelf al nageeflijk.
Ik erger me ook zo erg aan die ouders die zo trots zijn op hun lieve kleine poppies die zo stoer op hun pony'tjes zitten.
Waar ik les heb is ook zo'n meisje, die heeft daar een leasepony..Dan stapt ze op, stapt ze een rondje, draaft ze een half rondje en dan hup, galop, en dan echt heel lang.. en uitstappen? Nee natuurlijk niet..

Ja het is ook echt om je blauw aan te ergeren als je ouders ziet die trots zijn op hun lieve kleine poppies..........

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:19

Ja nou inderdaad! Boos! echt zoooo irritant!
Tuurlijk zijn mijn ouders ook trots op me, maar ze zeggen het ook wel als ik wat fout doe..

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:24

shan schreef:
Daniellev schreef:

Hier zijn op (fnrs) maneges de zogenaamde F proeven voor. Hier ligt de nadruk niet zozeer op het gaan van het paard als wel op het correct zitten en de juiste hulpen geven.
Ik vind wel dat men in de B en zeker in de L een paard fijn nagevelijk moet kunnen rijden. Lukt dit nog niet, dan ben je hier gewoon nog niet aan toe.

Wat betreft de duitse kindertjes: In Duitsland is het precies hetzelfde als in Nederland, je hebt er goede en slechte rijscholen en goede en slechte instructie.
Die manegepaarden constant aan de 'Ausbinder' laten lopen vind ik trouwens zowieso helemaal niets.

Het valt volgens zeggen nl nog helemaal niet mee om niet al te ver van huis een goede en betaalbare rijschool te vinden.
Op veel duitse maneges worden trouwens de manegelessen door stagiares gegeven.

Ik heb bergen Duitse kinderen (en volwassenen) in de les (nee ik overdrijf niet) en mijn ervaring is dat er net zoveel duitsers als nederlanders zijn die nog maar nauwelijks hun beugels op maat hebben en direct al beginnen te plukken aan de teugels.

Vorig jaar was het bij een vrouw zelfs zo erg dat ik haar na eerst een paar vriendelijke waarschuwingen en toen nog een paar minder vriendelijke waarschuwingen haar op het laatst in stevig Duits heb verteld dat als ze nu niet met haar 'poten' van 'die bek' van het paard afbleef ze de bak kon verlaten! Haha!

Wat me verder wel opvalt is dat de Duitse kinderen wat meer gediciplineerd zijn.

Wat ik bij ons in Duitsland zie is toch echt anders als wat je vertelt. De ruiters leren hier eerst zitten. Maar uitzonderingen zijn er altijd. En ik denk dat een pony liever een bijzet heeft dan onrustige, beginnende kinderhandjes.

Over maneges kan ik niet oordelen, ik kijk naar de rijvereniging en de wedstrijden.

En pas beginnen aan wedstrijden als je pony 'aan de teugel' loopt vind ik echt onzin. Dan vraag je ook om trekkers en plukkers. En krijg je kinderen die later niet meer kunnen zitten.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:01

Ik praat idd over maneges Daniele, over verenigingen kan ik weer niet oordelen.
Maar dit is nog steeds de plaats waar de meeste mensen leren rijden. Ook in Duitsland.

Zoals ik al vertelde heb je F proeven voor ruiters die hun paard/pony nog niet nagevelijk kunnen rijden.
Vanaf de B (hier willen sommige juryleden nog wel eens een oogje dichtknijpen, maar eigenlijk is dat niet de bedoeling) hoort een paard 'aan de teugel' te lopen.

De B proeven zijn in weze hele simpele proeven waar je de tijd hebt om je overgangen te rijden en waar maar een paar eenvoudige figuren gereden hoeven te worden en waar alledrie de gangen getoond moeten worden.
Er word meer gelet op het gaan van het paard (lees combinatie) dan de exactheid van de gereden proef.
Maar de basis van het goedgaande paard moet al wel aanwezig zijn!

Veel mensen/kinderen beginnen aan de wedstrijdsport zonder daar aan toe te zijn, dat lokt het rukken en plukken uit, niet het gevraagde niveau, de jury en de instructie. Maar hun eigen/ouders eerzucht en ongeduldigheid!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:10

Tja inderdaad erg jammer dat ze het verkeerd geleerd heeft.
Maar ga niet de schuld op dat meisje steken... Er wordt zovaak vanalles door instructeurs gezegt terwijl het helemaal niet zo moet..

Tja, en als ruiter denk jij dat je instructeur het wel zal weten toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:11

De enige schuldige aan dit soort drama's zijn de instructeurs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:05

En dat klopt helemaal Ja
En die moeten gewoon aan ouders uitleggen hoe het hoort.

Maar goed een orun diploma stelt weinig voor en dan is iemand toch gediplomeerd...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:09

Ach lesgeven kan ook zonder diploma..
Net als hoefsmid worden.. Scheve mond

Het is zo handig geregelt in de paardenwereld. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:10

Kan, maar om jezelf dan te verzekeren is wat lastiger Lachen
En dan doe je de orun basis opleiding en dan wordt dat makkelijker...maar je wordt er niet wijzer van Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:12

Ja oke dat is waar. Knipoog
Ach ik heb geen idee wat die cursus in houdt maar zo te horen niet veel.. Het plukken etc is een beetje de paarden wereld in gekomen en lijkt er niet meer uit te gaan..
Hoeveel mensen zie je dit wel niet doen die niet eens weten dat ze het verkeerd doen. Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:16

Persoonlijk denk ik dat het komt omdat veel meer mensen zich een paard kunnen permiteren.
Dochterlief zeurt ik wil een pony en 2 weken later staat er een.
Ouders hebben de ballen verstand ervan...dan heb je al een stuk ellende.

Dan is iedereen gejaagd in NL.
Tijd om gewoon basis op te bouwen kan niet meer.
Want ja die knol is toch duurder dan verwacht dus moet hij ook maar wat doen voor de centen. Dus een laatste plek op concours maar wel lol met de knol kan niet meer.

Een insctructrice die wel de basis erin wil hebben boekt niet snel genoeg resultaat op de korte termijn dus gaat men naar Mien Pluk. Kop in de krul en rijden maar.
En dan zit Truus Pluk in het jury hokje en rij je in de prijzen...dus het slechte gedrag is beloond...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:18

Hmm ja zo zou je het inderdaad ook kunnen bekijken..

Zagen gaat natuurlijk sneller.. Dus sneller resultaat dus sneller op wedstrijd en sneller in de prijzen.. Tenminste als mevrouw pluk in het jury hokje zit. Knipoog