Paard onredelijk behandelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paard onredelijk behandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:00

Nicolletje schreef:
Nouja die van mij is best een coole kikker, geen dansende zenuwpik. Ik loop er dan liever naast, hij heeft nog nooit aan mijn hand lopen springen.

Ik heb ergens eens gelezen: het maakt niet zoveel uit hoe je je paard langs een eng ding krijgt, als het maar rustig gebeurt en niet met geweld (ben je gauw toe geneigd om een tikkie te geven - ik zie het vaak gebeuren)
Als het mijn keuze is om op dat moment af te stappen, dan is dat wat mij op dat moment het beste lijkt.

het maakt in derdaad niet zoveel uit hoe je hem erlangs krijgt als het inderdaad maar met rust gebeurd Lachen Lachen

maar toch kan een aanmoedigend tikkie best helpen hoor Lachen en dan heb ik het in de verste verte niet over slaan, laat dat duidelijk zijn....... net zoals even klikken met je toch... als in aanmoediging Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:55

KiWiKo schreef:
maar toch kan een aanmoedigend tikkie best helpen hoor Lachen en dan heb ik het in de verste verte niet over slaan, laat dat duidelijk zijn....... net zoals even klikken met je toch... als in aanmoediging Lachen

Ja dat bedoelde ik met de Noordpool en Afrika; de een zal het niet zoveel boeien, die denkt: huh, vlieg... En de ander zal zoals ik hem nu ken, meteen van schrik in de boom klimmen Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:22

Nou, ik sta momenteel echt liever naast mijn paard dan dat ik er op zit, als hij ergens bang voor is. Haha! Haha! Haha! Ik wens degenen die denken op mijn paard er op meer te zeggen hebben, succes. Knipoog

Op de grond is ons teamwork al helemaal bevestigd en ik ben echt niet bang dat hij er vandoor gaat. Hoe eng het ook is. Maar er op is een heel ander verhaal en nog een hoop werk aan de winkel. Haha!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:20

KiWiKo schreef:
erop kan je een veel duidelijkere leider zijn Lachen Lachen

afstappen is gewoonweg niet handig Lachen

haha ik snap niet hoe je dit denkt? Maar erop is een paard niet "gewent" laat ik maar zeggen.
De leiders lopen altijd voor en niet op het paard. Als je je paard over wil slaan of dwingen
DAN moet je erop blijven ja. Maar als je het wil doen als de leider van het paard en niet
als de baas moet je het van af de grond doen.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:22

btw wat denken jullie met tikken geven? want een tikje
op de schouder zonder dat je pets hoort ofzo kan een hulp
zijn van het lichaamstaal. Dat ligt eraan hoe je het gebruikt.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:00

stef schreef:
Mijn haflinger stond op een gegeven moment ja te knikken om te bedelen. Tja, ik als VDer laat zo'n aanbod niet liggen, heb dus een commando aan het aangeboden gedrag vast geknoopt, en nu kan ze op commando ja knikken.

Haha, zo grappig. Dat heb ik ook gedaan toen mijn shet steeds bedelde met der voorhoefjes. Bij "Cola" tilde ze haar rechtervoetje op, bij "Biertje" haar linker. Slimpie hè?

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:47

_Sigrid_ schreef:
stef schreef:
Mijn haflinger stond op een gegeven moment ja te knikken om te bedelen. Tja, ik als VDer laat zo'n aanbod niet liggen, heb dus een commando aan het aangeboden gedrag vast geknoopt, en nu kan ze op commando ja knikken.

Haha, zo grappig. Dat heb ik ook gedaan toen mijn shet steeds bedelde met der voorhoefjes. Bij "Cola" tilde ze haar rechtervoetje op, bij "Biertje" haar linker. Slimpie hè?

whaha kei gaaf Tong uitsteken

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:50

ik ben het met de bovenstaande posts eens Knipoog
natuurlijk moet je respect hebben voor je paard.. maar hij weet wat hij wel en ook wat hij niet mag..
als hij bijv steigert of bijt corrigeer ik hem .. gewoon om hem er bewust van te maken dat hij dit niet mag.. ik sla hem natuurlijk niet meestal los ik het met mijn stem op
Laatst bijgewerkt door Illusion op 03-10-07 13:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:55

marian, je paard heeft altijd een reden. Ooit naar die reden gezocht?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:57

Loowis schreef:
marian, je paard heeft altijd een reden. Ooit naar die reden gezocht?

hij beet eerst bijv als je gewoon langs kwam gelopen.. dit is volgens mij niet echt een rede?
en met een corrigeren bedoel ik niet slaan he? gewoon met mijn stem..
Laatst bijgewerkt door Illusion op 03-10-07 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:59

dat kan een hele goede rede hebben. je moet op de kleinste dingetjes letten. misschien bij vorige eigenaar niet goed behandeld ofzo.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:01

Loowis schreef:
dat kan een hele goede rede hebben. je moet op de kleinste dingetjes letten. misschien bij vorige eigenaar niet goed behandeld ofzo.

