Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:27

Ik wil mijn dressuurpaard ook zoveel mogelijk op de zit hebben Tong uitsteken
Als dat gewiebel goed gevonden wordt stop ik er ook weer mee.
Dat is iets voor de 1e 3 keer of zo.
Dan ben je nog niet echt met hulpen bezig, maar met leren dat een mens ook daarboven zit en niet eng is als die eens wat raar zit Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:27

wizewo schreef:
Inderdaad. Bedenk me net dat om bewust te gaan wiebelen je ook moet kunnen stilzitten Haha! .

Die's diep, maar erg waar! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:28

Idd..heel waar Ja

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:30

runningkawa schreef:
Dat wiebelen is idd ook wel wat ik deed (nu heb laten doen Tong uitsteken )
Beugelriem als je er naast staat eens naar beneden klatsen,op het zadel trommelen.
Overal kloppen met de hand met hangen.
Als je zit ook eens met de hand op de kont, lichrijden in stap, dat soort dingen.

Haha, dat doe ik dus ook..
Maar ookal voordat ik op stap voor de eerste keer..
Ik ga bv naast mijn paard staan springen... Haha! zowel links als rechts van em..
Reden hiervoor is dat het paard leert dat er niks aan de hand is, en dat het normaal is dat mensen 'rare' dingen doen in de ogen van een paard..

Ook ga ik bv met papaplu's over zijn lijf.. en open ik deze boven zijn rug.. niet dat ie em zelf op kan zetten als het regent, maar wel dat ie leert dat er feitelijk niks gebeurd..

Hoe meer ze desensibilseren (of hoe schrijf je dat??), hoe makkelijker het inrijden..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:30

Dat bedoel ik dus.. Wiebelen is goed. Maar die gevoeligheid moet je zoveel mogelijk houden. Gaat er wel wat af natuurlijk... Maar ik probeerde te omschrijven hoe mooi ik die supergevoeligheid van de eerste paar keren vind Ja

Paraplus, over zeiltjes, door het water, vlaggen, voetballen e.d. heb ik allemaal al gedaan voor ik erop ga zitten.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:36

*grijns* dat als een malloot naast je paard staan springen...doe ik ook. Voelde me laatst wel een beetje opgelaten omdat mijn hulp, die het paard in kwestie vasthield, van het mannelijk geslacht was en zeker niet mis (een lekker ding voor de nederlanders onder ons)...om vervolgens ook nog eens mijn edel achterste te showen met het erover hangen... Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:44

Ik denk dat idd het "stil-zitten" wel heel belangrijk is
Belangrijk voor een jong paard dat je 'm niet stoort in z'n balans.

Het wiebelen en bewegen is een soort van wennen aan de geluiden en het gevoel,dat is goed, maar moet niet natuurlijk niet tegenwerken in z'n beweging

Een scheve ruiter beleerd z'n paard dan ook scheef, wat niet wenselijk is Knipoog
Een ruiter die niet goed genoeg meewerkt in de bewegingen, maakt het jonge paard
eerder sloom of stomt het af en waarschijnlijk ook scheef.
Allemaal dingen die voor de toekomst van het paard belangrijk zijn.
De vraag naar makkelijk te rijden paarden is groot.

Niet belangrijk is dat de ruiter/eigenaar het "zelf" heeft gedaan No Cheer
Helaas lijkt dat voor sommige wel belangrijk.
Daarbij kan een vreemde die op het paard stapt kan een heel ander gevoel krijgen, terwijl de
eigenaar/ruiter het een geweldig afgericht paard vind. Lastig voor de verkoop en niet in het voordeel van het paard Knipoog (en verkopen van je paard kan niet wenselijk zijn, maar uitsluiten kan je het nooit. Niemand kan in de toekomst kijken)

Ik vind het héél belangrijk voor het jonge paard dat niet iedereen het mag proberen om ervaring op te doen Frusty
Eerst veel ervaring met verschillende karakters en leeftijden en dan met veel begeleiding een paard beleren.

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:04

SGWOllie schreef:
conDios schreef:
Ik had helemaal geen ervaring in het inrijden van paarden..
Ik heb 2 maanden geleden een merrie gekocht die net onder het zadel was..Toen kon ze alleen maar stappen en draven met iemand op haar rug..

En nu 2 maanden later heeft ze al zoveel geleerd:) Ik krijg wel hulp van een ervaren amazone, maar ik ben wel degene die erop zit..

