Liever lang of compact paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Re: Liever lang of compact paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:49

lekker offtopic dames..

Over het algemeen zijn de barokke rassen compacter gebouwd dan de warmbloedrassen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:51

Ik heb denk ik een vrij lang paard...
Niet bewust voor gekozen overigens.
Ondervind er nog geen problemen mee bij het rijden

vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:01

Persoonlijk hou ik wel van een compact paardje...lijkt me ook gemakkelijker bij elkaar te rijden Knipoog

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:05

Compact 'modelletje', zeker bij het western rijden Knipoog

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:22

Compact paard! Absoluut.
Ik houd niet van paarden met een lange rug. Ik vind het dan ook jammer dat je in de hogere dressuur alleen maar van die lange paarden ziet die weinig met hun achterhand doen. Het is mooi om te zien hoe die paarden een passage doen maar bij een compact paard heeft het gewoon veel meer uitstraling. Die kunnen echt gaan zitten.
Maar dat is natuurlijk mijn mening Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:33

Mahitri schreef:
Compact paard! Absoluut.
Ik houd niet van paarden met een lange rug. Ik vind het dan ook jammer dat je in de hogere dressuur alleen maar van die lange paarden ziet die weinig met hun achterhand doen. Het is mooi om te zien hoe die paarden een passage doen maar bij een compact paard heeft het gewoon veel meer uitstraling. Die kunnen echt gaan zitten.
Maar dat is natuurlijk mijn mening Haha!

Denk je niet dat die paarden met een lange rug duidelijk een voorsprong hebben op compacte paarden, je ziet ze immers niet voor niets vaak in de hoge sport voorbij komen.. En daar komt ook nog eens bij, bij een goed gereden paard, is er geen verschil in lengte, een compact paard kan uiteindelijk net zo mooi gaan zitten als een lang paard, andersom net zo. En dat is ook net zo met een fijn achterbeen

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:04

Op de manege zit een heel lang paard. En rijd ook nog is heeeeeeeeel zacht. Ik zelf rijd er niet graag mee. Maar anderen wel omdat die heel hoog springt. (het hoogste nu 1,4 meter ofzo dat die heeft gedaan) Voor mij een lief en leuk paard. Maakt niet uit welke lengte

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:13

Paarden met een lange rug hebben als voordeel dat ze hun achterbeen beter onder de massa kunnen zetten omdat er immers meer ruimte voor is. Nadeel is dat ze veel minder kunnen zakken aan de achterkant. Omdat we daar genoegen mee nemen lopen deze paarden ook hoger in de sport. We zijn meer gericht op het ondertreden van het paard dan het zakken van de achterhand. Ik vind dat jammer want nu krijg je geen mooie sprekende passages en piaffes meer te zien met een paard dat zit. Het 'mooie' zit hem nu in de knieactie van het paard. Ik hoop dan ook dat de compacte paarden meer invloed krijgen in de hogere dressuur.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:18

hm tussenin..ik heb het liefst gewoon een lief paard Tong uitsteken

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:35

Citaat:
hm tussenin..ik heb het liefst gewoon een lief paard

Wat moet je dáár nu weer mee? Knipoog

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:39

Geen lang paard en geen compact paard, maar gewoon tussen in.
Maar dan als ik echt moet kiezen een compact paard Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:47

En waarom dan?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:22

Compact, Ik heb liever een paard dat makkelijk bij elkaar te rijden is

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:33

Compact, lijkt me ook makkelijker op te richten inderdaad! Ja

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:51

Jullie zijn wel erg lui hier allemaal hè, 'compact, want dat is makkelijker bij mekaar te rijden'. Haha!
Nee serieus, ik heb 'n erg lang paard, en geef toe dat 't niet altijd makkelijk is, maar je leert wel hoe je 'n paard op 'n correcte manier 'korter' in 't lijf kan maken, mét resultaat.
Té compact is namelijk ook weer niks, maar aan de andere kant is alles met 't woord té ervoor niet goed, dus ja..

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:57

Doe mij maar een compact paard:).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:05

Compact!
Lang vind ik verschrikkelijk, alsof je op een giraf zit. Je teugels lijken kilometers lang, en het hoofd lijkt nog verder weg. En je hebt een nek van hier tot tokio... En bij compact heb ik ook meer het gevoel van "in het paard zitten". Dan kan ik overal tenminste makkelijk bij. Bij een lang paard heb ik meer het gevoel van meereizen.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:09

SusanH schreef:
Ik heb op allebei gereden en heb liever een compacter paard, langere paarden zijn moeilijker "bij elkaar" te rijden is mijn ervaring.

mee eens Knipoog

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:39

Mooi in vierkantmodel, licht rechtshoekmodel. Ja

Niet te lang, niet te kort.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:55

Voor mij ook, niet te lang en niet te kort Lachen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:44

Miss_Malfoy schreef:
Compact!
Lang vind ik verschrikkelijk, alsof je op een giraf zit. Je teugels lijken kilometers lang, en het hoofd lijkt nog verder weg. En je hebt een nek van hier tot tokio... En bij compact heb ik ook meer het gevoel van "in het paard zitten". Dan kan ik overal tenminste makkelijk bij. Bij een lang paard heb ik meer het gevoel van meereizen.

Wahaha een giraffe!
Ik weet nooit zo goed wat te doen met mn teugels op een lang paard vandaar dus maar compact.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:56

Jennylicious schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Compact!

Wahaha een giraffe!
Ik weet nooit zo goed wat te doen met mn teugels op een lang paard vandaar dus maar compact.

Dat heb ik dus ook!
En een lang paard beweegt (vind ik) zijn hoofd ook veel meer, dus is het heel moeilijk om netjes contact met de mond te houden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:06

Mahitri schreef:
Ik vind het dan ook jammer dat je in de hogere dressuur alleen maar van die lange paarden ziet die weinig met hun achterhand doen.

Dat ligt naar mijn mening meer aan de rijkunst van de ruiter dan aan de bouw van het paard. Lachen

Het maakt mij niets uit, ik rij niet op een dusdanig niveau dat de lengte van de rug van mijn paard invloed heeft op mijn prestaties. Optisch vind ik een rechthoeksmodel mooier, maar dat is dus puur een kwestie van persoonlijke smaak.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:09

ik heb zelf een lang paard tijdens het rijden moet ik wel letten dat haar achterhand niet "uitzwenkt
dus een compact paard is wel iets handiger en vind het ook wel wat mooier als ze niet te lang zijn

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:10

Citaat:
Nee serieus, ik heb 'n erg lang paard, en geef toe dat 't niet altijd makkelijk is, maar je leert wel hoe je 'n paard op 'n correcte manier 'korter' in 't lijf kan maken, mét resultaat.

Citaat:
Dat heb ik dus ook!
En een lang paard beweegt (vind ik) zijn hoofd ook veel meer, dus is het heel moeilijk om netjes contact met de mond te houden.

WAT een onzin, mijn paard voelt echt niet aan als een giraffe hoor Knipoog En heeft zijn hoofd doodstil in de aanleuning. Dus ik denk toch echt dat jullie wat fout doen Haha!?

De mijne is lang en ietsjes overbouwd. Ik heb er erg veel moeite mee gehad, maar zodra je leert zn goed paard te rijden, maakt het allemaal niet zo veel meer uit.