je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:15

Ik heb ook niet gezegd dat ze blij zijn met een klopje na een brave buitenrit. Maar als mijn paardje goed loopt, alsis het maar dat hij baarf gestapt heeft en voor het eerst echt netjes halt hield tijdens de buitenrit, dan wordt ik daar erg happy van en dat zal mijn paardje ook merken aan mijn reactie en aan de beloning. Dan heb ik het niet over een zak koekjes of een klopje, maar de totaliteit, van een aai op haar lievelingsplekje en duidelijk aan te geven dat ze het goed gedaan heeft, mijn paarden bloeien dan echt op. Verder weet ik wel hoe zeer een paard reageert op de emotie van de mens. Mijn schrikachtige haflinger rij ik langs een motorcross terrein omdat ik uitstraal dat dat niet eng is en waarom ook het ergste wat kan gebeuren is dat die motorcrosser op zijngezicht gaat en dat voel ik niet. Een vriendin van mij had een paardje wat volgens haar erg panisch was voor vrachtwagens, ging ik ermee naar buiten en deed hij niks, wat bleek zij had ooit een paardje onder een vrachtwagen zien inlopen en was daardoor als de dood als ze er een tegen kwam. Dus ja ik denk dat ook dat toppaard niet reageert op het lintje maar op het gevoel of de emotie van de ruiter. Shoot me als ik het helemaal verkeerd zie. En ja ik geloof ook dat je een toppaard als Bonfire niet gelukkig maakt op de wei, dat zal ik ook nooit beweren aangezien dan de uitdaging mist. Maar ik denk dat het niet uitmaakt waar die uitdaging uit bestaat.

Ik geloof wel in voorkeuren voor een bepaalde discipline vanuit het paard, maar ik ben ervan overtuigd (tot iemand mij overtuigd van het tegendeel) dat er geen paarden rondlopen die als ze 3 jaar zijn denken ik wil Grand Prix lopen, wie o wie gaat dit bereiken met mij . Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:16

KiWiKo schreef:
fransje23 schreef:
Ik denk dat je daar de kern hebt. Die paarden willen graag in het middelpunt staan. Dat is iets anders dan willen winnen. Als ze winnen staan ze inderdaad in het middelpunt en is dat een beloning maar het winnen op zich is niet het doel.

Denk dat je hierin heel veel gelijk heb, het is net persee het winnen, het is de aandoof Lachen Lachen en er zijn paarden verslaafd aan Lachen

Net als sommige mensen trouwens. Moet je eens kijken hoeveel voormalige sterren in de put raken als ze ineens in de categorie B-ster vallen Haha!

De vraag is nu of je die overdosis nodige aandacht niet kan geven zonder topprestatie. Ik ben van mening dat dat wel kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 21:23

weet ik niet Fransje........... want het gaat om het totale plaatje, de trotse ruiter, de blije coach, de tribune, het applaus......... denk niet dat je dit in je paddock voor elkaar krijgt Lachen

@ Sonjim........ nee er is geen enkel paard die met die ambitie geboren wordt Lachen de enige ambitie die een veulen heeft is eten en overleven.. sommige hebben al jong het leiderschapsgevoel, en dat zie je ook in de kudde als ze opgroeien..... DIE paarden, dat zijn de paarden die het uiteindelijk wel maken in de sport, want die willen de beste, betere en er zal nooit geen betere komen ...... maar voor ons mensjes wel lastig, want ze zijn over het algemeen iets dominant Lachen

daarom kunnen er best dingen in de TOP (lees vooral TOP) sport gebeuren die wij onozele nozems niet begrijpen..... wij werken over het algemeen niet met deze dieren, wij werken niet met paarden die een air over zich hebben van "hier ben ik, en wat ga jij mij vertellen dan"

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:28

KiWiKo schreef:
weet ik niet Fransje........... want het gaat om het totale plaatje, de trotse ruiter, de blije coach, de tribune, het applaus......... denk niet dat je dit in je paddock voor elkaar krijgt Lachen

