"Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SFCAP

Re: "Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:49

De eerste,
Soya, mn paardje, daar ben ik niet op gevallen voor zijn uiterlijk, wel voor zijn lief, aanhangkelijk en bereidwillig karakter! Hij was bereid te leren en ik geef hem nog steeds veel liefde. Geduld is ook noodzakelijk en vooral elkaar begrijpen.
Hij is het allerbeste paardje voor mij, en er zal hem nooit een kunnen vervangen!
Zijn innerlijke schoonheid maakt hem van buitenaf het mooiste paard!
Laatst bijgewerkt door SFCAP op 29-08-07 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:51

Nee deze is zo lui dat toen ik hem als 3 jarige ging aanrijden ik 2 zweepjes nodig had en na 20 minuten doodop was. In de ring als ie goede dag had was ie super maar soms was ie na bij X halthouden niet meer vooruit te krijgen. Boeide hem niets, zwepen,sporen. Vond er zelf ook niets aan op deze manier, voelde aan als mishandeling. Hij loopt nu al jaren tot zijn tevredenheid elke dag uren buiten als gezelschapspaard en dat doet ie super. In omgang is het verder net een grote hond. Zou hem daarom niet willen missen maar voor de sport waardeloos.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 17:52

SFCAP schreef:
De eerste,
Soya, mn paardje, daar ben ik niet op gevallen voor zijn uiterlijk, wel voor zijn lief, aanhangkelijk en bereidwillig karakter!
Hij is het allerbeste paardje voor mij, en er zal hem nooit een kunnen vervangen!
Zijn innerlijke schoonheid maakt hem van buitenaf het mooiste paard!

Wow, ik vind dat juist WEL een heel mooi diertje hoor, klinkt ook als een lot uit de loterij! Tong uitsteken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 17:54

Nikka schreef:
Nee deze is zo lui dat toen ik hem als 3 jarige ging aanrijden ik 2 zweepjes nodig had en na 20 minuten doodop was. In de ring als ie goede dag had was ie super maar soms was ie na bij X halthouden niet meer vooruit te krijgen. Boeide hem niets, zwepen,sporen. Vond er zelf ook niets aan op deze manier, voelde aan als mishandeling. Hij loopt nu al jaren tot zijn tevredenheid elke dag uren buiten als gezelschapspaard en dat doet ie super. In omgang is het verder net een grote hond. Zou hem daarom niet willen missen maar voor de sport waardeloos.

Wij hebben op onze stal thuis ook een pensionpaard staan, die werkien in de bak niks vindt, dan moet de eigenaar er echt aan werken, hij vid het echt NIET leuk om te doen.
Buiten is hij heel anders en springen doet hij ook. Hij gaat nooit aan de kletter en is op de pinken terug te rijden. Zijn eigenaar is dolblij met hem en gaat dus voornamelijk met hem naar buiten...

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:55

Nummer 2 lijkt me qua rijden dan wel een hele uitdaging, waar je dan waarschijnlijk veel van zult leren. Maar denkt als dan zulk gedrag blijft aanhouden, dat je 't wel een keer zat word.. Ga dus denk ik maar voor optie 1 Vork

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:56

Ik zeg niet dat hij niet schoon is, nu vin ik em heel mooi, maar int begin had ik niet dat beeld van hem als "wow".
Hij heeft wel vanaf de eerste keer dat ik hem gereden heb mijn hart gestolen...
Moet ik er wel bijzeggen dat ik vroeger als ik nog geen vriend had altijd zei dat ik met men liefste ventje , namelijk Soya ging trouwen... Pling
Trok mijn vriend een raar gezicht toen y da hoorde Clown

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:58

detour schreef:
Nikka schreef:

Wij hebben op onze stal thuis ook een pensionpaard staan, die werkien in de bak niks vindt, dan moet de eigenaar er echt aan werken, hij vid het echt NIET leuk om te doen.
Buiten is hij heel anders en springen doet hij ook. Hij gaat nooit aan de kletter en is op de pinken terug te rijden. Zijn eigenaar is dolblij met hem en gaat dus voornamelijk met hem naar buiten...

Die van mij is hengst en zo mak hij binnen de hekken is zo'n brulaap is het buiten. Loopt gewoon achteruit de sloot in als ie een merrie ziet Clown Maar die van mij is verder net zo vindt werken gewoon echt niet leuk. Sprongetje 40 cm, nou ben blij als ie hem laat staan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:58

Net wat je wilt en wat jou ligt.

Ik heb zelf van alles wat staan, degelijke werkers, maar ook super hete bewegings kanonen.
Zo'n degelijke werker is redelijk makkelijk correct aan het werk te krijgen. Maar zo'n super hete goede beweger fijn z'n oefenigen door sturen zonder dat hij overhaast of onregelmatig word is VEEL moeilijker.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:02

Ik heb zowel 1 als 2 staan.

