KiWiKo schreef:Maargoed, je bent veulen, slim, dominant en kan gruwellijk bewegen......... dan begint het al met de veulenkeuring... tjeutje je wint

dan de jaarling keuring, tjeutje je bent er weer bij......... de 2jarige, de 3jarige, en dan een showtje ohz....... de pavo, de verrichtingsonderzoeken........
de paarden die zo geboren worden, hebben voordat ze echt in de ring moeten gaan "presteren" al zoveel in de schijnwerpers gestaan dat dit moeilijk terug te draaien is qua "verslaving" .
Komt dat door al die aandacht of omdat er al heel veel verwacht wordt van dat veulen en de eigenaar/fokker/berijder pas echt waardering geeft op het moment dat hij een goede prestatie haalt? Op een gegeven moment gaat er misschien een belletje rinkelen. He, als in zo een ring ben geweest krijg ik wel veel aandacht en waardering! Vaak staan die hele goede paarden op grote stallen etc waar ze, zeker als ze nog geen topper zijn, toch al minder aandacht krijgen dan een paard van iemand die er maar 1 heeft.
KiWiKo schreef:Niet dat ik het met dit traject eens ben hoor, ik vind het altijd erg zielig voor die puppies, ze zijn nog zo jong.... en dan moeten ze al zoveel..
Men moet mij wel goed begrijpen dat dit niet het leven is wat ik voor mijn paard zou willen....... maar dat er paarden zijn die (welliswaar aangeleerd, denk ik dan) gruwelijk genieten van de aandacht........ en die je dan tekort doet.
Dat mensen in deze discussie steeds terugkomen op de manier van paarden houden is jammer. Dat staat volgens mij hier een beetje buiten.