Een paard heeft, en zeker als hij dat nooit meegemaakt heeft, geen idee van tribunes, applaus etc. Een paard voelt wel de de trotsheid en blijheid en waardering van de ruiter. Veel mensen zijn zo dat ze dat soort dingen echt aan hun paard tonen bij een goed gereden wedstrijd, een behaalde prestatie. Iemand die zijn paard hetzelfde gevoel van enorme waardering kan geven na een heerlijke buitenrit doet zo een paard zeker niet te kort.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 21:32

ook mee eens......... ik zat vaak genoeg op paarden die na een beloning toch nog even extra hun best gingen doen...... maar er zijn echt paarden die je daar tekort mee doet.

het zijn er niet veel hoor, absoluut........... maar als ik zie dat er paarden zijn die groeien naarmate de belangstelling groeit, dan weet ik dat deze niet "gelukkig" blijven uiteindelijk met dat schouderklopje, die willen meer Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:36

KiWiKo schreef:
daarom kunnen er best dingen in de TOP (lees vooral TOP) sport gebeuren die wij onozele nozems niet begrijpen..... wij werken over het algemeen niet met deze dieren, wij werken niet met paarden die een air over zich hebben van "hier ben ik, en wat ga jij mij vertellen dan"

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Ik heb zelf een exemplaar met exact die air. Een Amor-kleindochter. Waarvan de afstammelingen bekend staan om voldoende talent, maar zo'n ingewikkeld karakter.
Een exemplaar waarvan een jury ooit tegen mij zei: "ze zijn verdomd moeilijk aan het lopen te krijgen, maar als ze eenmaal lopen, lopen ze alleen voor jou". En dat is waar gebleken. Binnen de beperkingen van mijn ruiterkunst en haar talent (gewoon gemiddeld goed). Dit zijn paarden die je nooit kunt 'overwinnen', altijd moet rijden met een compromis. Niet omdat ze niet kunnen, maar omdat ze soms andere ideeen hebben. Paarden die de showring binnen komen en schitteren. Maar waar je net zo makkelijk van kunt voelen dat het vandaag niks wordt. Dan staat de 'kop verkeerd' en kun je net zogoed omdraaien. Omdat je dan een paard hebt wat leuk in de showring rondloopt, maar even niet zo fijn te rijden is.

En echt.. volgens mij heeft dat meer met dominantie en slimheid te maken dan met talent. Ze zijn er met en zonder talent.

Ik ben het wel met je eens dat de echte talenten altijd in de categorie slim en dominant vallen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:43

KiWiKo schreef:
ook mee eens......... ik zat vaak genoeg op paarden die na een beloning toch nog even extra hun best gingen doen...... maar er zijn echt paarden die je daar tekort mee doet.

het zijn er niet veel hoor, absoluut........... maar als ik zie dat er paarden zijn die groeien naarmate de belangstelling groeit, dan weet ik dat deze niet "gelukkig" blijven uiteindelijk met dat schouderklopje, die willen meer Lachen

Verslaafd aan de aandacht bedoel. Altijd meer, meer, meer een soort junks. Tja, echte toppers zijn aparte gevallen en ik geloof ook wel dat ik heel veel aandacht willen. Maar ik denk toch dat je ze dat ook zonder topsport kan geven. Veel mensen zijn ook te bescheiden met hun beloningen een klopje is misschien inderdaad niet genoeg.

Nou ja, we moeten iets te twisten overhouden Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:49

Anya schreef:
Ik ben het wel met je eens dat de echte talenten altijd in de categorie slim en dominant vallen.

Ik denk dat dominantie en slimheid ook met elkaar verbonden zijn. Een dominant paard heeft van nature een belanrijke rol in de kudde voor het belang van de kudde moet die ook slimmer dan de rest zijn.

Ik heb trouwens een alpha-merrie...(wordt dus goed getraind Knipoog ) Zeer dominant en arrogant, in haar geval is het waarschijnlijk 1 van de belemmeringen in haar draverscarriere geweest. Ze is overigens ontzetten duur gefokt (beiden ouders hebben een zeeeer respectabele winsom) en vol echt prestatiebloed dus het moet dus ook ergens in de genen zitten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:49

KiWiKo schreef:
hahaha ........ in de kudde is zeker geen showoff Lachen voor het geval dat je dat hoofdstuk overgeslagen hebt......... er is altijd een LEIDER in een kudde.......... en die leider komt er met kusjes Lachen Lachen

joh, ik dacht dat paarden dat deden door het andere paard met de kin op de borst te knopen Whoosh! sorry, beetje flauw.

