Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:35

runningkawa schreef:
En een zadel is dat ook slecht?
Daar word het ook warm Lachen Oke geen pezen, maar de warmte kan ook niet weg

Spierweefsel is anders dan peesweefsel, dus dat zal zeker uitmaken.

Er zijn trouwens toch ook best veel peesblessures?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:36

ik snap niet wat er verkeerd aan zal zijn om ze te gebruiken ik heb hier dus alleen over peesbeschermers geen bandages.
Ik heb liever de beschermers om dan dat mijn paard de benen kapot heeft.
Lijkt me erg logisch.

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:42

Ik vind het erger dat sommige mensen het paard bescherming om doen als het op de wei staat. Nergens voor nodig.

Voor de rest heb ik totaal niets tegen bescherming onder het rijden. Ik zou alleen het nut er niet van inzien als het niet eens nodig is. Beter voorkomen dan genezen? Wat voor super ergs kan er nou gebeuren? Dat ie zichzelf perongeluk een keer schopt, leert ie van voor de volgende keer..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:42

Lianne84 schreef:
doom schreef:
hij gaf ook als vb zelf je enkel elke dag een uur in te tapen hierdoor wordt je enkel gewoon zwakker en als je dan dubbel gaat ------->>> gekneusde enkel ! Knipoog

Ja en dan tape je dus over een gewricht, wat bij het bandageren van een paard niet van toepassing is.

Het spijt me om dit te zeggen Bloos
maar ik heb dit vb ECHT gekregen van d.a van Unen
(voor de mensen die hem niet kennen..)
hij gaat mee met het olympisch team en heeft een grote paardenkliniek in Vinkega
Ik neem aan dat hij niet zulke VB gaat geven als dit geen goed VB zou zijn !!! Knipoog
aangezien je nu (zoals bij mij haha misschien wel waan verhalen krijgt ) lijkt het me dat hij daar ook wel rekening mee houd toch Bloos Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:46

yentlstyl schreef:
Ik vind het erger dat sommige mensen het paard bescherming om doen als het op de wei staat. Nergens voor nodig.

Voor de rest heb ik totaal niets tegen bescherming onder het rijden. Ik zou alleen het nut er niet van inzien als het niet eens nodig is. Beter voorkomen dan genezen? Wat voor super ergs kan er nou gebeuren? Dat ie zichzelf perongeluk een keer schopt, leert ie van voor de volgende keer..

nou daar ben ik het dus totaal niet mee eens.
Mijn paard heeft nogal gekke buien in de wei en heb hem al zovaak de wei uitgehaald met behoorlijke wonden aan zijn benen.
Hoe hij dat doet? geen flauw idee maar het gebeurt wel.
hij gaat elke dag een uur of 2 de wei in en dan wil hij eruit, ik heb alle beschermers beprobeert maar hij kan zichzelf tot boven zijn knie raken.
Dus ik heb feeld boots besteld maar tot die tijd heb ik hem met transport beschermers in de wei staan,en dan kan iedereen op zijn kop staan maar liever dat dan benen kapot.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:49

yentlstyl schreef:

bij mij had dit dus een ritje slager geweest en had er geen volgende keer kunnen komen ..
vreemd idee dat je er zo over denkt ! Ach gut

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:52

ja dat begreep ik dus ook al niet Verward
Beetje raar ik heb dus een behoorlijk dom paard denk ik dan Gestoord

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:52

Ik rij een nu 5jarige. In het begin reden we zonder bescherming en had hij wondjes van het strijken en aantikken die een enkele keer gingen ontsteken. Als hij zonder bescherming steeds kleine blessures heeft, dan ben je toch gek als je zonder bescherming blijft doorrijden?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:54

Arabesk schreef:
Voor wie het oververhittingsverhaal niet wil geloven, belt zelf maar http://www.fysiotherapie-paard.com/ op om te horen hoe ze over bandages en andere been'bescherming' denken.
Doei!