ja oke maar je moet niet denken dat ik hem sloeg ofzo he Knipoog
maar ik kan hem moeilijk gaan belonen als hij bijt!
en je denkt nu meschien dat ik hem niet goed behandel
dit is zeker niet zo! ik behandel hem met veel liefde & respect
maar hij weet gewoon wat hij wel & niet mag..
als hij bijv steigerd heeft ie daar idd meestal wel een rede voor .. dan corrigeer ik hem ook niet maar stel ik hem gerust en kijk even wat de oorzaken zijn.. en los ze op
Laatst bijgewerkt door Illusion op 03-10-07 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:14

het zal vast al gezegd zijn in de afgelopen 5 /6 pagina's maar denk dat mensen vaak zo reageren uit onwetenheid zo hebben ze het geleerd en dat is de manier. toen ik vanaf mn +-9 t/m +-16/17e op maneges reed is het mij ook zo aangeleerd dus ik nam het gewoon aan van de mensen die er in mijn ogen toen duidelijk verstand van hadden en al veel langer dan mij met paarden werkte.. pas nadat ik gestopt ben op maneges ben ik me in het natuurlijke gedrag etc. van het paard gaan verdiepen en ben ik erachter gekomen dat sommige paarden (vooral manege) maar een hard leven hebben.
En dat het zeker ook anders kan.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:23

snap de ts erg goed bij ons op stal wordt de slof er te kust en te keur omgedaan. want die paarden zijn "zo dwars"
maar wat is dwars he , hij wil niet zakken of houd zich te veel vast enz enz enz.
er wordt niet gekeken zo van misschien kan ik het anders oplossen.
maar veelal zijn dat toch de " wat jongere rijders"
ik twijfel zelf of een paars dus danig slim is dat zij altijd weten wat ze doen, het zijn soms ook gewoonte dieren.

mensen die er gewoon oplos slaan e.d zijn voor mij niet paard waardig.
groetjes

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 00:08

@ marian: tuurlijk denk ik niet meteen dat je je paard bij elke poging een mep verkoopt Lachen maar ik zeg gewoon dat als een paard hapt hij het niet gewoon ffe doet. Hij kan willen spelen, zich bang voelen of bedreigd. Of misschien enorm vervelen. Niet dat dat het perse is maar ik geef alleen maar een voorbeeld.

1natasche: ja ik was vroeger ook wel wat anders... omdat het me ook vreselijk is geleerd. Paard doet iets fout? Pets tik en het liefst een kei harde mep in de buik. Niet dat ik dat deed hoor!
Ik ben er op een gegeven moment af gegaan want het werd TE erg!

mhtimmerwerk: idd ze bekijken nooit of er wat aan de hand is en dan een oplossing. Veel mensen zijn gewoon lui en kiezen de makkelijkste oplossing en vaak vinden ze dat: dwingen.
Terwijl het veel makkelijk en leuker is om met geduld en liche hulpmiddelen en bijv. lichaamstaal te werken. Dan voel je echt hoe jullie verbonden zijn Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:19

1natascha schreef:
het zal vast al gezegd zijn in de afgelopen 5 /6 pagina's maar denk dat mensen vaak zo reageren uit onwetenheid zo hebben ze het geleerd en dat is de manier. toen ik vanaf mn +-9 t/m +-16/17e op maneges reed is het mij ook zo aangeleerd dus ik nam het gewoon aan van de mensen die er in mijn ogen toen duidelijk verstand van hadden en al veel langer dan mij met paarden werkte.. pas nadat ik gestopt ben op maneges ben ik me in het natuurlijke gedrag etc. van het paard gaan verdiepen en ben ik erachter gekomen dat sommige paarden (vooral manege) maar een hard leven hebben.
En dat het zeker ook anders kan.

Ik herken je verhaal jammer genoeg, zo hebben ze mij ook geprobeerd bij te brengen hoe je met paarden hoort om te gaan. Logisch dat je als 'beginner' aanneemt dat instructeurs e.d. er verstand van hebben, dus dat je de dingen hetzelfde doet. Ik heb paardjes ook onnodig gemept Bloos , in de tijd dat ik niet beter wist (sorry paardjes Verdrietig ). Gelukkig heb ik in de loop van de tijd veel bijgeleerd en mensen leren kennen die op een wat paardvriendelijkere manier werken, en dan schaam je je wel als je terugdenkt...(ik althans)

Een van de paardjes die ik nu rij heeft 'een verleden'. Vaak merk je er niets meer van, gelukkig (pluim voor de eigenaar!). Een tijd terug wilde ik wat zijgangen gaan oefenen en had ik er een dressuurzweep bijgepakt om te helpen met begrenzen (niet slaan maar tegen het paard aanleggen), op het moment dat ik de zweep tegen het paardje aanlegde schoot ze helemaal in de vlekken. Triest hoor...Die zijgangen hebben we die dag maar even gelaten voor wat ze zijn.
En als je naar dat paardje kijkt (mijn profiel:prairie ole riley), die in en in lieve oogjes, dan kan ik er met mijn hele verstand niet bij dat je zo'n paardje slecht kan behandelen. Ok ze kan af en toe wat tuttebellen, maar om haar daarvoor zo de prut in te werken?