Als jij een buitenritje met een klopje achteraf als enig alternatief ziet voor topsport, dan schort het aan je eigen verbeelding. Elk paard heeft iets anders nodig, of dat nou spel, eten, een klopje of weet ik veel wat is, als eigenaar zal je altijd dat moeten vinden wat je paard motiveert.

Als je nou hetzelfde verhaal had bij een paard dat volkomen paard kan zijn en eerlijk en paardvriendelijk getraind werd (wat dan ook te zien zou zijn aan de ontspanning van het paard), dan kan ik wel een eindje met je meegaan Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 08:14

Dominantie en slimheid zijn zeker met elkaar verbonden. Ik ging als inval groom wel eens met Paul van Eeuwijk mee. Hadden we ook altijd (kan niet meer op het beest zijn naam komen) maar we noemde hem altijd "de Proffessor" Gruwelijk goed opgevoed, bereslim, maar gaf hem een vinger en hij pakte je Lachen Lachen Ding kon denken, echt denken....... hmzzzz hoe krijg ik deze deur open, hmzzzz hoe krijg ik die deksel ervanaf, hmmzzzz bij deze dubbel moet ik even gas terug...... en daar even gas bij. Hij kon ook echt zo bedenkelijk kijken Lachen was een leuk dier....... oja en kwam ook gewoon op het land hoor Lachen Hyper! sprong int 140.

Maargoed, je bent veulen, slim, dominant en kan gruwellijk bewegen......... dan begint het al met de veulenkeuring... tjeutje je wint Lachen dan de jaarling keuring, tjeutje je bent er weer bij......... de 2jarige, de 3jarige, en dan een showtje ohz....... de pavo, de verrichtingsonderzoeken........

de paarden die zo geboren worden, hebben voordat ze echt in de ring moeten gaan "presteren" al zoveel in de schijnwerpers gestaan dat dit moeilijk terug te draaien is qua "verslaving"

Niet dat ik het met dit traject eens ben hoor, ik vind het altijd erg zielig voor die puppies, ze zijn nog zo jong.... en dan moeten ze al zoveel..

Men moet mij wel goed begrijpen dat dit niet het leven is wat ik voor mijn paard zou willen....... maar dat er paarden zijn die (welliswaar aangeleerd, denk ik dan) gruwelijk genieten van de aandacht........ en die je dan tekort doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:34

Ik denk niet dat het paard het mist om niet in de hoge sport te lopen...ik denk dat alleen wij dat mensjes dat erg vinden om een paard daar niet te zien Lachen

Wel denk ik dat er paarden zijn die wat meer willen dan alleen een buitenritje lopen, dus wel aan het werk willen.
Maar dat hoeft imo geen topsport te zijn.
Je kan zo'n paarden ook uitdaging geven in je gewone les.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:35

KiWiKo schreef:
Is zo een paard nou zielug omdat hij bij een Coby of Anky terecht komt? Of leeft het dier het leven wat bij hem past?

GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Coby is niet slecht voor der paarden, ik zie het zelf, regelmatig. Als je slecht bent tegen je paarden zoals nu word beweerd bij haar omtrend P&P, hoe krijgen ze die paarden op top nivo dan?
Van anky weet ik het niet. Ook daar heb ik een onsmakelijke foto van geknipt vorrig jaar, maar bij haar weet je ook niet hoe ze verder met der dier omgaat.
Ik snap niet hoe je dit hebt kunnen zeggen, een paard is zielUg bij coby of anky. Je bent er immers nooit meer dan een week geweest want dan zou je dit waarschijnlijk niet zeggen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 08:37

het is duidelijk dat lezen een van jouw sterke punten zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:38

*LOL*
Zoals tegenwoordig half bokt....as je daar op gaat temmen krijgen de mods het erg! druk Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 08:39

PFFF Lachen Lachen Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:40

KiWiKo schreef:
Maargoed, je bent veulen, slim, dominant en kan gruwellijk bewegen......... dan begint het al met de veulenkeuring... tjeutje je wint Lachen dan de jaarling keuring, tjeutje je bent er weer bij......... de 2jarige, de 3jarige, en dan een showtje ohz....... de pavo, de verrichtingsonderzoeken........

de paarden die zo geboren worden, hebben voordat ze echt in de ring moeten gaan "presteren" al zoveel in de schijnwerpers gestaan dat dit moeilijk terug te draaien is qua "verslaving" .