Is het weer zo ver Arabesk Slapen
Je mag je mening hebben hoor, maar je hoeft die niet door te drukken!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:57

patsur schreef:
Arabesk schreef:
Voor wie het oververhittingsverhaal niet wil geloven, belt zelf maar http://www.fysiotherapie-paard.com/ op om te horen hoe ze over bandages en andere been'bescherming' denken.
Doei!

Is het weer zo ver Arabesk Slapen
Je mag je mening hebben hoor, maar je hoeft die niet door te drukken!

lals er nog meer oplossingen zijn voor mijn paard en zijn wei probleem Knipoog Clown dan hoor ik dit graag sta altijd open voor andere dingen.
Maar niet op de wei is geen optie

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:10

Die snap ik even niet Moniek?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:12

patsur schreef:
Die snap ik even niet Moniek?

Nou als er word beweerd dat beschermers zo slecht zijn en ik er waarschijnlijk fout aan doe dat ik ze gebruik dan hoor ik graag een andere oplossing.
Vandaar dat ik jou even quoten

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:14

Oh, je tikt een verhaal eronder over weidegang?
Imo doe je er geen fout aan ze te gebruiken, als ze nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:21

doom schreef:
runningkawa schreef:
Zou dat echt zo werken?
Zo'n lapje tegen 600 kg op een been, wat ook nog eens met krachten op de grond komt?

Ik gebruik ze nooit, vind dat maar gefrot, maar ook daar geloof ik niet zo dat het verslapt..het zijn geen spieren waar we het over hebben..en ook nog eens zoveel gewicht Lachen

Ik weet niet of dit naar mij toe is gericht hoor Knipoog ( denk het iid geval wel)
maar dit is mij door d.a van Unen verteld Haha!
hij gaf ook als vb zelf je enkel elke dag een uur in te tapen hierdoor wordt je enkel gewoon zwakker en als je dan dubbel gaat ------->>> gekneusde enkel ! Knipoog

In onze enkel zitten spieren, dus je kunt het onderbeen van een paard dus niet vergelijken met die van een mens Lachen

En wat raar dat de mensen van het olympische team nooit zonder trainen dan Haha!

En veel peesblessures?
*afkloppen* maar ik ken er echt niet veel (gelukkig)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:24

patsur schreef:
Oh, je tikt een verhaal eronder over weidegang?
Imo doe je er geen fout aan ze te gebruiken, als ze nodig zijn.

ja klopt wei was slechts een voorbeeld over het gebruiken van beschermers.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:29

Runningkawa ja haha ik weet het ook allemaal niet hoor .
tis mij verteld door een top D.A dus tja ! Knipoog ik zeg ook maar wat mij verteld is door iemand die ook wel geloof !! Knipoog
en ik zie tegenwoordig de topsport toch meer met 3in1 beschermers en dergelijk dus veranderen doen ze al degelijk hihi !! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:31

Ik rijd (springen, dressuur) en longeer altijd met peesbeschermers. Voel na het afdoen altijd de benen na en heb nog nooit kokende pezen onder mijn peesbeschermers vandaan voelen komen. Dat valt denk ik reuze mee.

Bandages zie ik het nut niet echt van in, en ik kan me voorstellen dat Van Unen bedoeld dat als je met bandages rijd die dus steun geven dat geen positief effect heeft. Ik heb na een blessure een poosje hardgelopen met ondersteunende kniebanden en een enkelband, maar mijn fysio zei ook dat ik zo snel mogelijk zonder moest gaan trainen om de boel weer sterker te maken.

Volgens mij word er ook al minder gebandageerd.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:59

runningkawa schreef:
In onze enkel zitten spieren, dus je kunt het onderbeen van een paard dus niet vergelijken met die van een mens Lachen

In onze enkel zitten toch ook voornamelijk pezen en ligamenten, er is nl. niet zoveel plaats voor spieren. Je kunt gewoon niet de enkel van een mens vergelijken met het kootbeen van een paard omdat het bij de mens om een gewricht gaat en bij het paard niet. Om hetzeflde effect te bereiken zou je het spronggewricht van het paard moeten bandageren.

doom schreef:
Het spijt me om dit te zeggen Bloos
maar ik heb dit vb ECHT gekregen van d.a van Unen
(voor de mensen die hem niet kennen..)
hij gaat mee met het olympisch team en heeft een grote paardenkliniek in Vinkega
Ik neem aan dat hij niet zulke VB gaat geven als dit geen goed VB zou zijn !!! Knipoog
aangezien je nu (zoals bij mij haha misschien wel waan verhalen krijgt ) lijkt het me dat hij daar ook wel rekening mee houd toch Bloos Haha!

