Zagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorrohvj

Re: Zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:22

De meeste mensen doen dat om hun paard idd aan de teugel te rijden, omdat ze dan denken dat ze 'goed' kunnen rijden. Maar ik vind dat je dan toch echt veel lessen nodig hebt.

Mensen die zagen, leren het ook weer moeilijk af en het is heel slecht voor de mond van het paard. Ze worden er alleen maar sterk van

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:44

nati schreef:
Clown Wat dachten jullie dan hier van; ik ken iemand die heeft ZZzwaar gereden,
tevens ook een gediplomeerd orun en deurne instructrice: die zegt dus dat zagen vaak als iets heel slechts/negatiefs gezien word, dat er dus vaak scheef naar gekeken word,maar dat het het ritmisch bewegen/meegaan van de hand is........
Verward snappen jullie hier wat van dan?

Ritmisch meegaan met je hand is iets anders dan inwerken met je handen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:21

vandaag bestgaande rijpony, zag veel zaag en pluk werk, maar denk nee dat ga ik niet doen, dan maar net iets minder in de krul, geeft niets met een slecht passend zadel en spierpijn. Maar die zagers wonnen wel.... Kreeg ook nog de opmerking dat ik een sperriem moest omdoen en flink strak aantrekken. Hmmm zou het misschien kunnen komen door mijn dikke rubber bit en dat hij nog naar de tandarts moet? Daarna zie ik wel verder. Mijn fjord is alles behalve zwaar of tekkerig in de mond, maar zijn mondje kan nu gewoon nog niet dicht en ijzer of scherper bit betekend nu gewoon nog even kop ik de lucht, dus eerst de tandarts, maar zo lijkt me tegenwoordig wel niet meer te denken, net als dat je hem er gewoon even doorheen moet helpen (zagen dus) en dat hij het vanzelf wel doorkrijgt.

esra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:06

ik vindt het zelf beter als je pony/paard ontspannen loopet en dan vragen vindt ik persoonlijk beter

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:12

nou dat heb ik op wedstrijd ook meegemaakt, er won een meisje die (duidelijk de opmerking kreeg van de jury!) dat ze zaagde (je zag het paard echt letterlijk heen en weer schudde met z'n hoofd! FEL

en zei won! Koe

en het ergste is weet je wat die jury achteraf over begont te zaniken??
over de omgekeerde piramiede waar "DOORLAATBAARHEID" van boven stond!

weet hij wel waar hij over spreekt als hij dat meisje liet winnen?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:25

@ Woest: Een proef bestaat uit zo'n 25 onderdelen, misschien dat ze op veel onderdelen mooie dingen liet zien, zoals een mooie volte waard voor een 8/9? En dat ze dus maar op 1 onderdeel een minder cijfer kreeg, waardoor ze dus heeft gewonnen? Knipoog

Overigens vind ik het wel goed dat de jury commentaar daarop gaf, ipv zijn hoofd weg te draaien en alleen achteraf erover loopt te zeuren.

In dit topic zag ik namelijk ook een reactie over dat een meisje op diegene zijn pony reed, en dat meisje was aan het zagen, maar diegene heeft dat meisje alsnog erop laten doorrijden, en dan wel zo'n rare reactie erover plaatsen, dan denk ik ook van... ehm juist?

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:21

Ja zagen lijkt wel een mode trendt

ik vind het maar niets en je ziet het wel bij de meeste het is van hele korte duur
dus ja doe mij maar lekker er naar toe rijden

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:55

mijn probleem is juist dat ik snel bang ben dat ik aan het zagen ben, terwijl volgens mijn instructrice, ik haar even door moet vragen zodat ik haar vervolgens kan laten ontspannen en ze weet dat ze braaf is, we zijn nog niet zo lang aan het rijden en dat moet ze nog erg leren, maar als ik van haar een keertje links rechts een opmerking moet maken, voelt dat als zagen terwijl ik haar daarna minstens 10 minuten naar beneden rij en ze los laat.... zucht

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:08

Naar beneden rijden doe je niet om en om vragen, maar op 2 teugels tegelijk. Als je dan een beetje vraagt en je benen aan legt ben je al een heel eind.

Sommige mensen gaan zagen omdat ze hun paard niet na beneden krijgen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:33

Daarmee vraag je de losse en de vaste kant tegelijk, de losse kant is al los dus eigelijk niet nodig, de vaste kant wel, dus ik denk dat het toch beter is als je dan toch even wilt spelen je fibratie's moet geven op de kant dat je paard vasthoudt zodat je hem aanmoedigd dit los te laten

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:36

suus_ schreef:
Hier op de manege zie je het bij de oudere jongeren zegmaar Clown. Een beetje de mensen die denken heel wat te zijn, instructrice had er een keertje wat van gezegd en het was voor een paar minuten afgelopen en toen begon ze weer en dat ging heel de tijd zo door. Dus toen moest ze bitloos Clown

En die opmerking begrijp ik ook niet echt!

alsof je met bitloos niet kunt zagen.
Nee het is idd een trent geworden! je ziet het ook alsmaar vaker. Ook de lesgevers willen dat je met je paard goed loopt (het hoofd dan alleszins) en om dat snel te bereiken is zagen een gemakkelijke oplossing in veel ogen van ruiters.