Komt dat door al die aandacht of omdat er al heel veel verwacht wordt van dat veulen en de eigenaar/fokker/berijder pas echt waardering geeft op het moment dat hij een goede prestatie haalt? Op een gegeven moment gaat er misschien een belletje rinkelen. He, als in zo een ring ben geweest krijg ik wel veel aandacht en waardering! Vaak staan die hele goede paarden op grote stallen etc waar ze, zeker als ze nog geen topper zijn, toch al minder aandacht krijgen dan een paard van iemand die er maar 1 heeft.

KiWiKo schreef:
Niet dat ik het met dit traject eens ben hoor, ik vind het altijd erg zielig voor die puppies, ze zijn nog zo jong.... en dan moeten ze al zoveel..

Men moet mij wel goed begrijpen dat dit niet het leven is wat ik voor mijn paard zou willen....... maar dat er paarden zijn die (welliswaar aangeleerd, denk ik dan) gruwelijk genieten van de aandacht........ en die je dan tekort doet.

Dat mensen in deze discussie steeds terugkomen op de manier van paarden houden is jammer. Dat staat volgens mij hier een beetje buiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:43

runningkawa schreef:
Wel denk ik dat er paarden zijn die wat meer willen dan alleen een buitenritje lopen, dus wel aan het werk willen.

Dat denk ik ook, dat er paarden zijn die je geestelijk en lichamelijk lekker bezig moet houden. Dat hoeft geen topsport te zijn kan ook van alles zijn van vrijheidsdressuur tot af en toe een mennen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 08:44

fransje23 schreef:
Komt dat door al die aandacht of omdat er al heel veel verwacht wordt van dat veulen en de eigenaar/fokker/berijder pas echt waardering geeft op het moment dat hij een goede prestatie haalt? Op een gegeven moment gaat er misschien een belletje rinkelen. He, als in zo een ring ben geweest krijg ik wel veel aandacht en waardering! Vaak staan die hele goede paarden op grote stallen etc waar ze, zeker als ze nog geen topper zijn, toch al minder aandacht krijgen dan een paard van iemand die er maar 1 heeft.

denk dat dit heel goed mogelijk is. een soort van aangeleerd gedrag, in combinatie met karakter.......... noem maar wat Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:51

De eigenschap die topicstartster aanhaalt is zelfs zo belangrijk voor de wedstrijdsport dat de fokkers dit fenomeen graag meetbaar zouden willen maken, zodat ze er bij het fokken beter op kunnen sturen. Dat zal lastig worden vrees ik, maar feit is dat de echte toppaarden deze karaktereigenschap gewoon hebben, anders waren ze namelijk geen toppaard Knipoog . Karakter is doorslaggevend voor de échte top.
En dat wil dan niet gelijktijdig zeggen dat ze geen paardwaardig bestaan zouden kunnen leiden.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:57

Ik denk dat de aanname dat een paard wil winnen in deze context niet juist is, want je hebt het over dressuurpaarden die "willen winnen".
Een paard kan zeer competief zijn als je ze op een draf-/renbaan tegen elkaar laat racen of als je 2 hengsten bij elkaar zet.
In een dressuurring of springarena zal het paard wel heel erg zijn best willen doen om de ruiter te behagen (en dus zijn oefeningen zo goed mogelijk uit te voeren), maar niet met het idee dat hij wel eens kan gaan winnen, hij is immers alleen in de ring, hij ziet de concurrent niet, er is geen echte competitie voor het paard. Voor de ruiter daarentegen wel, die weet dat er na hem/haar nog een andere combinatie komt.
Je stelling klopt in mijn ogen dus niet.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:17

LDRD schreef:
De eigenschap die topicstartster aanhaalt is zelfs zo belangrijk voor de wedstrijdsport dat de fokkers dit fenomeen graag meetbaar zouden willen maken, zodat ze er bij het fokken beter op kunnen sturen. Dat zal lastig worden vrees ik, maar feit is dat de echte toppaarden deze karaktereigenschap gewoon hebben, anders waren ze namelijk geen toppaard Knipoog . Karakter is doorslaggevend voor de échte top.
En dat wil dan niet gelijktijdig zeggen dat ze geen paardwaardig bestaan zouden kunnen leiden.