Loowis schreef:
mhtimmerwerk: idd ze bekijken nooit of er wat aan de hand is en dan een oplossing. Veel mensen zijn gewoon lui en kiezen de makkelijkste oplossing en vaak vinden ze dat: dwingen.
Terwijl het veel makkelijk en leuker is om met geduld en liche hulpmiddelen en bijv. lichaamstaal te werken. Dan voel je echt hoe jullie verbonden zijn :)
Ja helemaal mee eens!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:09

ah wat zonde pluizenbolpum... ik heb ook 2 paardjes die zo zijn verpest... met mijn eerste pony ging ik net zo om als ik had geleerd. Tik alsie niet luisterde dus.. heb er ook enorm spijt van! Gelukkig is het nu weer helemaal goed en zijn we al een flink eind met lichaamstaal. Met mijn andere paardje Fleur was het moeilijker... dit is nog steeds niet helemaal goed Nagelbijten / Gniffelen wel veel beter want ze is nu niet meer bang voor alles om haar heen.
toen ze net hier kwam durfde niet eens langs een beetje raare boom, klein huisje of weide opening Bloos! ze was ook heel "braaf" laat ik maar zeggen. Durfde niet te bijten schoppen of wat dan ook. Na 3 jaar is dit wel veranderd. Ze vertrouwt dan ook bijna alleen maar mij wat is enorm lief vind Lovers tja klinkt penny maar kan het niet anders zeggen... ze wil af en toe ook bijten en trappen en kan enorm vervelend doen. Ze heeft blijkbaar dingen mee gemaakt die echt niet leuk zijn Bloos! toch vind ik het al fijner om te zien dat ze nu voor zich zelf kan opkomen en toch mij telkens meer vertrouwt Lachen

sharonnie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:21

Als mijn paard niet doet wat ik wil en hij zit mij gewoon uit te dagen door te steigeren of iets, krijgt hij van mij ook een tik, maar ik zal mijn paarden nooit onredelijk behandelen.
Ik kan ook niet snappen waarom sommige mensen wel zo doen.
Net als van die penny meisjes die stoer willen doen door hun pony zo op te fokken zodat ze gek gaan doen...vreselijk.

Ik mag hopen dat mijn dochter (en misschien zoon) nooit zo tegen hun 4voeter doen, want ik zal ze er meteen af trekken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:31

ik vind dit topic eerlijk gezegd nog steeds erg generaliserend over komen of ligt dat nu aan mij?
Wit is goed, zwart is fout, en daarmee basta....

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:50

het paard spiegelt het gedrag van de mens en het paard zijn grootste probleem zit vaak op zijn rug iets om wel in je hoofd te houden.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:05

Dat is echt een goede!

Mijn pony schikt ook vaak, steeds minder. Van mij mag hij schrikken, er met (een kleine) boog omheen mits hij zich blijft gedragen.

Meestal stap ik eraf (vind ie prettiger) en laat ik hem ruiken en zien wat het ding doet.
Als je bijv. een zijl hebt en het wappert niet en hij ruikt eraan en vind het niet eng zou hij toch erg gaan schriken als het (ineens) gaat bewegen. Dan weet hij wat het ding kan, doet en dat het niet eng is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:47

Ik vind corrigeren een goed ding maar veel mensen zijn niet consequent.
Ze worden boos en blijven boos ook als hun paard het daarna alsnog goed doet.
En je hebt corrigeren en corigeren.
Ik heb al wel eens gezien dat iemand trapt onder haar paard of een paard een klap in zijn gezicht geeft en dan goed hard.
Ik zeg daar wat van en dan krijg je ook nog een grote bek, waar ik me mee bemoei.

Groetjes kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:50

Corrigeren is goed.

Alleen hebben de meeste mensen geen benul hoe je moet straffen en geen enkel gevoel voor timing.

Een trap in de buik van het paard of een klap op zijn hoofd hebben niks met corrigeren te maken.
Da's gewoon afreageren op je paard. En mensen die dat doen zijn imo geen paarden waardig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:53

Ik vind idd dat dit hun onmacht en frustatie laat zien en die dan botviert op het paard.
Fouteboel!!!!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:39

Yamcha schreef:
Corrigeren is goed.

Alleen hebben de meeste mensen geen benul hoe je moet straffen en geen enkel gevoel voor timing.

Een trap in de buik van het paard of een klap op zijn hoofd hebben niks met corrigeren te maken.
Da's gewoon afreageren op je paard. En mensen die dat doen zijn imo geen paarden waardig.

Toch zul je sommige paarden een schop of een klap moeten geven. Het mag in de mensenopinie niet kies zijn, maar een schop is wel iets wat een paard begrijpt. Het blijven schoppen of slaan dát is fout en een uiting van frustratie.

Een brutale hengst die klauwend op je afkomt krijg je met "foei zoete poes" echt niet gecorrigeerd!
Straf kort maar duidelijk én vooral op het juiste tijdstip! Beloon uitvoering en langdurig.