Dus in dit geval hoef je niet een zeer ervaren ruiter te zijn..
Ik kan mezelf niet zeer ervaren noemen, maar ik kan wel rijden Knipoog

Dan heb je waarschijnlijk geluk of meer ervaring dan je jezelf toedicht! Knipoog

Stel dat je gelijk hebt en inderdaad nog niet ervaren/handig bent. Op het moment dat er zich dan een probleempje voordoet ben je te laat en moet iemand anders ("ervaren") het op gaan lossen. Terwijl iemand met de "ervaring" het probleem eerder kan ondervangen en kan voorkomen dat het een Probleem wordt... Hoe vaak ik al niet een jong paard heb gezien dat braaf was met inrijden maar veranderde in een "probleempaard" nadat het per ongeluk zijn "onervaren" ruiter een keer in het zand achter liet

Zolang ze makkelijk zijn is het allemaal geen probleem, het gaat om de paarden die net wat vlugger/heter/ brutaler zijn....

Ik weet natuurlijk niet hoe die van jou is, dat kan jij alleen inschatten.

Ik denk zelf ook dat het mede te maken heeft met het karakter van mijn merrie.. Ze is vreselijk lief, leergierig,koel en gewoon een goedzak:) Plus dat ik wel begeleiding krijg hoor:)

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:09

Ik heb ook pony's ingereden, prima gegaan,
het is vallen en opstaan, ik heb het zonder begeleiding gedaan.
Maarja, met mijn leeftijd ken je geen angst, Clown

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:16

Tis ook moeilijk te zeggen wanneer 'inrijden' overgaat in 'trainen', niet dan?

Vaak ben je (meer of minder ervaren) superscherp en attend tijdens de eerste keren. Na een week of wat was ik een jong dier aan het uitstappen en klopte hem onbewust even naast/achter het zadel....waaaa!! Dat zou me de eerste keren dat ik er op zat niet gebeurd zijn!!

En dan, als ze een jaartje verder zijn en een jaartje sterker dus...pfff volgens mij ontstaan dan pas de echte problemen (puberteit van een paard ofzo?). Kan toch moeilijk ieder paard tot zn 6e jaar door 'ervaringsdeskundigen' laten rijden?? Oefening baart kunst, zowel voor ruiter als voor paard!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:44

Dat klopt ook wel..
Door doen leer je heel veel op dit gebied, maar dan wel onder strakke begelijding van een deskundig iemand op dit gebied..

Overigens hebben we het hier over het inrijden en niet over het door rijden..
Als een paard keurig in stap, draf en galop rond kan en de basis hulpen begrijpt is een paard imo ingereden..

Ook het leren accepteren van zulke rare bewegingen pak ik mee in het beleren... zoals idd achter het zadel een klopje, of om de hals gaan hangen, een paard moet alles kunnen verwachten van de ruiter..

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:38

Ik ben op dit moment mijn eerste paard in aan het rijden, en ik denk dat je dit kunt als je een onafhankelijke zit hebt, je paard niet in de weg zit, ervaring hebt met verschillende paarden en vooral bewust bent waar je mee bezig bent en goede begeleiding hebt!
Ik heb zelf al veel verschillende paarden gereden, waaronder een arabier met verleden die dus ook weinig accepteerde en een zeer lange en nauwkeurige genruiksaanwijzing had..

Dit paard was wel niet meteen de makkelijkste, bijzonder dominant en stond als je haar vasthad of ging longeren stijl overeind.. gelukkig is dit er nu helemaal uit, en is haar karakter ongeslagen in een zeer meewerkend nuchter paard. Ik heb wel begeleiding, maar heb verder wel alles zelf gedaan, eerste keer longeren, dekje, bit, zadel, hangen, zitten, alles.. Ik vind het heel erg leuk en leerzaam om te doen, maar vind het ook belangrijk dat mijn paard de juiste dingen aanleert.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:21

Enkele jaren geleden maakte ik regelmatig jonge paarden zadelmak. Daarbij had ik al lang ontdekt dat ik handiger ben als 'vasthouder' (dus als begeleiding) dan als degene die opstapt. Ik stapte alleen al niet heel graag op omdat veel mensen toch minder handig blijken met vasthouden dan ik als ruiter graag wil Bloos
Om die reden was ik er van overtuigd dat ik mijn eigen driejarige weg zou brengen om zadelmak te maken. Misschien ook wel een stukje meer door rijden. Dan zou ik daarna lekker opstappen en gaan rijden met mijn eigen paard Dromen

