Een verhitte discussie is ontstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik van trapje om op te stijgen

Ja...ik gebruik altijd een trapje of iets dergelijks
91 (18%)
Ja...ik gebruik soms een trapje of iets dergelijks
125 (25%)
Nee.ik gebruik nooit een trapje of iets dergelijks
279 (56%)

Totaal aantal stemmen: 495

Samneman

Re: Een verhitte discussie is ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:34

Als je zelf niet met een krukje op wil stijgen moet iedereen zelf weten, eigen verantwoording.
Maar waarom zo aanvallend op de mensen die hier wel een goede reden voor hebben? Al is het maar zo'n rare reden om je paard te sparen...Knipoog

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:52

Vind het altijd zo geweldig hoe serieus mensen sommige -grappig bedoelde- opmerkingen opvatten Haha! .
Waarschijnlijk bedoelde deze ruiter het als zegswijze voor 'als ik te oud en stram ben om erop te komen' en bedoelde hij/zij het niet aanvallend. Toch wel mooi dat er dan verhitte discussies onstaan Cool

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:56

Anita1987 schreef:
Als je zelf niet met een krukje op wil stijgen moet iedereen zelf weten, eigen verantwoording.
Maar waarom zo aanvallend op de mensen die hier wel een goede reden voor hebben? Al is het maar zo'n rare reden om je paard te sparen...Knipoog

Over alles wat mensen doen valt toch de discussieren? Natuurlijk geeft iemand (zoals ik eerder al beschreven heb) van een jaar of 16 die erg stijf is niet toe dat zij een opstap gebruikt omdat ze er anders niet opkomt. In dat geval is het heel makkelijk om te zeggen dat je het doet om je zadel/paard te sparen Lachen!

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 04:00

Hoezo is het dan maar makkelijk om te zeggen dat je het doet om je zadel en paard te sparen? Dat lijkt mij namelijk al een goede reden opzich!

Horsesonly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:35

Ik gebruik geen krukje zolang het niet hoeft doe ik het niet.
met een krukje opstappen is beter voor de rug van het paard. Maar aangezien ik er ng heel makkelijk op kom en niet eerst hoeft te hangen en opdrukken voor ik er opzit gebruik ik geen krukje. Hoeft denk ik ook niet ben 14 dus kom er vast ng wel een tijdje makkelijk op!:P Maar de mensen die wel krukje gebruiken geen bezwaar tegen hoor wie een krukje wil gebruiken moet een krukje gebruiken!;) Haha! Maar zoals ik hier lees gerbuiken de meeste ook geen krukje! Knipoog ik ook niet:P

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:43

Anita1987 schreef:
Hoezo is het dan maar makkelijk om te zeggen dat je het doet om je zadel en paard te sparen? Dat lijkt mij namelijk al een goede reden opzich!

Wanneer jij gewoon vloeiend opstapt, dan lijdt je paard/zadel er echt heel weinig mee hoor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:51

talented schreef:
Anita1987 schreef:

Wanneer jij gewoon vloeiend opstapt, dan lijdt je paard/zadel er echt heel weinig mee hoor.

En dàt zie je dus zelden gebeuren.
De Britten hebben dat gewoon veel beter begrepen: opstappen doe je via een mounting block. Bij iedere stal in Groot Brittanië hebben ze zo'n ding, kan wat verschillen in uitvoering, maar opstappen gebeurt ALTIJD via een opstapje. Maar ja, bij de BHS zitten meer echte paardenmensen dan bij de KNHS, daar wordt tenminste rekening gehouden met het welzijn van het paard Tong uitsteken

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:49

Ik vroeg mij trouwens nog even af wat de reden is dat zoveel mensen in de sub top (Anky etc) nou met een 'voetje' op hun paard stappen. Dat kwam namelijk al een paar x in dit topic ten sprake.
Ik ga er namelijk van uit dat deze mensen niet stijf zijn...en moeten ze anders dan maar stoppen? Want volgens sommigen hier moeten ze niet langer doorrijden indien ze stijf zijn Knipoog
Weet iemand deze reden?