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:12

ik denk dat ze dan denken dat ze dan kunnen rijden als de pony aan de teugel loopt terwijl het paard het doet omdat die verlichting zoekt

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:53

Ik zie het inderdaad ook steeds vaker
Het lijkt altijd alsof die mensen het op de 'makkelijke' manier willen doen. Als een paard dus niet reageert op normale hulpen, dan maar zagen, want dan moet het paard zijn hoofd wel naar beneden doen. En dat ziet er natuurlijk weer goed uit... Dit ziet er overigens alleen goed uit voor die mensen die nog niet zo ver zijn dat het zagen ze opvalt of de mensen die zelf zagen en denken dat dat goed is.
Dan kan je toch beter wat meer werken en er een veel beter resultaat uit krijgen lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:23

HorsesDream schreef:
Is zagen ineens in ofzo?
ik zie op de manege heel veel mensen die zagen...
ik weet dat het slecht is voor een paard zijn mond maar waarom doen ze dat? als je een paard nagevelijk(ofzoiets Tong uitsteken) wil lopen doe het dan goed Verward en als je dat niet wil ga dan op een andere sport...ik zeg niet dat hier word gezaagt !!(even voor de mensen die dat denken Knipoog )

Zagen is niet ineens in, dat gebeurd al heel lang.
Het wordt vaak gedaan door mensen die hun paard netjes willen laten lopen, maar geen andere manier weten.
Ken vrijwel niemand die zijn paard niet op een vriendelijke manier wíl rijden Lachen

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:56

I hate it!!!!!

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:38

a zagen gebeurt altijd en overal
ik heb er echt een hele grote hekel aan.
dan ga ik vragen wat ze aan het doen zijn.
"ja aan de teugel rijden "
en dan vraag ik hoe dat precies moet.

dan worden ze vaak rood en boos en zeggen ja beetje "vragen" en dan zeg ik wat is "vragen" dan ??
ja wat ik doe

nee dat is ZAGEN

en dan krijgen ze van mij het hele verhaal uitgelegt wat aan de teugel rijden precies is, en dat de teugel uiteindelijk bijzaak is ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:41

Maak je vast vrienden mee Huilen van het lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:44

Tja hangt van de persoon af, in mijn les gaat het wel redelijk, maar ow het gebeurt zo vaak dat handen laag en vast gezet worden en als ik vraag kijk maar of ze een beetje willen ontspannen en nageven dat we aan de teugels gaan trekken. Laat ze dan meteen weten dat zo een paard niet zal ontspannen en nageven

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:47

Zagen.. dat vind ik persoonlijk een van de ergste dingen wat je kunt doen tijdens het paardrijden. This *verd.omme* het paard z'n mond. Daar hoor je zachtjes mee te zijn. Mag best een keer een halve ophouding maken, als je het maar op de goede manier doet. En zagen om een paard afgebogen te krijgen, tjaa dan loop je vanzelf tegen een muur op. Want dan haal je het niet in de hogere klasse van de dressuur. Afgebogen lopen moet van achteren naar voren komen. Je hebt er gewoon niets aan!
Pure onzin vind ik het, als de manege er zelf niets van zegt moet er eens goede instructie bijkomen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:32

ik heb nog wel steeds de neiging om te zagen maar gelukkig waren mijn ouders er dan snel bij

ik heb ook een keer gehad dat ik een paard vraagde (eindelijk vragen en niet zaagde) en hij deed maar niks (manege paard die veel en snel bokte) dus toen had ik zoiets laat maar gaan stopte met vragen liet de teugel een stukje losser en daar kwam hij

toen zij de instructrice ''pak de teugels wat korter'' Verward

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 23:09

Ik vind het maar niets Als een paard goed ontspannen loopt komt hij vanzelf..(de meeste dan)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:46

En toch gebeurt het zoveel, dat het bijna standaard is geworden op wedstrijden, terwijl er geen commentaar over gesproken wordt bij ons, erg jammer...

Jotalovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:40

Ik haat het als mensen zagen.
'k Vind het echt slecht voor de paarden en als je je paard niet genoeg onder controle kan houden leer dan rijden.
Kan hard aankomen maar vind het echt zielig dat er zulke mensen zijn die écht doorzagen.

Ik doe het nooit.
Doe dan halve ophoudingen en vertraag met je zit....

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:27

zoo he, of niet!!
bij ons op de manege zie je het ook steedt meer en het is niet alleen bij de manege klanten maar ook de pension klanten! hoe kan je nou je paard (manegepaard) pijn doen om netjes te laten lopen? ik snap het egt niet!!

als wij het dan ook zien zingen we altijd dat lietje van zagen, zagen wiede, wiede wagen. jan kwam thuis... enz enz
dan zie je ze altijd rood worden, en doen ze het gelijk niet meer! de meeste schamen zich zo dat ze je een week niet meer durven aan te kijken! egt ik heb er zo'n hekel aan!! bah

x_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:31

Bij ons is het ook al zo 'in'
Iedereen zit maar te zagen, met een bigsmile : KIJK ik krijg mijn paard aan de teugel..
Maar als je ze dan vraagt wat ze doen, is het verdacht stil *hihi*