Tot ik dit voorjaar werd gevraagd om een jonge merrie te rijden. Ze zou zadelmak zijn.... tenminste.... ze had 9 (!!!) maanden bij een prof gestaan die aan de lopende band paarden zadelmak maakt. Nou, opstappen en wegrijden, na 9 maanden rijden. Toch?
Niets bleek minder waar. Alles wat met rijden of longeren te maken had zorgde voor dusdanig veel paniek en stress dat er geen land meer te bezeilen viel met haar. Die zeer ervaren ruiter had duidelijk niet gedaan wat hij had moeten doen Knipoog
Samen met mijn vriend (compleet blanco met paarden) ben ik met haar aan de slag gegaan. Vier maanden, een hoop hoofdbreken, veel vliegen en skieën later hadden we haar dan toch zover dat ik veilig op kon stappen terwijl m'n vriend vast hield.
Daarna zijn er geen problemen meer geweest.

We gaan nu toch maar eerst eens zelf met mijn eigen paard aan de slag Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:23

Overigens ben ik er van overtuigd dat een onervaren ruiter in de ideale situatie leert paardrijden op een zeer ervaren schoolmeester.
Niet voor niets worden in Duitsland die schoolmeesters doorgespeeld van jeugdruiter tot jeugdruiter.

sanne_adje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:59

Nee!

Je kan het zelf ook gewoon doen.

ultimah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:59

een eigen bant vind ik belangerijk,
en ja- wanneer ben je ervaren genoeg?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:28

Ik maak al mijn paarden (en die van anderen) zadelmak als ze ongeveer 3,5 jaar oud zijn. Ik begin met longeren, zodat een paard goed vertrouwt raakt aan mij (o.a. stemhulpen) en aan het zadel en hoofdstel. Ik doe dit altijd in een afgezette ring zodat ik ze niet teveel in de mond hoef te zitten. Na een tijdje begin ik ook wat aan het zadel te 'rammelen' en laat ik ze over balkjes lopen en ga ik iets bijzetten. Als dit allemaal bevestigd is laat ik mijn hulp het paard een aantal keer longeren zodat het paard ook aan haar went en vertrouwen krijgt. Vervolgens ga ik erop, wederom in een afgezette ring om niet teveel in de mond te zitten, hoewel ik wel contact houd. Na een dag of 2 dagen ga ik los in de bak rijden, nooit aan de longeerlijn want dan wordt het paard van 2 kanten in de mond gezeten. Het eerste stuur zit er al na 3 dagen op en ook de rem en het voorwaarts gaan (door de stemhulpen tijdens longeren).

Het gaat niet direct om rij-ervaring bij het zadelmak maken maar meer om je paardengevoel. Je moet kunnen inschatten wat een paard gaat doen, hoe je dat kunt voorkomen etc. Pas als je erop zit telt je ruitergevoel..

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:46

Ik doe eigenlijk mijn hele ruiter carriere al niet anders dan paarden inrijden. Hetzij van mezelf, van anderen, of op een manege.
Ik begin net als malloesje met longeren. De eerste keer aan het halster. De tweede keer met een hoofdstel met daaronder een halster waar de longeerlijn aan vastzit. Dit doe ik een paar keer. Dan gaat de longeerlijn aan het bit. En vrij snel daarna longeer ik met zadel en hoofdstel aan de dubbele longe. Ik zorg eerst dat er een stuur en een (stem) rem op zit voordat ik er opstap. Daarna een paar keer aan de longeerlijn, en dan los en zo snel mogelijk naar buiten, rechte paden voor hun balans en evenwicht. Ik rijd ze in het begin maximaal 3 keer per week, 20 minuten tot half uurtje.
Ik adviseer niemand om, als geen ervaring hebt met het inrijden van jonge paarden, hier zelf mee te gaan lopen expirimenteren. Als het fout gaat dan gaat het goed fout. Dan kun je je paardje beter door iemand met ervaring laten inrijden.

Juralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:44

Ik zou het door een ervaren ruiter stel je voor: je laat een begginer (oke da's wel heel stom) een paard inrijden en leert hem verkeerde dingen aan... leuk zeg... paard dat waarschijnlijk beetje verknoeid is...

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:41

Ik denk dat een onervaren ruiter dat ook wel kan,
Wel met begeleiding van een ervaren persoon, Maar ik had een vraag; Is beleren moeilijk?
Onder begeleiding wil ik misschien een pony beleren, maar ze gaat me wel helpen daarmee.
De pony is een zadel gewent en is iemand erop gewent.

Groetjes..