Als je wil presteren dan is 2 leuker omdat het resultaat dat je boekt ook gelijk terug ziet in de ring en de punten. Ook maakt zo'n uitdaging het leuk om te blijven oefenen in de bak.
Maar als recreant kies ik voor nr. 1. Zo eentje die je 3 maanden kan laten staan en daarna is het opzadelen en een buitenrit rijden.
Dat hoef ik met nr. 2 echt niet te proberen!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:44

Mijn eerste paard (Minousch in mijn profiel) had een rotkarakter, maar was een bloedmooi dier.
Ze was soms erg van de staak, en alles was eng, ook op wedstrijden kon ze zich enorm uitsloven, en was er in de proef dus niets met haar te beginnen, omdat ze haar aandacht er totaal niet bij hield.

Nu heb ik weer een bloedmooi beestje onder mijn kont, mét super karakter!! Op wedstrijd kijkt ze nergens naar, er kan een bom naast haar ontploffen.
Als ze ondeugend is, doet ze het thuis! Haha!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:55

ik zou voor 1 gaan, dat heb ik in het begin ook gedaan, je ziet genoeg paarden hoog in de sport lopen zonder super papieren. Dus opzich maakt het niks uit heb ik altijd het idee. Nu heb ik ook nog een jonkie met super ouders enzo, en eerlijk gezegt vind ik het geweldig om op te rijden maar geef me toch maar de 1 op sommige momenten. Hij was voor ik kwam onthandelbaar, hij was kopschuw, altijd aan eht klieren als je met hem liep, hij pakte alles vast, ook gewoon je haar bijvoorbeeld. Onder het rijden, was hij niet makkelijk, en hij heb nog steeds rare kuren. Okal zit er veel in, je moet het er bij zo'n paardje als 2 nog wel uit kunnen rijden. En dat moe tje wel kunnen.

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:57

Nr. 1

xLindsayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:06

ja 1 wel maar ik hou meer van hengstegedrag maar tog een paardje die niet egt popiopie is

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:15

Ik ben vorig jaar voor nummer gegaan en geen seconde spijt gehad. In de dressuur doen we het best goed. Na 3 wedstrijden staan we B +9 en wat ik veel belangrijker vindt is dat we er samen lol in hebben en dat we een super band. Zleden zo'n band gehad. Daarbij weet aik als ik voor de nummer 2 ga dat dat niet werkt. Ik heb al eens een nummer 2 gehad en dat klikte gewoon weg niet. Ik heb geen hoge ambities en heb fijn rijden hoog op het lijstje staan. Dus zeker weten nummer 1.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:48

Mensen die ik heel goed ken, hebben vorig jaar een pony gekocht. En ik moet zeggen, hij is echt lelijk... Hij is pikzwart, met een witte kol. En hij heeft het lijf van een groot paard, maar op beentjes die te kort voor hem zijn. Precies alsof hij opeens gestopt is met groeien. Hij heeft ook een vreemde buik, waardoor het lijkt alsof hij heel dik is, maar de buik steekt uit naar buiten, in plaats van naar beneden. Echt bizar. En zijn hoofd is veel te groot voor de rest. MAAR het is echt een zalig beestje! Springt zeer goed, is nergens bang van, laadt makkelijk, slaat nooit, zalig om te wandelen en is slim en lief. DIt was hun beste koop ooit! Dus ik zou ook voor 1 gaan, op voorwaarde dat de klik er is!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:00

Een werkwillend karakter is het belangrijkst...

Ik heb een merrie gekocht, met, in mijn ogen, wel een mooie uitstraling, maar niet zo'n bijzondere draf.
Heb haar gekozen omdat ik me vertrouwd voelde op haar rug, ze lief was in de omgang met mensen (met paarden was ze minder lief Tong uitsteken), verkeersmak en alleen te laden. Er zat/zit wel wat opknapwerk aan, maar elke week krijg ik er meer vertrouwen in dat ik een goede keus heb gemaakt. Ik heb in elk geval veel plezier met haar en ze is al veel socialer/liever geworden naar de andere paarden).

Als we dan uiteindelijk nog gaan starten en de jury vind haar niet spectaculair genoeg draven, dan is dat jammer van de gemiste extra punten, maar het plezier dat ik heb tijdens de training en het buitenrijden is voor mij belangrijker dan de show stelen in de wedstrijdbaan. Dat is immers maar een paar minuutjes, en de training en buitenritten is meerdere uren per week...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-09-07 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:02

Ik zou voor 1 gaan, wat heb je liever? Dat iedereen naar je kijkt tijdens het losrijden maar dat je geen punt kunt halen in de ring of dat er minder mensen naar je kijken met het losrijden maar dat je nette punten haalt omdat je paard het voor je doet...