Maakt mij niet uit wie het zegt hoor, al was het de paus. Ik ben het gewoon niet met hem eens.
Met het tapen van een enkel/knie whatever biedt je ondersteuning aan een gewricht. En daardoor hoeven spieren dat werk niet meer te doen en zullen dus (uiteindelijk) verzwakken. Als je een stuk tape/bandage om een recht stuk heen doet (onderarm van een mens/kootbeen van een paard) ben je helemaal niets aan het ondersteunen en zul je dus ook niets verzwakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:01

Voornamelijk of alleen maar, groot veerschil
70 kg of 700 kg die erop springt...

Wij die veel uren zitten en liggen, een paard dat naast rijden verder bijna de hele tijd er nog op staat

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:04

runningkawa schreef:
Voornamelijk of alleen maar, groot veerschil

Vind ik niet. Ik ben niet zo thuis in de anatomie van het paard dat ik kan zeggen dat er wel of geen spieren in het kootbeen lopen. Maar er zullen vast wel (net als bij de mens) kleine spiertjes lopen. Maar voornamelijk bestaat dat gebied uit pezen en ligamenten. Maar daar zit het verschil hem niet in, zie post hierboven.
Ik zou het bij beide nutteloos vinden om een onderbeen/onderarm in te tapen zonder een gewricht mee te nemen (spierlaesies bij de mens als uitzondering, maar daar draai je ook niet even eenvoudig een bandage omheen).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:09

als het moet dan moet het, maar ik ben liever lui dan moe........ Lachen

maar mijn peerd is toen hij weer op het land mocht na zijn operatie ook met peeskappen en strijklappen en springschoenen het land op gegaan Lachen........ en was ook nodig ook joh, nooit geweten dat een paard op een landje van 8 bij 8 zo uit zijn panty kon gaan...

En dan nog wat, met betrekking tot het rijden met jonkies, die kunnen rare kapriolen uithalen met het zadelmak maken en belerem, je zou toch niet willen dat zo een dier een peesklap oploopt?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:12

helemal mee eens KiWiKo, liever uit voorzorg, achteraf zit je met de gebakken peren

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:20

doom schreef:
yentlstyl schreef:

bij mij had dit dus een ritje slager geweest en had er geen volgende keer kunnen komen ..
vreemd idee dat je er zo over denkt ! Ach gut

Het spijt me dat het voor jou zo uitgepakt heeft, maar ik kan me dit nu eenmaal echt niet voorstellen. Dan moet er toch iets anders ook geweest zijn? Slechte benen of iets dergelijks?
De jonge paarden die bij ons op de africhtings stal staan krijgen geen peesbescherming of iets dergelijks om en er is nog nooit iets gebeurd. Zelfs een lichte blessure is erg zeldzaam. (Dit legt misschien een beetje uit waarom ik me dat niet kan voorstellen)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:59

Moniek, als jouw paard per dag 2 uur de wei op mag en voor de rest op stal/paddock/ onder het zadel is, kan ik me voorstellen dat hij uit z'n plaat gaat, en dan eventueel zich zelf een trap verkoopt. Uiting van (een teveel aan) energie, dus je zou je paard langer buiten kunnen laten lopen, of langer in een paddock zetten, zodat hij z'n energie gelijkmatiger kwijt kan, in plaats van in 2 uurtjes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:01

Die van mij kunnen gerust na 8 uur buiten staan ineens uit hun plaat gaan...beter gezegt vaak pas na een paar uur.
Dan is de buik wat voller en kunnen ze ff klieren om het te laten zakken Haha!