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:43

Je moet het toch ooit leren? en de begeleider let heus wel goed op hoor... (als je een goede hebt dan) en zo kun je ook samen met je paard groeien en je kunt dan heel veel leren... vind ik

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:01

Heb hier al eerder geantwoord.
Was toen bezig met een Fries zadelmak te maken/inrijden
Tot onze spijt heeft ze iets aan der voorbenen, waardoor ze nooit goed zou kunnen lopen. Ze gaat terug naar vorige eigenaar en die gaat met de dierenarts kijken wat er nog aan gedaan kan worden, maar 1 ding is zeker, ze komt nooit meer terug bij ons, en ze zou nooit 5 á 7 dagen per week kunnen rijden. Zadelmak was ze al wel. ze was gewent dat ik er op zat/reed.
Vannochtend is ze opgehaalt, en is er een nieuwe gekomen! een KWPNer, Amira. die gaan we ook zelf inrijden, eerste reactie was, dat het een mooi maatje voor mij is haha Tong uitsteken
Natuurlijk word ik er weer mee geholpen, maar aangezien zij al 9 paarden heeft ingereden, wilt ze mij nu leren hoe het moet Lachen en mij de kans geven om het te kunnen leren.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:04

Op het moment ben ik zelf ook bezig met een paard van 3,5
Stap, draf, galop en de basishulpen zijn hem aangeleerd door een ruiter in Ijzerloo op manege de achterhoek die hier al meer ervaring mee had, maar meer kon hij dan ook nog niet.

In het begin vond ik het wel vreemd dat ze mij erop zetten (het is niet mijn eigen paard, bij ons op stal kopen ze paarden aan en kiezen er dan een geschikte ruiter voor die dit paard dan kan uitbrengen in de wedstrijdsport) en vond ik het ook wel eng omdat ik bang was het paard 'te verpesten' zeg maar.. Mijn paard is een nakomeling van Nassau en de verwachtingen van de eigenaar zijn dan ook redelijk hoog. Ik heb hiervoor alleen een D pony en een E pony beide tot de L1 gereden meer niet.

Ik ben het er ook zeker mee eens dat een ruiter die, nog geen ervaring heeft met jonge paarden, zeker de eerste paar maanden onder begeleiding moet rijden, want zelf had ik altijd al wel verwacht dat het heel erg moeilijk zou zijn op een jong paard, maar als je er dan voor het eerste opzit heb je pas echt door hoe moeilijk het is. Zonder goede begeleiding was het me nooit gelukt.. Op het moment dat je iets fout doet word je hier meteen op gewezen en word dit verbeterd, je kan altijd terecht met je vragen en bovendien is mijn instructie ook vaak aanwezig op de wedstrijden waardoor ze me daar ook goed kunnen helpen. Alles wat ik doe met mijn paard gaat in overleg, daar kies ik zelf voor puur omdat ik er nog niet genoeg vanaf weet.. Hij loopt nu 7 dagen per week een ochtend of middag in de wei, ik rij hem 3/4 dagen dressuur ongeveer drie kwartier en 1 keer in de week hebben we "spring"les, al is dat dus nu nog gewoon een beetje balkjes draven etc, gewoon om hem een beetje kennis te laten maken met alles.. Ook word hij 1 dag in de week gelongeerd met Pessoa tuig ongeveer 20 minuutjes, zodat hij dat ook gewoon leert. Wedstrijden doen we ook ongeveer 1 keer in de maand, 20 minuutjes losrijden en dan 1 proef, weer gewoon zodat hij (en ik!!) vast een beetje ervaring op kunnen doen.. We hebben nu sinds juni 3 keer gestart waarvan 2 keer officieel. Resp. 180, 184 en 177 punten.

Maargoed ik wijk een beetje af van het onderwerp denk ik Bloos (hij is ook zo leuk)
Het komt erop neer dat ik dit nooit had gekund zonder begeleiding en dat ik het zelfs met begeleiding af en toe nog lastig vind, maar ik heb er al wel ontzettend veel van geleerd en het is ook een superervaring. Ik ben ook altijd best wel onzeker over of ik het goed doe of niet, maar ik denk maar: ze hebben er vast goed over nagedacht voordat ze me erop gezet hebben en ik heb genoeg mensen in mijn buurt die het welzijn van mijn paard en onze bezigheden nauw in de gaten houden, en daar ben ik HEEL erg blij om!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:06

Volgens mij mag je met een driejarige pas in oktober van dat jaar gaan starten.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:57

Ja dat klopt, maar mijne is ook in april drie geworden en onze eerste officiële wedstrijd was 14 oktober..

Of was dat niet aan mij gericht?