Maar dat is dan toch vooral de eigenschap om de ruiter te willen plezieren, niet de wil om te winnen in de dressuurring (zie mijn vorige post).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:37

Een paard is een paard.
Vol instincten.

Ik heb zo een merrie, slim, dominant, zeer temperamentvol.
En laat ze nou 90 cm zijn, en hier in de kudde lopen tussen een handvol andere merries.
Ja, ze is hier het middelpunt, ja, ze houdt van die aandacht. Ze is baas over merries die veel ouder zijn, maar zíj is de Ster. (En Stermerrie Knipoog )

Geloof je nou echt dat zon merrie gelukkiger zou zijn als ze 170 was en hoog in de sport zou lopen?
Misschien zouden we haar best kunnen leren om dat plezierig tevinden,, maar het is geen must. Dit is een paard met een doel in haar leven: de kudde leiden, kindjes grootbrengen.

En dan nog: als je de reacties van al die sensibele toppaarden op applaus ziet, dan zie je vaak angst. Een Salinero die ervandoor gaat, een Ollright die in de proef bijna met de buik op de grond gaat:
sensibiliteit, temperament, het zijn vaak paarden die heel snel reageren op indrukken. Een beetje spanning maakt dat een paard zich groot maakt, voorwaarts blijft: daarom temperament.

Ik denk dat je de stelling om moet draaien: het is niet zo dat paarden met een gunstige erfelijke aanleg de sport nódig hebben om gelukkig te worden.
Het is onze taak, om getalenteerde paarden zo in te zetten in de topsport, dat ze daar niet ongelukkig van worden.

(Bij bovenstaande voorbeelden van bange toppaarden ga ik er dus vanuit dat hun ruiters alles in het werk stellen om de paarden dus zo voor te bereiden dat zulke incidenten zich in de toekomst niet meer voordoen, voor er weer discussie over hen losbarst: niet mijn bedoeling.)

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:00

Interessant discussie Ja

Heb alleen de 1e 2 pag gelezen en nu de laatste..

Maar denk dat er wel een beetje waarheid in zit.
Je hebt nou eenmaal paarden die kicken op aandacht.
Zodra die niet meer mee gaan op concours, lopen ze al die aandacht mis.
Denk wel dat het aangeleerd is en een beetje in het karakter zit (de een is wat gevoeliger/ontvankelijker voor aandacht dan de ander).

Vb van vorige week.. (Oke mijn paard is geen TOP-potentieel-OS-paard)
Z-paard ging niet mee op concours..maar ging met een ander paard..dus ik kom in alle vroegte op stal..om te vlechten e.d. begint dat paard (wat dus niet mee ging) helemaal te hinneken..
Later paard helemaal opgevlochten en al..Komt de eigenaar eraan..om het paard in te laden e.d. hinnekt ze ook naar hem, zo van neem mij nou mee..
Paard hinnekt anders zo goed als nooit. Misschien vergezocht, maar ik denk dat het wel zo ongeveer is gegaan.

Moet je nagaan als een paard dit in nog extremere mate heeft..die wordt echt niet blij van af en toe een buitenritje..

Vind het trouwens apart dat er meteen gesuggeerd zou worden dat een toppaard geen weidegang krijgt. Dat dit bij sommige stallen voorkomt (geen weidegang), hoeft nog niet altijd te betekenen dat het ook per definitie zo is.

EDIT: dat ze zou willen winnen is imo ook iets te mensachtige gedacht..maar dat ze the will to please hebben staat vast lijkt me. En dat ze kicken op de hele sfeer als het goed gaat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:22

Als ze het wedstrijd circus kennen en ze hebben het juiste karakter dan kicken ze daar inderdaad op hoor. Vervelender wordt het wanneer ze zelf de ambitie helemaal niet hebben, maar elke week in de trailer geschopt worden....mogen ze door de week wel op de wei misschien, dat wel als ze mazzel hebben Knipoog .

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:23

runningkawa schreef:
Ik denk niet dat het paard het mist om niet in de hoge sport te lopen...ik denk dat alleen wij dat mensjes dat erg vinden om een paard daar niet te zien Lachen

Dit is wat ik bedoelde! helemaal mee eens dus