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:31

Hier een post vanuit het oogpunt van een moeder.

Ik wil rustig thuis kunnen zijn als mijn dochter gaat rijden. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar geloof me, als je een betrouwbaar paard heb is dat goud waard! Karakter staat bij mij op stip op nummer !!
( Natuurlijk is een goed karakter best te combineren met goede gangen.......)

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:44

Ik heb juist een voorkeur voor "vervelende" paarden. Op een enkele uitzondering na zijn er geen gevaarlijke paarden. Wel paarden die verkeerd behandeld of niet opgevoed zijn, maar dat is meestal makkelijk bij te schaven. Kost tijd en energie maar levert vaak geweldige paarden op die voor je door het vuur gaan.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:56

Ik denk dat het verstandigste is om optie 1 te kiezen. In de praktijk blijkt dat veel mensen voor optie 2 kiezen. Die probleemgevallen komen dan op je erf voor correctie als zijnde een moeilijk paard. Heel jammer, zowel voor het paard als de ruiter. Optie 2 moet je alleen kiezen, als je daar gemakkelijk mee om kan gaan. Je kan niet experimenteren. Tegen de tijd dat je er achter bent, is het vaak te laat.

Eliine_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:07

Ik vind dat het ook wel wat afhangt van je eigen niveau.
Als je echt al héél goed rijdt, zal je veel minder problemen hebben met het paard met een rotkarakter en kan je eventueel die nemen.
Maar als dit je eerste paard zou zijn, zeker nummer 1, later kan je nog altijd een sportpaartje kopen.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:31

Eliine_xx schreef:
Ik vind dat het ook wel wat afhangt van je eigen niveau.
Als je echt al héél goed rijdt, zal je veel minder problemen hebben met het paard met een rotkarakter en kan je eventueel die nemen.
Maar als dit je eerste paard zou zijn, zeker nummer 1, later kan je nog altijd een sportpaartje kopen.

Ja, ben ik met je eens. En daarbij, zijn er mensen die het goed kunnen/leuk vinden om een moeilijk paard te rijden.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:37

detour schreef:
Hoi,

had wel een interessant gesprek met mijn vriendin.

Stel: je koopt een paard. Je wilt het zowel reacreatief gaan rijden als in de sport, zonder dat je nou perse minimaal ZZ wilt gaan rijden, op dressuur,-of springniveau.

Los van het uiterlijk en de stokmaat:

Je kunt kiezen uit:

1.- Een paard met minder bewegingsvermogen, minder goede bloedlijn maar een enorm werkwillig karakter, die verder fysiek gezond is en redelijk beweegt (dus niet zo'n heel opvallende qua uitstraling), en echt zijn best voor je doet in de ring?..

Of:

2.- Een paard met een super bloedlijn, super uiterlijk, veel sportpotentie, maar zeer dominant, die in verzet komt (staken, bokken,steigeren) als er van hem gevraagd wordt om echt aan het werk te gaan...Die het je soms erg moeilijk kan maken.

Ben erg benieuwd.

Eerlijk gezegd zou ik voor de 2 gaan. Ik heb het graag uitdagingen.

Laast heb ik een manegepaard waar niemand meer durfde op rijden, weer "goed" gemaakt, hij steigerde ook enzo, maar dit vind ik niet erg. Soms zijn er gewoon comunicatiefouten...
Ook vind ik dit veel leuker te doen, dan gewoon een paard die al alles kan. Maar dat is MIJN mening he!

De dominatie krijg je er rap uit. Het is een kwestie van dat het paard leert wie de leider is (dit te oefenen door grondwerk enzo...)

Maar wel: zou ik het paard willen een maand uitproberen, het kan altijd dat er niets aan te doen is he!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:40

jaquel schreef:
Ik heb juist een voorkeur voor "vervelende" paarden. Op een enkele uitzondering na zijn er geen gevaarlijke paarden. Wel paarden die verkeerd behandeld of niet opgevoed zijn, maar dat is meestal makkelijk bij te schaven. Kost tijd en energie maar levert vaak geweldige paarden op die voor je door het vuur gaan.

idd!! ik heb zo al een aantal zo'n paarden meegemaakt!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:49

Ik heb eerst optie 1 gehad, daar werd ik te groot voor, nu heb ik optie 2. Tenminste als ik alle reacties moet geloven, van wow wat een gaaf paard!! Haha!

Optie 2 is moeilijk aan t begin, maaaaar, ze snapt m nu en nu heb ik er optie 1 aan over gehouden.. Beter kan toch niet!! Ookal kunnen we nu even niet rijden door een niet passend zadel