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:19

Anita1987 schreef:
Ik vroeg mij trouwens nog even af wat de reden is dat zoveel mensen in de sub top (Anky etc) nou met een 'voetje' op hun paard stappen. Dat kwam namelijk al een paar x in dit topic ten sprake.
Ik ga er namelijk van uit dat deze mensen niet stijf zijn...en moeten ze anders dan maar stoppen? Want volgens sommigen hier moeten ze niet langer doorrijden indien ze stijf zijn Knipoog
Weet iemand deze reden?

ben ik ook heel beniewt naar

Metall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:27

Anita1987 schreef:
Weet iemand deze reden?

Zou het ook niet weten, maar waarom levert het verhitte discussie's op? Moet ieder toch voor zich weten...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:54

Anita1987 schreef:
Weet iemand deze reden?

Hoogst waarschijnlijk omdat zij ook weten dat dat beter is voor de rug van het paard Haha!

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:59

Ik heb wel eens geprobeerd met een krukje op te stappen maar Ringo was echt niet van plan stil te blijven staan. Hij vond het krukje maar niks. Als ik een keertje zonder zadel ga rijden, krijg ik een voetje.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:03

PattyOosten schreef:
Anita1987 schreef:
Weet iemand deze reden?

Hoogst waarschijnlijk omdat zij ook weten dat dat beter is voor de rug van het paard Haha!

Psies, gebruik liever een een krukje of wat dan ook ipv met je volle gewicht je aan je zadel ophoog te hijsen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:25

Citaat:
Ik heb wel eens geprobeerd met een krukje op te stappen maar Ringo was echt niet van plan stil te blijven staan. Hij vond het krukje maar niks. Als ik een keertje zonder zadel ga rijden, krijg ik een voetje.

Tja... dat is gewoon een kwestie van opvoeden. Stil staan bij het opstijgen is toch wel het minste wat je van een paard mag verwachten, toch?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:40

Ik stap als het mogelijk is altijd op via een opstapje. Ik heb geen zin om aan het zadel te hangen, met m'n teen in z'n zij te prikken als ik ook gewoon fatsoenlijk op kan stappen met een opstapje. Van de week nog zonder opgestapt met m'n 1.55 op een perd van 1.70 en ik moet zeggen dat dat voor beide partijen allerminst comfortabel is!

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:31

Mareska schreef:
Ik stap als het mogelijk is altijd op via een opstapje. Ik heb geen zin om aan het zadel te hangen, met m'n teen in z'n zij te prikken als ik ook gewoon fatsoenlijk op kan stappen met een opstapje. Van de week nog zonder opgestapt met m'n 1.55 op een perd van 1.70 en ik moet zeggen dat dat voor beide partijen allerminst comfortabel is!

OK dan! Belang van het paard voorop, en wat de rest ervan zegt zal je een worst wezen Haha!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:04

Zonder, geen flauwekul. Ik klim er maar op!
Moet ook altijd op een perd klimmen van 1.77, en als 12 jarige (nee ben nog niet zo vreselijk lang Vingers aflikken ) is dat toch een behoorlijke klim, red het dan wel net hoor! Maar ik doe het altijd zonder, houd ik mijn beentjes ook soepel!! Pling

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 00:28

Bijna altijd met, omdat dat veel beter voor de rug is. Als ik geen trapje zie dan doe ik het zonder, omdat ik (vind ik zelf) best soepel opstijg ... ik kan er makkelijk zonder singel opstappen, dus ik denk dat het dan voor de rug wel meevalt. Sowieso fijn om te weten dat ik er altijd zonder trapje op kan klimmen, als dat nodig is.

ClaHo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:15

Ik stap altijd met een krukje op. Ik ben niet de dunste en klein. Dat heeft als gevolg dat ik mega mijn best moet doen om mijn voet in de beugel te krijgen, als ik dat al heb moet ik te veel hangen aan het zadel om omhoog te komen. Voor mijn paard zijn welzijn gebruik ik een krukje! Zonder kom ik erop, maar daar doe ik niemand een plezier mee. Mijn paardenffysiotherapeut raade mij daarom ook aan dit te doen.

beaudien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:59

ik stap altijd gewoon lekker zelf op ,ik hoef ook maar op een pony Tong uitsteken
maar als nog vind ik het er gewoon raar uit zien als je een krukje nodig hebt,ik vind het echt een raar gezicht.
maar aan de andere kant is het bij sommige beter voor het paard en denk ik van BLIJF ER VOORAL MEE DOORGAAN want anders is het gewoon zielig voor het paard Huilen Vingers aflikken

ann3l03s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:44

Yamcha schreef:
Waratje schreef:
Tja, voor intelligente uitspraken moet je kennelijk geen Amerikaanse dressuurruiter hebben. Hij kan duidelijk niet verder denken dan zijn eigen comfort. Voor het paard is het een stuk comfortabeler als je wel met een krukje of iets dergelijks opstapt, maar ja, rekening houden met je paard, dàt doe je natuurlijk niet als je serieus aan "sport" doet Duivel
Dat hij niet meer op een paard wil zitten als hij er niet zonder krukje op kan komen, geeft alleen maar duidelijk aan dat het paardrijden voor hem geen levensstijl is maar een baan. Ieder z'n meug Vork

Idd!!! Het is veel beter voor de rug en het zadel om wel met krukje op te stappen... en je paard heeft per slot van rekening maar één rug, die hou ik liever heel...

Volgens mij is het maar net hoe je het uitlegd..
hij kan ook bedoelen dat als hij te stijf, of wat dan ook, is dat hij niet meer gewoon op kan stappen dus een opstapje nodig heefd, dat hij dan niet meer wil rijden?!
Maar misschien bedoelt hij dat ook wel niet maar zo zag ik het eigenlijk wel.Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:13

ann3l03s schreef:
hij kan ook bedoelen dat als hij te stijf, of wat dan ook, is dat hij niet meer gewoon op kan stappen dus een opstapje nodig heefd, dat hij dan niet meer wil rijden?!
Maar misschien bedoelt hij dat ook wel niet maar zo zag ik het eigenlijk wel.Lachen

Als hij dat bedoelt, dan vraag ik me dus af wat hij nu dan op een paard doet, want dan kan het geen passie zijn. Als paardrijden je passie is, dan ga je daarmee door zolang je er mogelijkheden voor ziet. En dan is opstappen met een krukje echt geen reden om te stoppen met rijden. Erger nog, ik ken diverse mensen die inderdaad zonder krukje er niet op komen wegens lichamelijke problemen, maar niet rijden is niet bespreekbaar. Als je persé wilt, zijn er heel veel oplossingen Duivel

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:14

Grappig dat veel mensen er zo prat op gaan zonder hulp op te stappen?
Ik stap altijd met een krukje op, ook al heb ik dat niet nodig. Ten eerste is dat beter voor je paard, hoe soepel je ook boven bent en ten tweede gaat dat makkelijker met mijn laarzen.
Als je zonder hulp opstapt heeft dat altijd een effect op de paardenrug hoe kort ook. Eigenlijk zou je dan elke dag moeten wisselen van opstapkant.

Wat stram en stijf betreft; ik ken iemand van in de 70 die misschien niet zo snel meer opstapt maar die wel nog jonge paarden inrijdt en uitbrengt in de SGW. Ik vind dan ook niet dat die er dan maar mee zou moeten stoppen..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:39

ik stap met een krukje op m'n paard puur omdat ik links m'n heup niet genoeg meer kan gebruiken om deftig op te stappen, zelfs niet op m'n klein paardje van 1.60m...

Ik heb m'n rug anderhalf jaar gebroken en daarbij is er een blokkage in m'n linkerheup gekomen die nooit meer volledig genezen is. Stoppen met rijden? Geen denken aan, ik rijd nog steeds met 'n korset aan, als ik val val ik teminste met een rechte rug. En van m'n heup heb ik geen last als ik aan het rijden ben, dus ja Haha!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:51

Als het kan dan stap ik op met een krukje.. Niet omdat mijn paard groot is (daarintegen zij is 1.49m en ik ben 1.76m).

Die van mij heeft best wel een zwakke rug (niet qua spieren) en om dit te ontlasten gebruik ik een krukje...